Ziggy Bubba 14.11.2010 00:00:08 | |
---|
Ei helvetissä kannata soittaa kitaraa kielet väärinpäin!! Pitkässä juoksussa homma vaikeutuu älyttömästi tolla menolla. Eikun käännät kielet vasuripäin ja homma toimii. Toki se intonaatio kannattaa tsekata myös. Yleensä nuo oikuritallat toimivat ihan ok vaikka kielet ois vasuristi lykätty, mutta jos ei, niin tilaa voi tehdä sitä siihen tiettyyn uraan menevää kieltä jynssäämällä kevyesti uraa vasten. Erittäin hyvin soittohommissa pääsee alkuun vasuri oikurikitaralla - nimimerkki "Kokemusta on" :) Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
Ziggy Bubba 14.11.2010 00:01:47 | |
---|
Illu: Kyllähän se uuden satulan vaatii, symmetrinen tai ei, kielten paksuudet ei oikein sovi toisinpäin. Kääntäminen ei useinkaan onnistu, koska urat on usein viilattu viettämään lavan kärkeä kohti. Mutta kuten totesin, yleensä noi toimii ihan ok myös vasuripäin. Jos ei toimi, niin mainitut jutut auttaa vähintään ensi hätään. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
Ziggy Bubba 14.11.2010 00:04:13 | |
---|
pseDe: Jännä tuo vasenkätisten kitaristien kitaran "väärinpäin" pitäminen. Itse vasenkätisenä koen oikein päin soittamisen paljon helpommaksi koska vasen käsi tekee tässä tarkemman työn pickaamisen sijaan. Pakko vastata tähänkin: tuolla logiikalla oikurien kannattaisi soittaa vasuristi, eiks jeh? Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
Kuha 14.11.2010 00:19:38 | |
---|
sikki-six: Ei helvetissä kannata soittaa kitaraa kielet väärinpäin!! Pitkässä juoksussa homma vaikeutuu älyttömästi tolla menolla. Ei nyt sentään älyttömästi. |
stealingrudeboy 14.11.2010 00:21:57 | |
---|
Minä käsittäisin että tuo vasen-/oikeakätisyys ei ole niin yksinkertainen juttu mitä voisi luulla. Ite oon vasuri mutta ihan normaali "oikeakätisten" kitara tuntui luontevalta heti alussa. Ja soitan siis sitä myös kuten oikeakätiset. Toisin päin hommasta ei olisi tullut mitään. Henkilökohtaisesti tämä on helpottanut elämää ainakin kitaroiden hyvän saatavuuden muodossa. Mutta mielestäni kannattaa soittaa siten mikä tuntuu parhaalta. Jos ei ole varma niin sitten voi ehkä opetella kumman vaan. Jostain syystä muuten itsellä sama periaate pätee rumpujen soittoon. Minulle on täysin luonnollista soittaa niitä kuten oikeakätiset. Ja tietokoneen hiiren käyttö myös. Toisaalta kirjoitan vasurilla. |
Ziggy Bubba 14.11.2010 00:25:51 (muokattu 14.11.2010 00:28:51) | |
---|
Kuha: Ei nyt sentään älyttömästi. No jos opettelee "strummaamaan" alhaalta ylös, niin onhan se aika nurinkurista. Kuten myös sointuotteet väärinpäin - miks turhaan opetella hommat tolla tavalla vaikeemman kautta? E: Eli soittaa sillä tavalla kuin on luonnollisinta. Yksinkertaista. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
Kuha 14.11.2010 00:28:30 | |
---|
sikki-six: Jo jos opettelee "strummaamaan" alhaalta ylös, niin onhan se aika nurinkurista. Kuten myös soinnut väärinpäin - miks turhaan opetella hommat tolla tavalla vaikeemman kautta? Mulla on 35 vuoden kokemus vaikeemman kautta - kukaan ei aikoinaan kertonut mulle, että tuo on mahdotonta - ja kokemukseni mukaan ainakin blyysit ja kantrit lähtee pois tiehensä. |
Ziggy Bubba 14.11.2010 00:29:56 | |
---|
Kuha: Mulla on 35 vuoden kokemus vaikeemman kautta - kukaan ei aikoinaan kertonut mulle, että tuo on mahdotonta - ja kokemukseni mukaan ainakin blyysit ja kantrit lähtee pois tiehensä. Ei se mahdotonta ole, mutta erittäin turhaa. Miksi ei soita niin kuin on helpointa? Ei siitä vasenkätisyydestä tarttee turhaan kärsiä. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
Kuha 14.11.2010 00:31:22 | |
---|
sikki-six: Ei se mahdotonta ole, mutta erittäin turhaa. Miksi ei soita niin kuin on helpointa? Ei siitä vasenkätisyydestä tarttee turhaan kärsiä. No jos mun soitto on sulle kärsimystä, niin elä hyvä mies kuuntele sitä;) Mulle tuo soittotyyli on mitä luontevin. |
Ziggy Bubba 14.11.2010 00:34:00 | |
---|
Kuha: No jos mun soitto on sulle kärsimystä, niin elä hyvä mies kuuntele sitä;) Mulle tuo soittotyyli on mitä luontevin. Tottakai se on sulle luontevin, kun olet sen kerran treenannut. Tässä puhutaan vaan just tosi pysyvistä jutuista, mitkä on loppupeleissä pirun tärkeitä. Musta jo motivaation säilymisen kannalta mahdollisimman luonnollinen soittotapa on ensiarvoisen tärkeä. Vai oletko eri mieltä? Sulla se motivaatio ja taitotaso on kantanut "epäortodoksisen" tyylinopettelemisen, mutta miksi muiden pitäisi sama koukeroinen tie kulkea jos ei taho? :) Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
Kuha 14.11.2010 00:36:45 | |
---|
sikki-six: Tottakai se on sulle luontevin, kun olet sen kerran treenannut. Tässä puhutaan vaan just tosi pysyvistä jutuista, mitkä on loppupeleissä pirun tärkeitä. Musta jo motivaation säilymisen kannalta mahdollisimman luonnollinen soittotapa on ensiarvoisen tärkeä. Vai oletko eri mieltä? Sulla se motivaatio ja taitotaso on kantanut "epäortodoksisen" tyylinopettelemisen, mutta miksi muiden pitäisi sama koukeroinen tie kulkea jos ei taho? :) Nyt sä et ymmärrä että tuo on mulle se luontevin tyyli - toiselle joku muu. Onhan niitä nimiäijiäkin, jotka samalla tyylillä soittelee - ehkä se on heillekin ollut luontevin tyyli. |
Ziggy Bubba 14.11.2010 00:41:29 (muokattu 14.11.2010 00:44:31) | |
---|
Kuha: Nyt sä et ymmärrä että tuo on mulle se luontevin tyyli - toiselle joku muu. Onhan niitä nimiäijiäkin, jotka samalla tyylillä soittelee - ehkä se on heillekin ollut luontevin tyyli. Juu, ymmärrän toki pointin. Silti väitän, että jos ei tarkkaa hajua ole miten päin kielet tulee olla, niin menee sillä perinteisellä tyylillä. Varsinkin jos haluaa joskus muiden biisejä soitella, ne kun on yleensä AINA soitettu perusseteillä. Mm. se kompin hakkaaminen niillä lähimmillä kielillä alaspäin on vaan aikas luonnollista suurimmalle osalle... E: Ymmärsinkö siis oikein, soitat vasuripäin oikurikitaraa? Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
Kuha 14.11.2010 00:45:08 (muokattu 14.11.2010 00:47:44) | |
---|
sikki-six: Juu, ymmärrän toki pointin. Silti väitän, että jos ei tarkkaa hajua ole miten päin kielet tulee olla, niin menee sillä perinteisellä tyylillä. Varsinkin jos haluaa joskus muiden biisejä soitella, ne kun on YLEENSÄ soitettu perusseteillä. E: Ymmärsinkö siis oikein, soitat vasuripäin oikurikitaraa? Juu, A.King -tyyliin. Kyllä ne kompitkin menee. Jos kantri- ja blyysvenytyksiä paljon harrastaa, niin näin on helpompi venyttää ohuimpia kieliä, koska niitä saa vetää alaspäin. |
Ziggy Bubba 14.11.2010 00:49:39 (muokattu 14.11.2010 00:50:22) | |
---|
Kuha: Juu, A.King -tyyliin. Kyllä ne kompitkin menee. Jos kantri- ja blyysvenyksiä paljon harrastaa, niin näin on helpompi venyttää ohuimpia kieliä, koska niitä saa vetää alaspäin. Kukin tyylillään, mutta en tuota suosittelisi aloittelevalle, ellei hän siis just tuota tapaa erityisen omaksi tunne. Just tämä muiden biisien soittaminen voi käydä pirun vaikeaksi, kun otteet on mietitty toisinpäin vedettäväksi. Olen esim. yrittänyt soittaa omia biisejä oikurikitaralla ja onhan ne monet soinnut melkein mahotonta ottaa fiksusti. E: Onnea Kuhalle valitsemallasi tiellä - varmasti just oikea sulle, no doubt. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
Kuha 14.11.2010 00:51:59 | |
---|
sikki-six: Kukin tyylillään, mutta en tuota suosittelisi aloittelevalle, ellei hän siis just tuota tapaa erityisen omaksi tunne. Just tämä muiden biisien soittaminen voi käydä pirun vaikeaksi, kun otteet on mietitty toisinpäin vedettäväksi. Olen esim. yrittänyt soittaa omia biisejä oikurikitaralla ja onhan ne monet soinnut melkein mahotonta ottaa fiksusti. Ehkä mä osaan katsoa jotenkin peilikuvana nuo jutut, mutta kaikki sointuhommat on yleensä ollut ok, mene ja tiedä. |
Manasse 14.11.2010 01:55:05 | |
---|
sikki-six: Ei helvetissä kannata soittaa kitaraa kielet väärinpäin!! Pitkässä juoksussa homma vaikeutuu älyttömästi tolla menolla. Eikun käännät kielet vasuripäin ja homma toimii. Toki se intonaatio kannattaa tsekata myös. Yleensä nuo oikuritallat toimivat ihan ok vaikka kielet ois vasuristi lykätty, mutta jos ei, niin tilaa voi tehdä sitä siihen tiettyyn uraan menevää kieltä jynssäämällä kevyesti uraa vasten. Erittäin hyvin soittohommissa pääsee alkuun vasuri oikurikitaralla - nimimerkki "Kokemusta on" :) Aivan justiinsa näin. Onnistuin oman viestini koukeroimaan mutkikkaaksi. Kuhaa en livenä ole päässyt kuulemaan, mutta näin netin kautta kuultuna hienoa soittoa ja upeaa näkemystä juurimusiikista. Mutta useimmille vasureille ei varmaan ole helpoin tie lähteä soittamaan kielet nurinpäin. |
novo 14.11.2010 05:49:50 | |
---|
Enpä ollu viel teini-iässäkään nähny vasenkätistä kitaraa tahi bassoa mitä ois voinu kokeilla niin soittoharrastus piti sit alottaa oikeakätisellä kitaralla, vaikkei se ehkä luontevin juttu olevinaan ollut. Ainoa epäloogisuus mikä on ilmennyt on se, että pianon soitto tuntuu edelleen hankalalta ajatukselta, koska sitä haluais soittaa melodiat vasemmalla kädellä :D No enhän mä pianoa osaa soittaa, mutta hyvin huomaa sen vasuriuden olevan syvällä sisimmässä, koska soitto tahmaa millä soittimella tahansa =) Onneksi asiat eivät näytä menevän näin kaikilla. voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
FreshPots 14.11.2010 15:11:21 | |
---|
Kyllähän Hendrixillä oli oikeakätisten strato johon laittoi kielet väärinpäin. Ja Albert Kingillä ja Doyle Bramhall II soittavat oikeakätisten kitaraa väärinpäin (Ala e-kieli alhaalla). Mutta jos tekisit Hendrixit ja jos into kasvaa voisi ostaa ihan oikean vasurikitaran. Tai alkaa soittamaan oikeakätisesti. Jazzin ja rokin ero: Rokissa soitat kolme sointua miljoonalle ihmiselle, mutta jazzia soittaessasi soitat miljoona sointua kolmelle ihmiselle. |
Crossfire96: Mutta jos tekisit Hendrixit ja jos into kasvaa voisi ostaa ihan oikean vasurikitaran. Noin itse tekisin. Ja muuten tein... Kyllä sitä oikuria soittelee, varsinkin jos potikat ei mallissa pahasti tule plekukäden tielle. Tai alkaa soittamaan vääräkätisesti. En suosittele, vasurius on tosi jees :) Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |