Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etuaste bassolle
1
roax
18.11.2010 09:26:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikkailen tällähetkellä pelkällä korvamonitorilla ja basso menee suoraan pöytään.
 
Ajattelin hankkia etuasteen mutta tuntuu ettei niitä ole liiaksi valikoimissa.
 
Onko kellään kokemuksia kunnon etuasteita?
 
Meillä on tietokonepohjainen miksausjärjestelmä ja mahdollisuus käyttää vst plugineja esim guitar rig yms mutta tuntuu ettei niistä saa irti sitä mitä haluaisi.
 
absqua
18.11.2010 10:00:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

roax: Keikkailen tällähetkellä pelkällä korvamonitorilla ja basso menee suoraan pöytään.
 
Ajattelin hankkia etuasteen mutta tuntuu ettei niitä ole liiaksi valikoimissa.
 
Onko kellään kokemuksia kunnon etuasteita?
 
Meillä on tietokonepohjainen miksausjärjestelmä ja mahdollisuus käyttää vst plugineja esim guitar rig yms mutta tuntuu ettei niistä saa irti sitä mitä haluaisi.

 
Voitko tarkentaa mitä tarkoitat "kunnon" etuasteella? Lähinnä siksi kysyn ettei tarvitse tuhlata kenenkään aikaa suositelemalla sellaisia vehkeitä jotka on jo valmiiksi EI-listalla.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
molder
18.11.2010 10:02:28 (muokattu 18.11.2010 10:03:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

roax: Keikkailen tällähetkellä pelkällä korvamonitorilla ja basso menee suoraan pöytään.
 
Ajattelin hankkia etuasteen mutta tuntuu ettei niitä ole liiaksi valikoimissa.
 
Onko kellään kokemuksia kunnon etuasteita?
 
Meillä on tietokonepohjainen miksausjärjestelmä ja mahdollisuus käyttää vst plugineja esim guitar rig yms mutta tuntuu ettei niistä saa irti sitä mitä haluaisi.

 

 
Kokemusta tuosta.
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/bassdriverdi.html
 
Tosin myin sen pois koska mielestäni sain paremman saundin suoraan pöytään muilla konsteilla ja keikkoja ei ole joka viikko.
Omasta mielestäni saundi turhan "humppa" ja särö ei miellyttänyt jne. MUTTA; varmasti pelaa esim. kevyemmässä musassa joillakin varmaan rankemmassakin(makuasia) Liitännät todella hyvät ja kestävä rakenne jne.
On etuasteita muitakin hyviä.Varmasti joku kertoo muista kokemuksista. VST-plugarit keikalla hankalia ( oma mielipide)
 
"The SOUND of VOLUME"
roax
18.11.2010 12:23:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Voitko tarkentaa mitä tarkoitat "kunnon" etuasteella? Lähinnä siksi kysyn ettei tarvitse tuhlata kenenkään aikaa suositelemalla sellaisia vehkeitä jotka on jo valmiiksi EI-listalla.
 
Parhaita kokemuksia all around etusista mitä markkinoilla on. Ei mitään metallisäröhommia vaan semmosta pehmennystä ja tukevuutta soundiin.
 
roax
18.11.2010 12:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molder: Kokemusta tuosta.
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/bassdriverdi.html
 
Tosin myin sen pois koska mielestäni sain paremman saundin suoraan pöytään muilla konsteilla ja keikkoja ei ole joka viikko.
Omasta mielestäni saundi turhan "humppa" ja särö ei miellyttänyt jne. MUTTA; varmasti pelaa esim. kevyemmässä musassa joillakin varmaan rankemmassakin(makuasia) Liitännät todella hyvät ja kestävä rakenne jne.
On etuasteita muitakin hyviä.Varmasti joku kertoo muista kokemuksista. VST-plugarit keikalla hankalia ( oma mielipide)

 
En saanut sansampista mitään kiksejä kun kokeilin. mutta varmasti joillekkin tarkoitukseen sopivia.
 
Basismi
18.11.2010 13:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ei mitään perus- vaan kunnon rupsutuksia sun muita olisi haussa?
Ei sitten kannata "hyviä" etuasteita etsiä vaan jotain mallintavia härpäkkeitä.
 
Esim Fenderin TBP1:stä voisi ehkä kannattaa kokeilla kuitenkin.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
absqua
18.11.2010 13:43:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

roax: En saanut sansampista mitään kiksejä kun kokeilin. mutta varmasti joillekkin tarkoitukseen sopivia.
 
Onko ideana muokata tolla etusella yleisölle kuuluvaa bassoa, vai sitä sun omaa in-ear-kuuntelua?
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
piivei
19.11.2010 12:26:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Sadowskyn outboard bass preamp on ihan ok tuohon tarkoitukseen, mä tykkään ettei väritä paljoa basson omaa soundia ja aktiiviset sävysäädöt tulee käden ulottuville passiivisoittimen omistajallekin. Tosin niillä voi vain korostaa bassoa ja/tai trebleä.
Täytyy silti sanoa että harvoin tuo silti keikoille mukaan lähtee, melkein paras ratkaisu mun mielestä on laadukas DI-boxi (bss,radial,countryman ym.) ja siitä sitten suoraan tiskiin. Sillä on menty kaikista useimmin juuri hyvän ja luonnollisen soundin takia. Eri asia sitten on jos tarvii säröjä ym. efektejä.
 
absqua
19.11.2010 12:51:13 (muokattu 19.11.2010 12:53:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piivei: Tuo Sadowskyn outboard bass preamp on ihan ok tuohon tarkoitukseen, mä tykkään ettei väritä paljoa basson omaa soundia ja aktiiviset sävysäädöt tulee käden ulottuville passiivisoittimen omistajallekin. Tosin niillä voi vain korostaa bassoa ja/tai trebleä.
Täytyy silti sanoa että harvoin tuo silti keikoille mukaan lähtee, melkein paras ratkaisu mun mielestä on laadukas DI-boxi (bss,radial,countryman ym.) ja siitä sitten suoraan tiskiin. Sillä on menty kaikista useimmin juuri hyvän ja luonnollisen soundin takia. Eri asia sitten on jos tarvii säröjä ym. efektejä.

 
tässä aletaan lähestyä samaa pointtia mitä minäkin olisin kuuluttamassa, että ilman painavaa syytä (esim. joku ihan tietty soundi jota tavoitellaan) miksaajalle lähtevää soundia ei kannata, ainakaan itsetarkoituksellisesti, minkään etuastemuppalon/pehmentimen/sekoittimen kautta ajaa. pikemminkin olisi hyvä tarjota miksaajalle perussoundiksi mahdollisimman neutraali ja "aito" signaali, mitä se sitten onkaan. hyvän bassosoundin aikaansaaminen PA:n läpi salin puolelle on tarpeeksi haastavaa ilman sitä, että lähtösoundi on jo valmiiksi (kärjistettynä) muhjuinen ja lytyssä. efektointi on sitten asia erikseen, samaten säröt jos niitä paljon käyttää.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
piivei
19.11.2010 13:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sitten vielä jos mennään suoraan pöytään niin mahdolliset efektitkin voi haaroittaa DI:n ulostulosta (mikä normaalisti liitetään bassonupin inputtiin) mikseriin omaan kanavaansa ja puhdas signaali sitten sieltä DI:n XLR-lähdöstä toiseen kanavaan. Näin luonnollinen dynamiikka säilyy paremmin jos vaikka käyttää rajusti lyttääviä säröjä.
 
roax
20.11.2010 17:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pöytään tulee kuitenkin etuasteen ja basson (D.I.) signaali jota miksaaja voi halutessaan mälvätä jos tuntuu muhjuiselta.
 
Suoraan pöytään vedettäessä on hyvät ja huonot puolensa. Itse en hae mitään säröjä tai mitään radikaalia vaan semmosta perus putkipehmennystä koska ainakin mun aktiivibassojen signaali on aika terävä ja hyökkäävä.
 
Eniten kaipaan etuvahvistusta passivibassoni kanssa... en osaa sanoiksi pukea mutta alapään potku ja ponnekkuus + yläpään helinä kaipaa ehostusta ainakin mun passiivibassossa.
 
piivei
20.11.2010 18:57:56 (muokattu 20.11.2010 19:00:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiossa pääsin soittamaan jonkun kalliin ja hienon putkietuasteen (en nyt muista merkkiä ja mallia) läpi ja soundi oli kyllä mahtava. Juttelin sitten äänittäjän kanssa että tuollainenhan pitää ostaa kotiinkin mutta kaveri oli sitä mieltä että yhtä hyvään lopputulokseen pääsee juuri laadukkaalla DI-boxilla eikä sen putkietusen vaikutusta juuri kuule. Tiedä sitten...
 
Jos sellaista "putkipehmennystä" haluaa soundiin tehdä niin paras vehje minkä tiedän siihen tarkoitukseen on Sansamp bassdriver. Mulla oli sellainen joskus ja kun sitä oikein antaumuksella sääteli ja viritteli niin kyllähän siitä sellaisen pehmeän pöhinän sai ulos. Luovuin siitä kuitenkin koska se muutti(niinkuin kaikki muutkin pedaalit tähän asti) basson luonnollisen dynamiikan kapeammaksi enkä oikein tykkää siitä.
 
...yksi vinkki vielä: Groove Tubesin The Brick. En tosin ole päässyt kokeilemaan mutta tuo kannattaisi testata, voisi olla juuri SE laite!
 
JaS
22.11.2010 05:28:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

roax: Pöytään tulee kuitenkin etuasteen ja basson (D.I.) signaali jota miksaaja voi halutessaan mälvätä jos tuntuu muhjuiselta.
 
Suoraan pöytään vedettäessä on hyvät ja huonot puolensa. Itse en hae mitään säröjä tai mitään radikaalia vaan semmosta perus putkipehmennystä koska ainakin mun aktiivibassojen signaali on aika terävä ja hyökkäävä.
 
Eniten kaipaan etuvahvistusta passivibassoni kanssa... en osaa sanoiksi pukea mutta alapään potku ja ponnekkuus + yläpään helinä kaipaa ehostusta ainakin mun passiivibassossa.

 
Ootko harkinnut EQ-pedaalia? Pikkusen korostaa yläpäitä ja pistää sinne 120hz tienoille pienen boostin, niin johan potkii ja helisee. Ei vaan miksaajat yleensä tykkää tosta taajuudesta. :)
 
Eikun tosissaan... Passiivibassothan toistaa huonommin ihan alimpia ja ylimpiä taajuuksia. Eli mun nähdäkseni tavallaan kuuluu passiivisaundiin. Jollain kivalla etusella voi saada vähän lämpöä. Ootko harkinnut esim. jotain kaks kaistaista kompuraa? Digitechillä ainakin löytyy moinen. En oo ite kokeillu, joten joku muu saa sanoa, että onko mistään kotoisin.
 
http://www.digitech.com/flash/BassSqueezeDemo.php
 
Ja sitten uudet kielet antaa tanakampaa botnea ja kirkkaampaa yläpäätä. Mikkien korkeus kannattaa säätää omaa korvaa miellyttävälle tasolle.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
molder
24.11.2010 16:45:46 (muokattu 24.11.2010 16:48:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Ootko harkinnut EQ-pedaalia? Ootko harkinnut esim. jotain kaks kaistaista kompuraa? Digitechillä ainakin löytyy moinen. En oo ite kokeillu, joten joku muu saa sanoa, että onko mistään kotoisin.
 
http://www.digitech.com/flash/BassSqueezeDemo.php
 

 
Toimii pöytään suoraan bassottelussa ihan hyvin. Erillinen "mixer"-out missä joku vahvistin emun tapainen. Kannattaa kokeilla välissä jos haluaa suoraan tiskiin vedellä. Kompurakin pelaa ihan välttävästi. Vähän ehkä kihisee.
 
"The SOUND of VOLUME"
Seba
28.11.2010 14:41:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

parhaimpia bassosoundeja mitä olen kuullut vastaavalla tavalla toteutettuna tulee evil twin putkietusen/di:n kautta puhtaana ja sekaan on soitettu samaisella sansampilla säröä toiseen kanavaan
 
ihan tautinen alapää lähtee boksista kyllä, miinuksena sen vaikea saatavuus ja hurjahko hinta.
 
vastaavan tyyppinen etunen on kuulemma avalon u5 jota thomanniltakin saa alta 600 ja on kuulemma hyvin lähellä tuota ja on loistavasoundinen laatikko.
 
kehuvan tahon tuntien suosittelen kokeilemaan avalonia.
 
jos et tykkää voin ostaa pois sen puoleen hintaan :)
 
/c c:n
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «