Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: nuppi 2 johdolla stereokaappiin??
1 2
samuelnitrogen
17.11.2010 15:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi, monet näistä 4x12 skobeista näyttää olevan nykyjään joko mono tai stereo kytkentämahdollisuudella..aluksi vähän ihmettelin miksiköhän?
 
voiko siis tavallisen kitaranupin jossa 2 kaiutinlähtöä (kuten yleensä) kytkeä tuollaiseen komeroon 2 johdolla??
 
..onko tuo sama kuin olisi kytkenyt vahvariin 2 johdolla 2kpl erillisiä 2x12 kaiuttimia??
 
idea ei ole stereoääni vaan ohmikuorman puolitus
 
yövuoro on rock, ei ole koskaan aamuherätyksiä ja saa aina valvoa myöhään;)
JuSu
17.11.2010 15:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samuelnitrogen:
 
voiko siis tavallisen kitaranupin jossa 2 kaiutinlähtöä (kuten yleensä) kytkeä tuollaiseen komeroon 2 johdolla??

 
Voi, kunhan siis kaappi on kytketty stereoksi.
 
..onko tuo sama kuin olisi kytkenyt vahvariin 2 johdolla 2kpl erillisiä 2x12 kaiuttimia??
 
Jep, juurikin näin.
 
JuSu
 
Annoin lusikalla, kauhalla sain.
Antti1
17.11.2010 15:43:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samuelnitrogen: idea ei ole stereoääni vaan ohmikuorman puolitus
 
Ei se mihinkään puolitu, jos sä kytket kaikki elementit kuitenkin käyttöön. Monissa kaapeissa on kytkin, jolla valitaan mono tai stereo. Monona vaihtoehdot usein 4 tai 16ohm. Stereona 8ohm per elementtipari. Muita vaihtoehtoja ei käytännössä ole ilman pöntön auki repimistä.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Juicy
17.11.2010 16:32:29 (muokattu 17.11.2010 16:34:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lievästi offtopicoiden: Kuinkahan moni oikeasti käyttää yhtä kaappia stereona? Minusta hyödyllisempää olisi ketjuttamisen mahdollisuus useimpien PA-kaappien tapaan. Vai toimiiko se suoraan niin, jos kytkin on oikeassa asennossa, ja kaappi jatkona?
 
Esim. mulla on toi HB:n Vintage-kaappi, jossa "Left" on sisääntulona jos kytkin on mono-asennossa. Onko "Right" sitten kytkettynä piiriin ollenkaan, eli pystyykö sitä käyttämään jatkona?
 
E: Logiikka tosin sanoo, että se ei silloin ole kytkettynä. Muutenhan sillä ei olisi väliä kumpaan reikään sen vahvarin kytkee mono-asetuksella...
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
oiva tumpeloinen
17.11.2010 16:40:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Lievästi offtopicoiden: Kuinkahan moni oikeasti käyttää yhtä kaappia stereona?
 
Varmaan ne, joilla on stereopääte?
 
Juicy
17.11.2010 16:45:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Varmaan ne, joilla on stereopääte?
 
Eikö noista stereopäätteistä voi käyttää pelkästään toista kanavaa? Mitä hyötyä saavutetaan stereo-efektistä, jos kaiuttimet on n. puolen metrin päässä toisistaan?
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
JuSu
17.11.2010 16:47:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Eikö noista stereopäätteistä voi käyttää pelkästään toista kanavaa?
 
Ei kaikista.
 
Mitä hyötyä saavutetaan stereo-efektistä, jos kaiuttimet on n. puolen metrin päässä toisistaan?
 
Hyvänolontunne, ehkä.
 
JuSu
 
Annoin lusikalla, kauhalla sain.
oiva tumpeloinen
17.11.2010 16:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Eikö noista stereopäätteistä voi käyttää pelkästään toista kanavaa? Mitä hyötyä saavutetaan stereo-efektistä, jos kaiuttimet on n. puolen metrin päässä toisistaan?
 
Vähänpä sillä saavutetaan. Mutta kaikki ei halua poistaa stereopäätteestään putkia toiselta puolelta (en edes tiedä, tykkääkö kaikki moisesta), tai päätteestä ei välttämättä pysty kytkemään toista puolta pois käytöstä. Silloin on kivempi, että molemmille puolille on kuorma. Ja kyllä joku chorus vähän eroaa samastakin kaapista stereona ammuttuna vertaillessa monoon.
 
Juicy
17.11.2010 16:53:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo stereo-hössötys on kyllä mennyt överiksi, kun yhteen kaappin pitää saada valtaisaa 3d-efektiä ja tilantuntua. Varsinkin kun puhutaan halpispään kaapeista, jota stereopäätteen omistajalla luulisi olla varaa hommaavan vaikka useammankin.
 
Vähän kuin automalliston lussuimmassa kauppakassissa olisi recaron penkit ja viisipisteturvavyöt. =)
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Miikathebest
17.11.2010 16:57:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Tuo stereo-hössötys on kyllä mennyt överiksi, kun yhteen kaappin pitää saada valtaisaa 3d-efektiä ja tilantuntua. Varsinkin kun puhutaan halpispään kaapeista, jota stereopäätteen omistajalla luulisi olla varaa hommaavan vaikka useammankin.
 
Vähän kuin automalliston lussuimmassa kauppakassissa olisi recaron penkit ja viisipisteturvavyöt. =)

 
Penkki ja vyöt on turvavarusteita.
 
Liikaa säröä!
oiva tumpeloinen
17.11.2010 16:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Tuo stereo-hössötys on kyllä mennyt överiksi, kun yhteen kaappin pitää saada valtaisaa 3d-efektiä ja tilantuntua. Varsinkin kun puhutaan halpispään kaapeista, jota stereopäätteen omistajalla luulisi olla varaa hommaavan vaikka useammankin.
 
Vähän kuin automalliston lussuimmassa kauppakassissa olisi recaron penkit ja viisipisteturvavyöt. =)

 
Tuli jo aiemmin esiin, että jotkut päätteet kaipaavat aina kuorman molemmille kanaville. Kyllä mua ainakin ketuttais polttaa toinen kanava sen takia, että se on turhaa hössötystä. Mun mielestä se on ihan hyvä juttu, kun ei ole kuitenkaan arvokas, eikä mitenkään edessä. Miksipä ei siis. Automalliston vertaus ontuu siinä, että tuollainen systeemi on huomattavasti kalliimpi.
 
Juicy
17.11.2010 17:15:22 (muokattu 17.11.2010 17:17:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, mutta halpiskamaan tuommonen ominaisuus josta ei hyödy kuin ne, jotka yleensäkin panostaa kalliimpaan kamaan... Autovertaus oli huono, totta.
 
Ihte juurikin kaipasin eilen tuota ketjutusmahdollisuutta, kun Savagen ulostuloista vain toinen on käytössä kerrallaan, ja olis pitänyt kahta kaappia sillä ruokkia.
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
oiva tumpeloinen
17.11.2010 17:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: No joo, mutta halpiskamaan tuommonen ominaisuus josta ei hyödy kuin ne, jotka yleensäkin panostaa kalliimpaan kamaan... Autovertaus oli huono, totta.
 
Ihte juurikin kaipasin eilen tuota ketjutusmahdollisuutta, kun Savagen ulostuloista vain toinen on käytössä kerrallaan, ja olis pitänyt kahta kaappia sillä ruokkia.

 
Kyllä mä lähtisin siitä ajatuksesta, että kaapissa stereokytkentä on standardi, jos kitarakaapeista puhutaan. Ennemminkin mä osoittaisin syyttävän sormen nuppia kohtaan, jos siihen ei saa kahta kaappia ladattua.
 
Juicy
17.11.2010 17:53:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Kyllä mä lähtisin siitä ajatuksesta, että kaapissa stereokytkentä on standardi, jos kitarakaapeista puhutaan. Ennemminkin mä osoittaisin syyttävän sormen nuppia kohtaan, jos siihen ei saa kahta kaappia ladattua.
 
Justiinsa eilenhän sä kehuit kuinka moinen ominaisuus nupissa on paljon hyödyllisempi, kuin normaalit kytkennät kahdelle kaapille? =D
 
Suurin pointti mulla on se, että se stereohan menee täysin hukkaan yhdellä kaapilla soitettaessa. Kuinka moni kuuntelee sitä kaappia puolen metrin etäisyydeltä, jolloin se kaiuttimien etäisyys toisistaan on riittävä stereoefektille (korvat ja kaiuttimet muodostaa tasasivuisen kolmion, tai edes sinnepäin)?
 
Vai onko tuo yhden kaapin stereo-ominaisuus vain niitä kitarasankareita varten, jotka mikittää keikalla sen yhden kaapin kahdella mikillä räkkikamojen stereoefektien kanssa? Sellainen skenaario olisi ainakin ymmärrettävämpi.
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Dj.Dumbass
17.11.2010 18:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy:Mitä hyötyä saavutetaan stereo-efektistä, jos kaiuttimet on n. puolen metrin päässä toisistaan?
 
Mikitettäessä tästä lienee suurin ilo. Siis kun mikitetään kumpikin kanava erikseen...
 
But what would Musamies do?
samuelnitrogen
17.11.2010 19:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nimimerkille Jusu suuri kiitos heti ensimmäisestä ja selkeästä vastauksesta
 
ps. tosiaan tarkoitus saada siitä yhdestä 4x12 komerosta ikäänkuin 2 MONO kaappia käyttämällä kytkintä "stereo" asennossa...ei mitään stereokuvaa
 
yövuoro on rock, ei ole koskaan aamuherätyksiä ja saa aina valvoa myöhään;)
samuelnitrogen
17.11.2010 20:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ohmeista vielä,,,,tuo tosiaan taitaa mennä noin että se on sitten joko 4kplx16ohmia=4ohmia tai sitten 2kplx8ohmia=4ohmia , että hyvä pointti jolloin tuota ohmi hyötyä ei saavuteta
...paitsi sitten sen että joistan 4x12 skobeista näytti saavan vain monona 8ohmia jolloin ilman 2 kaiutinta ei saa 4ohmin kuormitusta, jos tämä nyt sitten oikein meni???
 
yövuoro on rock, ei ole koskaan aamuherätyksiä ja saa aina valvoa myöhään;)
oiva tumpeloinen
17.11.2010 20:26:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samuelnitrogen: ohmeista vielä,,,,tuo tosiaan taitaa mennä noin että se on sitten joko 4kplx16ohmia=4ohmia tai sitten 2kplx8ohmia=4ohmia , että hyvä pointti jolloin tuota ohmi hyötyä ei saavuteta
...paitsi sitten sen että joistan 4x12 skobeista näytti saavan vain monona 8ohmia jolloin ilman 2 kaiutinta ei saa 4ohmin kuormitusta, jos tämä nyt sitten oikein meni???

 
Kovin usein stereokaapeissa saa valita, syöttääkö sitä 4 ohmin vai 16 ohmin kuormalla. Toinen plugeista vetää elementit sarjaan ja toinen rinnan. Mutta se selviää kaapista.
 
Muuten tuo kirjoitus oli kohtuullisen epäselvä. Tai ainakaan mulle se ei täysin auennut.
 
Hanok
17.11.2010 21:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Suurin pointti mulla on se, että se stereohan menee täysin hukkaan yhdellä kaapilla soitettaessa. Kuinka moni kuuntelee sitä kaappia puolen metrin etäisyydeltä, jolloin se kaiuttimien etäisyys toisistaan on riittävä stereoefektille (korvat ja kaiuttimet muodostaa tasasivuisen kolmion, tai edes sinnepäin)
 
Oletko koskaan testannut ajaa yhtä kaappia stereona?
 
Eihän se stereoefekti tietenkään yhtä laaja ole kuin kahdella erillisellä kaapilla, mutta kyllä minä silti väitän että esim stereo-chorus kuulostaa aika paljon makeammalta kuin sama monona. Yhdelläkin kaapilla. Treenioloissa sen eron kyllä kuulee vaikkei olisikaan ihan siinä puolen metrin päässä. Jonkun ping-pong-delayn kanssa se hyöty ei ehkä ole niin suuri.
 
Toinen juttu on että kamojen salliessa voi säätää vähän erilaiset soundit niihin kaapin puoliskoihin. Kaverilla on esim. käytössä peräti kaksi eri etuastetta, joista otetaan kummastakin oma soundinsa stereokaapin kanaviin. Näistä voi hakea vähän läskimpaa soundia kuin mitä perinteisellä yhdellä vahvistimella saa aikaan. Ja lisäksi on tosiaan se, että mikittämällä stereoefekti saadaan komeasti yhdestäkin kaapista PA:han / narulle.
 
Itse ajaisin ilman muuta yhtäkin kaappia stereona jos sen tyyppinen setti olisi vielä käytössä. Nykyisin olen kyllä tyytyväinen ihan perinteiseen mononuppiin.
 
Ja alkuperäiseen kysymykseen vielä: tavallisesti kitaranupeissa olevat kaiutinlähdöt on kytketty rinnan. Näin ollen nupin näkemä impedanssi stereokaapissa on puolet kaapin yhden kanavan impedanssista. Jos kaappi on kytkettävissä monoksi, kytkentä hoidetaan kaapin puolella. Kaapissa voi olla kaksi monoimpedanssivaihtoehtoa, jolloin on valittavissa puoliskojen rinnan- tai sarjaankytkentä. Sillä ei ole mitään merkitystä onko rinnankytkentä tehty kaapin vai nupin puolella. Eli kahta piuhaa voidaan toki käyttää mutta ei siitä mitään erityistä hyötyä ole jos kaappi on itsessäänkin kytkettävissä monoksi.
Juicy
17.11.2010 21:59:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Oletko koskaan testannut ajaa yhtä kaappia stereona?
 
Eihän se stereoefekti tietenkään yhtä laaja ole kuin kahdella erillisellä kaapilla, mutta kyllä minä silti väitän että esim stereo-chorus kuulostaa aika paljon makeammalta kuin sama monona. Yhdelläkin kaapilla. Treenioloissa sen eron kyllä kuulee vaikkei olisikaan ihan siinä puolen metrin päässä. Jonkun ping-pong-delayn kanssa se hyöty ei ehkä ole niin suuri.

 
Mitä, pitääkö täällä testatakin ennen kuin voi mutuilla? =D
 
No joo, mutta esim. meidänkin reenis ei mikään järin suuri ole, ja siellä kun rumpalin kanssa soiteltiin niin että mulla on fullstacki yhdessä nurkassa, rumpali toisessa ja basisti siinä jossain mihin mahtuu, niin hieman kyseenalaistin vaan tuon stereoefektin erottuvuuden siitä seasta. Miksei jos soittelee järkevämmällä kamasijoittelulla, siitä voi jotain etua ollakin. Ihte juurikin delay-efektien kannalta tuota meinasin. Mun mielestä niin kauan kun kitarat tulee pelkästään yhdestä pisteestä kuuntelijaan nähden, se menee vaan vähän hukkaan. Voihan se silti kuulostaa erilaiselta, en mä sitä kiellä.
 
Ajattelin kyllä kokeilla tuota yhden vs. kahden kaapin stereota, jos tässä kohtapuoliin saisin tuon Mesan vaihdettua räkkiviipaleisiin.
 
Toinen juttu on että kamojen salliessa voi säätää vähän erilaiset soundit niihin kaapin puoliskoihin. Kaverilla on esim. käytössä peräti kaksi eri etuastetta, joista otetaan kummastakin oma soundinsa stereokaapin kanaviin. Näistä voi hakea vähän läskimpaa soundia kuin mitä perinteisellä yhdellä vahvistimella saa aikaan. Ja lisäksi on tosiaan se, että mikittämällä stereoefekti saadaan komeasti yhdestäkin kaapista PA:han / narulle.
 
No tuossa on jo huomattavasti enemmän ideaa, jos toisesta etuasteesta ottais muhkeammat scoopit ja toisesta sit vähän middlekkäämpää pörinää... Nyt siihenkin olisi mahdollisuus, pitääpä kokeilla jossain välissä. Justiinsa sain viime reeneissä suostuteltua basistin laittamaan toisen kaapeistaan mun fullstackin alle, ja mun alakaappi siihen sen läjään päälle. Eli basistin kaapit alla ja mun kaapit päällä. Kun Savagen kanssa ei toiminut kuin toinen kaapeista, niin Mesalla sitten vedin reenit. Ei siinä juuri muuta eroa tullut, kuin se että soundit oli tasaisemmat ympäri huonetta. Ja hieman helpommat säätää balanssiin. =)
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «