Aihe: Asiakkaan vastuu ravintolassa?
1 2 3 4
musamies
21.11.2010 11:54:10
Pieni rumpalipoika: Tässä ei ole musamies kyse siitä onko jossain jollakin oikeus oleskella vaan siitä, kenellä, miten, milloin ja millä valtuuksilla on patsasteluun oikeus puuttua.

Järjestyksenvalvojan kuuluu huolehtia. Järjestyksenvalvojat ottaa yhteyttä poliisiin jos on tarpeeksi vaikeuksia.

Jos järjestyksenvalvojia ei ole, eikä poliisejakaan lähettyvillä, silloin on ilmeisesti sovellettava samanlaisia menettelytapoja kuin onnettomuuspaikalla tai tulipalotilanteessa, jossa viranomaiset eivät vielä ole saapuneet paikalle?

Järjestyksenvalvojakurssilla neuvottiin, että tilanteen selvittämiseen tulee olla riittävästi voimia=riittävän monta järjestyksenvalvojaa. Eli tappelemaan ei kenenkään kanssa pidä alkaa, vaan ylivoimalla hoitaa järjestyshäiriöä.
baron
21.11.2010 12:02:47

musamies:
Järjestyksenvalvojakurssilla neuvottiin, että tilanteen selvittämiseen tulee olla riittävästi voimia=riittävän monta järjestyksenvalvojaa. Eli tappelemaan ei kenenkään kanssa pidä alkaa, vaan ylivoimalla hoitaa järjestyshäiriöä.

Riittävä ylivoima ja tarjotaan "kunniallinen" perääntymistie niin usein selvitään puhumalla.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
21.11.2010 12:10:16 (muokattu 21.11.2010 12:15:14)
baron: Riittävä ylivoima ja tarjotaan "kunniallinen" perääntymistie niin usein selvitään puhumalla.

Rauhanomaisuus ja ystävällisyys auttaa aika monessa ongelman selvittelyssä. Niissä harvassa tapauksessa, jossa sillä ei selvitä, tarvitaan riittävää ylivoimaa ja viranomaisia.

Itse yritän välttää levottomiin tilanteisiin joutumista. Niihin kuitenkin törmään esimerkiksi asuinympäristössäni ja tilanne ei ole ohi vain sillä, että toteaa - ei kuulu mulle. Siis vähän niinku Martti Ahtisaari linjoilla :D
avl
21.11.2010 12:59:17 (muokattu 21.11.2010 18:45:24)
miffe: Tässä kohtaa vastuu on yksin sen verhon ja lampun asentaneen henkilön, jos kyseessä sama tekijä.

Talon vakuutusyhtiö korvasi vahingon sen jälkeen kun olivat ensin selvittäneet, että kyseinen valaisin oli tarkoitettu siihen asennetulle lampulle. Selvitystyön tein minä (!). Palanut pa meni laitteiden vakuutuksen piikkiin. Eli viime kädessä kyseisten vakuutusyhtiöiden asiakkaat maksoivat vahingot. Roku ei joutunut mihinkään vastuuseen vaikka henkilötiedot olikin ylhäällä.

Mutta edelleenkin olen sitä mieltä että mm. kyseisen kaltaisen tapahtuman estäminen on riittävä syy tekniikalle toimia silloin kun asiattomia tunkee lavalle ja järjestysmiehiä ei ole paikalla. Angloamerikkalaista oikeuskäsitystä ei kannata väkisin tunkea Suomeen kun se ei tänne oikein istu.
miffe
22.11.2010 02:35:15
avl: Talon vakuutusyhtiö korvasi vahingon sen jälkeen kun olivat ensin selvittäneet, että kyseinen valaisin oli tarkoitettu siihen asennetulle lampulle. Selvitystyön tein minä (!). Palanut pa meni laitteiden vakuutuksen piikkiin. Eli viime kädessä kyseisten vakuutusyhtiöiden asiakkaat maksoivat vahingot. Roku ei joutunut mihinkään vastuuseen vaikka henkilötiedot olikin ylhäällä.

Mä haluun nähdä ton vakuutuspäätöksen. Vaihdan heti vakuutusyhtiötä, koska sit voin pesettää Moltonit vaikka joka keikan jälkeen. Ei nääs tartte palosuojata...

Nyt tällä hetkellä Moltoneja ei kannata pesettää, koska uuden saa palosuojattuna halvemmalla kuin mitä pesu+suojaus maksaa.

PS. Osittain tai kokonaan kastunut Molton sit ei vastaa palosuojausvaatimuksia. Lisäksi, jos se roku helposti saa lampun kiinni taustarättiin, joka syttyy palamaan, ei lampun turvaohjeita ole noudatettu hetäisyys palavista materiaaleista).
turkulainen
Katti
22.11.2010 09:55:34 (muokattu 22.11.2010 09:55:51)
miffe: PS. Osittain tai kokonaan kastunut Molton sit ei vastaa palosuojausvaatimuksia. Lisäksi, jos se roku helposti saa lampun kiinni taustarättiin, joka syttyy palamaan, ei lampun turvaohjeita ole noudatettu hetäisyys palavista materiaaleista).

Tahi sitten on semmoinen taustarätti, jota ei ainakaan mun lavalle ikinä tule!

Useamman kerran on yhtyeet tuoneet taustarättiään, ja minä kun olen tällainen sika-natsi, niin en anna sitä sinne paikoilleen laittaa, jollei sitä palamattomuustodistusta ole sitten mukana.

Muutamankin kerran on nurinaa kuullut, että "olet sinä sitten sellainen natsi, ja paskapää. Meillä on uus ja kallis rätti etkä anna laittaa paikalleen" No, niin, no... Olisitte sitten hommanneet kerralla oikeasti suojatun.

Niin ja mulle ei myöskään riitä selitykseksi se, että "on se todistus tuolla treenikämpällä tai sähköpostissa". Mä haluan nähdä sen paperin ihan itte...

EDIT: ...huh, oonkohan nukkunu liian vähän, kun tuntuu näitä purkauksia taas tulevan?...
Marzi
22.11.2010 14:42:55 (muokattu 22.11.2010 14:49:51)

Aiempaan viitaten: kyllä mä käyn ainakin vastedeskin pätkääkään funtsimatta ohjaamassa kännissä joraavan ihmisen lavalta pois sadantonnin kaluston keskeltä kaatuilemasta, jolla mun on tarkoitus tehdä työtä ja ansaita elantoni. Sinne ei oo orkesterin ja henkilökunnan lisäksi kellään yhtään mitään asiaa. Se, ettei laki tunne joka alan asioita ja joka narahdukseen ei oo pykäliä, ei oo peruste olla käyttämättö maalaisjärkeä. Ja em. meininki, mun helvetin kallis lava vai perskänninen lavan ja itsensä vaarantava roku (ihmisen suojelusta harvemmin syytteitä nostetaan?), kumpikohan on lain edessä enemmän oikeassa? Eipä taida olla hirveesti käräjillä tarvinnut kenenkään näitten hommien takia istua.

Tähän asti on riittänyt tiukka, mutta asiallinen sanominen ja toisinaan käsivarresta pois ohjaaminen (mimmiosasto on usein siinä kondiksessa että ne kannattaa taluttaa lavalta alas ettei satu mitään.) Ja jos urpo on jo menossa case-jurrikaadin päällä alaspäin, ei kannata työntää. Kaatuuhan se.

Kovalla äänellä pärjää usein paljon paremmin kuin kovilla otteilla. Känniurpoa kannattaa kohdella kuin koiraa: suuttuminen ei auta kouluttaessa vaan asiallinen toisto ja riittävä voluumi toimii. Ja jos ei roku tajua poistua, vinkataan poke paikalle hoitamaan jatkotoimenpiteet. Ottaanlyöntikisaan ei kannata alkaa, mutta ei lavalta taluttaminen sitä ookkaan. Unelmatilanteessa lavalla on koko illan poke, mut näin käy käytännössä vaan päiväunissa.

Maalaisjärkeä ja malttia vaan vaikka tilanteessa voikin hermostua helposti. Ei se roku välttämättä tajua tekevänsä väärin saatikka että se tietäis missä on. :)
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
Marzi
22.11.2010 14:48:34

Katti: Niin ja mulle ei myöskään riitä selitykseksi se, että "on se todistus tuolla treenikämpällä tai sähköpostissa". Mä haluan nähdä sen paperin ihan itte...

Mä oon ottanu jo pitkään rätit mestasta jossa palosuojatodistus on ommeltuna kankaassa kiinni. Erillinen lappu kun voi periaatteessa olla mikä tahansa netistä tulostettu lipare. Em. kankaat on kelvanneet joka klubiin ja laivaan tässä maassa ja ulkomailla.
LHU
22.11.2010 18:58:31
Palatakseni aiheeseen, mulla ei edelleenkään ole aikaa tahi halua opiskella lakia tämän asian takia joten kysyin eilen asiasta ammatikseen järjestyksenvalvontaa tekevältä ihmiseltä. Hänen mukaansa minulla on oikeus poistaa ulkopuoliset ihmiset lavalta aina narikkaan asti, ulos en saa viedä, vaikka haluaisinkin.

Toisekseen, mun ei ole kertaakaan, siis koskaan, tarvinnut alkaa painimaan kenenkään kanssa, ehkä mä olen vain liian hyvä, mene ja tiedä. Kertaakaan ei ole siis ketään sattunut muuten kuin korkeintaan henkisesti, ja se ei ole mun ongelma.

Ja vielä tästä painiväännöstä, en ole todellakaan koskaan kuullut että kukaan, siis kukaan, olisi joutunut jälkikäteen selvittelemään jonkun ääliön lavaltapoistamista jälkikäteen. Järkeä saa ja voi käyttää, yleisökin voisi, edes joskus. Tämä osaltani tästä aiheesta, kiitos ja anteeks.
Katti
22.11.2010 20:19:34
Marzi: Mä oon ottanu jo pitkään rätit mestasta jossa palosuojatodistus on ommeltuna kankaassa kiinni. Erillinen lappu kun voi periaatteessa olla mikä tahansa netistä tulostettu lipare. Em. kankaat on kelvanneet joka klubiin ja laivaan tässä maassa ja ulkomailla.

Toi ompelujuttu on se mitä itsekin kovasti olen ohjeistanut erinäisiä ryhmiä tekemään... Onpahan sitten varmasti asiat kunnossa sen osalta, eikä tuu ikäviä tilanteita vastaan, koska tiedän että en ole ainoa, joka ei suostu ottamaan rättiä ilman palamattomuustodistusta lavalleen...
Katti
22.11.2010 20:20:55
LHU:Toisekseen, mun ei ole kertaakaan, siis koskaan, tarvinnut alkaa painimaan kenenkään kanssa, ehkä mä olen vain liian hyvä, mene ja tiedä. Kertaakaan ei ole siis ketään sattunut muuten kuin korkeintaan henkisesti, ja se ei ole mun ongelma.

Sama homma... ...ja mä kyllä pystyn elää sen kanssa, jos mua kusipääksikin tituleerataan...

Hanun henkinen kipu kun on kuitenkin yleensä mennyttä selviävän humalatilan mukana...
rintapek
22.11.2010 22:39:44

Marzi: palosuojatodistus on ommeltuna kankaassa kiinni.

Varmaan kelpaa, mut jos se palosuoja lähtee pesemällä, niin lappu ei.

Mitä ny tulee asiattoman törttöilijän asiattomasta paikasta asialliseen poistamiseen, ni asiassa ei pitäis talonpoikaisjärkisesti olla mitn ongelmaa. Paitti et siin turvataan esitys, ni siin turvataan asiattoman omaa terveyttä ja taloutta. Pataanleipomiseksi ei sais mennä, koska sit on kyl ongelma, mut asiallinen talutus tai tervehenkinen niska-perse-ote ei o koskaan loukannu kenenkään fyysistä koskemattomuutta.
One kind of music only - the good kind
Pieni rumpalipoika
23.11.2010 00:05:50

Marzi:
Näistä tais olla tuolla bänditoimintaosastolla juttua aiemmin, OT siirtyköön sinne tarvittaessa.

Noh, jatketaan vielä rättihommia. En nyt muista firman nimeä, mutta heillä oli politiikkana liittää todistukseen joko kuva tai sanallinen kuvaus rätistä. Ei sinänsä paha ajatus sekään. Ei voi ainakaan rätistä toiseen ommellen todistusta siirrellä jos ulkoasu muuttuu.

Olennaistahan tossa kuitenkaan ei ole mikään todistus, vaan se ettei se rätti palaisi kuin kokko. Jos joku on niin uuno ja köyhä, että alkaa tollaisten kanssa pelleilemään, eli todistuksia väärentelemään jne., niin voi voi. Vaikka varmaan tästä köyhästä katajaisesta kansasta sellastakin porukkaa löytyy.

Siihen nähden muuten millainen villi länsi toi lamppu- ja rättitouhu on ollut, aika vähän on kai mitään isompia vahinkoja sattunut. Tietysti palot huomataan aika helposti kun lava nyt yleensä on melko näkyvällä paikalla ja porukkaa lavalla ja salissa kans tuijottelemassa.
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
rintapek
23.11.2010 00:43:28

Marzi: Mun rätit on olleet käytössä keskimäärin vuoden Hki:n kaupungin palopäällikön ohjeistus aiheesta kun hommaa taannoin puitiin.

Mä en tippaakaan epäile kalustosi asianmukaisuutta. Jokseenkin noin asian kait käytännössä tarttis mennäkin. Mut jos rättiin on vuonna miekka ja öljylamppu ommeltu lappu, ni mitä se ny sit kertoo?

Sinänsä toi ny ei o offttopikkia, koska kyseessähän on yksi riski siitä, mitä voi tapahtua, jos asiattomia asiattomiin paikkoihin pääsee. Miffekö sanoi, et lamppu ny sit on ollu väärässä paikassa, mut ainakaan mä en o nähny niin isoa lavaa, etteikö lampunheiton suomenennätys syntyisi? Kun yleensä varautua voi vain semmoiseen, mitä voi ennalta arvata, enempää ei voi vaatia.

Mä itte, tai muut humppamiehet saatamme olla jopa enempi maistissa kuin mitä se asiaton koskaan, mut niin me, kuin varmasti valtaosa poppareista tietää mitä on tekemässä, joten asiallinen toleranssi pikku horjahduksille on paikallaan. Mut asiattoman turakaisen aivoituksia ei kande lähteä arvailemaan.

Mun stressiklubin keikoilla se asiaton joskus voi olla pikkuVille 3v, jota kamat kauheesti kiinnostaa. Lähtee äitinsä huomaan hyvin hellin ottein ja hyvän illan toivotuksin. Ville 30v on hankalampi tapaus, mut lähtee ilman mitään väkivaltaa syystä, et motiivini poistaa hänet paikalta on suurempi kuin hänen motiivinsa olla siellä. Painia ei o koskaan tarvinnu.
Marzi
23.11.2010 01:58:53

rintapek: Mä en tippaakaan epäile kalustosi asianmukaisuutta. Jokseenkin noin asian kait käytännössä tarttis mennäkin. Mut jos rättiin on vuonna miekka ja öljylamppu ommeltu lappu, ni mitä se ny sit kertoo?

Jonkun kerran kun Suomessa joku mesta asian tiimoilta palaa maan tasalle, niin noihin alkaa päteä samat lait kun muuhunkin, eli määräaikaistarkastus ja -huolto ja tuntuvat sakot jos ei oo systeemit kondiksessa. Veikkaan.
miffe
23.11.2010 14:21:27
Katti: Useamman kerran on yhtyeet tuoneet taustarättiään, ja minä kun olen tällainen sika-natsi, niin en anna sitä sinne paikoilleen laittaa, jollei sitä palamattomuustodistusta ole sitten mukana.

Ans ku mä arvaan. Bändi kysyy saisko tiskin kautta tallennettua keikan, niin sä kysyt kirjallista lupaa tekijänoikeuksien omistajalta/-jilta.

PS. Tervetuloa kerhoon.
turkulainen
Katti
23.11.2010 15:57:07
miffe: Ans ku mä arvaan. Bändi kysyy saisko tiskin kautta tallennettua keikan, niin sä kysyt kirjallista lupaa tekijänoikeuksien omistajalta/-jilta.

PS. Tervetuloa kerhoon.

En toki... Pääsääntöisesti tarjoan mahdollisuutta hankkia tallennukseen soveltuvan laitteen, jollei asiasta ole etukäteen sovittu :)

Mut toisaalta kun oon miltei 95% lavan päässä ni ei siellä kukaan mitään halua toki taltioidakaan...
pitk
25.11.2010 21:04:55 (muokattu 25.11.2010 21:06:16)

Postasin aiheesta potku.netin vartiointi- ja turvallisuusalaa käsittelevälle foorumille ja siellä onkin aika asiallisia vastauksia. Etenkin nimim nomad puhuu silkkaa asiaa aiheesta.

http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=62&t=15384

Tiedustelin myös alalla työskentelevältä lakimieheltä aiheen tiimoilta ja vastaus oli lyhykäisyydessään, että hommat on todella tilannekohtaisia. Järkeä pitää käyttää ja painia edemmäs ei kannata mennä.

Omista kokemuksista: Suurimmaksi osaksi asiallinen ohjeistus / käskytys yleensä pelaa. Pieni työntö myös usein poistaa urvaan esiintymisalueelta. Muutaman kerran on joutunut vähän kovemmin ottamaan, mutta tappelua en ole koskaan saanut aikaan. Hiukan on joskus joutunut painimaan tai lukottamaan. Jos tilanne on äitynyt liian agressiiviseksi, järjestyksenvalvojaa paikalle.

Kerran tosin erään orkesterin solisti luuli minun menevän vetelemään nuorta lavalle pyrkinyttä pojua, joka nappasi rinnuksistani kiinni. Solisti hyppäsi väliin tuupatessani heppua oven suuntaan, järkkärit hoiti tyypin ulos. Todellisuudessa ajatuksenani oli kaverin auttaminenihan vaan tyypin omasta halustaan mennä ulko-oven suuntaan ja antaa hiukan vauhtia menessä. Mistään tappeluun menosta ei ollut sillä(kään) kerralla kyse.

Jurrikaadit, alueiden eristäminen huomionauhalla ja kyltitys toimii.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
rintapek
25.11.2010 22:24:41

pitk:
Tiedustelin myös alalla työskentelevältä lakimieheltä aiheen tiimoilta ja

Jurrikaadit, alueiden eristäminen huomionauhalla ja kyltitys toimii.

Pitk.

Jos lakimieheltä loppupeleissä pitää mennä kysymään, ni homma on menny liian pitkälle. Terve tolkku, asiattomat pois lauteilta, ketään ei vedetä pataan eikä edes painia tartte. Sanoo pieni kevyt kärpässarjalainen harrastehömelö, joka on luonteeltaan, äänenkäytöltään ja virankin puolesta taatusti tarpeeksi vittumainen heittämään lauteilta pellon puolelle kenet tahansa, joka ei sinne kuulu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)