Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikkailu ja kokemattomuus sekä vähän muuta ongelmaa
1 2 3 4 5
Crimsomnia
17.11.2010 13:23:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä nyt kun tuli vihdoin ja viimein jotain bändijuttuja, ja vissiin ens vuoden puolella pitäisi nousta jo keikkalavoillekin.
 
Homma on nyt vaan niin, että olen helvetin itseluottamusvammainen, ja jo pelkkä koesoitto 1 bändityypin seurassa sai pumpun hakkaamaan ja kainalot erittämään hikeä niin rutkasti, että piti melkein tippa tökätä ranteeseen ettei nestehukka vienyt jalkoja alta.
 
Tota päihteiden kanssa soittamista puivaa ketjua lukiessa vaan tuli mieleen, että kun mulla tuo korkki aukeilee herkästi muutenkin, ettei tule sitten kustua hommia liialla neuvoa-antavalla, kun lähtökohtainen fiilis ennen esiintymistä on kuin kymmenvuotiaalla hammaslääkärin odotusaulassa.
 
Helpottaako se ajan myötä, ja miten itteään olisi parasta psyykata ennakkoon että menee smoothisti eikä tule ylimääräistä vibraa soittoon raajojen tärinästä?
 
Numb
17.11.2010 13:35:52 (muokattu 17.11.2010 13:36:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: mulla tuo korkki aukeilee herkästi muutenkin
 
Se kantsii pitää kokonaan kii.
 
Helpottaako se ajan myötä
 
Ei voi tietää. Mulla on mennyt, mutta jossain alkuvaiheen keikoilla kylvin aina toistakymmentä plekua lattialle, kun jännitti niin etteivät pysyneet sormissa. Polvet tutisi, silmissä musteni, hiki virtasi jne. Mut ei enää. Joillain taas se loppuu se livesoitto kokonaan, kun menee jännittäminen niin pahaksi.
 
ja miten itteään olisi parasta psyykata ennakkoon että menee smoothisti eikä tule ylimääräistä vibraa soittoon raajojen tärinästä?
 
Mulla toimi (jotenkin) se, että mietin mikä on pahinta mitä voi sattua jos kämmään jotain. Ja sit ajattelin mikä olisi pahinta mitä voisi sattua, jos olisin aivokirurgi ja sattuisin kämmäämään.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Nelikielipiru
17.11.2010 14:12:40 (muokattu 17.11.2010 14:16:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpottaako se ajan myötä, ja miten itteään olisi parasta psyykata ennakkoon että menee smoothisti eikä tule ylimääräistä vibraa soittoon raajojen tärinästä?
 
Keskity siihen että vedät ekan soinnun/iskun oikein, kyl se siitä lähtee suttaantuu. Tätä konstia ite käytän ja jos tulee myöhemmin mokia niin älä jäädy vaan jatka matkaa hymyssä suin ja rinta rottingilla.. Hyvin harvat vetää keikkoja ilman mitään mokia.
 
Ja korkki pidä kiinni kokonaan, se fiilis minkä saa parhaimmillaan kun voittaa pelkonsa voittaa kaikki lailliset päihteet 600-0. Sen voin luvata. Tyly tapa mutta palkitsee todella reilusti kun palkitsee.. =)
 
Pläski yrittää soittaa passoa.
Numb
17.11.2010 14:14:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelikielipiru: jos tulee myöhemmin mokia niin älä jäädy
 
Tämä. Paitti että mä sanoisin jotta "kun tulee mokia". Mut jos jää kelaamaan mokaa, niin saletisti tekee pari uutta.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Nelikielipiru
17.11.2010 14:17:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Tämä. Paitti että mä sanoisin jotta "kun tulee mokia". Mut jos jää kelaamaan mokaa, niin saletisti tekee pari uutta.
 
Juuri tämä pointti, niitä tulee ja niitä menee mutta kun ottaa "rennosti" niin niitä tulee vähemmän. Näin ainaki itelläni homma toimii.
 
Pläski yrittää soittaa passoa.
Nelikielipiru
17.11.2010 14:21:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Mulla toimi (jotenkin) se, että mietin mikä on pahinta mitä voi sattua jos kämmään jotain. Ja sit ajattelin mikä olisi pahinta mitä voisi sattua, jos olisin aivokirurgi ja sattuisin kämmäämään.
 
Tässä olis allekirjotus ainesta.
 
Pläski yrittää soittaa passoa.
Crimsomnia
17.11.2010 14:22:03 (muokattu 17.11.2010 14:23:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Mut jos jää kelaamaan mokaa, niin saletisti tekee pari uutta.
 
Tämä se ongelman ydin onkin. Vähän sama kuin internet ei unohda, en mäkään pääse ruoskimasta itteäni jos menee päin honkia.
 
Ja mitä tohon korkin _kokonaan_ kiinni pitämiseen tulee, en mä absoksi ole kyllä aikomassa. Rajoitan jos katson tarpeelliseksi, mutta kiskon nupin täyteen jos huvittaa ja elämäntilanne sallii.
 
oiva tumpeloinen
17.11.2010 14:31:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Tämä se ongelman ydin onkin. Vähän sama kuin internet ei unohda, en mäkään pääse ruoskimasta itteäni jos menee päin honkia.
 
Ja mitä tohon korkin _kokonaan_ kiinni pitämiseen tulee, en mä absoksi ole kyllä aikomassa. Rajoitan jos katson tarpeelliseksi, mutta kiskon nupin täyteen jos huvittaa ja elämäntilanne sallii.

 
Korkin kiinni laittamisella tarkoitettiin, että älä koita peittää jännitystä dokaamalla. Ei tässä kukaan tarkoittanut, että pitäisi dokaaminen kokonaan lopettaa. Nelipieru ei ainakaan moista suosittelis.
 
Mua jännittämisessä on usein helpottanut keikkasetin viilaaminen sopivaksi. Kun keulille työntää pari helpompaa viisua, saa alkuun helpommin onnistumisen kiksit. Sen jälkeen vaikeampikin matsku taittuu helpommin.
 
Numb
17.11.2010 14:32:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Ja mitä tohon korkin _kokonaan_ kiinni pitämiseen tulee, en mä absoksi ole kyllä aikomassa.
 
Tarkoitin vain ja ainoastaan sitä, että ei jännärilääkkeeksi ollenkaan :)
 
Tuli mieleen pari jännityksen lieventämisen tekniikka: menee seisomaan seinän eteen kyynärpäät 90 asteen kulmassa ja kädet nyrkissä seinässä kiinni. Sitten työntää nyrkeillä seinää. Ja sitten on hengityksen säätely. Ennen stagelle menoa pari minuuttia keskittynyttä syvää hengitystä sisään nenän kautta ja ulos suusta. Sillain, että antaa uloshengitysten valua avoimen suun kautta ulos niin pitkään ja rennosti kuin tulee.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Aki205dg
17.11.2010 14:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Tämä se ongelman ydin onkin. Vähän sama kuin internet ei unohda, en mäkään pääse ruoskimasta itteäni jos menee päin honkia.
 
jep, tuttu tunne on itsellekin. selvisin siitä kun päätin että mokat ei ole "maailmanloppuja" tai "miten helvetissä mä voin soittaa noin?"-hetkiä, vaan ne kuuluu ihmiselle ominaiseen epätäydellisyyteen, ja ne voi positiivisesti nähdä kehityskohtina. Jos mulla tekee mieli ruoskia itseäni jostain mokasta, niin soitan sen mokakohdan yksin ollessani kymmenisen kertaa niin että se menee varmasti, ihan vain osoittaakseni itselleni että "kyllähän mä ton osaan".
 
Suurempi moka mielestäni on vetää niin paljon päihteitä että luulee soittavansa hyvin. Vaikka olisi miten rento ja iloinen olo, selvinpäin tuntee musiikkinsa ja yleisön liikkeet paljon selkeämmin, ja sitä riemua ei minkään korkin alta löydä. Lavajännityksestä selvisin aikanaan parilla yksinkertaisella rutiinilla. Ennen keikkaa juon kahvia rauhassa takahuoneessa ja käyn mielessäni koko keikan päälinjat läpi. Sitten ilmoitan itselleni, että aion tehdä parhaani, sillä sitä varten on treenattu, ja se saa kelvata tai olla kelpaamatta.
 
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa
owlie
17.11.2010 15:29:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäkin suosittelee jotain "helppoa" aloitusbiisiä.
Siinä kerkiää sormet lämpenemään ja ite vähän rauhoittumaan siihen keikkaympäristöön ja tunnelmaan.
Kämmejä tulee ja menee mutta sehän on vaan hauskaa kuinka niistä bändin kanssa selviää yli.. Ei mitään robottimeininkiä..
Ja kun stressaa pikkaisen niin keskittyy siihen soittoonsa paremmin kuin jos ei stressaisi ollenkaan?
 
Antti1
17.11.2010 15:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä pohjatyö on kaikki kaikessa. Joko sitä osaa soittaa, tai sit ei osaa soittaa. Sitä ei enää hengitysharjoituksilla pelasteta, jos on epävarma osaamisestaan alunperinkin.
 
Se on sit taas homma erikseen, että miten kukin rentoutuu ennen keikkaa. Mä ainakin haluan pitää homman pois mielestä mahdollisimman pitkään ennen lavalle astumista; hoida hommat kondikseen ja kamat kohdilleen etukäteen, sitten voit vaan olla ja elää rauhassa sitä iltaa eteenpäin. Jossain vaiheessa koittaa keikan aika ja sit aletaan vasta murehtimaan. Se murehtiminenkin unohtuu useimmilla ekan biisin ja väliaikahöpinöiden jälkeen.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Bonham
17.11.2010 16:15:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloita mahdollisimman pienestä; kavereita treenikselle kuuntelemaan... jne.
 
Toisilla se esiintymiskammo ei koskaan helpota, vaikka kuinka haluaisi.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
SSilver
17.11.2010 17:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Aloita mahdollisimman pienestä; kavereita treenikselle kuuntelemaan... jne.
 
Toisilla se esiintymiskammo ei koskaan helpota, vaikka kuinka haluaisi.

 
Jep, tiedänpä esimerkiksi yhdenkin kotimaisen maailmoja kiertelevän hevibändin keulakuvan, joka lähes aina oksentaa ennen keikkaa. Ei sitä silti esiintymisestä huomaa ja jätkä tekee hommaa sentään ammatikseen.
 
Ei ylipäänsä kannata stressata. Kaikki on kuolevaisia. Kyllä Eros Ramazzottikin on joskus joutunut runkkaamaan.
 
gunner
17.11.2010 18:00:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Aloita mahdollisimman pienestä; kavereita treenikselle kuuntelemaan... jne.
 
Tai sit suoraa huipulta ja käyt nolaamassa ittes niin, ettei tarvii enää myöhemmin stressata sen suhteen.
 
Suosittelen kyllä kans ettet juo ennen keikkaa, selvänä saa huomattavasti paremmat fiilikset irti, kun addrenaliinit nousee huippuunsa.
tepeh
17.11.2010 19:48:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se sitten enää jännitä, kun on ekassa kappaleessa vauhtiin päässy. Sen jälkeen kaikki tuntuu vaan mahtavalta. Ja pieni jännity on ihan jees. Mutta jos alkaa liikaa jännittää niin rauhotut ihan rauhassa ja mielikuvaharjottelua tai jotain.
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Crimsomnia
18.11.2010 12:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun mielestä pohjatyö on kaikki kaikessa. Joko sitä osaa soittaa, tai sit ei osaa soittaa. Sitä ei enää hengitysharjoituksilla pelasteta, jos on epävarma osaamisestaan alunperinkin.
 
Tällä meiningillä voidaan kyseenalaistaa, kannattaako mun lähteä sitten ollenkaan hommaan messiin. Mä kun en voi luvata oikein missään onnistuvani ihan varmasti, kun kädetän aika ajoin mm. nimikirjoituksen ja olen onnistunut satuttamaan itseni röyhtäisemällä(!).
 
Antti1
18.11.2010 12:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Tällä meiningillä voidaan kyseenalaistaa, kannattaako mun lähteä sitten ollenkaan hommaan messiin. Mä kun en voi luvata oikein missään onnistuvani ihan varmasti, kun kädetän aika ajoin mm. nimikirjoituksen ja olen onnistunut satuttamaan itseni röyhtäisemällä(!).
 
No etkö sä ole aika monesti kaikkeen muuhunkin ryhtymistä täällä palstoilla kyseenalaistanut ilman moista ajatuskelaa?
 
Treenaa lisää, treenaa kovempaa ja treenaa niin kauan, että olet riittävän varma. Jos kysyt mikä on riittävän varma, niin siihen ei kukaan pysty vastaamaan sun puolesta. Ei kukaan onnistu missään 100% varmasti. Ihmisen ominaispiirteisiin kuuluu se, että ihminen tekee virheitä ja sen kanssa on vain elettävä.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Crimsomnia
18.11.2010 13:17:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: No etkö sä ole aika monesti kaikkeen muuhunkin ryhtymistä täällä palstoilla kyseenalaistanut ilman moista ajatuskelaa?
 
No niin, tuskin mun tarvitseekaan alleviivata sitä itsetuntovammaisuutta sen enempää.
 
ubik
18.11.2010 13:33:55 (muokattu 18.11.2010 13:36:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä se ajan myötä helpottaa, ekat keikat jännitti aivan pelkeleesti mutta nykyään se on vaa semmone hetkittäine piän kutina mahan pohjassa.
 
itsetunto-ongelmat sikseen mut koita nyt muistaa et se olet sinä joka siellä soittaa ja ne muut vaan kattoo (lukuunottamatta bändikavereita) sekä live keikoilla ei yksittäine intrumentti peruskuuntelijan korviin hirveemmin erotu, paitsi jos kämmii totaalisesti + biisit varmaanki yleisölle ekaa kertaa kuultavina ni tuskinpa ne hirveesti osaa keskittyä siihen et kuka soittaa ja miten, rokkipoliisit erikseen ja nehä o ainoastaan epäonnistuneita muusioita.
 
Alkomahooli ei oikee auta, olut tai kaks ehkä vähän rentouttaa mut saatta vaa lisätä sitä jännitystä, ite joutu ekoilla keikoilla aika vahvasti tuijottamaan lattiaa ja mossamaa ettei vaa näkis sitä yleisöä, biisien välissä sit hirmusesti veden juomista ja virittelyä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «