Aihe: Tanssitietous tanssimuusikon apuvälineenä - gradu
1 2 3
Avanaq
16.11.2010 11:39:29
En osannutkaan arvata, että tanssimuusikkojoukossa on näin lukuisa määrä tieteellisiin tutkimusmenetelmiin perehtyneitä henkilöitä. Olisin vain toivonut, että samanlaista perehtyneisyyttä olisi suunnattu itse sisältöä kohden. Samoin sitä kriittistä asennetta voisi joskus käyttää omaakin toimintatapaa kohtaan; jotain kun voi olla pielessä, jos yrityksistä huolimatta omat levyt eivät roiku hittilistojen kärjessä eikä rahakeikkaakaan ole ruuhkaksi asti tarjolla.

"Helpoin" tai nopein tie ainakin hetkelliseen suosioon on radiohitti, mutta kovin monelle se ei onnistu, enkä tarkoita, että sitä pitäisi edes yrittää. Eikä yhdellä tai edes kahdella hitillä kovin kauaan tanssilavoilla tai -ravintoloissa valokeilassa paistatella, jos paketti ei ole muuten kunnossa. Gradu tuo hyvin esille toisen toimivan keinon saavuttaa tanssilavoilla käyvän yleisön suosio.

Gradun resepti on pitkälti se, jolla monet viime vuosien ilman radiohittiä suosioon nousseet tanssibändit ovat menestyneet. Sinitaivas on näistä ilmeisin esimerkki, ja samankaltaisilla keinoilla keikkaa näyttää pukkaavan myös Myrskytuulelle. Musiikillisesti hyvä osaaminen, puhkikuluneimpien biisin poissaolo, mielekkäät sovitukset, monipuolisuus ja tanssittavuus sekä läsnäolo ja kontakti yleisöön ovat menestyskeiton ainesosat. Tämäkö sitten on sitä yleisön nuoleskelua ja jukeboxi-meininkiä, jota täällä niin kammotaan?

Televisioesiintymiset varmasti ovat avittaneet molempia bändejä urallaan, mutta moni muu saman näkyvyyden saavuttanut bändi ei silti ole päässyt samanlaiseen suosioon. Miksikö? Yksi bändi on kaatunut vaatimattomaan laulajaan ja toinen (ja kolmas ja neljäs) liian läpitunkevaan genre-tietoisuuteen tai pikemminkin kuuluvuuteen; rautalankafanituksen ei tarvitsisi kuulua läpi lattareita vääntäessä. Jälkimmäisen "ongelman" yli on kivunnut lähinnä vain Varjokuva ja osittain In the Mood. Viidennen bändin jätkät näyttävät inhoavan sydämensä pohjasta työtään ja kuudes bändi ei tiedä mitä soittaa ja kenelle, ja tekee sen vielä aina väärin päin. Seittemännellä bändillä on vain käynyt huono säkä.

En tarkoita, että jokaisen menestykseen tähtäävän tanssibändin pitäisi toimia em. tavalla. Ainahan on mahdollista tehdä muutama radiohitti tai olla muuten niin pirun persoonallinen ja karismaattinen, että yleisö rynnii keikoille. Tai tyytyä soittamaan humppaa ja valssia eläkeläistansseissa, missä ei siinäkään ole mitään pahaa. Gradussa on esitelty yksi nykytilanteessa toimiva vaihtoehto, jota voi halutessaan käyttää.
tarmo
16.11.2010 14:48:24
Avanaq:

"Helpoin" tai nopein tie ainakin hetkelliseen suosioon on radiohitti, mutta kovin monelle se ei onnistu, enkä tarkoita, että sitä pitäisi edes yrittää. Eikä yhdellä tai edes kahdella hitillä kovin kauaan tanssilavoilla tai -ravintoloissa valokeilassa paistatella, jos paketti ei ole muuten kunnossa. Gradu tuo hyvin esille toisen toimivan keinon saavuttaa tanssilavoilla käyvän yleisön suosio.

Gradun resepti on pitkälti se, jolla monet viime vuosien ilman radiohittiä suosioon nousseet tanssibändit ovat menestyneet. Sinitaivas on näistä ilmeisin esimerkki, ja samankaltaisilla keinoilla keikkaa näyttää pukkaavan myös Myrskytuulelle. Musiikillisesti hyvä osaaminen, puhkikuluneimpien biisin poissaolo, mielekkäät sovitukset, monipuolisuus ja tanssittavuus sekä läsnäolo ja kontakti yleisöön ovat menestyskeiton ainesosat. Tämäkö sitten on sitä yleisön nuoleskelua ja jukeboxi-meininkiä, jota täällä niin kammotaan?

En tarkoita, että jokaisen menestykseen tähtäävän tanssibändin pitäisi toimia em. tavalla. Ainahan on mahdollista tehdä muutama radiohitti tai olla muuten niin pirun persoonallinen ja karismaattinen, että yleisö rynnii keikoille. Tai tyytyä soittamaan humppaa ja valssia eläkeläistansseissa, missä ei siinäkään ole mitään pahaa. Gradussa on esitelty yksi nykytilanteessa toimiva vaihtoehto, jota voi halutessaan käyttää.

Kun puhutaan tanssigenrestä, niin eihän tuo nyt mitään täyttä puppua ole. Johtopäätöksissä pitäisi kuitenkin olla tarkka, jos otanta on pieni. Kyllä sillä pienelläkin otannalla gradun vääntää, mutta voi aina kysyä, onko määrä korvattu sittenkään "laadulla". Suomessa on järjetön määrä tanssimuusikoita, joista suuri osa tekee muutakin kuin tanssimusiikkia. Totta kai tällaisilla muusikoilla asenteeseen vaikuttaa se, mitä tuolla "läsnäololla ja kontaktilla yleisöön" oikein tarkoitetaan. Minä muusikkona, soittajana, tai minä ikinä en halua viettää tanssilavalla taukojani yleisöä tanssittaen. Sinitaivas on valinnut tämän ja se toimii. Mä taas toivoisin, että musiikki, joka toki kunnioittaa myös yleisön toiveita, riittäisi sinällään. Mutta kun ei riitä. Siinä on yksi niistä lukuisista syistä, jotka saavat monen tanssimuusikon tuntemaan itsensä, ei niinkään jukeboxiksi, vaan huoraksi.

Yhden hitin väsääminen yleensä ole se helpoin tai nopein tie. Ennen kuin joku on valmis kustantamaan viulut sen yhden hitin markkinoille saattamisesta, saa tehdä aika lailla ihan perusduunia. Tanssimusiikissa puolestaan riittää yleisön vakuuttaminen tanssibändikilpailussa, jotta ovet aukeaa ensimmäisen kerran. Tuskin tarvitsee kerrata, minkälaisilla suorituksilla tuohon pisteeseen toisinaan ylletään. Pääpaino on harvoin musiikillisessa ammattitaidossa, enemmänkin kyse on tanssimuusikkon roolin sisäistämisestä ja elämäntavasta.

Esittämäsi johtopäätökset gradusta ei mullista kuvaa tanssimusiikista mitenkään. Ei se tarjoa yhtä konseptia menestymiseen tämän päivän markkinoilla, vaan toistaa sen, miten homma on edennyt jo ainakin viimeiset 10-15 vuotta.
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
Avanaq
16.11.2010 15:14:51
tarmo: Totta kai tällaisilla muusikoilla asenteeseen vaikuttaa se, mitä tuolla "läsnäololla ja kontaktilla yleisöön" oikein tarkoitetaan. Minä muusikkona, soittajana, tai minä ikinä en halua viettää tanssilavalla taukojani yleisöä tanssittaen. Sinitaivas on valinnut tämän ja se toimii.

Itse en edes muistanut tuota Sinitaivaan väliaikatanssia, mutta niinhän ne taitaa tehdä. Mutta minulle ja varmaan muullekin yleisölle riittää kuitenkin se, että on läsnä lavalla. Mitä se läsnäolo sitten on, on vaikea määritellä, mutta kyllä se tai sen puute useimmiten välittyy myös yleisöön. Ja kontaktilla en sitten tarkoita, että pitää kosiskella yleisöä, kertoa hauskoja juttuja tai hymyillä. Ne ovat useimmin tuhoon tuomittuja keinoja.

tarmo: Mä taas toivoisin, että musiikki, joka toki kunnioittaa myös yleisön toiveita, riittäisi sinällään. Mutta kun ei riitä. Siinä on yksi niistä lukuisista syistä, jotka saavat monen tanssimuusikon tuntemaan itsensä, ei niinkään jukeboxiksi, vaan huoraksi.

Minusta myös sen pitäisi riittää, tai ainikin riittää pitkälle. Ja toiveilla ymmärrän tässä, että soitetaan yleisesti yleisön pitämään musiikkia eikä siis täytellä yksittäisten pyytäjien toiveitä. Yleensä minusta on tahditonta edes pyytää omaa suosikkiaan ja bändiltä väärin niitä soittaa, jos ne eivät sovellu illan biisilistaan. Mutta mitä tarkoitat sillä, ettei se riitä? Mitä muuta mielestäsi vaaditaan?

tarmo: Esittämäsi johtopäätökset gradusta ei mullista kuvaa tanssimusiikista mitenkään. Ei se tarjoa yhtä konseptia menestymiseen tämän päivän markkinoilla, vaan toistaa sen, miten homma on edennyt jo ainakin viimeiset 10-15 vuotta.

Olen tuosta aivan samaa mieltä. Minusta on vain vaikuttanut, ettei moni muusikko ole sitä tunnistanut tai tunnustanut ja että se nähdään jossain mielessä halveksittavana vaihtoehtona.
KoskPaavo
16.11.2010 16:21:01
Hyvä oli Tarmon juttu, noin se vaan on.
"Pääasia että on hyvä meininki" lain. nuoriso
EP
16.11.2010 20:25:18
Avanaq:
.. Sinitaivas on näistä ilmeisin esimerkki, ja samankaltaisilla keinoilla keikkaa näyttää pukkaavan myös Myrskytuulelle. Musiikillisesti hyvä osaaminen, puhkikuluneimpien biisin poissaolo, mielekkäät sovitukset, monipuolisuus ja tanssittavuus sekä läsnäolo ja kontakti yleisöön ovat menestyskeiton ainesosat. Tämäkö sitten on sitä yleisön nuoleskelua ja jukeboxi-meininkiä, jota täällä niin kammotaan?

Eikös noi sovitukset, monipuolisuus, läsnäolo jne. ole soittajallekin mielekkäitä ja sitä kautta myös positiivisesti yleisöön vaikuttavia asioita.
Yleensä ne "puhkikuluneet biisit" on soittajille puhkikuluneita ja vuosikymmeniä soitettu ehkä vähän sinnepäin, itse oon kuullu kyllä ihan hyviä sovituksia wanhoistakin biiseistä ko. pändeillä ja silloin niistä saa enemmän irti ja on mielekkäämpiä soittaa.
No nuo mainitsemasi pändit ei kyllä varmaankaan harrasta "jukeboksi meininkiä" ainakaan siinä mielessä mitä itse sillä ymmärrän?

..Viidennen bändin jätkät näyttävät inhoavan sydämensä pohjasta työtään..

Tää on ehkä se pahin este, liekö pelkona se paljon puhuttu "ylinäytteleminen" ja sitä kautta oman työnsä aliarvioiminen?

Luulen, ettei näillä tutkielmilla kovasti ole vaikutusta asioihin, vaan onhan mukava keskustella, soittaminen pitäis vaan olla rehellistä ja siitä pitäisi myös tykätä.
Kyllä sen yleisökin huomaa.
tarmo
17.11.2010 02:09:35
EP: soittaminen pitäis vaan olla rehellistä ja siitä pitäisi myös tykätä.
Kyllä sen yleisökin huomaa.

Hellyyttävä näkemys. Älä vain koskaan astu ulos kuplastasi, ettei sielu ota osumaa :)
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
KoskPaavo
17.11.2010 03:24:51
tarmo: Hellyyttävä näkemys. Älä vain koskaan astu ulos kuplastasi, ettei sielu ota osumaa :)

Niinhän sillä on aina, umpiromantikko lienee hän.
"Pääasia että on hyvä meininki" lain. nuoriso
EP
17.11.2010 06:20:28 (muokattu 17.11.2010 06:21:45)
tarmo: Hellyyttävä näkemys. Älä vain koskaan astu ulos kuplastasi, ettei sielu ota osumaa :)

No mä tein raflakeikkaa jo silloin kun sä vielä kakkasit vaippaan, et tiiän kyllä sen toisenkin puolen, mut niin ei tehdä enää ikinä. : )
EP
17.11.2010 06:21:13
KoskPaavo: Niinhän sillä on aina, umpiromantikko lienee hän.

Jep! Olet aivan oikeassa.
Avanaq
17.11.2010 09:15:59
Hieno kirjoitus. Kiitos.

tarmo: mulla ainakin meni jauhot suuhun siinä vaiheessa kun erään iskelmäfinlandiavoittajan rumpali otti jalastaan kengän ja soitteli sillä haitsua samalla kun iski silmää yleisölle. En ole ihan varma muistuttiko homma enemmän epilepsiakohtausta vai sirkusta, mutta musiikki siitä oli melko kaukana.

Minä en silti lähtisi tuomitsemaan em. juttuja. (Tanssi)muusikko voinee ajatella oman roolinsa olevan joko puristisemmin "vain" muusikko tai sitten myös viihdyttäjä. Osin nämä varmaan ovat hyvinkin persoonakohtaisia valintoja, ja kukin valitsee omalta kohdaltaan onko "vain" hyvä muusikko vai samalla sekä hyvä muusikko että viihdyttäjä.

IMHO aito ja ammattimainen viihdyttävyys on liian usein hukassa ja ehkäpä myös muusikkopiireissä aliarvostettua. NKC oli loistava laulaja, mutta myös viihdyttäjä. Niin oli myös Sinatra (no, ei ole ensikäden kokemusta), Lois Prima, Elvis, Jari Sillanpää, Irina Milan, Jorma Kääriäinen jne. (Saa toki olla eri mieltä em. laulajien "loistavuudesta", mutta se ei ole tämän jutun pointti.). Vähensikö viihdyttävyys, kontakti yleisöön ym. sitten todella merkittävästi heidän uskottavuuttaa musiikillisesti merkittävinä toimijoina?

Em. esimerkit ovat kaikki solisteja, mutta kyllä rivimuusikkokin voi oman roolinsa puitteissa kantaa oman kortensa kekoon viihdyttämisen, vuorovaikutuksen ja asiakkaan "kokonaiselämyksen" osalta. Ei paras matematiikan opetajakaan ole se, joka osaa kääntää yhtälöt vaikka nurinpäin vaan se, joka ymmärtää, mitä oppilaat ymmärtävät, osaa innostaa ja motivoida ja esittää asian niin, että oppilaatkin oppivat. Tanssimuusikko on minun mielestäni ihan samanlaisessa haasteen edessä.

tarmo: Itse olen ollut tilanteissa, joissa on vedelty suositussa orkesterissa pikatuurauksia sinne päin, koska ei ole ollut lappuja, kunnon kamoja, eikä oikein biiseistäkään tietoa. Silti uppoaa kuin mätään kissaan. Tietyt muut yleisön viihtyvyyden kannalta merkitykselliset elementit korvaavat kyllä kirkkaasti ne päämäärät lavatoiminnassa, jotka edustaisivat mulle puhtaasti musiikillista ammattitaitoa ja tapaa tuottaa livemusiikkia. Se on kumma fiilis kun tietää, että nyt mennään henkilökohtaisen suorituksen puitteissa todella heikoilla eväillä, mutta jengi diggaa hulluna.

Sama juttuhan se on muuallakin kuin musiikissa.

tarmo:Toinen on sitten soittaminen tuntemattomissa tanssiorkestereissa. Mä en ole koskaan ollut tuntemattomassa orkesterissa, joka haluaisi päästä telkkariin tai saada mainetta.

Olisiko tuossa jotain pahaa?

tarmo: Siinä mielessä otanta myös gradussa oli hieman hassu. Ei voi lähteä musiikkiin vihkiytyneistä tanssiharrastajista, jos se edustaa max 50% tanssilattian kuluttajista.

Nimenomaan gradussa voi lähteä, jos ja kun se tuodaan selkeästi esille. Voiko sitten tosielämässä bändi lähteä tuolle tielle on eri asia. Minusta sinitaivaiden ym. menestys kertoo, että voi.

tarmo: että jokaisen tanssi-iltaan mahtuu tietty otanta vittunaamoja, joiden pääasiallinen tavoite on saada yksilöllistä palvelua ja toissijaisesti saada orkesteri häpeämään osaamistaan ja tekemistään. Jotenkin en jaksa uskoa, että tämä monessa eri nimettömässä, mutta ammattilaisista koostuvassa, tanssibändissä kokemani ilmiö olisi jotain muuta kuin osa tanssikulttuurin lieveilmiöistä. Ja tietysti se vetää mielen mustaksi ja saa osaltaan inhoamaan tanssikeikkoja.

Olen tuosta oikeasti pahoillani ja harmissani. Toisaalta mihin tahansa viidensadan ihmisen porukkaan mahtuu ainakin viisikymmentä vittunaamaa, joten eivät tanssit sinänsä poikkea normielämästä. Helppoahan tämä on sanoa, mutta sanon silti, että vittunaamoista ei kannata välittää.

tarmo: Kolmas kokemus on sitten nimekkäämpien iskelmäartistien orkesterissa soittaminen, joissa musiikki ei noudata perinteistä lavatanssikonseptia. Silloin kritiikkiä tulee ehkäpä ohjelmiston suppeudesta, mutta yleisössä on myös niitä, jotka haluavat tanssia juuri kyseisen artistin musiikin tahdissa. Mä en koe tätä koskaan ongelmana. Mulle on ihan sama, jos puolet tanssijoista rakastaa bändiä ja puolet vihaa sydämensä pohjasta.

Ei tämä ole ongelma suurimmalle osalle (aktiivi)tanssijoistakaan. Jokainen tervejärkinen ymmärtää, että Matin ja Tepon aikana soitetaan heidän biisejään eikä silloin palvella monipuolista tanssia etsiviä tanssijoita. Sitä paitsi Horizonehan oli hämmästyttävän hyvä ja tanssittava bändi omillaan, kuten moni muukin tähden taustabändi (Omega, Omenapuu (tosin myös Pakonenkin osaa asian, La Strada, Pepito ja jopa se Vepsän bändi...). Eli jos bändi omilla seteillään hoitaa hommansa hyvin, ei em. kritiikistä tarvitse välittää paskaakaan.

Mutta vielä kerran kiitos hyvistä perusteluista.
EP
22.05.2011 13:34:52 (muokattu 22.05.2011 13:46:17)
http://humppaheikki.blogspot.com/

Tanssinopettaja Maija Astikainen Lomaradion vieraana ja kertoi, että perinteiset tanssit ovat tulossa taas, suosituimpana tango.
KoskPaavo
22.05.2011 19:48:34
EP: http://humppaheikki.blogspot.com/

Tanssinopettaja Maija Astikainen Lomaradion vieraana ja kertoi, että perinteiset tanssit ovat tulossa taas, suosituimpana tango.

Huh, huh, ne ovat "olleet tulossa "jo montakymmentä vuotta, tanssinopettajat ja Kahila puhuvat omaan pussiinsa. Paritanssikulttuuri on ollut ja mennyt, vaan ainahan muutama hörhö tuolla pyörii
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
EP
22.05.2011 20:03:21
KoskPaavo: Huh, huh, ne ovat "olleet tulossa "jo montakymmentä vuotta, tanssinopettajat ja Kahila puhuvat omaan pussiinsa. Paritanssikulttuuri on ollut ja mennyt, vaan ainahan muutama hörhö tuolla pyörii

Eihän mikään uudelleen tuleminen tule ihan samanlaisena kuin joskus "satavuotta" sitten ..Kahila?
Toi tanssinopettaja oli Lassen (Finska?) vieraana ja oli tehty kysely tanssikurssilaisilta ja sen mukaan halutuin oli tango, muitakin wanhoja tansseja ihan kärkipäässä.
Muistaakseni bugg, fusku, foksi.. Lattarit tietenkin hyvin suosittuja myös.
walttoni
22.05.2011 20:04:38
KoskPaavo: Huh, huh, ne ovat "olleet tulossa "jo montakymmentä vuotta, tanssinopettajat ja Kahila puhuvat omaan pussiinsa. Paritanssikulttuuri on ollut ja mennyt, vaan ainahan muutama hörhö tuolla pyörii

Tanssilavoja on tälle kesälle avattu vilkkaammin kuin viime kesänä. Näyttää siltä että lavat ovat vieneet kaksoisselkävoiton tanssiravintoloista.

Verratkaapa tämän ja viime vuoden Tanssiviihde-lehden lavakalentereita. Ainakin puolet enemmän on lavoja auki. Tansseja järjesteään jokaisena viikonpäivänä jne.

Jotkut tansibändit/artistit yltävät hiostaviin keikkamääriin ja nimenomaan lavoilla.

Paritanssikulttuuri ei ole kuolemassa, ainakaan ihan vielä.
COVS2.
KoskPaavo
22.05.2011 21:27:15
Jotenkin mystistä, vanhempana paavona mä tunnen taatusti tuhansia ihmisiä ns. "jotenkin" tai läheisemmin, tiedän ainoastaan yhden ihmisen joka käy tansseissa(lava- tai ravintola) ,se on tää Manjaana- tyttö. Mun sukulaisten piirissä ei ole ketään joka noissa kävis.
Mites muilla?
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
walttoni
22.05.2011 22:09:37
KoskPaavo: Jotenkin mystistä, vanhempana paavona mä tunnen taatusti tuhansia ihmisiä ns. "jotenkin" tai läheisemmin, tiedän ainoastaan yhden ihmisen joka käy tansseissa(lava- tai ravintola) ,se on tää Manjaana- tyttö. Mun sukulaisten piirissä ei ole ketään joka noissa kävis.
Mites muilla?

Mun tuttavapiirissä on jopa sellaisia soittajia, jotka harrastavat aktiivisesti paritanssia, siviileistä puhumattakaan.

Manjaanaa olen "tanssittanut" monet kerrat:)
COVS2.
BassoSisko
22.05.2011 22:17:30
KoskPaavo: Jotenkin mystistä, vanhempana paavona mä tunnen taatusti tuhansia ihmisiä ns. "jotenkin" tai läheisemmin, tiedän ainoastaan yhden ihmisen joka käy tansseissa(lava- tai ravintola) ,se on tää Manjaana- tyttö. Mun sukulaisten piirissä ei ole ketään joka noissa kävis.
Mites muilla?

Tunnen noin 3-4 ihmistä jotka käy mieluiten lavoilla ja erään joka käy lattareita tanssimassa.
Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa.
Tankero
22.05.2011 22:59:29
walttoni: Mun tuttavapiirissä on jopa sellaisia soittajia, jotka harrastavat aktiivisesti paritanssia, siviileistä puhumattakaan.

Manjaanaa olen "tanssittanut" monet kerrat:)

Muutaman tanssaajan tunnen ja olen itsekin lupautunut lähtemään tanssikursseille. Buggi pitäis opetella ja fusku.
Blackmore soitti Rainbow'n keikalla selin Dioon
tiukkapipo
23.05.2011 01:06:58
Tankero: Muutaman tanssaajan tunnen ja olen itsekin lupautunut lähtemään tanssikursseille. Buggi pitäis opetella ja fusku.

Jos (kun) osaat lätkyttää rummuilla humpan tahtia, niin bugg on helpompaa kuin heinänteko, ellei sitä ajattele monimutkaisemmaksi kuin se on. Ei se fusku paljon sen vaikeampaa ole. Onnea harrastukselle - tanssin harrastuksesta voipi olla hyötyä rumpaloinnillekin, saa hermosto vähän uudenlaista ärsykettä. (Siihen saa tosin varautua, että joillakin opettajilla voi olla aika erikoinen rytmikäsitys ja liukuvat ennemmin liikkeen ehdoilla vähän rubatomaisesti, kuin napakasti jalkaa lattiaan tarkkaan beattiin) Em. tansseissa joutuu jaloilla tamppaamisen lisäksi miettimään myös käsivientejä. Afro olisikin jo kunnon aivojumppaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)