Aihe: Tee-se-itse koverrettu otelauta
1 2 3 4
oiva tumpeloinen
19.11.2010 13:54:43
dropD: Kompromissina voi kaivertaa vain ylänauhat vaikkapa 12. nauhasta eteenpäin...

Kovin moni tekeekin niin. Kaiverretuissa malleissa näkee kovin usein kompromissina 8. nauhaväliltä asti tai sitten 24-nauhaisissa malleissa neljä viimeistä nauhaa koverrettuna (esim. JEM).
Jeszse
19.11.2010 13:56:30
oiva tumpeloinen: 24-nauhaisissa malleissa neljä viimeistä nauhaa koverrettuna (esim. JEM).

Tai kuus: http://www.amfisound.fi/amfisound_g … t/kristian_ranta/kristian_ranta.htm
Sun mutsillas on niin tuuheat viikset, että niiden alle mahtuu koko perhe sateensuojaan.
dropD
19.11.2010 14:08:17

Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
the-Antero
19.11.2010 14:13:46

Oisko toi Ianin yläkaula jonkinmoinen kannan otto sooloilua vastaan :D
Miikathebest
19.11.2010 14:55:17 (muokattu 19.11.2010 14:56:54)

Sitä olen ihmetellyt, miksi koverretaan ainoastaan ylimmät nauhavälit. Niissähän ei muutenkaan sormi töki niin helposti otelautaan. Tarkoitan Steve Vain 4 viimeisen välin koverrusta.

Itse olen kovertanut neljässä kitarassa vaihtelevan syvyisiksi. Yhteen tein korkeita nauhoja vastaavan tuntuman - toisessa taas pohjaton tuntuma. Otelaudan pallomerkit ovat pysyneet tallella yhtä 12. nauhan merkkiä lukuunottamatta.

http://picasaweb.google.com/miikave … 10_06_13_strato#5482273505132890402
http://picasaweb.google.com/miikave … 10_10_17_strato#5529079195157576354

En tiedä miksen viitsinyt tehdä siistimmin... voisihan niitä vieläkin kaunistella...
Liikaa säröä!
oiva tumpeloinen
19.11.2010 15:00:17
Miikathebest: Sitä olen ihmetellyt, miksi koverretaan ainoastaan ylimmät nauhavälit. Niissähän ei muutenkaan sormi töki niin helposti otelautaan. Tarkoitan Steve Vain 4 viimeisen välin koverrusta.

Niihin ei monessa kepissä pääse kovin helposti käsiksi, ja kovin useasti niistä meinaa kovassa vauhdissa kieli lipsahtaa sormen alta?
MoreK
19.11.2010 15:18:00

oiva tumpeloinen: Ethän sä mitään pikkaustyyliä tee otelaudalla.....

Kysytääs näin perin: Minkä takia koverrus ei ole juuri saavuttanut suosiota muissa tyylilajeissa kuin hevi/proge osastolla? (Vai onko?!) Meinaan kyllä noi bendaukset ja vibrat on todella tärkeitä muuallakin. Kysyn ihan vilpittömästi, kun asia alkoi kiinnostamaan. Olisi joskus hauska testata koverrettua kaulaa omiin (roots/alternate...) juttuihin.
oiva tumpeloinen
19.11.2010 15:27:42
MoreK: Kysytääs näin perin: Minkä takia koverrus ei ole juuri saavuttanut suosiota muissa tyylilajeissa kuin hevi/proge osastolla? (Vai onko?!) Meinaan kyllä noi bendaukset ja vibrat on todella tärkeitä muuallakin. Kysyn ihan vilpittömästi, kun asia alkoi kiinnostamaan. Olisi joskus hauska testata koverrettua kaulaa omiin (roots/alternate...) juttuihin.

Koska hevispedet tahtoo vaan tiluttaa, ja luulee sen olevan helpompi tapa siihen, kun parilla illodillakin on moinen? Esikuvista lähtee aika paljon, ja jos jollain kuuluisalla toisen tyylin soittajalla olisi moinen, luulisin että aika monella nuoremmallakin saman tyylin soittajalla olisi moinen. Mutta kuten sanotaan.....nyt vain kävi näin.

Kuten mä tuolla aiemmin vähän mainitsinkin, on kaiverruksetkin omalla tavallaan kompromissi tatsin suhteen. Kun kumarrat bendejä kohtaa, pyllistät samalla soinnuille. Kaikkihan on opettelusta kiinni, mutta en mä yhtään ihmettele, jos joku paljon sointupohjalta vetäjä ei halua kaiverruksia keppiinsä, vaikka vähän sivussa tiluttaisikin. Tarpeet ratkaisee jne......aika harvassa musiikkityylissä on tarkoitus saada nopea bendi kohalleen ja samalla näyttää makeelta pitkän tukan hulmutessa tuulettimen edessä.
saastara
19.11.2010 15:30:20
MoreK: Kysytääs näin perin: Minkä takia koverrus ei ole juuri saavuttanut suosiota muissa tyylilajeissa kuin hevi/proge osastolla? (Vai onko?!) Meinaan kyllä noi bendaukset ja vibrat on todella tärkeitä muuallakin. Kysyn ihan vilpittömästi, kun asia alkoi kiinnostamaan. Olisi joskus hauska testata koverrettua kaulaa omiin (roots/alternate...) juttuihin.

Jos papparaisilla menee pasmat sekaisin..?
delarco
19.11.2010 16:04:09
Midrange: Vuodesta 05 lähtien oon soitellut koverretulla otelaudalla.

Kahta en vaihda, koverrettua, jo vuodesta -89 ja....koverrettua. :)
Toki löytyy normikaulaisiakin, mutta koska en itse viitsi niitä pilata, niin odottavat rahaisaa hetkeä koverruspajalle.
Midrange
19.11.2010 19:01:56 (muokattu 19.11.2010 19:25:38)
oiva tumpeloinen: Ethän sä mitään pikkaustyyliä tee otelaudalla....

Mutta siis alkujaan koverretun otelaudan ongelma on, että kieliä tulee painettua liian kovaa. Tarkoittaa siis, että kovin helposti painettu ääni on ylävireinen ja kielet muistuttaa laineita kovin nopeasti. Intonaatiosta on siis turha haaveillakaan sen jälkeen. Tottumisen jälkeen sillä kuitenkin sujuu ihan kaikki sointuja myöden (mikä on se kaikista paskin puoli noissa, jos niin voi sanoa), ja bendit on helpompia.

Mutta siis kaiken kaikkiaan tuo ei välttämättä ole pelkästään hyvästä. Siinä saa kamppailla sointujen "vaikeuden" ja bendausten helppouden välillä. Molemmissa tavoissa on siis puolensa, mutta jos tarkoituksena on hakata pelkkää komppia, en lähtisi otelautaani kaivertelemaan.

Mun mielestäni tämä on pelkkä myytti jota niin usein toistellaan koverretuista otelaudoista. Itselläni on jo vuosia ollut Eb vire, ja kielet 8-settiä enkä alun alkaenkaan törmännyt tuohon ongelmaan että painettu ääni olisi ylivireinen, saati että sointujen soittaminen olisi sen vaikeampaa. Kyllä siinä saa painaa sitä kieltä aivan hemmetin kovalla voimalla jotta sen saa epävireeseen, jopa noinkin löysällä yhdistelmällä mitä itse käytän vireen ja kielien paksuuden suhteen. Pikemminkin se alkuvaikeus tuossa koverrettuun otelautaan totuttelussa liittyy siihen outoon tunteeseen kun puuta ei tunne sormien alla. Ja eivät ne kielet todellakaan aalloiksi muutu siellä nauhojen välissä niitä painettaessa, mutta toki nuo koverrukset aiheuttavat sen että soundi elää hieman paremmin. Tämän pystyy kyllä huomaamaan, mutta tuo painamisesta johtuva "vibrato", ja soundin eläminen on niin pientä, että se on kaukana epävireestä, ja kuullostaa päinvastoin hyvältä.

Ja harva edes käyttää 8 settiä, ja Eb virettä, joilla tuon ongelman luulisi hyvin tulevan vastaan. Muistan kun alun alkaen suunnitelin tätä operaatiota ennenkuin se toteutin kuulin monilta tahoilta samanlaisia varoituksia ja olettamuksia juuri siitä että sointuja ei voi soittaa koverretulla otelaudalla, saati että bendit menevät aluksi pahasti pieleen, mutta huomasin homman valmiiksi saatuani että pelkkää puppuahan ne ovat.

Noh, tämä on oma kokemukseni asiasta, ja monet noista jotka tuosta asiasta varoittelivat eivät itseasiassa olleet itse ikinä edes soittaneet koverretulla otelaudalla vaan kuulleet asiasta jostakin muualta. Eli kannattaa kokeilla itse niin sillähän se selviää. Itseasiassa olen jo jonkin aikaa pohtinut ajatusta videon tekemisestä tästä myytistä youtubeen, sen verran risoo noiden sen sisältämiin väitteisiin törmääminen paikassa sun toisessa.
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
ReBeat
19.11.2010 19:10:15

MoreK: Olisi joskus hauska testata koverrettua kaulaa omiin (roots/alternate...) juttuihin.

Nyt ei muuta kuin kaikki koverrettujen omistajat vetämään ynkkä-bluesia tonne roots-osaston skabat täyteenm! :)
cr4b
19.11.2010 19:38:09 (muokattu 19.11.2010 19:47:14)
oiva tumpeloinen: Ethän sä mitään pikkaustyyliä tee otelaudalla....

Mutta siis alkujaan koverretun otelaudan ongelma on, että kieliä tulee painettua liian kovaa. Tarkoittaa siis, että kovin helposti painettu ääni on ylävireinen ja kielet muistuttaa laineita kovin nopeasti. Intonaatiosta on siis turha haaveillakaan sen jälkeen. Tottumisen jälkeen sillä kuitenkin sujuu ihan kaikki sointuja myöden (mikä on se kaikista paskin puoli noissa, jos niin voi sanoa), ja bendit on helpompia.

Mutta siis kaiken kaikkiaan tuo ei välttämättä ole pelkästään hyvästä. Siinä saa kamppailla sointujen "vaikeuden" ja bendausten helppouden välillä. Molemmissa tavoissa on siis puolensa, mutta jos tarkoituksena on hakata pelkkää komppia, en lähtisi otelautaani kaivertelemaan.

Ei kai nyt normaalistikaan porukka paina niitä kieliä siihen puuhun asti? Ainakin itsellä on niin kevyt vasemman käden tatsi, etten tarvinnut lainkaan totuttelua. Myönnettäköön, että jotkin soinnut ovat hieman vaikeampia saada soimaan puhtaasti, mutta ongelma ei mielestäni ole läheskään niin paha kuin jotkut antavat ymmärtää. Toisaalta myös tietynlaiset soinnut ovat helpompia, koska yhden sormen voi tavallaan työntää kahden kielen väliin painaen kummankin nauhaan kiinni (vaikea selittää).

Koin myös pull-offit helpommiksi tehdä, koska sormen voi työntää vaikka kielen alle jos haluaa. Samaten hammer-onit ja täppäys tuntuvat sujuvan kevyemmällä tatsilla. Nostin jopa kieliä hieman ylöspäin, koska soitto tuntui niin kevyeltä. Toisaalta taas tietynlaisissa juoksutuksissa pull-offeja tehdessä helposti bendaa kieltä hieman ennen pull-offia, joten tämäkin on kaksiteräinen miekka. Perusriffeissä ja pikatuissa juoksutuksissa ei eroa mielestäni ole, ja bendauksiin ja vibratoon tulee tosiaan enemmän kontrollia.

Aika paljon riippuu omasta soittotyylistä, yms. mutta en usko, että mikään tyylilaji ei onnistuisi koverretulla otelaudalla. Se vain tuntuu erilaiselta. Ainakin omaan kouraan koverrettu tuntuu suoraan paljon paremmalta kuin normaali, ja soitto kuulostaa tietysti paremmalta, koska kitara tuntuu paremmalta.

E: lisää...

Veikkaan, että koverrettu otelauta ei ole siksi yleistynyt, koska kovin moni ei ole yksinkertaisesti kokeillut sitä / viitsinyt totutella siihen. Mielestäni se ei ainakaan tiluttamista helpota yhtään, mutta bendaamista ja vibratoa kylläkin.

Midrange: Voin ymmärtää, että huonon tekniikan omaava kitaristi kuulostaa entistä paskemmalta koverretun otelaudan kanssa. Kyllä siinä on helpompi bendata niitä kieliä vahingossa samalla kun vetää vaikka jotain riffejä. Jos näin on, niin sama ongelma kyllä esiintyy normaalikaulallakin, joskin lievempänä. Esim. aloittelijalle en tämän takia suosittelisi koverrettua lautaa ja 8-settiä Eb-vireessä.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
munkero
19.11.2010 19:52:40
cr4b:

Nyt on pakko kysyä että paljollako kovertaisit mullekin otelaudan? :D

Itellä ei oo välineitä (eikä taitoa tai halua tehdä itse) ja soitinrakentajat pyytää moisesta ihan liikaa.
Karvamammutti: Vaikka runkkaatkin Jonne Aaronille, niin tämän lauseen perusteella rupesin heti tykkäämään siusta enenpi.
cr4b
19.11.2010 19:55:37 (muokattu 19.11.2010 20:01:22)
munkero: Nyt on pakko kysyä että paljollako kovertaisit mullekin otelaudan? :D

Itellä ei oo välineitä (eikä taitoa tai halua tehdä itse) ja soitinrakentajat pyytää moisesta ihan liikaa.

Sorry, mutta siihen menee kyllä niin paljon aikaa ja vaivaa, että joutuisin veloittamaan siitä melkein samaa luokkaa kuin joku soitinrakentaja. Homma ei kuitenkaan ole niin vaikea, kuin mitä saattaisit kuvitella, ja olen varma että jokainen pystyy tekemään sen itse, jos vain tekee sen rauhassa ja huolella. Itselläni ei ole mitään aikaisempaa kokemusta puutöistä, mitä nyt ala-ja yläasteella koulussa oli puutöitä. Välineitä et tarvitse muuta kuin pyöreän viilan ja hiekkapaperia (esim Tarjoustalo, K-Rauta tms). Voin antaa ilmaisia neuvoja :)

Miikathebest:
En tiedä miksen viitsinyt tehdä siistimmin... voisihan niitä vieläkin kaunistella...

Vetäset vaan hiekkapaperilla muodot tasaiseksi niin jopa näyttää ammattimaiselta. Ei edes mene hirveän kauaa, mielestäni viilailuun kului eniten.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Sakmongkol
19.11.2010 23:36:08
Olen kovertanut Squier-stratosta otelaudan, hieman röytäen mutta kuitenkin. Viilalla ja hiomapaperilla meni suht nopeasti kun oli huonoa ja pehmeää puuta. Kyllä se kaula ihan hyvältä tuntuu mutta kokonaisuudessaan kitara on niin susi että en siihen nykyisin useinkaan tartu. Paremman vehkeen lautaan taas en ole uskaltanut kajota, vielä ainakaan, vaikka mielessä on käynyt.

Osaako joku selittää miten voi kovertaa 'liikaa'? Minusta nähden pointti on se että sormet ei osu puuhun, ja sen jälkeen voi kovertaa vielä niin syväksi kuin haluaa vaikkei siitä mitään iloa olekaan. Silloin ollaan toki liian syvällä jos menee otelautamerkit piloille, kaula poikki tai muuta rumaa, mutta muutoin en ymmärrä.
Krice
19.11.2010 23:48:03

Sakmongkol: Osaako joku selittää miten voi kovertaa 'liikaa'? Minusta nähden pointti on se että sormet ei osu puuhun, ja sen jälkeen voi kovertaa vielä niin syväksi kuin haluaa vaikkei siitä mitään iloa olekaan.

Osaan vain huomata eron oman liian paljon koverretun ja tehtaalla koverretun välillä.
cr4b
19.11.2010 23:48:14 (muokattu 19.11.2010 23:49:14)
Sakmongkol: Osaako joku selittää miten voi kovertaa 'liikaa'? Minusta nähden pointti on se että sormet ei osu puuhun, ja sen jälkeen voi kovertaa vielä niin syväksi kuin haluaa vaikkei siitä mitään iloa olekaan. Silloin ollaan toki liian syvällä jos menee otelautamerkit piloille, kaula poikki tai muuta rumaa, mutta muutoin en ymmärrä.

Se kai siinä on juuri pointtina, että kaulan jäykkyys heikkenee mitä syvemmät koverrukset tekee. Kaularaudan säätö ei korvaa sitä täysin. Turha tehdä niitä koverruksia sen syvemmäksi kuin tarvitsee.
ReBeat
19.11.2010 23:51:41

Sanoisin että ei kannata kovertaa tarpeettoman paljoakaan, koska otelautapuun radikaali väheneminen kaulasta huonontaa sointia. Ohuessa kaulassa vaikutus kuulunee tietysti herkemmin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)