Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Epiphone AJ-200s
1 2
Stone
15.11.2010 18:12:27 (muokattu 15.11.2010 19:21:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä en löytänyt haulla tietoa, joten kysyn teidän mielipidettänne. Olen karsinut budjetti teräskielisenkitaran ominaisuksiista soololoven + mikityksen pois ja ajatellut panostaa senkin rahan kokopuukantiseen kitaraan. Itse kun en näistä mitään ymmärrä (kun sähkis miehiä olen) paitsi että kokopuukantinen soi laminoituapuuta paremmin, niin miltä teidän mielestänne Epiphone AJ-200 specsit näyttävät budjettikitaraksi? Mikäli joku lisäksi omistaa tällaisen, niin mielelläni kuulisin käyttäjäarvioita.
 
http://www.dv247.fi/invt/37237/
 
http://www.youtube.com/watch?v=1O9BIWM6_Mk
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
lehtiju2
16.11.2010 20:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole tuosta kokemusta, mutta videon perusteella kuulosti aika onnettomalta, mikä saattoi johtua soittajastakin. Minä katselisin suosilla Masterbilt-kitaroita jotka ovat kokopuisia kauttaaltaan (sellaisesta on kokemusta), mutta tietysti myös kalliimpia. Jos pelkkää kokopuukantista hakee, niin jostain toisesta merkistä kuin Epiluurista löytyy todennäköisesti parempaa tavaraa.
 
Stone
16.11.2010 21:28:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pelkkää kokopuukantista hakee, niin jostain toisesta merkistä kuin Epiluurista löytyy todennäköisesti parempaa tavaraa.
 
Olen tässä muutaman tunnin lukenut foorumeita, jotka käsittelevät halvimpia asiallisia kokopuukantisia teräskielisiä (+ laittanut joitain tarjouspyyntöjä) ja se kun suhteutetaan meikäläisen budjettiin (max. 220,-), niin se antaa tuloksesi seuraavat vaihtoehdot:
 
-Yamaha FG-700
-Ibanez AW15LG
-Ibanez AW30NT
 
Eli nuo nyt ainakin katsastettava.
Voitte myös kommentoida näitä keppejä, mikäli omakohtaista käyttäjäkokemusta sekä tietysti antaa lisä vinkkejä mitä voisi vielä katsastaa muistaen kuitenkin budjettini (josta ei valitettavasti voi enää lipsua).
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
tbnoer
17.11.2010 00:08:59 (muokattu 17.11.2010 00:33:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista ottaisin kokeilematta tuon Yamahan.
 
Veljeltä löytyy tuo Ibanez AW15. Omaan Epin Masterbildiin verrattuna tuntuu lähinnä ritsalta, mutta kyllä sitäkin ihan soittelee. Soundi ei ole korvia hivelevä, mutta jotenkin ihan kuunneltava kuitenkin. (edit: Se täytyy vielä sanoa tuosta ibanezista, että vaikka se kuvissa näyttää ihan oikealta kitaralta, niin jotenkin tuon kitaran puumateriaali ja mattapintaisuus tekevät sellaisen pahvilaatikkomaisen vaikutelman. En tiedä miksi, mutta näin se vain on.)
 
Tuohon AJ200:seen en osaa sanoa, muutakuin että eiköhän nuo kaikki halppikset ole aikalailla saman tasoisia. Soitettavan pelin saa kun säädöt on kunnossa. Soundin puolesta vähän niin ja näin. Mutta pääasia on, että pääsee harrastuksen alkuun.
 
Minulla on molemmat, sähkis ja akustinen Epiphonen "kalliimmasta" päästä, eli 500e paikkeilla ja tyytyväinen olen ollut vaikka Martinit ja Gibsonit välillä himottaakin. Säkis on LP Custom ja akkari Masterbilt AJ500R. Sähkikseen olen tosin mikit vaihtanut.
 
Olin mehuissani, kun jokin aika sitten oli mahdollisuus soittaa pikkukeikka lainatulla Gibson LP Studiolla, mutta kun sain sen käsiini niin päätinkin soittaa omalla Epiföönillä. Jotenkin vain tuntuma ja ulkonäkö oli samaa luokkaa kuin Harley Benttonin halvimmassa Les paulissa, joka oli ensimmäinen sähkis millä soittelua aloitin. Kalliimpia Martineita ja Gibsoneita (tai muita "hyviä merkkejä") en sitten olekaan soitellut, mikä on luultavasti vain hyvä ettei tule iso lovi lompakkoon:)
 
Uskaltaisin sanoa, että jos on n. 500e sijoittaa uuteen soittopeliin tai reippaat 300e käytettyyn, mielellään kokopuiseen, niin saa sellaisen ettei ihan heti tarvitse olla vaihtamassa ainakaan järkisyihin vedoten. Tosin vaimolle olen asettanut ukaasin, että jos hankitaan uusi kämppä niin kylkiäisinä sinne muuttaa sitten muutaman tonnin kitara:)
 
Stone
17.11.2010 16:53:31 (muokattu 17.11.2010 17:39:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tbnoer: Noista ottaisin kokeilematta tuon Yamahan.
 
Veljeltä löytyy tuo Ibanez AW15. Omaan Epin Masterbildiin verrattuna tuntuu lähinnä ritsalta, mutta kyllä sitäkin ihan soittelee. Soundi ei ole korvia hivelevä, mutta jotenkin ihan kuunneltava kuitenkin. (edit: Se täytyy vielä sanoa tuosta ibanezista, että vaikka se kuvissa näyttää ihan oikealta kitaralta, niin jotenkin tuon kitaran puumateriaali ja mattapintaisuus tekevät sellaisen pahvilaatikkomaisen vaikutelman. En tiedä miksi, mutta näin se vain on.)

 
Kiitos informaatiosta. En ole siis päässyt kokeilemaan vielä kumpaakaan ibaa enkä jammua, mutta oma lähtö asennoituminen tai mielenkiinto juurikin enempi tuota Yamaha FG700 kohtaan.
 
Uskaltaisin sanoa, että jos on n. 500e sijoittaa uuteen soittopeliin tai reippaat 300e käytettyyn, mielellään kokopuiseen, niin saa sellaisen ettei ihan heti tarvitse olla vaihtamassa ainakaan järkisyihin vedoten. Tosin vaimolle olen asettanut ukaasin, että jos hankitaan uusi kämppä niin kylkiäisinä sinne muuttaa sitten muutaman tonnin kitara:)
 
Ymmärrän pointin ja jos se olisi toteutettavissa, niin säästäisin jopa sen 300-500,- vaan opiskelijaperheellä ei ole ainakaan toistaiseksi tuota mahdollisuutta.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
tbnoer
17.11.2010 17:45:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin sellainen Yamaha kuin FG-700S soi aika kivasti videolla. Näyttääkin vähän arvokkaammalta kun pinnoite on kiillotettu. Hinta 233e Thomannilla. Saattaisi saada käytettynä kivaan hintaan. Vastaava, mutta mattapintainen FG-700MS näyttäisi olevan 195e.
 
Tuo Cortti on kyllä halvempi, mutta jos itse olisin valinnan edessä ja pitäisi kokeilematta ostaa niin ottaisin tuon FG-700S:n ihan vain fiilispohjalta ja sen perusteella, että täällä ei lähes koskaan näe Yamahaa haukuttavan.
 
tbnoer
17.11.2010 17:50:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dv247:sta toi FG-700S lähtee 216e plus postit.
 
http://www.dv247.com/guitars/yamaha-fg700s-acoustic-guitar--35129
 
Melkein jo budjetin rajoissa :)
 
Gosuli
17.11.2010 21:33:49 (muokattu 17.11.2010 21:45:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennemmin ostaisin tun Jammun kuin Ibanezeja. Tuo Yamaha on aika hyvä peli hintaisekseen ja kestää aika hyvin Suomen talven. Toki ilmankosteutta pitää tarkkailla ja tarvittaessa kostutinta käyttää, mutta Yamaha ei ensimmäisenä pamahda.
 
Yamaha on mielestäni soundiltaan myös "monipuolisempi" ja lämpimämpi kuin nuo Ibanezit. Toimii niin kynsillä kuin plektrallakin. Eihän se mitään juhlaillallista tarjoa tuohon hintaan, mutta hyvälaatuista "arkiruokaa". Miinuksena tuosta Yamahasta mainitsisin vähän rimpulan kaulan. En tarkoita laatua vaan sitä, että kaula on minun käteeni liian hento/kapea/ohut.
 
Onko muuten missään päin Suomea myytävänä noita Epiphonen Masterbilteja?
 
Kitaran tilaus netistä ei kiinnosta, koska sarjanumeroltaan peräkkäisetkin yksilöt voivat olla kuin yö ja päivä. Pitää päästä itse kokeilemaan. Minulla on hyviä kokemuksia Epiphonen akustisista, mutta jostain syystä Suomessa on niitä nihkeästi saatavilla. On uusi kuusikielinen hakusessa. Pitäis viimeistään kesällä löytää...
 
Stone
17.11.2010 22:00:39 (muokattu 17.11.2010 22:20:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tbnoer: Ainakin sellainen Yamaha kuin FG-700S soi aika kivasti videolla. Näyttääkin vähän arvokkaammalta kun pinnoite on kiillotettu. Hinta 233e Thomannilla. Saattaisi saada käytettynä kivaan hintaan. Vastaava, mutta mattapintainen FG-700MS näyttäisi olevan 195e.
 
Tuo Cortti on kyllä halvempi, mutta jos itse olisin valinnan edessä ja pitäisi kokeilematta ostaa niin ottaisin tuon FG-700S:n ihan vain fiilispohjalta ja sen perusteella, että täällä ei lähes koskaan näe Yamahaa haukuttavan.

 
Itseasiassa kysyin sähköpostilla f-musiikista tarjousta tuosta Yamaha FG-700MS kitarasta ja 216,- olisi hinta millä lähtisi ilman gigbackia ...budjetissa siis olisi.
 
Mieluiten sen ostaisi fyysisesti kaupasta, jotta pääsisi testaamaan kongreettisesti ja onhan siinä se oma fiilis mitä ei oikein nettitilauksista saa.
 
Mitä eroa muuten on FG-700S ja FG700MS välillä muuta kuin hinta?
En kylläkään löytänyt googlettamalla, että suomesta saisi tuota FG-700S mallia.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
tbnoer
17.11.2010 23:43:47 (muokattu 17.11.2010 23:49:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Itseasiassa kysyin sähköpostilla f-musiikista tarjousta tuosta Yamaha FG-700MS kitarasta ja 216,- olisi hinta millä lähtisi ilman gigbackia ...budjetissa siis olisi.
 
Mitä eroa muuten on FG-700S ja FG700MS välillä muuta kuin hinta?
En kylläkään löytänyt googlettamalla, että suomesta saisi tuota FG-700S mallia.

 
Omien havaintojen mukaan ei muuta eroa kuin että MS-mallissa on mattapinta ja S-mallissa kiillotettu. Ulukomaan kaupasta saisit samaan hintaan kiiltävän kuin mattapintaisen. Kyllä sekin tietysti, että kitaraa pääsee kokeilemaan ennen ostoa on jonkin arvoista. Itse olen ostanut kaikki kitarani sikana säkissä eikä ole vielä tarvinnut pettyä.
 
Henk. koht. kyllä tykkään ihan mattapinnastakin. Masterbildissäkin sellainen on. Mutta kyllä kitara aina hieman arvokkaammalta näyttää kiiltävänä omasta mielestäni. Ja mattapinnassa näkyy elämän jälki kun pinnoite alkaa kiillottumaan ajan myötä niistä kohdista jotka hankaantuu soittaessa, mutta sekin kuuluu vain asiaan.
 
Gosulille vielä vastaan, että silloin kun itse päätin että halusin nimenomaan Masterbildin niin niitä ei suomesta löytynyt. En tiedä löytyykö nykyäänkään, mutta epäilen että ei. Omani tilasin saksasta.
 
Kärsänpuolikas
18.11.2010 00:21:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitetääs samaan ketjuun toinen Epi-aiheinen kysymys.
 
Mitä eroa näillä kahdella on? Hinta?
 
http://www.thomann.de/fi/epiphone_ef500r.htm
http://www.thomann.de/fi/epiphone_ef500ra_ns.htm
 
...ja onko tämä sitten sama kitara ilman kullattuja tappeja ja inlayta?
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=224&CollectionID=15
(en löytänyt näiltäkään sivuilta oikein eroa RA:n ja R:n välillä...)
 
Kiitos!
 
korkuinen
lehtiju2
18.11.2010 12:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kärsänpuolikas: Mitä eroa näillä kahdella on? Hinta?
 
http://www.thomann.de/fi/epiphone_ef500r.htm
http://www.thomann.de/fi/epiphone_ef500ra_ns.htm

 
Edellinen on natural, jälkimmäinen natural satin, mutta noin suuri hinnanero ei voi kyllä johtua siitä. Tuo satiini näkyy olevan loppuunmyyty - olisiko jäänyt vanha hinta kummittelemaan?
 
tbnoer
18.11.2010 12:53:49 (muokattu 18.11.2010 12:59:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kärsänpuolikas: Heitetääs samaan ketjuun toinen Epi-aiheinen kysymys.
 
Mitä eroa näillä kahdella on? Hinta?
 
http://www.thomann.de/fi/epiphone_ef500r.htm
http://www.thomann.de/fi/epiphone_ef500ra_ns.htm
 
...ja onko tämä sitten sama kitara ilman kullattuja tappeja ja inlayta?
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=224&CollectionID=15
(en löytänyt näiltäkään sivuilta oikein eroa RA:n ja R:n välillä...)
 
Kiitos!

 
Äkkiseltään vaikuttaisi siltä että Thomannilla on väärä kuva tuossa EF500-R mallissa.
 
Tällaisen kuvan sain epiföönin sivuilta:
 
EF-500M: Mahonki sivut ja pohja. Normaalin väriset tapit.
EF-500R: Ruusupuu sivut ja pohja. Kullatut tapit.
EF-500RA: Sama kuin R, mutta boonuksena abalone bindaukset kaikuaukon ja kopan ympärillä. Eli vain hieman lisää bling blingiä tuohon R:ään verrattuna.
 
jhurtti
18.11.2010 15:21:22 (muokattu 18.11.2010 15:22:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin hiljattain matkakitaraksi Epin masterbiltin. Kitara on hyvä, ja tekee sen mitä sen hintaiselta voi odottaa. Minusta esim. Martinin OM-1 ei ole yhtään kummempi kuin tämä, ja on huomattavasti kalliimpi. Epissä soundin suurin vika on "metallisuus". Tämä tietysti on vain minun mielipiteeni.
 
Mahdollista ostajaa varoitan kumminkin, että kitaralle joutuu hyvin todennäköisesti tekemään käyttöönottosäädöt. Erityisesti ylä- ja alasatulat todennäköisesti vaativat fiksaamista ja nauhat hiomista (pelkkä puunaaminen ei ehkä riitä). Säädöistä ammattilaisella selvinnee satkun pintaan, eli sen verran voi laskea vähittäishintaan lisää.
 
Edit: yo. koskee mahdollisesti muitakin Epin kitaroita, tosin niitä tehdään kai useammassa paikassa ja tehtaassa. Joka tapauksessa kannattaa varautua säädättämään kitara.
 
lehtiju2
18.11.2010 15:33:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhurtti: Mahdollista ostajaa varoitan kumminkin, että kitaralle joutuu hyvin todennäköisesti tekemään käyttöönottosäädöt. Erityisesti ylä- ja alasatulat todennäköisesti vaativat fiksaamista ja nauhat hiomista (pelkkä puunaaminen ei ehkä riitä). Säädöistä ammattilaisella selvinnee satkun pintaan, eli sen verran voi laskea vähittäishintaan lisää.
 
Edit: yo. koskee mahdollisesti muitakin Epin kitaroita, tosin niitä tehdään kai useammassa paikassa ja tehtaassa. Joka tapauksessa kannattaa varautua säädättämään kitara.

 
Yhtä laajalla todistusaineistolla (=Thomannilta tilaamani yksi kitara) voisin sanoa, että kitaralle ei hyvin todennäköisesti joudu tekemään minkäänlaisia käyttöönottosäätöjä vaan ne ovat aivat buenot, vaikka kitara on ns. pakasta otettu. Tämä koskee mahdollisesti muitakin Epin kitaroita. ;)
 
jhurtti
18.11.2010 15:48:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lehtiju2: Yhtä laajalla todistusaineistolla (=Thomannilta tilaamani yksi kitara) voisin sanoa, että kitaralle ei hyvin todennäköisesti joudu tekemään minkäänlaisia käyttöönottosäätöjä vaan ne ovat aivat buenot, vaikka kitara on ns. pakasta otettu. Tämä koskee mahdollisesti muitakin Epin kitaroita. ;)
 
Heh heh... Aika suurelle osalle kitaroista joutuu ne säädöt tekemään vaikka se maksaisi 3 tonnia. Kerroinpahan vain, että omassani oli kaikki mahdollinen päin p*ttä vaikka soitin itsessään on hyvä. Mutta hienoa, jos sinulla on tuuri käynyt.
 
lehtiju2
18.11.2010 16:00:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhurtti: Heh heh... Aika suurelle osalle kitaroista joutuu ne säädöt tekemään vaikka se maksaisi 3 tonnia. Kerroinpahan vain, että omassani oli kaikki mahdollinen päin p*ttä vaikka soitin itsessään on hyvä. Mutta hienoa, jos sinulla on tuuri käynyt.
 
Ikävä, että sinulla on käynyt paska tuuri: esim. tarve nauhojen hiomiselle kuulostaa todella oudolta enkä usko, että se on kovinkaan yleistä edes halvemmista kitaroista puhuttaessa.
 
tbnoer
18.11.2010 17:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omastani oli tallapala hieman murtunut kielen alta. Kun tästä reklamoin niin perässä tuli pussillinen uusia. Luonnollisesti jouduin hiomaan uuden sopivan matalaksi. Olisi sitä alkuperäistäkin joutunut madaltamaan.
 
Muuten kaikki oli kunnossa.
 
Gosuli
18.11.2010 18:19:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ikinä kuullut keneltäkään tutulta, että uudesta kitarasta olisi tarvinut nauhoja lähteä hiomaan. Netistä olen toki juttuja lukenut, mutta olen ajatellut ne urbaanilegendoiksi.
 
Minun mielestä on selkeä valmistusvika, mikäli uudessa soittimessa on nauhojen hionnalle tarvetta. Pitäisi pudottaa hintaa reilusti tuollainen. Uudet kielet ja tallan luun/muovin madallus ja kaularaudan säätö ovat normisäätöjä.
 
jhurtti
18.11.2010 18:28:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lehtiju2: Ikävä, että sinulla on käynyt paska tuuri: esim. tarve nauhojen hiomiselle kuulostaa todella oudolta
 
Gibsoneissa (sähkövempeleissä) tämä on kuulemma aika yleistä. Mitä tuohon paskaan tuuriin tulee, niin noita kitaroita on minulla pyörinyt eestaas aika monta, ja tuollaisen osasin ottaa kyllä huomioon. Eikä sillä tosiaan kauheasti ole edes väliä, kun soitin on OK. Sen sijaan jos ostajan budjetti on pieni, niin lisäsatasen laittaminen tuntuu varmasti pahalta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «