Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuvionuotit
1
baron
13.11.2010 09:56:13 (muokattu 14.11.2010 02:21:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kas/kasva/vk/vikman/kuvionuo.pdf
 
Ihan muuta asiaa etsiskellessäni löysin oheisen väitöskirjan.
Oisko se ratkaisu nuotteja pelkääville kitaristeille?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
13.11.2010 20:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Merkkien sijaan opetellaan asiat toisenlaisilla merkeillä? Voiko värisokeat oppia soittamaan merkeistä? Pikaselauksen jälkeen mieleen nousseita kysymyksiä.
 
Ruutihan on jo keksitty, mutta ainahan sitä voi keksiä lisää...
 
White men can't Monk
Dr Dominant
13.11.2010 21:16:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Serkkuni tekee töitä vammaisten kanssa, ja käyttää kuvionuotteja. Tähän tarkoitukseen ymmärtääkseni kuvionuotit ovat kehitetty, ja siinä tarkoituksessa loistava väline, mutta myös hyvin rajoittunut. Eli vähänkin monimuotoisempaa musaa on mahdotonta kirjoittaa ylös kuvionuotein.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Zeeboo
13.11.2010 21:25:37 (muokattu 13.11.2010 21:33:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiva varmasti, mutta pikaselailun perusteella omat rajoitteensa systeemissä on.
 
White men can't Monk
Mesa/Boogie
13.11.2010 23:54:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kommentoinnin perusteella kuulostais suorastaan täydelliseltä merkintätavalta esim. hevimiehille...
 
http://www.youtube.com/watch?v=MeYgwXBEdQs
 
baron
14.11.2010 02:52:04 (muokattu 14.11.2010 03:04:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa/Boogie: Kommentoinnin perusteella kuulostais suorastaan täydelliseltä merkintätavalta esim. hevimiehille...
 
http://www.youtube.com/watch?v=MeYgwXBEdQs

 
Mun klassisen koulutuksen saanut poikani soitti aikoinaan metallibändissä jossa joutui salaamaan menneisyytensä, mm. nuotinlukutaitonsa, koska se vie luovuuden.
Bändin piisit olivat kuitenkin sen verran monimutkaista että ne täytyi jotenkin pistää muistiin ja pyörä keksittiin uudelleen tai ruutia lisää ja kehittivät ikioman nuottikirjoituksen.
Oisko nää kuvionuotit olleet pelastus siinä tilanteessa?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mesa/Boogie
14.11.2010 13:03:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mun klassisen koulutuksen saanut poikani soitti aikoinaan metallibändissä jossa joutui salaamaan menneisyytensä, mm. nuotinlukutaitonsa, koska se vie luovuuden.
Bändin piisit olivat kuitenkin sen verran monimutkaista että ne täytyi jotenkin pistää muistiin ja pyörä keksittiin uudelleen tai ruutia lisää ja kehittivät ikioman nuottikirjoituksen.
Oisko nää kuvionuotit olleet pelastus siinä tilanteessa?

 
Joo. Muistan sun kertoneen kyseisen tarinan ennenkin. Huvittava tilanne. Mutta pitää varmaan lopettaa tän sävyinen kommentointi alkuunsa. Muuten tästä ketjusta tulee uusi nuotit vs. tabulatuurit ketju.
 
BassoSisko
14.11.2010 22:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Serkkuni tekee töitä vammaisten kanssa, ja käyttää kuvionuotteja. Tähän tarkoitukseen ymmärtääkseni kuvionuotit ovat kehitetty, ja siinä tarkoituksessa loistava väline, mutta myös hyvin rajoittunut. Eli vähänkin monimuotoisempaa musaa on mahdotonta kirjoittaa ylös kuvionuotein.
 
Voisikohan noi sopia alkeisopetukseen myös?
 
baron: Mun klassisen koulutuksen saanut poikani soitti aikoinaan metallibändissä jossa joutui salaamaan menneisyytensä, mm. nuotinlukutaitonsa, koska se vie luovuuden
 
Mä olen myös saanut osani kettuilusta ihan vain sen perusteella että osaan lukea nuotteja. Lukutaidosta, laskutaidosta, jne en kuitenkaan, miksiköhän?
 
Mesa/Boogie
15.11.2010 00:45:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Mä olen myös saanut osani kettuilusta ihan vain sen perusteella että osaan lukea nuotteja. Lukutaidosta, laskutaidosta, jne en kuitenkaan, miksiköhän?
 
Mä oon ottanut tavaksi vittuilla nuotinlukutaidottomille aina kun siihen avautuu mahdollisuus.
 
EP
15.11.2010 06:44:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa/Boogie: Mä oon ottanut tavaksi vittuilla nuotinlukutaidottomille aina kun siihen avautuu mahdollisuus.
 
Jep, onhan se aika pirun hankalaa tai ainakin hidasta esim. treenata jotakin sovitusta pändin kanssa jos ei nuotteja tunne.
 
Dr Dominant
15.11.2010 07:10:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Voisikohan noi sopia alkeisopetukseen myös?
 
No miksipä ei. Toisaalta, kuitenkin joutuisi ottamaan standardinotaation siihen rinnalle ennen pitkää, joten en ole ihan varma kannattaako opettaa useampaa järjestelmää. Riippuu varmaan paljon tilanteesta ja opetuksen tavoitteista pidemmällä näkökulmalla.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
15.11.2010 09:45:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: No miksipä ei. Toisaalta, kuitenkin joutuisi ottamaan standardinotaation siihen rinnalle ennen pitkää, joten en ole ihan varma kannattaako opettaa useampaa järjestelmää. Riippuu varmaan paljon tilanteesta ja opetuksen tavoitteista pidemmällä näkökulmalla.
 
Ymmärtääkseni tuossa väitöskirjatutkimuksessakin siirryttiin normaaleihin nuotteihin alkuvaiheen jälkeen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
15.11.2010 11:10:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ymmärtääkseni tuossa väitöskirjatutkimuksessakin siirryttiin normaaleihin nuotteihin alkuvaiheen jälkeen.
 
No eihän siinä sitten mitään!! Menoksi vaan!!
 
"Dr. Dominant, I presume?"
BassoSisko
15.11.2010 20:24:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa/Boogie: Mä oon ottanut tavaksi vittuilla nuotinlukutaidottomille aina kun siihen avautuu mahdollisuus.
 
Ilkeetä!
Mulla on onneks hyvin harvoin tarvetta v*lla kellekkään.
 
Mesa/Boogie
15.11.2010 23:08:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Ilkeetä!
Mulla on onneks hyvin harvoin tarvetta v*lla kellekkään.

 
Mut mulla on nuottien kirjoittana oikeus siihen... :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «