Aihe: Kitaramyyttejä
1 2 3 4 5 6 7 855 56 57 58 59
cr4b
22.11.2010 08:49:06
Miikathebest: Soundi lähtee sormista.
Todellisuudessahan se lähtee kielistä.

Laittakaa oikeita myyttejä eikä vain epätosia asioita.

Eihän tuo ole myytti. Pistä kaksi kitaristia soittamaan samalla kitaralla ja vahvistimella vuorotellen, ja aivan varmasti huomaat eron soundissa.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
ReBeat
22.11.2010 08:57:33

cr4b: Eihän tuo ole myytti. Pistä kaksi kitaristia soittamaan samalla kitaralla ja vahvistimella vuorotellen, ja aivan varmasti huomaat eron soundissa.

En huomaa. Valituissa soittotavoissa ja aikaansaadussa musiikissa kyllä, mutta ne on jo tyylivalintoja.
Numb
22.11.2010 10:08:03

ReBeat: Valituissa soittotavoissa.

Eiks se ole jo osa soundia? Että soittaa sillä tietyllä tavalla? Vahvistin ja kitara tuottavat toki saman soundin, mutta soittaja tekee sen eron.

Jos esim. minä ja jäsen Methis soittaisimme samaa juttua samoilla vehkeillä, lopputulos olisi erilainen, koska soitamme sen samankin jutun eri tavalla.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
hevuorenmaa
22.11.2010 10:19:49
EMG mikeillä kaikki kitarat kuullostaa samalta.
ReBeat
22.11.2010 10:35:55

Numb: Jos esim. minä ja jäsen Methis soittaisimme samaa juttua samoilla vehkeillä, lopputulos olisi erilainen, koska soitamme sen samankin jutun eri tavalla.

Luulen että te ette kuulostaisi mitenkään äärettömän paljon erilaisilta, jos soittaisitte esim. pitkiä sointuja tai nuoteilla kirjoitettua yksinkertaista joululaulumelodiaa. Mitä enemmän teillä olis vapaat kädet improvisoida, niin sitä enemmän tietenkin sävyerot ja nuottivalinnat, timet ym. alkais kuulua. Ja riippuu paljon siitä perussoundista, että paljonko se pystyy soimaan eri tavalla. Esim. jotain tarpeeks tasaista, huilumaista liidiä ei mitenkään älyttömästi pysty ehkä muuttamaan vaikka sillä soittais kaikki vuorotellen saman melodian.

Kyllä mä ton soundi lähtee sormista homman tajuan ihan, mutta usein sitä näkee käytettävän siihen malliin, että sormilla voisi loihtia ihan mistä vaan mitä vaan. Sellanen uskomus on ihan kakkaa.
cr4b
22.11.2010 11:13:56
ReBeat: Kyllä mä ton soundi lähtee sormista homman tajuan ihan, mutta usein sitä näkee käytettävän siihen malliin, että sormilla voisi loihtia ihan mistä vaan mitä vaan. Sellanen uskomus on ihan kakkaa.

Pikkauksen voimakkuus, plekun kulma kieleen nähden, mahdollinen demppaus, vasemman käden käyttämä voima kielen painamiseen, vibrato ja muukin tekniikka vaikuttaa siihen, miltä joku melodia kuulostaa. Huonoja kamoja ei kyllä tietysti saa kuulostamaan hyvältä, mutta hyvät kamat eivät myöskään automaattisesti tee hyvää soundia.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Jucciz
22.11.2010 11:36:59 (muokattu 22.11.2010 11:37:12)
hevuorenmaa: EMG mikeillä kaikki kitarat kuullostaa samalta.

Yhdyssanat ja kuulostaa-sana osataan kirjoittaa oikein (ja oikeassa persoonamuodossa). ;)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Victor Helldriver
22.11.2010 11:44:00
Floyd25: Maailman nopein tiluttaja on maailman paras kitaransoittaja.

näinä hevimusiikin kulta-aikoina tuo tuntuu olevan kirjoittamaton laki!
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Miikathebest
22.11.2010 11:44:12 (muokattu 22.11.2010 11:45:57)

cr4b: Eihän tuo ole myytti. Pistä kaksi kitaristia soittamaan samalla kitaralla ja vahvistimella vuorotellen, ja aivan varmasti huomaat eron soundissa.

Ai että soundi lähtee sormista...
Voit hakata sormiasi vaikka kuinka mikrofoniin, etkä silti saa mitään (musikaalista) ulos.
Kielet ne on jotka värähtelyllään sen äänen synnyttää.

En väittänytkään, ettei soittajan sormilla ole vaikutusta soundiin.
Liikaa säröä!
ReBeat
22.11.2010 11:51:41

cr4b: Pikkauksen voimakkuus, plekun kulma kieleen nähden, mahdollinen demppaus, vasemman käden käyttämä voima kielen painamiseen, vibrato ja muukin tekniikka vaikuttaa siihen, miltä joku melodia kuulostaa.

Totta. Kuitenkin soitellessa alkaa mun mielestä myös hahmottamaan rajoja, että missä määrin noilla jutuilla pystyy maksimissaankaan vaikuttamaan asioihin. Eli sormien tarjoamat säätömahdollisuudet muuttuu ennalta arvattaviksi. Vaikka ei itse tietenkään hallitse jokaista mahdollisuutta, niin pystyy hahmottamaan mielessään aika pitkälti, että mitä noilla hienosäädöillä olis edes teoriassa tehtävissä siihen, miltä äänet kuulostaa, kun kaikki kamat pysyy samana. Sormilla pystyy tekemään soundiin jotain (eri plekut vaikuttaa tosiaan paljonkin), mutta ei mitään hirveän ihmeellistä. Kyllä mä ymmärrän miksi esim. SRV kuulosti itseltään, mutta ei senkään perussoundissa maagista ollut. Soitti vaan hienosti, mutta sinäkin pystyisit soittamaan yksittäisiä ääniä saman kuuloisesti samoilla kamoilla kuin SRV.

Huonoja kamoja ei kyllä tietysti saa kuulostamaan hyvältä, mutta hyvät kamat eivät myöskään automaattisesti tee hyvää soundia.

Samaa mieltä.
Mr. Speed
22.11.2010 11:55:43
Jossei nyt kitaramyyttejä, niin ainakin myyttisiä hahmoja.

aristoteles666, tuo myyttisistä myyttisin kryptistä kieltä esittävä robotti.

Jucciz.. Tuo myyttinen oikeinkirjoituksen urhea puolustaja, jolla on myös kyky määrittää asioita mistä hänellä ei ole mitään kokemuspohjaa.

Masse.. Noh.. Masse on masse.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Harris
22.11.2010 12:01:31 (muokattu 22.11.2010 12:02:12)
Mr. Speed: Jossei nyt kitaramyyttejä, niin ainakin myyttisiä hahmoja.

aristoteles666, tuo myyttisistä myyttisin kryptistä kieltä esittävä robotti.

Jucciz.. Tuo myyttinen oikeinkirjoituksen urhea puolustaja, jolla on myös kyky määrittää asioita mistä hänellä ei ole mitään kokemuspohjaa.

Masse.. Noh.. Masse on masse.

Näihin minä yhdyn. Totuus on ulkona. Ugh.

Tästä plussa herra nopeudelle.
Jucciz
22.11.2010 12:12:48
Mr. Speed:

No mutta veli hyvä, sellaisiin asioihinhan en ota kantaa ensinkään. Jokin tuntuma pitää olla, ennenkö suostun avaamaan suuni asiasta kuin asiasta. Esimerkiksi kallionporauksesta tai postimerkkeilystä en täällä kirjoita. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
-Rake-
22.11.2010 13:02:12
Duncan JB tulee nimestä Jeff Beck
Antti1
22.11.2010 13:03:39
-Rake-: Duncan JB tulee nimestä Jeff Beck

Mistä se nimi tulee?
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Sakmongkol
22.11.2010 13:10:40

Hei oikeesti. Tällä hetkellä varmaan puolet täällä listatuista 'myyteistä' on kovaa faktaa.
p130
22.11.2010 13:13:34 (muokattu 22.11.2010 13:14:24)

Antti1: Mistä se nimi tulee?

Jazz/Blues.

Edit: Tuon nimisellä ei ihavvarmana voi soittaa metallia...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
the-Antero
22.11.2010 13:25:27

Ynkkä on maailman nopein kitaristi.

Ynkkä osaa soittaa bluesia.
Victor Helldriver
22.11.2010 13:25:54

täh! onks asia näin!
oon aina ihmetelly et miks jeff beckil on oma mikki vaik eiks se vedä stratossa sinkuil pääasiallisesti?
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)