Aihe: Räkkisetupin viilausapua?
1 2 3 4 5
VIPMetal
08.11.2010 06:57:44

Tuo on osittain totta, bändikaverilla oli 15 unitin räkki kitarakamoille ja kahdestaanhan sitä roudattiin. Mutta jos aina tarvii välttämättä sen pari tyyppiä, niin onhan se sitten hikistä aina pyytää kaveria hätiin..

Mikä säröspedu clean kanavan päälle? Ehdotuksia...

Entäs boosteri? Onko kellään RC boosteria, onko hyvä?
Tähänkö se nimi laitetaan?
oiva tumpeloinen
08.11.2010 09:40:19
evilock: Räkkien kokoa miettiessä kannattaa ehkä miettiä uudestaan onko oikeasti tarvetta että se räkki on yhden ihmisen roudattava. Jos yksin käyt soolokeikoilla, asia on tietysti selkeä.

Mä ajattelin ennen ihan samoin. Ja kyllähän se kovin pitkälti onkin noin. Mutta sitten muutama rykäisy, mihin piti itse erinäisistä syistä selviytyä yksikseen, sai miettimään hommaa vähän uudelleen.....

Mut kuten sanottu, mä en ole paras esimerkki pienistä kasoista, ja jokainen tyylillään.

VIPMetal: Mikä säröspedu clean kanavan päälle? Ehdotuksia...

Entäs boosteri? Onko kellään RC boosteria, onko hyvä?

Miten paljon siitä spedusta pitää irrota säröä? Pientä muroa vai ihan reilumpaakin muroa?

Clean Booster osastolla RC Booster on erittäin toimiva. Toisena vaihtoehtona mainittakoon vielä Katana. Sen hyvänä ja samana huonona puolena on, että siinä on push/pull-potikka, eli liikaa säätämistä siinä ei ole.
VIPMetal
09.11.2010 00:13:10

No varmaan siitä sais lähteä enemmän säröä kuin BB Preampista. Siitä kun ei yksinään lähde mitään tapposäröjä.. toisaalta tosta Rectosta lähtee itsessään ne tapposäröt, että jotain siltä väliltä sais olla.

Ton Blackstar HT DistX oli kyllä tosi paskan kuulonen noista ProGuitarShop.comin videoissa. Jos tolta kuulostaa oikeesti, niin huh huh. Eipä tarvi sitä ainakaan miettiä. Eipä se Voxin Satchuratorkaan oikein vakuuttanut.

Taidanpa tehdä niin, että hommaan sen loopperin ja kattelen sitte onko edes oikeasti tarvetta lisäsuristimelle, kun on clean kanavalle tarvittaessa nano booster+bb preamp ja sitte vintage-moodi ilman boostia. Varmaan nuo jo kattaa kaikki välimaastot siitä väliltä.

Tota RC boosteria pitää sitte harkita vaihdossa tohon nanoon..
VIPMetal
21.11.2010 00:38:13 (muokattu 21.11.2010 01:08:18)

Hei,

oon tässä pohtinu vielä semmosta asiaa, että kun ostan loopperin, niin mietiskelin tässä että kyllähän tuo G-major kannattaa laittaa yhteen looppiin. Mietiskelin, että onko kenelläkään kokemusta miten tuon saa yleisvolan säädön saa käytännössä toimimaan, jos majuri on pois signaaliketjusta? Nyt sillä saa kätevästi tehtyä joka efektiin sopivan tason ja soolotasot, mutta mitä jos esim. komppisärö on ilman majuria ja sitte kaikki muut soundit tulee hiljempaa.. kun muistaakseni tossa on se preset vola aina jotain - dB... oisko viisautta jollakin jakaa asiaan.. kiitos!

Edit: Ääh, eihän tuo onnistu, et G-major olis loopissa, kun se jakaa signaalin stereoksi stereopäätteelle... höh. Pitää kai sitten vaan laittaa se loopperin jälkeen signaalitielle. Höh. Kompromissi soundin suhteen. Ongelma tulee sittenkin jos majurin jättäis kokonaan pois, kun sitte pitäis loopperista pari looppia ottaa ohjaukseen ja pedaaleita pitäis tietenkin laittaa joka looppiin korvaamaan majuria.. höh. Ideoita?
oiva tumpeloinen
21.11.2010 00:48:39
VIPMetal: Hei,

oon tässä pohtinu vielä semmosta asiaa, että kun ostan loopperin, niin mietiskelin tässä että kyllähän tuo G-major kannattaa laittaa yhteen looppiin. Mietiskelin, että onko kenelläkään kokemusta miten tuon saa yleisvolan säädön saa käytännössä toimimaan, jos majuri on pois signaaliketjusta? Nyt sillä saa kätevästi tehtyä joka efektiin sopivan tason ja soolotasot, mutta mitä jos esim. komppisärö on ilman majuria ja sitte kaikki muut soundit tulee hiljempaa.. kun muistaakseni tossa on se preset vola aina jotain - dB... oisko viisautta jollakin jakaa asiaan.. kiitos!

Säädät G-Majorin tason siten, ettei se nosta volumea, oli se ketjussa tai ei. Jos mahdollista, nostat tasoja niihin presetteihin, millä tahdot nostaa volumea.

Mä itse käytän muljuttimen tasoa flattina aina. Eli volumen taso ei heilahtele, on se ketjussa tai ei. Mä käytän erillistä EQ:ta muljuttimen perässä, millä nostan tasoa tarvittaessa (samalla muokkaan soundia vähän muutenkin). Toisena vaihtoehtona voi käyttää vaikkapa clean boosteria tai jotain muuta värittämätöntä purkkia nostamaan tasoa tarvittaessa.

Kolmas vaihtoehto on tietenkin jättää Major pois loopista ja pitää se aina signaaliketjussa. Sinänsä mun mielestä huonoin tapa, koska se värjää soundia aika reilusti, vaikka siinä ei olisi yhtäkään efektiä päällä. Mutta jos se ei häiritse, sittenhän ei ole mitään ongelmaa. Bypassilla se ei tainnut värittää soundia (jos oikein muistan), mutta Bypassin käyttöön sun pitää lähettää CC-komentoa. Saako sen toimimaan, riippuu taas sun lankusta.
VIPMetal
21.11.2010 01:20:21

Onko tosi, että bypass tilassa ei värittäis soundia? Kyllähän tuo CC:n lähettäminen pitäis onnistua Behkun laudalla. Vaatii kaks painallusta, että saa pois jonkin on/off stompbox moodissa..

Mut tuo stereoks jakaminen taitaa vaatia, et ei voi laittaa looppiin. Tai sitte pitäis jakaa jollain muulla stereoksi signaali loopperin jälkeen? Mikäs ois halvin, mutta soundia syömätön ratkaisu?
VIPMetal
21.11.2010 12:32:15 (muokattu 21.11.2010 12:33:06)

No kyllä noita delay sun muita efektejä tulee stereona otettuna tosta Majurista, mut sehän siinä jäis myös pois sitten, jos looppiin laittais, totta. hmm... sit se jäis hieman vajaaks tuo räkkisetupin hyöty, jos monona ajelis? (vai oonko väärässä??) Pääte ei osaa suoraan monosta työntää molempiin kanaviin.

Mun pitää pohtia tuota Bypass vaihtoehtoa sitte ehkä varteenotettavana vaihtoehtona, jos sen saa toimimaan. ..

Oisko se kytkentä jotenkin näin:

Loop 1: Nano Boost
Loop 2: BB Preamp
Loop 3: Recto preamp
Loop 4: esim. Boss AC-3
Loop 5: esim. Phase90
Loop 6: yms..
Loop 7:

Sen perään G-major -> 2:50 pääte -> stereokaappi

Tarviiko tuo Recto preamp olla loopissa, jos se on koko ajan käytössä? Mites sen sit saa tohon setuppiin muuten kytkettyä?
oiva tumpeloinen
21.11.2010 22:43:15
VIPMetal: Tarviiko tuo Recto preamp olla loopissa, jos se on koko ajan käytössä? Mites sen sit saa tohon setuppiin muuten kytkettyä?

Jos sulla ei ole muuta etusta, ja se on koko ajan päällä, mä en laittaisi sitä looppiin. Ihan turhaa touhua. Rocktronin switcherissä on jokainen looppi erillinen. Eli sä saat varautua linkittämään jokaisen loopin toisiinsa kaapeleillä. Ihan näin jo etukäteen vinkkinä, jotta tiedät, ettei kustannukset lopu pelkän switcherin hommaamiseen. =)

Joka tapauksessa laitat etusen niiden looppien väliin, missä kohtaa meinaat käyttää sitä.
VIPMetal
03.12.2010 00:06:22

On tullut aika tilailla tuotteita:

http://www.thomann.de/fi/thon_endstufenrack_8_he_live_45.htm
http://www.thomann.de/fi/adam_hall_ablage_19_1heauszugschiene.htm

Mitenkähän tuon räkkihyllyn kiinnitys onnistuu, kun tuo räkki on 45cm syvä. Ja hylly on 38cm syvä, ilmeisesti kiinnitys pitäis olla molemmissa räkkiraudoissa.. Ja huoh.. joutuu noita johtoja ostaa usealla kympillä... =/ Olipa jäänyt laskelmista pois...
VIPMetal
03.12.2010 07:45:40

Vai olisko tämä sittenkin parempi? Tai edes käypä ratkaisu tuohon 45cm syvään räkkiin:

http://www.thomann.de/fi/thon_stellboden_2he.htm
jpentti
03.12.2010 08:50:18
VIPMetal: On tullut aika tilailla tuotteita:

http://www.thomann.de/fi/thon_endstufenrack_8_he_live_45.htm
http://www.thomann.de/fi/adam_hall_ablage_19_1heauszugschiene.htm

Mitenkähän tuon räkkihyllyn kiinnitys onnistuu, kun tuo räkki on 45cm syvä. Ja hylly on 38cm syvä, ilmeisesti kiinnitys pitäis olla molemmissa räkkiraudoissa.. Ja huoh.. joutuu noita johtoja ostaa usealla kympillä... =/ Olipa jäänyt laskelmista pois...

Onnistuu pienellä askartelulla. Hyllyn kiinnitysvälin pituus on säädettävä, mutta tuossa räkissä taitaa olla kiskot vain edessä. Hyllyn kiinnitys ei ole tarpeeksi tukeva, jos se on vain etupuolelta kiinni. Itse ruuvasin vastaavaan räkkiin sopivat puupalikat taakse, joihin sai hyllyn ruuvattua takaa.

Sittemmin vaihdoin koko räkin erilaiseen, jossa kiskot myös takana ja näin ollen on helpompi kun tekee mieli muutella räkin kokoonpanoa ja hyllyn paikkaa.
VIPMetal
03.12.2010 17:48:41

http://www.thomann.de/fi/thon_stellboden_2he.htm

Mites tämä Thomannin oma hylly? Eikö se pysy kiinni, kun eihän siinä edes ole taakse räkkikorvia..
oiva tumpeloinen
03.12.2010 17:52:40
VIPMetal: http://www.thomann.de/fi/thon_stellboden_2he.htm

Mites tämä Thomannin oma hylly? Eikö se pysy kiinni, kun eihän siinä edes ole taakse räkkikorvia..

En ole tuota kokeillut, mutta ainakin kuvasta näyttää kohtuullisen tukevalta. Sehän on ikäänkuin räkkihylly, minkä päälle on kasattu vetokisko ja -taso. Mahdollisesti huonona puolena tietenkin se, että tuo ei alta 2U tilaan mene, toisin kuin tuo toinen malli. Sen toisen mallin kanssa sit tosissaan saa vähän kikkailla kiinnittämisen kanssa. Kyllä sen saa toimimaan etureunastakin kiinnittämällä, mutta on se vähän hutera silloin, ja se tarttee enemmän tilaa alapuolelle.
VIPMetal
03.12.2010 23:07:14

Taidanpa hommata ton Thomannin hyllyn.

Kuinkahan pitkiä johtoja tuohon kannattais hommata loopperin ja pedaalien väliin? Et sais mahd. siististi ne nippusiteillä kulkemaan räkissä.. ajattelin aluks hommata 60cm johtoja, mut sit vedot pitäis olla suoraan pedaalista loopperin reikään -> ei kivan näköinen.. onko kokemusta?
Tinippa84
05.12.2010 21:51:06

Kyselinkin tuossa toisessa räkkiketjussa, mutta tietääkö tyypit mikä mättää, kun tuossa rinnakkaisluupissa mulla ei toimi nuo modulaatioefektit? Chorukset yms. kuulostaa joltain avaruusoliovikinältä...
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
oiva tumpeloinen
05.12.2010 23:18:27
VIPMetal: Taidanpa hommata ton Thomannin hyllyn.

Kuinkahan pitkiä johtoja tuohon kannattais hommata loopperin ja pedaalien väliin? Et sais mahd. siististi ne nippusiteillä kulkemaan räkissä.. ajattelin aluks hommata 60cm johtoja, mut sit vedot pitäis olla suoraan pedaalista loopperin reikään -> ei kivan näköinen.. onko kokemusta?

Mä jätin valmiskaapelit hyllyyn switcheriä kasatessani. Tulin siihen tulokseen, että sinne kaipaa niin paljon eri mittaisia lakuja, että on kaikista helpointa tehdä ne itse. Ja kun on niin laiska, ettei jaksa juottaa tuommoista kasaa piuhoja, tein ne George L:n tavarasta. Sillä saa pienen plugin ja ohuen kaapelin ansioista tehtyä jotenkin järkevästi kaikki piuhoitukset. Itse switcheristäkin näki jotain, kun ei ollut kauhean pitkät plugit törröttämässä siitä. Eihän se halvin tapa ollut, mutta kaikista vaivattomin, mitä mulle tuli mieleen.
gunner
06.12.2010 00:02:12
Tinippa84: Kyselinkin tuossa toisessa räkkiketjussa, mutta tietääkö tyypit mikä mättää, kun tuossa rinnakkaisluupissa mulla ei toimi nuo modulaatioefektit? Chorukset yms. kuulostaa joltain avaruusoliovikinältä...

Onko sulla rinnakkaisluupissa kill dry päällä? Eli kuiva signaali on poissa siitä loopin signaalista. Laita se pois, jos on, ainakin g-majorilla se on mahdollista, kun vähän valikoita selaa.
slapvete
06.12.2010 00:50:33
Voodoo Labsin switcheriä ja ground controlia kehiin. Onnistuu releytys, switcherointi ja miditys. Maksaa enemmän, mutta onpa sitten hiukan kivempaa.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
VIPMetal
06.12.2010 01:12:04

Noh päätin tilailla nyt eri määrän eri pituisia lakuja, kattoo sitte mitä tarvii ja mitä ei. Teen sitte tarvittaessa itse, jos tarvii speciaalimpaa piuhaa. Vietävä ku tulee näitä viime hetken mietintöjä, et pitäiskö sittenkin 10U räkki, et jos innostuu jostain etusesta yms.. =) Noh, pitäydyn 8 unitissa ja suunnitelmissa..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)