Aihe: Soittaminen kolmella sormella.
1 2 3
Tonski
17.11.2010 14:25:43

J Silver:
PPS. Konsussa ei koskaan vaadittu näppäilykäden pikkusormen käyttöä, kun skulattiin klasaria :)

Tähänhän kyllä tekee vissiin aika selvän eron se, ettei klassisen kitaran soitossa lähtökohtaisestikaan käytetä näppäilykädestä pikkurilliä. En ole käynyt popjats-linjoja ikinä enkä edes tutustunut, mutta ihmettelisin ellei opettaja puuttuis asiaan, jos soitat kahdella sormella jotain juttuja ja se selvästi rajoittaa soittoasi. Mun mielestä se, että on otelautakädessä neljä täysin toimivaa sormea, mut silti käyttää niistä vain kolmea, on vähän niinkun vittuilis niille, joilla ei kaikki sormet toimi:D
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
Skeleton992
18.11.2010 23:39:09 (muokattu 18.11.2010 23:39:51)
Tonski: Mun mielestä se, että on otelautakädessä neljä täysin toimivaa sormea, mut silti käyttää niistä vain kolmea, on vähän niinkun vittuilis niille, joilla ei kaikki sormet toimi:D

Jänniä mielipiteitä... Mä en nää mitään mistä voisin ite ärtyä. :P
(Taisin palata mulle tyypilliseen "puhekieliseen" kirjottamiseen... Kirjakieli tympii... ;) )

E: Siis ärtyä jos joku jolla just kaikki sormet toimii mutta käyttää vaan kolmee.
Kitaraa "kolmella" sormella; vasemman käden pikkusormi on vammanen mutta ei se menoa haittaa!
Socialite
19.11.2010 17:17:32
Hmm, eikös Robben käytä pikkusormea aika paljon ja nimettömän sijasta? Mielestäni jossakin selitti, että oli tarkoituksella treenannut pikkurilliä tuohon.

Jos oikein muistan, niin Blues and Beyond jutussa hän selitti vasurin tekniikkansa olevan sellainen, että useinmiten nimetön ja pikkurilli ovat yhdessä ja nimetön määrää tahdin.

Mjoo, miulla on vähän samanlainen juttu pikkusormen ja nimettömän kanssa kuin Robbenilla. Liekkö jotain rakenteellista vai eikö vanha koira opi enää uusia temppuja mutta en saa pelaamaan pikkusormea tietyissä solistisissa jutuissa. Treenattu on paljon ja monelta eri kantilta mut koviin tempoihin ei millään. Pahimpia on sellaiset nousevat jutut joissa pikkusormi tulee otelautaan nimettömän jälkeen.
Esim: ---12--14-15--- Toiseen suuntaan menee oikein mukavasti.

Olen kyllä huomannut aika paljon samaa muillakin kitaristeilla, kuuluisilla ja vähemmän kuuluisilla. Moni välttelee nousevia sormituksia, joissa nimettömän jälkeen tulisi pikkusormi. Oikeastaan ainut, jolla ei tuntuisi olevan pieniäkään ongelmia on Paul Gilbert.
Jucciz
19.11.2010 17:31:26
judged: Michael Schenker käyttää hyvin vähän pikkusormea soitossaan.

Sen sijaan Rudolf Schenker käytti hyvin paljon viiksiä soitossaan.

Ja miksei olisi käyttänyt: http://www.rotatingcorpse.com/wp-co … 09/09/1986-BRAVOscorpionsprivat.jpg
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Zeeboo
19.11.2010 18:09:08
Jucciz: Sen sijaan Rudolf Schenker käytti hyvin paljon viiksiä soitossaan.

Varmaan myös se toinen, melkein yhtä merkittävä Scehnker:
http://openlearn.open.ac.uk/mod/ouc … iew.php?id=399195&section=1.1.3
White men can't Monk
Karipiirto
20.11.2010 22:45:02

Siinä teille merkittävä Schenker. Palataampa aiheeseen.

http://upload.wikimedia.org/wikiped … olvo_FH12-Schenker_%28D%29-2003.jpg
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
vili linnakoski
21.11.2010 18:10:50
voivoi.. itel taas suures osas biiseist pikkurilli kovas käytös.
Wolfhound
22.11.2010 13:59:07 (muokattu 22.11.2010 14:01:02)

Socialite: ... Pahimpia on sellaiset nousevat jutut joissa pikkusormi tulee otelautaan nimettömän jälkeen. Esim: ---12--14-15--- Toiseen suuntaan menee oikein mukavasti...

Samaa vikaa täällä - esim. tämmönen (varmaan alunperin siltä hassulta kreikkalaiselta youtubesta):

e|-13--12--10------------------------------10--12--|-13- ...
B|-------------13--12--10-/-9-/-10--12--13---------|---- ...

(tuossa tuo 10-9-10 -kuvio etusormea liuttamalla) menee varsin siivosti alaspäin (eka puolikas tosta), mutta takaisin ylöspäin noi 12-13:t on hankalia pikkurilliä käyttäen (sormitus 4-3-1-4-3-1-1-1-3-4-1-3-4) - jotenkin luonnostaan toi tuntuu helpommalta ilman pikkurilliä (3-2-1-3-2-1-1-1-2-3-1-2-3).

Ja esim tämmösessä lurituksessa:

e|-12--13--12--10------10----------|---------------------------------|
B|-----------------13------13--12--|-10--9---10--12------------------|
G|---------------------------------|-----------------9---11--13--9---|

toi eka tahti on hankala, mutta toka menee ihan ok pikkurilliä ylimmissä sävelissä käyttäen - selkeesti siis pikkurilli toimii helpommin keskisormen kuin nimettömän kanssa :/

Tuo aiemmin ollut Shred Durstin 'pinky exercise' ja vastaavat kuten:

e|-17--------------15--------------|-13--------------12--------------|
B|-----13--12--13------13--12--13--|-----13--12--13------13--12--13--|

menee kyllä ihan helposti pikkurilliä käyttäen melkosissakin tempoissa.

Toki harjoituttamisesta pitkälti kiinni, mutta oisko rakenteellisillakin eroilla jotain tekemistä: mulla ainakin on tosi lyhyt pikkurilli - kun laittaa sormet suoraks yhteen, niin jää reilusti alle nimettömän "ylimmän" nivelen - nimetön ja keskisormi taas on melkein samanmittaset (josta oli toisaalla ihan eri asioihin liittynyt tutkimus, jonka tulosta en ainakaan omalle vaimolle siteeraa...). Eihän se pituusero tosiaan sitten otelauta-asennossa niin merkitsevä ole, mutta...?
Roso
22.11.2010 16:54:10 (muokattu 22.11.2010 16:56:55)
Hassua. Minulla taas pikkurillin käyttö on aina ollut luontevampaa juoksutuksissa kuin etu, keski, nimetön yhdistelmä. Kvintitkin otan aina pikkurillillä, koska tuntuu etten ylety kunnolla nimettömällä soittaessa. Ehkä mulla on vaan pienet kädet ja alitajuisesti pakottanut itsensä käyttämään enemmän pikkurilliä soitossa. Käytän nimetöntä ainoastaa kun mennään niin korkealta ettei pikkurillillä mahdu soittamaan ilman että soitto olisi epämukavan tuntuista. Ainoa vaikeus tulee jos pitää rullata koko käden sormet samassa likissä putkeen samalla kielellä. Esim 12-14-15-17
Kulta - Lutka
Alfauros
22.11.2010 20:56:28
Tulipas tässä soitettua Sabbathia (taas)
Pikkurilli kuntoon Symptom Of The Universen väliriffillä (Riff B):
http://tabs.ultimate-guitar.com/b/b … ymptom_of_the_universe_ver3_tab.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)