Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsoneiden "aika yleinen" ongelma: nauhat vietävä hiottaviksi
1 2 3 4 5 6 7
lehtiju2
19.11.2010 13:07:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siirrän keskusteluaiheen akkaripuolelta tänne relevantimaan paikkaan. Eli eräässä ketjussa asia alkoi kääntymään Gibson-sähkökitaroiden nauhaongelmiin, jotka yhden keskustelijan mukaan ovat "aika yleisiä": uudenkin kitaran nauhat on kuulemma vietävä ammattilaisen hiottaviksi. Koska en ole ennen tällaisesta kuullut, haluaisin kuulla myös muiden kokemuksia asiasta. Omasta mielestäni väite on silkkaa arkkituubaa, joka on heti ammuttava alas, mutta jos vastakkaisia mielipiteitä on, kuulen niitäkin mielelläni.
 
Alkuperäinen keskustelu löytyy täältä:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=195623
 
fox
19.11.2010 13:23:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on kuulemma aika yleistä eritoten Gibsoneilla. Netistä löytyy kosolti kaikkea muutakin mikä on juurikin Gibson-brändin kitaroilla kuulemma ongelmallista, tosin tää alkuperäinen kirjoittajahan oli ostanut Epiphonen, mutta kuitenkin.
Skenepisteitä (ja plussia tällä foorumilla) saa ehdottomasti, jos postaa "paljastuksia" etenkin juuri kuulemma Gibson-brändin kitaroitten jostain kuulluista vakavista puutteista. Niissä kuulemma irtoavat potikannupitkin, ja virikoneet jopa kääntyvät..Myös liki 110-prosenttisesti niist on kaulat poikki.. =)
 
(Kaikki nämä siis kuulemma, ja joku on jossain lukenut jostain, jonka joku veljen kaverin tuttu on ihan omin silmin nähnyt, kuulemma. Mutta se on ihan yleinen ongelma, kuulemma)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
p130
19.11.2010 13:27:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jäsenkuvauksen mukaan "akustisten kitaroiden harrastaja" toteaa, että kuulemma juuri sen tietyn brändin on sähkövempepeleissä moista vikaa ei varmaan asiaa sen pidemmälle tarvitse miettiä...
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
JeKo
19.11.2010 13:42:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös uudemmissa Gibsoneissa pitäisi olla PLEK-käsittely?
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
Rämppy
19.11.2010 13:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa keväällä ostin uutukaisen 335:n, ja ainakin se oli heti suoraan pakasta harvinaisen hyvässä trimmissä. Kerrankin kitara, jolle ei tarvinut tehdä mitään muuta kuin virittää ja soittaa. Eikös tämä plek-homma ole juuri sitä, että kone trimmaa nauhat niin, ettei pahemmin särise.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Imper
19.11.2010 13:52:13 (muokattu 19.11.2010 13:55:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikissa Gibsoneissa on samanlailla hiottu nauhat tasaisiksi, ikäänkuin "litteiksi". Eli ei pyöreeks niinkun Fendereissä. Tästähän aiheutuu se, että kielen soiva pituus on tallapalan reunasta nauhan reunaan, eikä nauhan keskelle (mihin nauhan paikka on laskettu). Voisiko tästä johtua että joku sanoo että nauhat on hiottu "väärin"?
 
Oon kyllä yleisestikin ottaen sitä mieltä, että mun Fenkut on soinnut paremmassa vireessä pitkin kaulaa kun Gibsonit. Jos siis ottaan vaikka G-duurin neljällä eri käännöksellä pitkin kaulaa, niin Stratollani soinnut on paremmassa vireessä ku Les Paulillani. Muttakyllä niiden kanssa elämään oppii!:)
 
PS: Ja Gibsoneita on silti ollut talossa about kolme kertaa enemmän kun Fendereitä :)
 
PPS. Ja toi mun spekulointi tosta nauhan paikasta ja hiontatyylistä oli tietenkin vaan insinöörin mutua. En esimerkiksi tiedä, että onko toi otettu Gibsonilla jo nauhauria sahattaessa huomioon...
 
Everyone is a per-son
Lonesome
19.11.2010 13:56:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Eikös uudemmissa Gibsoneissa pitäisi olla PLEK-käsittely?
 
Kalliimmissa kyllä. Studiot sun muut halvemmat sitä vailla vielä usein on. Eli mun faded Studiossa ja Melody Makerissa ei ole. Tosin laskemalla tallaa alemmaksi ja hienovireen säädöllä on pärjätty ihan ok, joten nauhat lienee suht ok. Yläsatulassahan hiomisvaraa riittää, mutta onhan sitten mistä ottaa. Kiinan Epiluurissa onkin sitten valmiiksi syvät urat. Niillä on siihen nysväämiseen sitä aikaa, kun työ ei silleen maksa...
 
Mun Gibsonista ihan aikuisten oikeesti irtos potikannuppi. Laitoin takaisin. Miten nyt käy? Olen soittanut erätietoisuus takaraivossa jo yli vuoden. Joudunko ostamaan uuden, laadukkaamman kitaran... ;)
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
McNulty
19.11.2010 14:06:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla on muutama G-pajan tekele, joista vanhimman ostin nauhattomana jenkeistä... se oli tullut re-fret operaatioon mutta asiakas olikin vaihtanut kitaran kokonaan toiseen. Itse laitatin kitaraan Suomessa uudet nauhat ja niillä mennään vieläkin. '92 LP Standardin nauhat ovat orkkikset. Hivenen hiottu muttei ole tarvinut vaihtaa. Ja tuolla on oikeasti veivattu...
 
Uusimmasta ('08 VOS) ei voi vielä sanoa mitään. Hyvin se on nämä pari vuotta kestänyt eikä ole kulunut sen nopeammin tai hitaammin kuin muutkaan (esim. saman vuoden ESP).
 
Se nauhojen kuluminen on myös kovin yksilöllistä. Stainless Steel kielet + hyvin rankka tatsi, jatkuva bendailu yms. syövät varmasti nopeammin nauhoja kuin nikkelikieli kevyellä tatsilla. Nää on niin näitä. Nauhat ovat kulutustavaraa ja ne hiotaan ja vaihdetaan kuitenkin jossain vaiheessa käyttösoittimen elinikää. Turha siitä on sen enempää stressata. Ja jos stressaa niin vaihdattaa heti uutena stainless steel nauhat tai jotkut muut rosteriset. Luulis piisaavan.
 
Tokio BigBoss jälkihoito taputtaa! Kun ostimme väline, annan teille meidän Ripeakyabin sisustettu setup!
oiva tumpeloinen
19.11.2010 14:17:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen G-rintamalla aika noobi. Mulla ei ole ollut kuin kolme G:tä (kaks studio-LP:tä ja yks flaikkari). Missään niissä ei ainakaan ole ollut mitään sanomista nauhojen suhteen. Ei välttämättä vaan olleet muuten just mulle sopivia pelejä.
 
lehtiju2
19.11.2010 14:22:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Se nauhojen kuluminen on myös kovin yksilöllistä. Stainless Steel kielet + hyvin rankka tatsi, jatkuva bendailu yms. syövät varmasti nopeammin nauhoja kuin nikkelikieli kevyellä tatsilla. Nää on niin näitä. Nauhat ovat kulutustavaraa ja ne hiotaan ja vaihdetaan kuitenkin jossain vaiheessa käyttösoittimen elinikää.
 
Nauhojen kuluminen on oma asiansa, mutta alkuperäisen väittämän mukaan jo uuden Gibbonin nauhat ovat niin perseellään, että ne pitää viedä ammattilaisen hiottaviksi.
 
aristoteles666
19.11.2010 14:25:22 (muokattu 19.11.2010 14:26:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Miulla on muutama G-pajan tekele, joista vanhimman ostin nauhattomana jenkeistä... se oli tullut re-fret operaatioon mutta asiakas olikin vaihtanut kitaran kokonaan toiseen. Itse laitatin kitaraan Suomessa uudet nauhat ja niillä mennään vieläkin. '92 LP Standardin nauhat ovat orkkikset. Hivenen hiottu muttei ole tarvinut vaihtaa. Ja tuolla on oikeasti veivattu...
 
Uusimmasta ('08 VOS) ei voi vielä sanoa mitään. Hyvin se on nämä pari vuotta kestänyt eikä ole kulunut sen nopeammin tai hitaammin kuin muutkaan (esim. saman vuoden ESP).
 
Se nauhojen kuluminen on myös kovin yksilöllistä. Stainless Steel kielet + hyvin rankka tatsi, jatkuva bendailu yms. syövät varmasti nopeammin nauhoja kuin nikkelikieli kevyellä tatsilla. Nää on niin näitä. Nauhat ovat kulutustavaraa ja ne hiotaan ja vaihdetaan kuitenkin jossain vaiheessa käyttösoittimen elinikää. Turha siitä on sen enempää stressata. Ja jos stressaa niin vaihdattaa heti uutena stainless steel nauhat tai jotkut muut rosteriset. Luulis piisaavan.

 
plainit kielet on samoja, oli ne nikkeli tai stainless, eli kuluttaa ihan yhtä paljon.
enkä ole huomannut eroa punotuissakaan nauhojen kulumisen suhteen.
 
Lonesome
19.11.2010 15:01:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lehtiju2: Nauhojen kuluminen on oma asiansa, mutta alkuperäisen väittämän mukaan jo uuden Gibbonin nauhat ovat niin perseellään, että ne pitää viedä ammattilaisen hiottaviksi.
 
Näinhän sitä myös globaaleilla foorumeilla on tulostettu. On annettu ymmärtää, että vähän niinku olis laitettu höyläämättömästä lankkulaudasta penkki ja asiakas saa sitten itse hioa. Mä en ainakaan oo saanu tikkuja sormiin, saati muuanne... ;)
 
Ainoa kitara, jossa olen itse nauhojen nopeaa ja merkittävää kulumista todennut on muuten ollut 80-luvun japsi Tokai. Silloin tuli vähän enemmän myös soitettua, mutta silti ihmetytti tuo...
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
Ukkovaari
19.11.2010 15:09:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä noita Gibsoneita on testailtu suht montaa kun käsiin sattuu mm. musaliikkeissä käydessä niin enpä ole moiseen törmännyt ja en kyllä ymmärrä tälläistä yleistämistä.
 
Toki olen sitten törmänny kitaroissa ja myös Gisoneissa ym. merkeissä ettei kitaran säädöt ole ihan omiin hyppysiin sopivia mutta ei tässäkään voi lähteä yleistämään.
 
Vaikka olenkin Fender-miehiä niin kyllä nuo testaamani Gibsonit on olleet järjestään ihan hyviä vehkeitä ja enkä ole nauhoissa moittimista löytäny.
 
Gibsoneista kaikista eniten muuten tykkään siitä ES335, joka kyllä kuumottaa edelleen ja kenties tuon jossain vaiheessa sitten hankin.
 
Niin ja kyllähän ne nauhta kuluvat käytössä sitten ja jossain vaiheessa niitä pitää myös hioa jne., eihän mikään ole ikuista ;-)
 
Numb
19.11.2010 15:18:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enemmän kuin nauhoista, nillittäisin satuloista. Tuntuvat olevan usein vähän korkeiksi viilattuja. Toki mieluummin niin päin kuin liian matala.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
mattim
19.11.2010 15:18:45 (muokattu 19.11.2010 15:19:21)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lehtiju2: Nauhojen kuluminen on oma asiansa, mutta alkuperäisen väittämän mukaan jo uuden Gibbonin nauhat ovat niin perseellään, että ne pitää viedä ammattilaisen hiottaviksi.
 
Ostin vuonna 2007 vuoden 2006 Gibson LP Standardin, nauhat olivat tehtaan pakkauksesta avatusssa kitarassa aivan tasaiset, asiantunteva kauppias toki ne maksutta minulle pyynnöstäni kruunasi ja kiillotti. Taitaa kuulua kauppiaan hommiin tuo.
 
Matti
 
Palo on rajoitettu kivijalkaan/Väärin sammutettu
Crossroad
19.11.2010 17:09:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavat Gibson Les paulit on tullut omistettua, eikä yhdessäkään ole ole moisia ongelmia.
 
-DeLuxe vuodelta 1970
-57 Historic Goldtop
-93 Standard Cherry sunburst
-95 Standard Tobacco sunburst
-86 Custom Wine red
 
Ihan kaikkea ei kannata uskoa mikä netissä lukee. Suurin osa tuollaisista asiantuntija lausunnoista on sellaisen kirjoittamia, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta ko laitteista tai ne rajoittuvat musaliikkeen näyteikkunasta tehtyihin havantoihin.
 
McNulty
19.11.2010 17:10:14 (muokattu 19.11.2010 17:10:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lehtiju2: Nauhojen kuluminen on oma asiansa, mutta alkuperäisen väittämän mukaan jo uuden Gibbonin nauhat ovat niin perseellään, että ne pitää viedä ammattilaisen hiottaviksi.
 
Miksi kukaan sitten ostaa sellaisen kitaran missä on jotain vikaa? Tää mua eniten ihmetyttää. "Testasin kaupassa, se oli viturallaan... eli ostin tietysti. Nyt saan ruikuttaa netissä!"
 
Kai tämä on samanlainen juttu kuin ne "kevennysporaukset" aikanaan. Niistähän vaahdottiin pitkin foorumeita, vietiin kitaraa röntgeniin jne. Yks kaks ne kitarat olikin kaameeta paskaa, vaikka niitä kevennyksiä oli tehty jo vuosia ennen koko internet-besserwisser-fooruminyplääjiä ja kitarat olivat kovassa käytössä. Se että kahdelle henkilölle niistä tuhansista onpi tullut virheellinen yksilö tai huonosti viimeistelty, ei kuitenkaan tarkoita sitä että kaikki olisi sutta. Monesti vain nämä foorumispedet, joilla ei asiasta ole omakohtaista kokemusta, laittavat viestiä eteenpäin ja kertovat sitä totuutena kun kerran "pari muuta näin sanovat".
 
Sen sijaan, pitää antaa kyllä miinusta Gibsonin (sekä monen muun) satulaurien viilailuista. Liian monesti se on viilattu/koneistettu väärin. Niin ja ne "revolutionary Firebirdit" sais kyllä jättää pöytälaatikkoon.
 
Tokio BigBoss jälkihoito taputtaa! Kun ostimme väline, annan teille meidän Ripeakyabin sisustettu setup!
aristoteles666
19.11.2010 17:10:32 (muokattu 19.11.2010 17:11:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Ostin vuonna 2007 vuoden 2006 Gibson LP Standardin, nauhat olivat tehtaan pakkauksesta avatusssa kitarassa aivan tasaiset, asiantunteva kauppias toki ne maksutta minulle pyynnöstäni kruunasi ja kiillotti. Taitaa kuulua kauppiaan hommiin tuo.
 
Matti

 
ei kuulu, voi kauppias luoda vaikka lumet pihaltasi hyvyyttään, mutta kyllä se nauhojen kiilloitus valmistajan hommiin kuuluu.
 
McNulty
19.11.2010 17:11:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ei kuulu, voi kauppias luoda vaikka lumet pihaltasi mutta kyllä se valmistajan hommiin kuuluu.
 
Sun sarkasmitutka taitaa olla pysyvästi rikki?
 
Tokio BigBoss jälkihoito taputtaa! Kun ostimme väline, annan teille meidän Ripeakyabin sisustettu setup!
LaMotta
19.11.2010 17:11:51 (muokattu 19.11.2010 17:13:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huono vireessä pysyminen Fendereihin verrattuna lähinnä huomioitavaa.
Johtuuko jyrkästä lapakulmasta tai satulan urista? Minulla on ollut kolme Gibson LPtä. Studio ja 2 Classiccia. Kaikki yhtä huonosti pitävät vireen.
 
Voi teitä, humanismista juopuneet nihilistit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «