Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monipuolinen ja pieni syna Queenin soitteluun?
1
MikeS
11.11.2010 19:22:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Etsiskelen itselleni ensimmäistä kosketinsoitinta, ja syna pitäisi saada. Olen oikeastaan kitaristi enkä tiedä mitään synahommista, joten bear with me..tarvitsisin suosituksia ostoa silmällä pitäen.
 
Pari vaatimusta:
1) Tarkoitus olisi soitella erityisesti Queenia ja muuta hieman vanhempaa POPPIA ja ROKKIA sillä vehkeellä. Eli EI OLLENKAAN elektroa tms. uudempaa konemusaa. Queenin kasari synamatot ja toisaalta 70-luvun analogisyna -soundit on hyvää osviittaa.
 
2) Ongelmana tuntuu olevan varsinkin se, että Queenilla on niin monipuolisia syna- ja pianosoundeja että mahtaako löytyä yhdestä vehkeestä? Varsinkaan pianosoundeja ei meinaa synista löytyä.
 
3) Olen rajannut hankinnan PIENEEN synaan/koskettimiin. Tämä jo rajaa valintaa paljon.
 
4) Hintahaitari 300-350e tienoolla.
 
Mitä vaihtoehtoja on? Googlauksella löysin seuraavat (mitä mieltä näistä - mikä olisi paras mun tarkoituksiin):
 
Alesis Micron
Akai Miniak
Korg Microkorg
Korg Microkorg XL (tässä olisi piano soundi)
Rolan Gaia (meinaa jo olla liian iso)
Korg R3
Novation X Station
Alesis Ion (liian iso)
 
Mitä muuta on?
 
Kiitos kiitos kiitos, jos viitsitte auttaa noobia hädässä!
 
MIKKO
 
Exhausted
11.11.2010 21:10:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianosaundi ja pieni koko vaatimuksina on vähän ristiriitainen yhdistelmä noin lähtökohtaisesti.
 
Kannattaa ehkä tutustua eri saundeihin midikoskettimistolla ja tietokoneeseen asetettavilla VST-soittimilla tai jollain Roland Juno-D:n tyylisellä romplerilla, jossa on vähän kaikkea
Canttori
12.11.2010 07:58:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vehje tulee keikkakäyttöön ja tarkoitus on kiertää maakuntien discemit sillä coverbändillä niin varmaan juuri tuommonen yllä ehdotettu Juno-? rompleri toimis.
 
Noissa VA pikkusynissa ei kyllä pianosoundeja juuri löydy, muuten olisivat varmasti toimivia vehkeitä myös Queenin mallinnukseen.
 
Rölölöö! - Sting
Leikari
12.11.2010 08:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksi pieni??
 
- -
 
jos hinta on syynä niin käytetty työasemasyna ajanee asiansa
 
pianon soittaminen sekä lyhyt ja pieni koskettimisto ovat melkolailla mahdoton yhtälö
 
queenin biisejä en aikoihin ole kuullut, joten muista soundeista en osaa sanoa - työasemasynista kyllä löytyy "perus"analogityylisetkin soundit
 
annetulla budjetilla on lähes jatkuvasti tarjolla etenkin korgeja, mutta tässä tapauksessa joku roland tuntuisi paremmalta?
 
BubbleBob
12.11.2010 11:41:01 (muokattu 12.11.2010 11:43:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Queenin levyissä ihan erikseen lukee:
No Synthesisers
Mutta olisiko keytar sopiva kompromissi tähän rakoon ?
http://www.roland.fi/product.asp?id=167&productid=1914
ja sit sellainen pitkä enkelimäinen valkokaapu päälle, s2s.
 
Edit. Siis pianon on on oltava ihan oikea ja sellainenhan oikeilta keikkapaikolta löytyneekin.
 
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet.
spaze
12.11.2010 13:35:06 (muokattu 12.11.2010 13:36:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä ei Queenin biisejä soiteta kolmella oktaavilla. Jos ei muuta niin edes 49 kosketinta, mielellään 61 tai 88.
 
MikeS
15.11.2010 15:53:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä! Etsintä jatkuu, kävin katsomassa ja tutkimassa ja kokeilemassa ja vertailemassa kosketinvälineistöä. Pääsin testaamaan ainakin seuraavia:
 
* Microkorg/Microkorg XL: minikoskettimet liian pienet, soundit turhan elektrot mun makuun. Ja jotenkin ohkaisen lo-fin kuuloiset noi soundit.
 
* Korg R3: ei vain sytyttänyt
 
* Korg Microstation: ihan kivat soundit, mutta minikoskettimet ei vain sovi mulle.
 
* Roland Gaia: ihan pirun hauska ja sanalla sanoen cool peli! Soundit lihavat ja persoonalliset, sopiva koko ja hemmetin hyvä viba koko vehkeessä. Helppo ohjelmoitavuus ja hyvät soundit aiheuttivat heti inspiraation ja improvisaatiota, vaikka aloittelija koskettimissa olenkin. Mutta pianosoundin puuttuminen jäytää. Lisäksi mietin mahtaako sinänsä coolit synasoundit olla jo liiankin kaukana tollaisesta perus-popista ja rockista jota mun olisi tarkoitus soitella (eli alkuhuuma saattaa häipyä). Toisaalta alternative/indie surinaan ja hassutteluun tuo kyllä käy erinomaisen hyvin varmaan.
 
* Korg PS60: toinen erittäin miellyttävä tuttavuus! Erittäin pätevän kuuloiset perussoundit ja helppo käyttöliittymä. Kohtuullisen pieni, vaikka ei olekaan minikokoinen. Mutta ulkoisesti aika tylsän näköinen = ei huippu-viboja...tää tuntuu mulla aika yllättävän tärkeältä jutulta. Lisäksi ei rumpuja, rumpukonetta eikä nauhoitus/looppausmahdollisuutta. Plus: soundit on tosi peruskauraa, eli kauhean ihmeellisiä vääntöjä tai suhinoita ei taida irrota. Vai olenko oikeassa?
 
* Juno-D: sanokaa mitä sanotte, mutta musta soundit oli vähän muoviset/ohuet.
 
* Juno-Di: onko tässä kuinka samat soundit kuin Juno-D:ssä? Kokeilin hyvin nopeasti, mutta kuulosti paremmalta kuin Juno-D...
 
Ja näiden testien kautta alkuperäiset tarpeet ja tavoitteet tarkentuivat ja osittain muuttuivatkin. Tässä tämänhetkinen visio/tavoite:
 
1) Hintakatto tuplaantui: voisin käyttää vehkeeseen about 600e.
2) Perus-syna taitaa olla vähän väärä vehje, kun pitäisi pianosoundeillakin soitella. Täällä jo ehdoteltiinkin romplereita, ja sinne suuntaan ehkä siis kallistumassa olen.
3) Mikrokoskettimet on no no - pitää olla oikean kokoiset.
4) Koko-toive kasvoi: alunperin ajattelin ihan mahdollisimman pientä vehjettä, jonka voisi tosta vain heittää repun pohjalle ja maustaa sillä välillä treeneissä jotain osuuksia. Mutta tarjolla tuntuu olevan tosi vähän pieniä koskettimia, joissa olisi synasoundien ohella pianomallinnuksia. Joten voisin venyä vähän isompaankin malliin (49 tai 61 kosketinta). Mutta maltillinen koko ja paino tärkeitä edelleen.
5) Soitin ei tule pelkästään Queenin soitteluun, vaan haen monipuolista soitinta (Queen sattuu olemaan hyvä esimerkki tästä).
6) Rumpukone olis plussaa.
7) Nauhoitus/looppausmahdollisuus plussaa.
 
Huh! Hankalaa on löytää sopivaa, mutta etsintä onkyllä kivaa. Mitä muita malleja kannattaisi testiä? Korg M50/X50 vai mitä? Onko Rolandilla jotain muuta kiinnostavaa kuin Juno-sarja tässä hintaluokassa?
 
Lopuksi: onko jollain kokemusta E-mu Shortboardista? Siinä olis just 49 näppäintä, pieni koko, rumpusoundeja, looppaus, piano- ja synasoundeja ym. Mutta mielipiteet netissä aika vaihtelevat...
 
Casio Man
15.11.2010 17:21:11 (muokattu 15.11.2010 17:27:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Queenhän päästi syntetisaattorit pannasta The Game albumilla, jolloin bändi muuttui lähes tykkenään toiseksi, yhtä hyväksi orkesteriksi. Queen oli kaiketi no synth -aikakaudella ylpeä omista rehellisistä DIY -soundeistaan ja heille oli tärkeää tehdä selväksi, että kaikki laulut on itse laulettu, Taylorin sirkkeliosuuksia myöten ja Mayn kitarasoolot itse veistetty, ja väritetty Deaconin itse rakentamalla vahvistimella.
 
Minua rupes kutkuttamaan tuo Microstation äänilähteenä; vaikka noilla koskettimilla ei mitään teekään, voisi sitä soittaa jollain toisella vehkeellä, vaikkapa midikiipparilla. Ja sellainen kaksi kerroksinen teline alkaa luomaan jo omansa laista uskottavuutta keikalla(mjaa, no Microstation voi kyllä vaikuttaa silti vähän vaatimattomalta, oli kuinka monta kerrosta tahansa, ehkä se on parempi laittaa taskuun). Microstationissahan taisi olla sekvensserikin. Ja minusta, nyt en ole varma, Korgin EDSi -laitteisiin saa editorin soundien muokkaamista varten, jolloin laitteen syntetisaattorin saa hyrähtämään käyntiin.
 
Torilta voisi löytää kanssa:
Juno-G:tä olen itse odotellut, jotta koska sen saisi kohtuulliseen hintaan. Möin Fantom-X:n ja Juno-G voisi olla edullinen konsti saada siitä makeimmat takaisin mukana kulkevassa koossa.
 
M50:n möin itse 650€:lla, jonka ikävää puolestaan haluaisin ehkä paikata tuolla Microstationilla, kun minulla on toisia koskettimia sen pelaamiseen. M50:ntä minä pidän aika edullisena koneena suomalaisessa käytettyjen hintojen korkeapaineessa.
 
Motiffin voisi saada, mutta kun ei näytä saavan. Suomessa käytettyjen peruskoneiden hinta näyttää tyssäävän 500€uroon, johon hinta-lattiaan kaikki suhteutetaan. Kun mikä tahansa vielä käyttökelpoinen laite, josta sirraa jonkinlaista miksaukseen istuvaa ääntä, maksaa 500, suhteutetaan siihen rajaan sitten vähääkään parempien laitteiden hinnat. Uusien mallien ilmestyminen markkinoille ei näytä vaikuttavan tuon taivaallista vanhempien koneiden kiveen hakattuun 500€:n rajaan. Motifia mieluummin ostaisin itse kernaasti Yamahan EX7:n tai EX5:n, kun ne ovat mielenkiintoisempia syntetisaattoreita ja rompleriosasto kuulostaa käytännössä aika samanlaiselta ja ovat huomattavasti edullisempia.(Tästä aiheesta minulle saa aina lähettää pikaviestiä, tämänlaisesta sikanaudasta minä pidän)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «