Aihe: ootteko tehneet Hi-Fi kaiuttimia?
1 2
HC-Audio
19.03.2004 14:40:12

Ite teen sellaset, missä on laminaattia etulevy, takana refleksiputki ja olikohan 8cm basso ja pienempi diskantti, kustannukset vissiin n. 100e, Tulee kuulemma paremmat ku monista mitä myydään..
"Isona ostan suuret sikalakengät ja juon paljon kaffia" -Poika 5v. Lapuan linkki
Repent
19.03.2004 14:42:27
Ite teen sellaset, missä on laminaattia etulevy, takana refleksiputki ja olikohan 8cm basso ja pienempi diskantti, kustannukset vissiin n. 100e, Tulee kuulemma paremmat ku monista mitä myydään..

Itse olen tehnyt jonkun hifi-lehden piirrustusten mukaisesti lattiakaapit focalin elementeillä,eli 11-tuumanen,kaks 5 ½ tuumasta ja diskantit.Onhan tuossa tuommoset jalustalliset vähän pienemmät pompelitkin,noin 120cm korkeat.
Positiivisuus on perseestä.
Antti1
19.03.2004 14:44:18 (muokattu 19.03.2004 15:00:49)

Olen tehnyt muutamia kaiuttimia ja subbareita. Kannattaa tehdä kotelosta liioitellunkin tukeva. Tota refleksiputkea ei kannata laittaa suoraan basson taakse, sillä se lisää pyörreääniä. Puhutko sä nyt varmasti 8cm elementistä, etkä 8 tuuman? Millaista jakosuodinta olet tuohon suunnitellut ja oletko suunnitellut kotelon viritystaajuudet yms.? Jättäisin ehkä ton refleksiputken itse pois, jos haluaa laadukasta ääntä. Niillä helposti pilaa vain bassotoiston.

EDIT1: Ja summamutikassa elementtejä valitsemalla ja hiukan sinnepäin tehdyllä kotelolla et saa hyviä kaiuttimia aikaiseksi sitten millään. Kaiuttimien rakentaminen on aika pitkälle ihan raakaa matikkaa ja mittaamista. Viimeinen silaus tehdään vasta korvalla.

EDIT2: Jos et tiedä mitä olet tekemässä, tee joidenkin valmiiden ja luotettavien ohjeiden mukaan. Osta esim. loudspeaker design cookbook. Siinä on hyviä vinkkejä ja ohjeita kaiuttimia rakenteleville tyypeille. Mä aloittaisin itse kirjahyllykaiuttimista ja tekisin niistä suljetut koteloiltaan. Kaksitiekaiuttimet on myös paljon helpommat saada soimaan hyvin, kuin useampi kaistaiset. Kaiuttimien kotelon tukevuuteen kannattaa panostaa erityisen paljon. Jos teet jonkun etukankaan kaiuttimeen, yritä löytää jostain akustisesti mahdollisimman läpinäkyvää kangasta, ettei diskantit vaimene. Ja jos oikein aletaan hifistelemään, niin kannattaa myös miettiä kaiuttimen etulevyn muotoa ja elementtien paikkoja kaiuttimen syvyyssuunnassa. Jos teet vaikkapa diskantille suuntaimen ja asennat diskantin kaiuttimen sisäpuolelle niin, että pelkkä kalotti näkyy, saadaan diskantin ja bassojen vaihe-eroja hiukan karsittua pelkkien sijaintien avulla.

En mä jaksa enempää nyt selitellä. Joku muu voi päteä välillä. Jos on jotain kysyttävää rakenteesta, niin mä ainakin vastailen mielelläni. Muista kuitenkin, että täälläkin porukka on vain harrastelijoita, eikä erehtymättömiä ylipappeja.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Mark-Ken
19.03.2004 16:17:24
Muistakaahan se Hifin ja Hi-Fin ero...
Antti1
19.03.2004 16:21:29
Muistakaahan se Hifin ja Hi-Fin ero...

Ja lisäykseksi vielä tähän omat kokemukseni omista virityksistä ja kavereiden rakennelmista: ne on poikkeuksetta olleet huonompia kuin kaupasta ostetut valmiit kaiuttimet, vaikka niitä on huolella suunniteltu ja ties mitä taajuusvasteita laskettu. Jos pääpointti on enemmänkin hyvissä kaiuttimissa, kehoitan menemään kauppaan ostamaan jotain valmista. Jos rakentelun ilo on tärkeämpää, hommaa piirustukset jo valmiiksi suunniteltuihin hyviin kaiuttimiin.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Puavali
20.03.2004 00:01:56 (muokattu 20.03.2004 00:03:05)
Radio Teknikan (olivat aikoinaan niitä "venäläisiä", oikeasti kai Latviasta) ovat hintaansa nähden erinomaisia ja hyvyyteensä nähden sikahalpoja laatukaiuttimia. Keltainen Pörssi-lehti esiin. Oliko alta 200 egee pari isoja huippukaijjuttimia?
northman
20.03.2004 02:54:07

Itte tein muutama vuosi sitte hifi85 :set ja en oo katunu aikonaan huippu hifi kajarit nykyään allround rokki koneet kiitos "yli korostuneen basso toiston "ohjeet kirjastosta -osat radio duosta ;-)
askomiko
20.03.2004 03:22:28 (muokattu 20.03.2004 03:22:59)
Ja lisäykseksi vielä tähän omat kokemukseni omista virityksistä ja kavereiden rakennelmista: ne on poikkeuksetta olleet huonompia kuin kaupasta ostetut valmiit kaiuttimet, vaikka niitä on huolella suunniteltu ja ties mitä taajuusvasteita laskettu.

Jeah. Kuulin tässä yksiä kajareita joita oli pinottu kuulemma 5 vuotta. Ei siinä tiedä itkeäkö vai nauraa.

Edit: radiotehnikaa suosittelen minäkin! Halpoja ja ihan hyviä. Kerrankin.
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
North
20.03.2004 10:46:02
Onhan niitä tullut tehtyä ja kaikki pelittää mainiosti.
Lattiakaijuttimet 2x6" ja diskanteilla,takakaijuttimet 1x6" ja diskanteilla,keskikauijutin 2x4" ja diskantilla,subbari 2x8" ja toinenki subbari 12".
Yksi kitarakaappikin on tullut tehtyä jossa on 12".
Hiipii vuoteen jalkopäästä, kun se tulee ei se säästä, se on KAUHEA KANKKUNEN. -Juha Vainio.
ollisal
20.03.2004 10:57:54
No tossahan on tosi hifiä. Onko vielä 500 watin supparit?

Itse on tullut rakenneltua vähän yhtä sun toista, mainittavimpana noin 700 euroa ehkä kappalehinnaltaan (3400 markkaa aikoinaan) olevat 5 kolmitiekaiutinta Scan-Speakin elementein, vuolukivikoteloissa. Ja sitten yksi aktiivisubi sähköisellä korjauksella betonikoppaan Infinity Beta 15-elementillä (40-litrainen suljettu kotelo, herkkyys sähköisen korjauksen "ansiosta" mahtavat ¨75-80dB/1W, toisti reilusti alle 20 hertsin, vahvistinteho 240 wattia mikä on tuolla paskalla herkkyydellä aivan liian vähän.)
poppamies
20.03.2004 14:46:09

No on. Noita HiFi 85 on tullut tehtyä melkein parin tusinan verran(ihan aikuisten totta) ei tosin itelle. Tämänhetkiset pöntöt mulla on myös omasta päästä (Win ISD'n avustuksella) rakennetut 3-tie kaiuttimet.
Tämän aiheen yhteydessä ei voi tarpeeksi korostaa jakosuotimen laatua ja sen merkitystä lopputulokseen...
"G-strings are for strippers"
North
20.03.2004 21:27:11
No tossahan on tosi hifiä. Onko vielä 500 watin supparit?

Itse on tullut rakenneltua vähän yhtä sun toista, mainittavimpana noin 700 euroa ehkä kappalehinnaltaan (3400 markkaa aikoinaan) olevat 5 kolmitiekaiutinta Scan-Speakin elementein, vuolukivikoteloissa. Ja sitten yksi aktiivisubi sähköisellä korjauksella betonikoppaan Infinity Beta 15-elementillä (40-litrainen suljettu kotelo, herkkyys sähköisen korjauksen "ansiosta" mahtavat ¨75-80dB/1W, toisti reilusti alle 20 hertsin, vahvistinteho 240 wattia mikä on tuolla paskalla herkkyydellä aivan liian vähän.)

Taidat olla vähän enemmänkin perehtynyt asiaan.
Hiipii vuoteen jalkopäästä, kun se tulee ei se säästä, se on KAUHEA KANKKUNEN. -Juha Vainio.
RaakaRane
22.03.2004 13:28:20
Harrin kaiuttimen rakennussarjat ovat erinomaisia, komponentit laadukkaita ja sointi mainio. Mutta eihän ne ilmaisia ole.

Sieltä saa myös valmiit etulevyt joihin on diskantin ohjaimet jo koneistettu valmiiksi. Sitten vaan pömpeleitä rakentamaan hyvien ohjeiden kanssa. Ja puhelinneuvonta on sitten viimesen päälle asiantuntevaa ja sitä annetaan auliisti. Suosittelen!!
Mase
22.03.2004 13:41:40
Hifin 85C:t löytyy täältäkin...
kulmahiomakone
22.03.2004 14:13:05
Itse kyhätyt 85d:t palvelevat kitaravahvistimen jatkeena.
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
jwalk
22.03.2004 21:39:25
Radio Teknikan (olivat aikoinaan niitä "venäläisiä", oikeasti kai Latviasta) ovat hintaansa nähden erinomaisia ja hyvyyteensä nähden sikahalpoja laatukaiuttimia. Keltainen Pörssi-lehti esiin. Oliko alta 200 egee pari isoja huippukaijjuttimia?

Joo,Diskanttikajarit vaihtamalla niistä tulee aivan kelpo poprock pöntöt.En nyt tiiä voisko ihan hifistä puhua...
ollisal
22.03.2004 22:35:15
No joo ja jakosuotimetkin saa pistää kokonaan uusiksi ainakin vähintään...
sarkjan
22.03.2004 23:00:44
Hifi 50/3 parin oon tehnyt koulussa ysiluokalla vuonna -91. Jakosuotimia on jälkeenpäin hieman modifioitu alkuperäisestä 'kuunteluympäristöön' sopivammaksi.
Kaiutinhankinnat/vaihto ovat minun osaltani ohi, ellei näille sitten jotain satu..
Ota kaksi, maksa kolme
NoCo
23.03.2004 19:08:03

Juu, hifin 12/2 eli kotelo 12 litraa 2 elementillä. Sitten alunperin autoon ja nyt kotikäyttöön väsäsin 2,5/2. Kyllä kandee itse väsätä. Kivalta kuulostaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)