Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millä synalla on nämä ominaisuudet?
1 2 3
MikeS
22.11.2010 18:04:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve. Olen ostamassa ensimmäistä synaa pop-, rock-, ja indiemusan vääntämiseen. Olen tehnyt tosi paljon nettitutkimusta ja huomannut, että mun toiveita vastaavia synia ei ole tarjolla kovinkaan paljoa (tai sitten en osaa vain etsiä).
 
Voisitteko paremmin tietävät valottaa mitkä nykytuotannon synat omaavat seuraavat piirteet:
 
1) sekä syna- että -pianosoundit (Missä kaikissa synissa on synteesin lisäksi piano-sampleja?)
2) 49-61 kosketinta (tämä tuntuu rajoittavan eniten vaihtoehtoja..mutta mulle tärkeä juttu)
3) näppärä koko ja kevyt paino
4) helpohko ohjelmoitavuus/säädettävyys (ei tarvitse pystyä megana säätämään, mutta en jaksa hirveästi valikoita tai tietokone-softaa - mieluiten säädöt näkyvillä)
5) pystyy myös syna-pulputuksiin ja suhinoihin ja röpöttelyyn ja lo-fi -'rumuuteen'
 
Itse olen löytänyt kuvausta vastaavina ainoastaan seuraavat (jotka ei täydellisiä):
*Roland GAIA SH-01 (tosi jees synaosasto mun mieleen, mutta ei pianosoundeja)
*Korg PS60 (muuten hyvä, mutta ei taida pystyä kunnon pulputuksiin ainakaan ilman hirmu sähläämistä)
*Waldorf Blofeld (onko tämä soundeiltaan lähinnä dance-musaan soveltuva, kuten foorumeilla sanotaan? Ja tää on aika painava 9kg.)
*Nord Wave (HUIPPU, mutta liian kallis taitaa olla..)
*Nord Lead 2x (katso edellä..)
 
Onko erillisten pianon ja synan ostaminen ainoa mahdollisuuteni? Ei saa olla totta!
 
Tänks.
 
Exhausted
22.11.2010 18:57:21 (muokattu 22.11.2010 18:57:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piano ja syntikka tosiaan on aika toisistaan poikkeavat soittimet, joten harvemmin löytyvät laadukkaina samoista kuorista. Lisäksi koskettimiston osalta pitäisi tehdä kompromissi - pianoa kun soitetaan painotetuilla ja syntikkaa painottamattomilla koskettimilla. En tiedä sitten jostain Fantomeista ja Motifeista, millaiset syntikkaosastot niissä on, mutta veikkaisin että siihen suuntaan pitäisi mennä. Nord Waveen saisi tosiaan myös sampleja, mutta se on melko kallis. Ehkä jostain muusta syntikasta löytyisi myös jonkinlainen sampletoiminto, mutta toisaalta hyvään pianonsoittoon vaaditaan melkoista multisamplausta.
 
Olisiko mahdoton ajatus ottaa nämä saundit tietokoneella ja hoitaa soittaminen midi-kiipparilla?
maza
22.11.2010 19:00:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wavesta ei oikein kunnollista akustista pianoa saa irti, vaikka mitä tekisi. Arvatenkin ihan tarkoituksella laitteessa ei nimittäin ole mahdollisuutta vaihtaa soivaa samplea lyöntivoimakkuuden muuttuessa. Toki joku hätätilanteessa välttävä soundi on mahdollista tehdä, mutta lopputulos on jotain Korg M1:n luokkaa.
 
Itse kaipaisin 73-koskettimista digipianoa. 88:ssa on turhaa painoa ja varsinkin pituutta, kun ei mahdu autoon poikittain.
EP
22.11.2010 19:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: ..
Itse kaipaisin 73-koskettimista digipianoa. 88:ssa on turhaa painoa ja varsinkin pituutta, kun ei mahdu autoon poikittain.

 
Eräs tuttu ratkaisi ongelman niin, että sahasi pianosta pikku pätkän pois! : )
 
Casio Man
22.11.2010 19:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Novationin linkkuveitsi: X-Station...just sayin.
 
Vaikka 2 konetta tuntuukin luotaan työntävältä, tämä ei välttämättä ainakaan rahan takia ole niin ahdistava vaihtoehto. Ja jos joskus softasynat alkaa kiehtoa, tämä on ihanteellinen ohjain sellaisille...niin taikka Blofeldille. Itse pidän tätä Novationin parhaana synana.
 
MikeS
22.11.2010 19:42:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko mahdoton ajatus ottaa nämä saundit tietokoneella ja hoitaa soittaminen midi-kiipparilla?
 
Juu, kyllä olisi mahdotonta mulle...yksi laite -linjalla, nimimerkillä "Helposti keikalle ja pikatreeneihin".
 
Kiitos vinkeistä, täytyypä tsekkiä ehdotettuja!
 
Mitenkäs nämä Junot? Ei kyllä ihan pieniä...
 
Ei voi olla, että Nord Wave on ainoa peli, jolla on nämä ominaisuudet!
 
Ansokki
22.11.2010 21:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä oli etsiskelin samoilla kriteereillä syntikkaa ja päädyin Korg M50-61:teen.
Mukamas pianot kusee mutta tosi hyviltä ne minun korvaan kuulostaa, kun on äänentoisto kunnossa. Ja kaikkeahan voi muokata.
Kevyt ku mikä ja äärettömän näppärä. On kosketusnäyttöö ja vaekka mitä.
Koskettimiin kyllä tottuu kun on hyvä alusta, niitäkin haukkuuvat mutta tämmöselle alottelijalle menee ihan riittävän hyvin.
Ja saa ihan minkälaista pöhinää ja suhinaa, kunhan osais säädellä.
Ja pitää vielä kehua äärettömän hauskaa Drum Track-toimintoa! Eihän se ehkä näitten ammattimiesten mieleen välttämättä oo, mutta hupia laitteesta löytyy ämpäreittäin!
 
Ja täsähä on, jos oikein olen ymmärtänyt, hyvin pitkälti samaa saundia kuin isoveli M3:ssa...
 
Ei se vaihtamalla parane!
BubbleBob
22.11.2010 21:22:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roland Juno-DI mielestäni hienosti osuisi, käy testaamassa. Synapuoli ei Gaian tasoa mutta mobiliteetti (5.2Kg, samanverranhan painaa jörkka LP) ja piano ja ja...
Jossain vaiheessa netti on pakko hylkää. Mennä testaileen ja hankkia itse soitin. Tutustuminen näihin on halpaa koska soittimien arvo pysyy aika hyvin hintatasossa (ellei lisää Irlanteja ilmestyy putkeen europotkuun, tai rikot pelin) monta vuotta - niinpä case; kunnon laukku suojaksi kuljetuksia varten, muuten alkaa arvo napsahdellen kadota, niinkuin Veskulla vuodet (niinkuin noissa paljoo o!s 8-)
 
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet.
JPQ
22.11.2010 22:03:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BubbleBob: Roland Juno-DI mielestäni hienosti osuisi, käy testaamassa. Synapuoli ei Gaian tasoa mutta mobiliteetti (5.2Kg, samanverranhan painaa jörkka LP) ja piano ja ja...
Jossain vaiheessa netti on pakko hylkää. Mennä testaileen ja hankkia itse soitin. Tutustuminen näihin on halpaa koska soittimien arvo pysyy aika hyvin hintatasossa (ellei lisää Irlanteja ilmestyy putkeen europotkuun, tai rikot pelin) monta vuotta - niinpä case; kunnon laukku suojaksi kuljetuksia varten, muuten alkaa arvo napsahdellen kadota, niinkuin Veskulla vuodet (niinkuin noissa paljoo o!s 8-)

 
ei ole gaian tasoa mutta säädettävää on ja osin edelläkin joskin sanotaan ei samalla tasolla tietyllä tapaa mutta uskoisin hyvin sillä pääsee alkuun. jos järjellisen hintaisia etsitään.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
18is9
22.11.2010 22:08:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blofeldin kosketinversiossahan oli se samplelaajennus? Silloin siihen luulisi saavan myös uskottavan pianon. Itellä on tuo pöytämalli ja kieltämättä presetit painottuu aika vahvasti sinne tanssiosastolle. Mutta hemmetin sujuvasti sillä kyllä vääntää kaikenlaista. Ei se silleen karskisoundinen ole että vaikka wavetablet löytyy että sillä uskottavia PPG Wave 2.0 soundeja saisi aikaan mutta muuten. Peruseditointi on suht helppoa sitten jos pitää delayn tempoa alkaa säätämään niin valikkohommiksi menee.
 
Samperi, pitäisköhän hankkia siihen se samplemuistilaajennus kun kerran aloin kehumaan...
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Casio Man
22.11.2010 22:29:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, M50:ssä on fantastiset synaominaisuudet ja kerrankin niihin ei edes tarvitse ensimmäisenä lähteä itse puuttumaan! Ruuvaattavaa löytyy kyllä ja vaikka nuppeja ei pinnalla olekaan älyttömyyksiin asti, soundien luominen on käyttöliittymän ansiosta silti mukavaa puuhaa(ei ehkä kuitenkaan ihan niin luovaa, että uskaltaisi soittotilanteessa lähteä säveltämään soundia) ja efektit on parempia kuin edullisissa virtuaalianalogisissa.
 
dolbynr
22.11.2010 23:57:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Itse kaipaisin 73-koskettimista digipianoa. 88:ssa on turhaa painoa ja varsinkin pituutta, kun ei mahdu autoon poikittain.
 
Toi ois sinne päin:
http://www.kurzweilmusicsystems.com/Product.php?id=207
 
Mutta siinä on "semi-weighted action keys", puolipainoitetut koskettimet eli ei oikein vakuuttavaa pianomaista tai rhodesmaista tatsia. Tosin kun lisää koskettimiin painoa niin tatsi paranee heti.
 
Bronks
23.11.2010 00:56:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dolbynr: Toi ois sinne päin:
http://www.kurzweilmusicsystems.com/Product.php?id=207
 
Mutta siinä on "semi-weighted action keys", puolipainoitetut koskettimet eli ei oikein vakuuttavaa pianomaista tai rhodesmaista tatsia. Tosin kun lisää koskettimiin painoa niin tatsi paranee heti.

 
Eipä tuohon kategoriaan tule kuin kaksi mieleen: Korg SV1-73 ja Yamaha XS70. Ei tarvitse liikaa tinkiä kummassakaan.
 
Don't take me serious, I'm just playing.
maza
23.11.2010 10:03:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bronks: Eipä tuohon kategoriaan tule kuin kaksi mieleen: Korg SV1-73 ja Yamaha XS70. Ei tarvitse liikaa tinkiä kummassakaan.
 
Ei välttämättä olis muuten kumpikaan huono hankinta. Pitää pistää varsinkin toi Korgi harkintaan. Jostain syystä en ole vuoden jälkeenkään päässyt sinuiksi tuon vanhan Roland RD-700:n kanssa; syinä sekä roudattavuus että huonohko akustinen piano, joka toki paranisi lisäkortilla.
Casse
23.11.2010 11:08:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita ominaisuuksia haettaessa liputtaisin kyllä iteki M50:n puolesta. Siinä on kyllä kelpo syna jonka kans on tullu vietettyä paljon hyviä hetkiä. Ja mitä enemmän jaksat ruuvata, niin kyllä sieltä hienot pulputukset saa aikaseksi. Huonoihin puoliin kuuluu ehkäpä koskettimisto mutta ite en oo sitä varsinaisesti ongelmana kokenu. Ne on ehkä niitä tottumiskysymyksiä. Tietty myöskään lisää sampleja et saa ladattua mutta toisaalta pystyt lataamaan taas kaikki M3:n soundit (lukuunottamatta Radias-laajennussoundeja ja Karma-ominaisuutta).
Kannattaa ehdottomasti tutustua tähän peliin ja käydä testaamassa. Sen Korgin PS60:n unohtaisin kyllä heti, koska sehän on periaatteessa karsittu versio M50:stä, ja tietty M50 on taas karsittu versio M3:sta.
 
tepposal
23.11.2010 13:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS:
1) sekä syna- että -pianosoundit (Missä kaikissa synissa on synteesin lisäksi piano-sampleja?)
2) 49-61 kosketinta (tämä tuntuu rajoittavan eniten vaihtoehtoja..mutta mulle tärkeä juttu)

 
1. Romplereista nämä molemmat löytyy, mutta yleensä jättää vähän toivomisen varaan puolin toisin... Joku Juno G tai M-50 voisi olla ihan ok.
 
2-3. 61 kosketinta on varmaan yleisin, joten tuolla rajoittavuudella viittaat ilmeisesti pienempiin. Joku kapea 61 on suht pieni..
 
Casio Man
23.11.2010 14:30:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha EX5 ja 7.
 
MikeS
23.11.2010 20:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa, että näin paljon on tullut vinkkejä!
 
Hemmetti, eihän sellaista peliä taida ollakkaan, jossa olisi kaikki toivomani ominaisuudet.
 
Mites Korg TR-61? Kovasti kehuttu on ainakin piano-soundeja ja koko vehjettä. Onko joku kokeillut? Tosin se on metrin levyinen, eli ei mikään pieni.
 
Roland SH-201 vaikuttaisi myös hyvältä muuten, mutta pianosoundeja ei ole.
 
BubbleBob
23.11.2010 21:57:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No varmasti löytyy mutta maksaa ja kun:
*Nord Wave (HUIPPU, mutta liian kallis taitaa olla..)
Viittas siihen että pysytään tietyissä rajoissa :-)
 
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet.
Juho L
24.11.2010 07:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Hemmetti, eihän sellaista peliä taida ollakkaan, jossa olisi kaikki toivomani ominaisuudet.
 
Se kun on vähän samanlainen toivomus, että olisi kitara, missä lähtisi hyvät sähkissoundit, mutta toimisi myös akustisena kitarana.
 
Tosiaan jokin rompleri on tässä nyt ainoa vaihtoehto, jos haetaan kaikkia samassa.
 
Mitenkäs muuten noissa vanhoissa työasemissa on niiden laajennuskorttien laita? Ainakin Motifissa taisi olla jokin VA-laajennuskortti. Jos sellaisen bongaisi käytettynä, niin tulisi sekä rompleri, että sitten perus-VA samassa paketissa. Toisaalta painoa sitten on noissa työasemissa vähän enemmän. Kompromissien maailma.
 
"...more humane, more thoughtful, more understanding."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «