Aihe: Fysiikka vastaan tuplapedaaleilla soitettaessa!
1 2 3 4 5 6 7
Weetoz
22.11.2010 17:23:09
hollmi-5: Tässähän se juttu on niin, että kysellään, miten saa tuplien polkemista nopeammaksi. Me pohdimme: MIKSI?

Miksi pohditte? Se ei varmasti hyödytä alkuperäistä kysyjää millään tavalla, eikä teidän tai kenenkään muunkaan musiikkimaun rajat luultavasti juuri ketään kiinnosta. Ainakaan tässä yhteydessä, kun niistä ei kysytty. Tarkoitukseni ei ole olla tässä mitenkään ilkeä, minua vaan kummastuttaa se, miten te jaksatte vuodesta toiseen jauhaa samasta asiasta, vaikka on ilmiselvää, ettei aiheesta mitään kovin hedelmällistä keskustelua saada aikaan. Lähinnä sellaista "juupas-eipäs" -jaarittelua. Monia muita keskusteluja saadan kuitenkin tehokkaasti tapettua. Asia nyt on vaan niin, että jotkut ihmiset saavat ihan yhtä isoja kiksejä siitä mörköhevistä kuin jotkut toiset vaikka bluesista tai mistä tahansa, ja se on hyvä juttu. Tässä maassa kuitenkin jokainen saa valita mitä itse kuuntelee, joten jonkun genren olemassaolo tai suosio ei pitäisi olla keneltäkään pois.

Ketjun aloittaja on saanut kaiken muun seassa onneksi joitakin hyviäkin neuvoja, millä luulisi pääsevän taas touhussa eteenpäin. Kommentit venyttelyn haitallisuudesta vähän kummastuttavat minua, sillä omalla kohdallani olen huomannut, että venyttely parantaa ihan selvästi soittoa, ainakin käsien kohdalla. Vaikka venyttelisi paljonkin, kunhan touhu nyt ei ihan överiksi mene. Soitosta tulee rennompaa ja sujuvampaa. En ole alan asiantuntija, mutta omat kokemukset ovat olleet tällaisia.
Sbatan
22.11.2010 17:37:33
On kyl aika tylyjä tekstejä tänne tullu. Suvaitsevaisempi meininki on lauantaina kello kahden aikaan yöllä grillillä, ku täällä.

JanneO:
Sbatan, myyt ne tuplapedaalit ja keskityt soittamaan vain rudimentteja. Sillä tuplilla soittaminen vaikuttaa haitallisesti vanhempiisi, itseesi ja musamakuusi, tyttöystävääsi, kissaasi ja supermiesboxereihisi.
Sun on nyt ostettava vintage-rummut ja unohdat ihan kokonaan tollasen hevimusiikin millä pilaat ittes kokonaan.

Omistan kyl yhet kannut vuodelta 76. Ei ne nyt kaikista vintageimmat oo, mutta rokin veivauksessa kyl toimii ja tarpeeks vanhat miulle. Hevi/metalli, tai miksi sitä nyt haluaakaan kutsua on yksi niistä muusikin lajeista, mikä uppoaa meikäläiseen. Kyllä tuolla levyhyllyssä on muunkinlaista mussiikkia ja vieläpä kuuntelenkin niitä lättyjä. En vaan ossaa soittaa muuta ku rokkii ja jonkin sortin metalli mättöö. Niis mie oon enemmän paikallaan kun muualla. Yrittää tässä samalla soitella muutakin, mut kun ei ole oikein porukkaa kenen kanssa veivata tai aikaa jne jne. Jossain pitää pysyä ja näillä mennään. Jos jotain ns oikeata musaa koittaisin soittaa, niin sehä se vasta hirveetä kuunneltavaa olisikin.

Mut kyl kyl... Sain vastauksia ja neuvoja jo aiemmista sepostuksista, joten kiitokset niistä. Pitää kattoo jos vaik lähtis näil ohjeilla taas soitto aukeamaan. Muu kansa voi sitten jatkaa jälkipuintia jos siltä tuntuu.
mukis
22.11.2010 18:29:07

Kommentit venyttelyn haitallisuudesta vähän kummastuttavat minua, sillä omalla kohdallani olen huomannut, että venyttely parantaa ihan selvästi soittoa, ainakin käsien kohdalla. Vaikka venyttelisi paljonkin, kunhan touhu nyt ei ihan överiksi mene. Soitosta tulee rennompaa ja sujuvampaa. En ole alan asiantuntija, mutta omat kokemukset ovat olleet tällaisia.

Venyttelyn haitallisuutta ei mielestäni ole kommentoitu, vaan sitä miten kannattaa venytellä esim. juuri ennen soittamista. Eli ei ehkä kannata vetää sitä kahden tunnin syvävenyttelyä juuri ennen sitä soittamista, vaan mieluummin vaikka pari tuntia treenien jälkeen.

Venyttely sinällään on varmasti hyödyllistä itse kullekin ja sitä kannattaa varmasti tehdä. Venyttelyn tarkempaan määrittelyyn ajauduttiin tämän ketjun sisällön johdosta, joka siis koskee nopeaa poljentaa eli. ei musiikkia vaan urheilua ja sen takia venyttelystäkin alettiin puhua hifistelemällä ja urheilutermeillä.

Uskoisin, että kaikille rumpaleille on hyötyä venyttelystä, kunhan sen tekee edes suunnilleen järkevästi, eikä esim. loukkaa itseään hölmöilemällä "Mike Monroe" spagaatia heti ensimmäisenä..
Kefiiri
22.11.2010 19:12:20
Weetoz: Asia nyt on vaan niin, että jotkut ihmiset saavat ihan yhtä isoja kiksejä siitä mörköhevistä kuin jotkut toiset vaikka bluesista tai mistä tahansa, ja se on hyvä juttu. Tässä maassa kuitenkin jokainen saa valita mitä itse kuuntelee, joten jonkun genren olemassaolo tai suosio ei pitäisi olla keneltäkään pois.

Weetozille plussa... minusta on mainiota että nuorison musiikki saa meidät vanhat papat tuohtumaan. Sama asetelma kun omassa nuoruudessamme. "Kauheata melua ja huutoa tuo nuorisomusiikki! Jumputtava rytmi eikä minkäänlaista melodiaa!"
Ronttu
22.11.2010 19:20:21 (muokattu 22.11.2010 19:20:35)
"Kauheata melua ja huutoa tuo nuorisomusiikki! Jumputtava ompelukone eikä minkäänlaistä rytmiä.

Mikähän tulee seuraavaksi? Tasainen korkea ääni kun mennään jo niin nopiaa?
markkuliini
22.11.2010 20:25:56

Weetoz: Miksi pohditte? Se ei varmasti hyödytä alkuperäistä kysyjää millään tavalla, eikä teidän tai kenenkään muunkaan musiikkimaun rajat luultavasti juuri ketään kiinnosta.

Omituinen kysymys, "miksi pohditte." Se mihin metallimusiikki on kehittymässä luulisi kiinnostavan jokaikistä metallirumpalia, varsinkin niitä jotka sanovat että musiikki kehittyy ja papat putoavat kelkasta.
Mutta ilmeisesti kysymys on niin tabu, ettei vastausta siihen halua kukaan miettiä. Mun ihan asialliset ja ja mun mielestä todella oleelliset kysymykset "mitä sitten tapahtuu, kun nopeuden takia rytmi katoaa tai nopeuskatto saavutetaan?" käsitetään tahallaan väärin joksikin genre-vastakkainasetteluksi. Jos itse olisin metallirumpali niin näitä asioita kelaisin.
Onko tää liian kipeä aihe edes ajatella?

Ja muistakaa se, että esim. mä ja Hollmi ei olla samoja henkilöitä, enkä mä ole hänen kanssaan automaattisesti samaa mieltä. Musta tuntuu että jotkut provosoituvat hänen kirjoituksesta, mutta lainaavat sitten mua.

Mä kysyin mun mielestä erittäin oleellisia kysymyksiä. Kukaan ei niihin vastannut, vaan alkoi piipitys. Olen pettynyt metalliliiton panokseen. :(
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
22.11.2010 20:39:05

Ja edelleenkään tää ei oo mulle millään tavalla sukupolvikysymys. Muakin kiehtovat musiikissa sellaiset elementit kuin raskaus ja nopeus.
Esim. mä koen raskaimpana musana Rage Against the Machinen joka edustaa mulle Mike Tysonin oikeaa suoraa vastapalloon. :) Mä en vaan saa sitä samaa hienoa raskauden tunnetta näistä "rankemmista" tyylilajeista. Sitten esim. Meshuggah on mun mielestä rytmisesti ihan kiehtovaa, joskin vähän itseään toistavaa.
Mut anyway, puhe oli siitä milloin musa lakkaa olemasta musaa(jos käytetään kaavaa melodia/harmonia/rytmi. Ja mitä sitten jos esim. metallimusa putoaa tämän luokituksen ulkopuolelle? :)
hollmi-5
22.11.2010 20:55:01 (muokattu 22.11.2010 22:57:51)
markkuliini:Ja muistakaa se, että esim. mä ja Hollmi ei olla samoja henkilöitä, enkä mä ole hänen kanssaan automaattisesti samaa mieltä. Musta tuntuu että jotkut provosoituvat hänen kirjoituksesta, mutta lainaavat sitten mua.

En minä mitään vastakkainasettelua halua. Silmiä ja korvia auki! Justiinsa se, miksi pitää pyrkiä äärimmäiseen nopeuteen, kun se ei enää kuulosta musalta, on minua kiinnostava kysymys. Onko se vain niin, että siitä on tullut metallirumpaliden mantra.

Opetushommissa joutuu ihan liian usein keskusteluun tuplaspeduista ja siitä, miksi ei ihan ensimmäisenä kannata tupliksia ottaa esiin. Väitän, että liian monella jää ihan perustekniikan opettelu jopa kokonaan pois, vaikka ne samat opit voisi aika suoraan viedä käsistä jalkoihin. Jos ottaisi kapulatekniikan ja perusasiat haltuun, voisi sen huomata itsekkin, miten tuplaspeduihinkin saisi lisää vauhtia. Täällä on niin monesti sanottu nämä asiat:

- hitaasti ja hiljaa aluksi
- jos haluat olla nopeampi, yritä vähemmän
- tekniikka korvaa fyysisyyden

Kaiken maailman triggerijippoja, nuijien etäisyyksiä, jousien ja kalvojen kireyksiä jaksetaan kyllä tutkia, vaikka sillä korvataan useimmin soittotekniikan vajavaisuuksia. Pedaalivalmistajat ovat naama naurussa markkinoilla vaikka minkä mainoslauseen kera vannottamassa parannuksiansa, vaikka ihan perushyvällä spedulla pääsee lopulta hyviin tuloksiin. Mutta ei se mitään ;-)
Soundit, piuhat ja kajarit.
kimizu
22.11.2010 21:09:28 (muokattu 22.11.2010 21:23:31)
Kefiiri: Weetozille plussa... minusta on mainiota että nuorison musiikki saa meidät vanhat papat tuohtumaan. Sama asetelma kun omassa nuoruudessamme. "Kauheata melua ja huutoa tuo nuorisomusiikki! Jumputtava rytmi eikä minkäänlaista melodiaa!"

Ei tässä nyt sentään tuohtuneita olla, tai en minä ainakaan =) Minusta keskustelu on ollut hyvin asiapitoista tähän asti, etenkin meidän "pappojen" osalta. Tosin alkuperäisestä kysymyksestä ollaan hieman etäännytty...

Markkuliini esittää mielestäni hyviä pointteja; miksi näitä juttuja ei saa ääneen pohtia vaikka äärimetalli ei musiikkina itseään miellytäkään? Ei se, että jostain asiasta on jotain mieltä, tarkoita että muut ovat väärässä tai jotakuta dissataan. Vähän sama juttu kun ulkomaalaistaustainen ajaa ylinopeutta ja saa sakot, heti syytetään poliisia rasismista.

Onko aihe tabu? Onko wanhat pierut automaattisesti väärässä ja kehityksen jarruja, jos jotain kyseenalaistetaan tai ihan vaan ääneen ihmetellään? Onhan tuplilla paikkansa monessakin musassa, mutta nimenomaan musassa. Urheilukin on ihan jees, mutta onko sportti-poljennalla ja musiikilla tekoa keskenään, sitähän tässä kai pohditaan. Onhan tämä Muusikoiden-net eikä sikapoljentaa-net?

Lisäys: Hyvä pointti myös Mikalta. Tosta se Hahtokin puhui, jouset löysälle aluksi ja haetaan sitä rentoutta soittoon. Kontrollia pedaaliin soittamalla vaikka niin ettei rummusta kuulu ääntäkään, nilkan liike haltuun jne. Hyviä neuvoja kaikki, vaatii vain aikaa ja sinnikkyyttä.

Mutta polkekaa ja ruuvatkaa niitä speduja niin perkuleesti ja näyttäkää meille papparaisille närhen munat =)
Jos tuloksena on hyvää musiikkia, lupaan ostaa levyn. Jos lopputulos muistuttaa korppusahan ääntä, jätän kauppaan =)
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
Kailis
22.11.2010 21:20:48

Tällaista keskustelua on varmaan käyty aika useissa sukupolvissa. Onneksi kuitenkin ihmiset itse päättävät mitä haluavat, muuten ei olisi jatsia tai rokkia. Enkä nyt vertaa noita musiikinlajeja, huutelenpahan vieraisiin pöytiin =D
Tuli muuten mieleen, että miksi basareista tuleva ääni EI saisi kuulostaa yhtenäiseltä, jos se kuulijassa herättää mielihyvää?
Päivän mietelause; "Ei kaikkia kukkia tarvitse kastella, mutta ei niitä tarvitse talloakaan." Kukkiin kuseksijat on sitten erikseen.
Weetoz
22.11.2010 21:23:33
markkuliini: Omituinen kysymys, "miksi pohditte." Se mihin metallimusiikki on kehittymässä luulisi kiinnostavan jokaikistä metallirumpalia, varsinkin niitä jotka sanovat että musiikki kehittyy ja papat putoavat kelkasta.
Mutta ilmeisesti kysymys on niin tabu, ettei vastausta siihen halua kukaan miettiä. Mun ihan asialliset ja ja mun mielestä todella oleelliset kysymykset "mitä sitten tapahtuu, kun nopeuden takia rytmi katoaa tai nopeuskatto saavutetaan?" käsitetään tahallaan väärin joksikin genre-vastakkainasetteluksi. Jos itse olisin metallirumpali niin näitä asioita kelaisin.
Onko tää liian kipeä aihe edes ajatella?

Ja muistakaa se, että esim. mä ja Hollmi ei olla samoja henkilöitä, enkä mä ole hänen kanssaan automaattisesti samaa mieltä. Musta tuntuu että jotkut provosoituvat hänen kirjoituksesta, mutta lainaavat sitten mua.

Mä kysyin mun mielestä erittäin oleellisia kysymyksiä. Kukaan ei niihin vastannut, vaan alkoi piipitys. Olen pettynyt metalliliiton panokseen. :(

En tarkoittanut ettei saisi pohtia ollenkaan. Enemmänkin kyse oli nyt siitä, että on hankalaa, kun tuntuu että tietyistä aiheista on täällä todella vaikeaa keskustella, koska jutut kääntyy aina siihen, että porukka lähinnä haukkuu tiettyjä genrejä.

Toinen juttu mikä minua korpeaa on se, kun täällä annettavat "neuvot" on monesti lähinnä sellaisia, että yritetään käännyttää ihmisiä kuuntelemaan/tekemään "oikeanlaista musiikkia", ja sitten lopulta se alkuperäinen aihe jää sen väittelyvyöryn alle. Mielestäni se laskee keskustelun tasoa. Mutta siis ei tosiaan ollut tarkoitus sanoa, etteikö jostain asiasta saisi keskustella. Tiettyjen keskustelijoiden pitäisi vaan minusta jotenkin paremmin esittää asiansa ja _mielipiteensä_.

Sinun esittämä kysymyksesi oli erittäin hyvä ja mielenkiintoinen, mutta myös sen verran vaikea, että minä en ainakaan osaa antaa siihen mitään kovin järkevää vastausta. Siksi en siihen tarttunut alunperin. Olen itsekin huomannut, että minun korvissani monesti esim. joku 150bpm 16-osa tukutus kuulostaa nopeammalta ja tietyllä tavalla tehokkaammalta kuin vaikka 230bpm, puhumattakaan siitä, että vielä paljon tehokkaammalta voisi kuulostaa jollain ihan muulla kompilla. Kai sitä on aina ollut vähän hankalaa ennustaa, mihin suuntaan joku musiikkityyli kehittyy tulevaisuudessa, mutta on ihan totta, että nopeuskatto on ainakin tulossa vastaan, jos nyt ei ruveta konerumpuja käyttämään. Kai sitä sitten keksitään jotain täysin muuta.
Kefiiri
22.11.2010 21:24:58
kimizu: Ei tässä nyt sentään tuohtuneita olla, tai en minä ainakaan =) Minusta keskustelu on ollut hyvin asiapitoista tähän asti, etenkin meidän "pappojen" osalta. Tosin alkuperäisestä kysymyksestä ollaan hieman etäännytty...

Urheilukin on ihan jees, mutta onko sportti-poljennalla ja musiikilla tekoa keskenään, sitähän tässä kai pohditaan. Onhan tämä Muusikoiden-net eikä sikapoljentaa-net?

Heh juu, mun mielestä semmoinen edustaa pappa-tuohtumusta kun sanotaan ettei ompelukonehevi ole musiikkia ollenkaan. En mä kyseisestä touhusta mitään ymmärrä, mutta voihan siinä olla jokin juju joka on meidän pappojen ymmärryskentän ulkopuolella. Me ei vaan omalla käsitteistöllämme hahmoteta sitä.

Sportin ja soiton yhdistyminen voi hyvinkin olla tulevaisuutta... Eihän kaikki urheilun ystävätkään itse hyppää kolmiloikkaa, vaan jättävät sen urheilijoille ja ihailevat sitten sitä. Tulevaisuudessa musiikin määreisiin vaan lisätään sporttisuus.
markkuliini
22.11.2010 21:42:20

Kailis:
Tuli muuten mieleen, että miksi basareista tuleva ääni EI saisi kuulostaa yhtenäiseltä, jos se kuulijassa herättää mielihyvää?

Saahan se, mutta silloin bassari vie basson ja jopa synamaton roolin. Matalalla soiva pitkä ääni on aina sointujen pohjaääni ja bassarilla se eri äänien soittaminen on mahdotonta. Eli musasta tulisi silloin pedaalimusaa sanan varsinaisessa merkityksessä. :D
Lisäksi silloin bassorummun rooli rytmisenä elementtinä poistuisi musiikista. Tuon rummun roolihan on perinteisesti ilmaista joitakin tahdin osia (esim tahdin ykkönen) jotta kuulija erottaa musiikista pulssin. Ilman bassorumpua tuo rooli jäisi vain haitsulle ja virvelille (muiden esim kieliinstrumenttien atakki ei riitä niin dominoivaan rooliin rytmin määrittäjänä).
Epäilen että kun tuo rytminen vastuu olisi vain korkeavireisillä rummuilla, niin musiikista jäisi puuttumaan raskaus ja tanssittavuus/moshattavuus.
markkuliini
22.11.2010 21:45:55

Weetoz: ... koska jutut kääntyy aina siihen, että porukka lähinnä haukkuu tiettyjä genrejä.

Toinen juttu mikä minua korpeaa on se, kun täällä annettavat "neuvot" on monesti lähinnä sellaisia, että yritetään käännyttää ihmisiä kuuntelemaan/tekemään "oikeanlaista musiikkia", ja sitten lopulta se alkuperäinen aihe jää sen väittelyvyöryn alle.

Tämä nimenomaan ärsytti, että ennustetaan (ja samalla luodaan itseään toteuttava ennustus) mihin ketju menee, sen sijaan että koetettaisiin vastata tai keskustella kunnolla. ;)
Tämä ketju on ollut ihan hyvä tähän asti. Lähinnä sinä nuo asiat toit esille. :/
Kailis
22.11.2010 22:09:38 (muokattu 22.11.2010 22:09:58)

Tuon rummun roolihan on perinteisesti ilmaista joitakin tahdin osia (esim tahdin ykkönen) jotta kuulija erottaa musiikista pulssin. Ilman bassorumpua tuo rooli jäisi vain haitsulle ja virvelille (muiden esim kieliinstrumenttien atakki ei riitä niin dominoivaan rooliin rytmin määrittäjänä).
Ni. Onhan sekin vaara joskus ollut olemassa että kun rumpali oppi tremolom snarella niin se ei pystyisi lopettamaan sitä vaan soittaisi kaikki biisit läpeensä sitä tremoloa ja kakkonen ja nelonen pitäisi merkata johonki muuhun rumpuun sitte.
Epäilen että kun tuo rytminen vastuu olisi vain korkeavireisillä rummuilla, niin musiikista jäisi puuttumaan raskaus ja tanssittavuus/moshattavuus.
Jos kuulija haluaa kevyttä ja ei-tanssittavaa niin mikä ettei =D Tässä nyt lietsotaan kauheaa epidemiaa siellä missä on tuskin edes muutamaa flunssatapausta.
markkuliini
22.11.2010 22:12:42

Kailis:
Tässä nyt lietsotaan kauheaa epidemiaa siellä missä on tuskin edes muutamaa flunssatapausta.

Kysymys onkin nimenomaan filosofinen.
Joskin toisaalta 20 lyöntiä sekunnissa on jo ihan soitettavissa bassareilla nykysoittotekniikoilla. Se vastaa 20 hertsiä. Se on about alin taajuus minkä ihmiskorva käsittää äänenkorkeutena. Eli miten sen nyt ottaa. :)
Weetoz
22.11.2010 22:16:11
markkuliini: Tämä ketju on ollut ihan hyvä tähän asti.

Minusta ei ollut, siksi otin asian esille. Minun mielestäni tuota mainitsemaani "käännyttämistä" ja haukkumista oli lauottu jo paljon ennen osallistumistani, ja siitä turhauduin. Toki taustalla voi vaikuttaa moni muukin aikaisempi keskustelu. Jos tosiaan koet(te) että minä tuomitsin keskustelun tuhoon, niin pahoittelut siitä, se ei ollut tarkoituksena.
Sbatan
22.11.2010 23:03:00
Sanoin etten enää kirjota tänne, mutta tuli sorruttua.

Oon kyllä ite samaa mieltä siitä, et ei pidä heti tuplilla aloittaa ja nopeutta käyä täysillä treenaamaan, kun jää moni juttu välistä helposti. Itse möin ensimmäiset tuplapedaalini poies heti, koska tahdoin opetella soittamaan pelkästää yhdellä ja haikkaa teki miel opetella käyttää ees jotenkin (päin persettähän se menee, kuten muukin soitto reenistä huolimatta). Sitten ostin tuplat, kun alkoi tuntua siltä et tekee miel soitella niil. Rumputunneillakin aluksi kävin, mutta se jäi jostain syystä kesken. Ja se kyl harmittaa.

Omasta mielestäni keskustelussa on menty ohi siin mielessä aiheesta, et metalli (kuten muukin musa) on mielentila ja ei se hemmetin Katra mitään hevii oo, vaikka matalat on vireet. Sama koskee monia orkestereita (esim Disturbed). Nää tietenkin on miun mielipiteitä, mutta raskauden nään enemmänkin asenne/tunnepuolella. Kylhä nuo The Hauntedin uusimmat levyt on raskaita, vaikka musa on mennykkin kevyempään suuntaa. Taasen joku perus Nu-metal mättö taasen on aikas poppista (esimerkkinä Slipknot), vaikka ollaan olevinaan raskasta jne. Liikaa kumarrellaan levymyyntilukuihin päin. Lähinnä tuo nopeus tsydeemi on itelleen tärkeetä siksi, että sais tiettyy rentoutta soittoon ja pidettyy hommaa skarppina.

Nuista pedaalien asetuksista on itellään sen verta sanottavaa, et mie kyl oon aina pitänyt jouset niin löysällä ku voi ja nuijat on todella takana. Lähentelee jotain ysikympin kulmaa, jos kattois kannui sivusta. Se on tuntunut jotenkin parhaalta. Ain jos lähtee muuttelee, ni menee vaan huonompaan suuntaan. Jos niitä taas kiristää, niin loppuu voima jaloista aika äkkii. Nuihin tullu vakiinnuttua. Jos soittaisin vaan sinkkuspedulla, niin sitten kiristäisin jousii vähä, mut muuten ois sama setuppi. Saa rennommin sitä stonerii väännettyy ja helpommin soitettuu tuplaiskut pedaaleil fillien väliin meiningil OVJJOVJJOVJJ.

O = Oikea raaja
V = Vasen raaja
J = Jalka (myös oikee)

ps. tulkkasin ton vähän niiku vitsillä.
Conrad Lant
22.11.2010 23:05:11

hollmi-5: Tai jos örinälaulu ilman tunnistettavaa melodiaa ei kuullosta omaan korvaan musiikilta?

Tällaisen semipapan sivuhuomatuksen kaltaisen anekdoottina voin tähän kertoa miten laulaja-musiikkitieteilijävaimoni on useasti aiheesta takkatulen loimussa keskustellessame todennut ettei länsimaisen populaarimusiikin lähihistoriassa ole uusia pelinavauksia laulutekniikoiden saralla ihan kauheasti näkynyt muualla kuin äärimetallia liippaavissa yhteyksissä. Kehitys kehittyy ja musiikin rajat venyvät aina uusille sukupolville, jne. Allegoriat rumpujen pätkyttelyyn jätän muille.
No one prayed for Sodom
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)