Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laadukkaat avoimet luurit miksauskäyttöön; käyttökokemuksia?
1
Ze Kink
24.10.2010 12:23:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime aikoina on alkanut tuntua, että olisi aika siirtyä nykyisistä AKG:n K240 Studioista vähän laadukkaampiin luureihin. Miksailen nyttemmin aika paljon myös luureilla (vaikka silti pääosin monitoreilla), sillä huonosti eristetyssä kerrostaloasunnossa ei öisin ole juuri muuta vaihtoehtoa. Huoneen akustointikin on vielä jäänyt (ja jää, koska muutto edessä) tekemättä, joka osaltaan myös lisää luurien referenssitarvetta.
 
Tässä vaiheessa vahvassa harkinnassa ovat AKG K701/702 ja Sennheiser HD600/650. Rahaa olisin valmis laittamaan n. 250e, ettei toisaalta kannata suositella mitään HD800:sia.
 
Myös tuo impedanssiasia hieman mietityttää; saako esimerkiksi noilla mainituilla luureilla mitään järkevää saundia ilman kuulokevahvistinta? Teen usein editoinnin lisäksi raakamiksauksia pelkillä kuulokkeilla ja läppärillä, joten siinä mielessä olisi mukava pärjätä ilman mitään lisälaatikoita, ja ovathan nuo laadukkaat vahvistimet myös aika kalliitakin. Entä riittääkö tuo interfaceni kuulokelähtö (Profire 2626) ajamaan noita tyydyttävästi?
 
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak
anttipi
24.10.2010 22:38:51 (muokattu 24.10.2010 22:41:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vaan pääset vertailemaan k701:tä esim. Beyereihin ja Sennheisereihin, niin voit muodostaa oman mielipiteesi. Oma valintani oli selkeä: k701. Jotkut taas inhoavat niitä. Mainitsemasi Sennheiserit kuulostivat mun korvaan liian "tummilta".
 
Vaikea sanoa tuosta kuulokevaffarin tarpeellisuudesta (Profire ei ole tuttu). Itselläni on kuulokevahvistimena Graham Sleen Novo, johon olen ollut todella tyytyväinen. Lisäksi mulla on ulkoinen D/A-muunnin (Ciaudio VDA-2), joten musiikin kuunteluun voi käyttää transporttina periaatteessa mitä tahansa halpaa DVD-soitinta.
 
Monitorit on hankinnassa, mutta tähän asti olen pärjäillyt noilla hyvin. k701:t on tosi neutraalit - monien mielestä varmaan tylsät. Pienen pientä korostusta saattaa olla keskialueella (vähän niin kuin joissain monitoreissa). Mieluummin kyllä miksailisin monitorien kanssa. Viihdekuunteluun k701:t sopii mun mielestä parhaiten akustiseen ja klassiseen matskuun. Hyvin äänitetty klasari kuulostaa niiden kautta sanalla sanottuna taivaalliselta.
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
dewil
25.10.2010 13:37:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen lämpimästi testaamaan myös Gradon kuulokkeita.
Itselläni on SR-125 mallit ja ne on komeasti parhaat luurit, mitä olen kuunaan kuullut.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
anapena
25.10.2010 14:46:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon edelleen(vajaat 20v) mehuissani Staxin luureistani. Liian harvoin tulee kuunneltua niillä, yleensä vaan kaiuttimilla. Paskat levyt kuulostaa todella paskoilta, ja hyvät hyviltä...Esim tää Robert Palmerin livelätty suhisee aika lailla...
 
B-P Music
31.10.2010 20:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tammikuun Sound on Soundissa oli hyvä juttu kuulokkeista.. löytyy täältä:
http://www.soundonsound.com/sos/jan10/articles/studioheadphones.htm
 
Itselläni Apogee Duet ja tarkoituksena ostaa Sennheiserin HD 650 luurit. Tarvitseeko väliin vielä kuulokevahvistinta vai onko ok ilman? Miksailuun tulisi.
 
arig
31.10.2010 21:04:07 (muokattu 31.10.2010 21:04:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa viime talvella hommasin Denonin ATH-D2000 luurit. Loistavat vehkeet! Kannattaa käydä kuuntelemassa. Itsellä noiden lisäksi käytössä K271 ja HD 25-1.
 
Paitsi tietty jos on pakko olla avoimet :-)
 
-Turn Me Up!
Ze Kink
03.11.2010 01:21:30 (muokattu 03.11.2010 01:22:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-P Music: Tammikuun Sound on Soundissa oli hyvä juttu kuulokkeista.. löytyy täältä:
http://www.soundonsound.com/sos/jan10/articles/studioheadphones.htm
 
Itselläni Apogee Duet ja tarkoituksena ostaa Sennheiserin HD 650 luurit. Tarvitseeko väliin vielä kuulokevahvistinta vai onko ok ilman? Miksailuun tulisi.

 
Lueskelin tuon aiemmin, ja sen perusteella itsekin kiinnostuin kovasti noista HD 650:stä. Joidenkin hypetetyksi väittämä basso-osasto tosin hieman pelottaa, koska nykyisellä kuuntelulla bassoa ainakin löytyy - lopputuloksena teen aika usein miksauksistani vähän turhan ohuen kuuloisia.
 
Missähän Helsingin liikkeissä noita Senkkuja pääsisi kuuntelemaan? En muista että olisin nähnyt niitä missään.
 
Mikäli kuulokevahvistinostoksillekin on lähdettävä, niin mitä noista kannattaa harkita, ja minkä speksien perusteella noita ylipäätään olisi mielekästä vertailla?
 
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak
jurpontor
03.11.2010 07:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Suosittelen lämpimästi testaamaan myös Gradon kuulokkeita.
Itselläni on SR-125 mallit ja ne on komeasti parhaat luurit, mitä olen kuunaan kuullut.

 
Myös täältä ääni Gradoille. Monta vuotta yrittäny sanoa ihmisille että kokeilkaa edes, ja että ei ne Sennheiserit ole niin autuaaksitekevät, vaihtoehtojakin on.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
anttipi
03.11.2010 09:17:02 (muokattu 03.11.2010 09:21:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ze Kink: Joidenkin hypetetyksi väittämä basso-osasto tosin hieman pelottaa
 
Itse kuulun tähän ryhmään. "hypetetty" ei ehkä ole oikea sana, mutta koin AKG:n k701:n alapään erottelevammaksi/luonnollisemmaksi ja soinnin ylipäätään erottelevammaksi.
 
Jotkut taas sanovat, että k701:ssä olisi liian vähän bassoa ja yläpää on liian räikeä. Totta, basso ei ehkä "jytise" hifisti, mutta on todella napakka. Ja yläpää voi kuulostaa aggressiiviselta rokin rytkettä kuunnellessa, mutta täytyy muistaa, että nykyään populääriräime masteroidaan ylikirkkaaksi muutenkin. Eli minulle tuo kaikki puhuu AKG:n suht hyvän neutraaliuden ja "paljastavuuden" puolesta, joka on tärkeää miksatessa. Yleis-/viihdeluureiksi en k701:ä voi suositella muuta kuin klassiseen ja muuhun "luonnollisena" tallenettuun matskuun (niissä ne soi hunajaisesti, kuten mainitsin).
 
AKG:t oli paremmat _mulle_, monilla se menee toisin päin. Onneksi on vaihtoehtoja tarjolla eikä hintakaan päätä huimaa monitorien hintoihin verrattuna.
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
Juntunen
04.11.2010 10:53:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Itse kuulun tähän ryhmään. "hypetetty" ei ehkä ole oikea sana, mutta koin AKG:n k701:n alapään erottelevammaksi/luonnollisemmaksi ja soinnin ylipäätään erottelevammaksi.
 
AKG:n K701 on muuten myös äärimmäisen kevyt ja hyvän tuntoinen päässä. Suosittelen testaamaan. Leveä panta ja pehmeät nukkamateriaalia olevat tyynyt ei paina pidemmissäkään sessioissa.
HK
13.11.2010 07:35:09 (muokattu 13.11.2010 07:47:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän nyt kuitenkin ole tärkeämpää tuntea ne omat luurinsa kuin lähteä suinpäin ostamaan sitä hypetettyä mallia? Ei sieltä kuitenkaan enää mitään taikatemppuja ole tulossa jos jo K240:set löytyy ennestään, vaikkakin vain ne studiot.
 
EDIT: vastauksena profiren tuuttaukseen, kyllä se jaksaa soittaa korkeaimpedanssisia luureja oikein kivasti, molemmista kuulokelähdöistä. Esimerkiksi nämä vanhanmalliset 600 ohmin K240M:t soivat oikein kivasti profire2626:lla.
 
Peltikorva puupäässä.
maza
17.11.2010 11:37:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokohan ostit luurit?
 
Mulla on HD650:t ja olen tykännyt niistä mm. siksi, että soundi on jollain tavalla hyvin saman tyyppinen kuin Dynaudio BM15-monitoreissani (tässä nimenomaisessa tilassa). Helpottaa elämää monessa tilanteessa.
Ze Kink
18.11.2010 18:52:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Jokohan ostit luurit?
 
Mulla on HD650:t ja olen tykännyt niistä mm. siksi, että soundi on jollain tavalla hyvin saman tyyppinen kuin Dynaudio BM15-monitoreissani (tässä nimenomaisessa tilassa). Helpottaa elämää monessa tilanteessa.

 
En vielä, mutta luulen valintani osuvan juurikin noihin HD-650:n. Vahvistinasia tosin arveluttaa edelleen.
 
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak
studiokekkonen
18.11.2010 19:11:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Suosittelen lämpimästi testaamaan myös Gradon kuulokkeita.
Itselläni on SR-125 mallit ja ne on komeasti parhaat luurit, mitä olen kuunaan kuullut.

 
+1 Gradoille. Mul on SR-325:t.
 
Erityisesti hifimpään hommaan aivan lyömättömät luurit, rokkitouhuihin keskialue saattaa olla jopa aavistuksen LIIAN erotteleva.
 
Itsellä noi on ensisijaisesti himassa referenssi/musandiggailukuulokkeina, studiolla miksatessa ei tuu ihan kauheesti kuunneltua luureilla. Noi on myös sen verran arvokkaat että ei viitsi raahata mukana edes taas.
 
darkus
28.11.2010 12:23:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sennheiser HD600.
 
Aivan loistavat, joka kuuntelukerralla tutustakin musasta huomaa jotain uutta.
 
Im the future breed, evil and mean, a fucking killing machine.
Deedrah
11.12.2010 15:20:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Itsellä on vastaava tilanne edessä, eli uusien luurien hommaaminen. Monta vuotta on ollut käytössä AKGn 240 ämmät, mutta paskiaset lopettivat niiden tuotannon ja omat ovat kosahtamaisillaan. Luurit voisivat olla avoimet/puoliavoimet ja sellaiset, joiden kanssa pystyy miksailemaan pidemmänkin hetken.
 
Oon toki tietoinen, että luurien hyvyys ei määräydy minkään muun kuin oman mieltymyksen mukaan, mutta josko täältä voisi kysellä neuvoja vähän ton AKG 240m -luurin tyyliseen vaihtoehtoon. Oon testaillut usein suositeltuja Senkun DT 770ä, mutta esim ne ovat omaan korvaani jotenkin liian tuhnuisen kuuloiset keskialueeltaan. Samat sanat voi sanoa myös AKGn 240 mkII-, 271 mkII- ja k141- luureista. Keskialueen tuhnu vaikutelma saattaa johtua turhan korostuneesta alapäästä. Oon kyllä liian fakkiutunut noihin omiin luureihini, jonka vuoksi vähän kaikki tuntuu kuulostavan "väärältä". Noh, totuttelua se vaan lähinnä vaatii.
 
Hintakipurajana voidaan pitää n. 170€. Olisin kiitollinen suosituksista!
 
B-P Music
16.12.2010 10:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuukausi sitten ostin noi aiemmin arpomani Sennheiserin HD650 luurit. Hyvin on toiminut ainakin meikäläisen tarkoitukseen. Illalla miksailen noilla ja seuraavana päivänä kun olen kuunnellut Genelegeillä, niin eipä ole juuri tarvinnut muuttaa mitään.
 
Tosin mulla ei ole kokemusta muista hyvistä kuulokkeista, mutta noita voin ainakin suositella. Tykkään!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «