Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Asiakkaan vastuu ravintolassa?
1 2 3 4
mannisto
07.11.2010 16:20:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen tapaus:
 
Bändi soittaa pienessä kuppilassa ja kesken setin joltain asiakkaalta kaatuu tuopillinen olutta orkesterin mikserin päälle. Epämääräistä rutinaa hetki ja sitten hiljaisuus. Keikka loppuu siihen ja orkesterin tunnelmat kaikkea muuta kuin hyvät.
Syyllinen löydetään ja saadaan tunnistetiedot talteen.
 
Teko ei oletettavasti tahallinen. Baari todella täynnä ja hiukan liikaa nauttineita seassa. Kyseinen kaverikin kohtuullisen etukenossa.
 
Minkälaisia kokemuksia tällaisesta, keneltä voi vaatia jotain hyvitystä?
Vai meneekö perinteisesti omalla vastuulla kun vehkeet hajotetaan :)
 
Pankaas kommentteja jos on vastaavia kokemuksia sattunut kohdalle.
 
Kiitos.
 
-Esa-
 
Kallekorvola
07.11.2010 18:29:05 (muokattu 07.11.2010 18:31:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On sattunut kohdalle juuri tuollainen tilanne.
 
Ensimmäiseksi paperirättiä ja pyyhettä tiskin päälle, ja kuivattamaan... Menossa oli viimeinen biisi setistä, ja lauta toimi sen ajan ongelmitta. Tuopin kaataneelle mimmille tiedotin, että tulen kohta pyytämään häneltä henkilötiedot mahdollista korvauskäsittelyä varten. Asiakas sanoi, ettei ollut tehnyt mitään.
 
Tauolla menin asiakkaalta henkilötietoja pyytämään. Eipä suostunut asiakas niitä antamaan, vaan pakeni naisten vessaan piiloon. Hain paikalle järkkärin, joka jatkoi asialla naisen tultua vessasta ulos. Itse menin kertomaan bändille asiain tolan ja ilmoittamaan että keikka taitaa olla ns. valmis.
 
Noin puolen tunnin kuluttua järkkäri tuli kertomaan, ettei ollut itse saanut naisasiakkaasta henkilötietoja irti (hakkaamista ja potkimista oli kuulemma tullut), ja paikalle oli pitänyt kutsua poliisi, joka oli viimein saanut tarvittavat tiedot paperille, josta sain kopion.
 
Viimeisen setin ajan mulla oli sit purkuhommia (etupää, kaukokaapeli, PA jne.). Bändi soitti lyhyen pätkän "laulukamoilla" (pari monitoria tolpan nokassa). Tiski oli mennyt rikki, ja suostui antamaan ulos vain "pöörrrrr" -ääntä.
 
Tässä nimenomaisessa tapauksessa ei naiselle suoraan bändin taholta ohjattu korvausvaatimusta seuraavista syistä:
 
-Bändin vakuutus lupasi kattaa suoraan vahingot
-Baari lupasi, että mikäli vakuutus ei kata, baari korvaa vahingot
-Baari oli sitä mieltä, että voivat itse periä korvaussumman tuopin kaataneelta asiakkaalta
 
Ko. tiskin uusimisesta oli ollut puhetta jo pidemmän aikaa, ja tämä tapahtuma sai asioihin vauhtia.
 
Vastaavan tilanteen hoitaminen on kuitenkin pahimmillaan hieman kimurantti, ellei sopimuksessa lue aiheesta jotain. Yleensä esiintymissopimuksessa (joka pitäisi siis olla kirjallinen, virallinen sopimus) sovitaan esiintyjän ja laitteiston turvallisuuden takaamisesta jotenkin tähän tapaan (vapaata referointia):
 
-Tilaaja on vastuussa esiintyjien turvallisuudesta koko esiintymisen ja roudaamisen ajan.
 
-Tilaaja on vastuussa esiintyjän laitteistosta sisäänroudauksesta siihen hetkeen, kun laitteisto on pakattu takaisin autoon.
 
Jos tuollainen lukee sopparissa, on ko. ongelmatilanteiden ratkominen rutosti helpompaa. Ilman sopparia, tilaajan kanta on luultavasti se, että esiintyjän vastuulla on kaikki. Toinen mahdollisuus on, että vastuu vieritetään tuopin kaatajalle, mutta siinä leikissä ei maksumies löydy, tai ainakaan suostu yhteistyöhön kovin helposti.
 
Lain mukaan asiakas ei taida olla juurikaan vastuussa mistään...
 
isojussi
07.11.2010 19:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsinaisesti ei asiaan liity, mutta ensiapuna jos ehtii saada virrat pois, ennen kuin tulee savut ulos niin helvetisti vaan puhdasta vettä perään ja sit kuivamaan.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
jarihi
07.11.2010 20:13:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola:
 
Lain mukaan asiakas ei taida olla juurikaan vastuussa mistään...

 
En ole juristi enkä muutenkaan lainoppinut, mutta olen antanut juristin joskus kertoa itselleni perusperiaatteen olevan, että se joka vahingon aiheuttaa on myös velvollinen korvaaman sen. Humalatila ei ymmärtääkseni ole lieventävä seikka.
 
Vahinkojen käytännön setvimisen kannalta on kyllä usein asialle eduksi, jos pystyy sopimusteknisesti vierittämään vastuuta tilaisuuden järjestäjän/ravintolan tms. harteille.
 
Kallekorvola
07.11.2010 20:43:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarihi: En ole juristi enkä muutenkaan lainoppinut, mutta olen antanut juristin joskus kertoa itselleni perusperiaatteen olevan, että se joka vahingon aiheuttaa on myös velvollinen korvaaman sen. Humalatila ei ymmärtääkseni ole lieventävä seikka.
 
Vahinkojen käytännön setvimisen kannalta on kyllä usein asialle eduksi, jos pystyy sopimusteknisesti vierittämään vastuuta tilaisuuden järjestäjän/ravintolan tms. harteille.

 
Juu, perusperiaate on varmaan oikein, mutta noihin tilanteisiin sisältyy sellainen mutta, että arvokas laitteisto pitäisi olla kyllin hyvin (ja tämä on juuri se tulkinnanvarainen osa) suojattuja yleisöltä. Humalatila ei ole lieventävä seikka, mutta ainahan humalainen väittää itseään esim. tönityn...
 
Hyvinlaadittu, ja allekirjoitettu soppari on aika yksiselitteinen tapa välttyä isommilta ongelmilta.
 
baron
07.11.2010 21:50:00 (muokattu 07.11.2010 21:50:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon mun vakuutusyhtiöltä kysynyt, korvaako mun soitin/PA-vakuutus ylläkuvatun kaltaiset ongelmat ja ovat vakuuttaneet että korvaa.
 
Onneksi ei oo tilannetta tullut eteen eli ei tietoa miten käytännössä sitten kävisi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
LHU
07.11.2010 21:58:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleiset ohjelmatoimitusehdot, ote luvusta 8:
 
"Tilaaja vastaa niistä vahingoista jotka aiheutuvat esiintyjäryhmään kuuluville henkilöille tai heidän mukanaan tuomalle omaisuudelle siitä lähtien kun kuljetuskalusto on purettu siihen asti kunnes kuljetuskalusto on takaisin lastattu. Toimittajan on huolehdittava siitä, että esiintymisryhmän mukanaan tuoma esiintymisessä käytettävä laitteisto on vakuutettu. Esiintymisessä käytettävään esiintymisryhmän mukanaan tuomaan laitteistoon kohdistuvissa vahingoissa tilaajan vastuu rajoittuu vakuutuksen omavastuuosuuteen. Em. vastuunrajoituslauseke ei ole voimassa, jos tilaaja aiheuttaa vahingon tahallisella tai lain vastaisella toiminnalla."
 
http://www.ohjelmatoimistot.fi/ohjelmatoimitusehdot/
 
Kallekorvola
07.11.2010 22:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siinähän se täysi teksti tuli. Tänks.
 
eetuss
08.11.2010 11:30:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: Yleiset ohjelmatoimitusehdot, ote luvusta 8:
 
"... siitä lähtien kun kuljetuskalusto on purettu ..

 
Menee taas vaikeeksi..
 
Ei se tästä..
Sami_T
10.11.2010 20:13:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa kannattaa vielä honata sellainen pointti että noi "yleiset ohjelmatoimitusehdot" ei oo millään muotoa sitovia mikäli ei ole tehty sopparia missä lukee että niitä noudatetaan. Eli ne ei ole automaattisesti voimassa.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
MJ
13.11.2010 03:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla eräs idiootti tiputti räkin lattialle. Ja olin vielä "alueella" joka oli eristetty ketjuilla ja todella hyvin suojassa. Tässä tapauksessa piti lähtä yypin perään ja painia se järjestysmiehien tykö, jotta saa henkilötiedot. Ravintola onneksi lupasi maksaa huollon ja periä tämän jälkeen asiakkaalta.
 
Mun mielestä humalatila ei oo mikään selitys. Eikä auta laistamaan korvausvastuusta.
Yleensä tuommosesta annetaan tunti turpaan.
 
stnprkl
13.11.2010 06:01:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MJ: Mulla eräs idiootti tiputti räkin lattialle. Ja olin vielä "alueella" joka oli eristetty ketjuilla ja todella hyvin suojassa. Tässä tapauksessa piti lähtä yypin perään ja painia se järjestysmiehien tykö, jotta saa henkilötiedot. Ravintola onneksi lupasi maksaa huollon ja periä tämän jälkeen asiakkaalta.
 
Mun mielestä humalatila ei oo mikään selitys. Eikä auta laistamaan korvausvastuusta.
Yleensä tuommosesta annetaan tunti turpaan.

 
Ei oo selitys eikä auta laistamaan, mut kaikkein tärkeintä on se mitä sopparissa tai vakuutuspapereissa lukee. Ja toi turpaanvetohomma on ihan vitun perseestä ja syvältä edes läpällä. Siinä joutuu itte kuseen vaikka oliskin ns. oikeessa.
Kerran vuosia sitten kaveri kiipes lavalle järkkärien ohi ja minä lavalla ainoana orkesterin "ulkopuolisena" eli monitorimiksaajana sit juoksen hanua, joka vaelsi kohti laulavaa solistia takaapäin, vastaan ja kaappaan sen karhunsyleilyyn tarkoituksena opastaa kaveri pois lauteilta. Yllätys olikin siinä et kaveri vaihto omaa kulkusuuntaansa minun kulkusuuntaani kohden täysin ilman mitään vastaanpanemista ja jopa niin yllättävän nopeasti et mulla tuli kiire jarruttaa ennen lavan reunaa. Kaveri horjahti lavalta alas niskoilleen ja jäi siihen makaamaan. Mulla oli keikka kesken eli kävin hälyttämässä SPR:n paikalle ja pyysin infoamaan keikan jälkeen mitä oli käyny. Keikan jälkeen sain kuulla et kaveri oli viety lanssilla lepäämään.
Seuraavana aamuna soitto ohjelmatoimistoon, et mitäköhän nyt tehään. Ohjelmatoimiston lakimiehet oli valmiudessa, jos jotain syytettä olis tullu. Tässä tapauksessa hanu oli itte soittanu seuraavalla viikolla ohjelmatoimistoon ja pyytäny anteeks käytöstään, mut en usko et kaikki maailman ääliöt hiffaa oman tyhmyytensä. Tällä kertaa mä olisin ollu kuitenkin se syytetty vaikka kaikki sai alkunsa järjestysmiehien huolimattomuudesta.
 
Ja syyllinenhän ei oo se joka sekoilee vaan se joka satuttaa.
 
Viltsu audiokantaja
eetuss
13.11.2010 11:12:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Ei oo selitys eikä auta laistamaan, mut kaikkein tärkeintä on se mitä sopparissa tai vakuutuspapereissa lukee. Ja toi turpaanvetohomma on ihan vitun perseestä ja syvältä edes läpällä. Siinä joutuu itte kuseen vaikka oliskin ns. oikeessa.
 
Minä oon ihan samaa mieltä. Annetaanpa sitten samantien vaikka sairaanhoitajille, poliiseille ja turvamiehille oikeus lätkiä turpaan känniääliöitä. Palveluammatti se on tämäkin ja olemme siellä baarissa kamppeidemme kanssa niiden ihmisten takia - eikä toisinpäin.
 
Ei se tästä..
MJ
14.11.2010 17:52:32 (muokattu 14.11.2010 17:57:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös poliisit sitten hakkaa ihmisiä :PPPPP Hahah :D
Nojoo. Tuo turpaanvetohomma oli lähinnä sen hetkisen vitutuksen kuvailemista.
Itellehä siitä syytettä sen jälkeen tulee ku lähtee mätkimään turpaan jengiä.
Mutta monesti on meinannu itekki saaha hanuun ku on joutunu jengiä lavalta opastaan pois.
Mutta ite koen kuitenki olevani palveluammatissa enemmän bändiä varten... ku sitä hanua..
 
eetuss: Minä oon ihan samaa mieltä. Annetaanpa sitten samantien vaikka sairaanhoitajille, poliiseille ja turvamiehille oikeus lätkiä turpaan känniääliöitä. Palveluammatti se on tämäkin ja olemme siellä baarissa kamppeidemme kanssa niiden ihmisten takia - eikä toisinpäin.
 
Katti
14.11.2010 18:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MJ: Mutta ite koen kuitenki olevani palveluammatissa enemmän bändiä varten... ku sitä hanua..
 
Monesti tuohon turvallisuuteen pystyy myös itse vaikuttamaan. Mä esimerkiksi pyrin kasaamaan tyhjistä caseista semmoiset barrikadit tonne lavan kulmille, että ainakin vaivaa pitää nähdä (kestää aikaa, ja itse ehtii reagoida "fiksusti") jos niistä yli meinaa tulla.
 
Etupäässä tietty hieman ehkä haikeampi toteuttaa...
 
...tosin ei tuokaan aina onnistu. Esimerkki: Olin talonseppänä monitoripäässä tuossa kesällä eräillä festareilla ja useampaan otteeseen kysyin järkkäreiltä, että onko tulossa mitään kaidetta tahi vastaavaa siihen lavan eteen eristämään yleisöstä, kun lava ei kuitenkaan ollut kuin n. 80cm korkee maasta. Vastaus oli, että kyllä tulee, kunnes sitten niitä ei koskaan kuitenkaan tullut...
 
Kaikki meni hyvin meidän lavan viimeisen esiintyjän (jolla ei ollut omaa monitoriteknikkoa) vetoon asti, kunnes yks hanu hyppäs siihen lavalle. Minä siitä talonteknikkona kaverin takkiin kiinni, että veisin järkkäreille (malliin Viltsu), mut tää sälli olikin lipevä. Mulle jäi sen farkkurotsi käsiin samalla kun tää hanu juoksi lavan laitaa (melkein polkien popparien pedaalit paskaksi) pakoon ja hyppäs toisesta päästä alas. Ne jotka mut tuntee, tietää etten ole ihan kaikkein nopein noista jaloistani, vaikken hitainkaan, joten en perään vaan kerenny...
 
Tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä ja kaveri oli niin tyhmä että kävi kyselemässä heti takkiaan järkkäreiltä, jolloin joutui ulos koko alueelta... Jäi sit kaverilta pääesiintyjä 1-lavalta näkemättä, no mut "tyhmyydessä on käytävä" kuten eräs työnantajani joskus kiteytti. ...tietty mistäs sen tietää, olisko tuo edes ko. kaveria kiinnostanut...
 
Näitä vastaavia hanuja tulee aina aika ajoin vastaan, mutta yleensä se riittää et niille sanoo, et ne on vääräs paikassa, tai sitten nappaa kiinni ja antaa järkkärien tehdä työnsä. Mun työ ei kuitenkaan ole ensisijaisesti olla turvaamassa kalustoa / poppareita, vaan siihen on ihan palkattuja (toivottavasti) ammatti-ihmisiä paikalla.
 
Tämmönen purkaus tällä kertaa, ku meinaa ittee ahdistaa tuommoiset "tunti turpaan" jutut... ei anna hyvää kuvaa kenellekään, edes vitsillä noita heitellä... Hoidetaan vaan ne sopimuspuolet kuntoon, ni noista(kin) selvitään kunnialla.
 
baron
14.11.2010 21:12:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut teistä näköjään keikkailee isoissa hienoissa paikoissa.
Mä silloin tällöin keikkailen pikkuräkäläpubeissa ja oon huomannut että tullessa kannattaa hieroa ystävyyttä sen ladonkokoisen portsarin kanssa: säälitellä hänen raskasta duuniaan, kysellä hänen musiikkimakuaan ja kysellä mitä hän itse soittelee (yllättävän monella on "salainen pahe", himassa joku soitin)
Sillä voi varmistaa bändin (vähemmän tärkeä) ja soittokamojen (erittäin tärkeä) turvallisuuden ja saada aikaan että kaikki uhkaavat tyypit lentää leppäkeihäinä ulos.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MJ
14.11.2010 21:31:56 (muokattu 14.11.2010 21:34:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä et vissiin lukenu mun kirjotusta loppuun. Mutta olinhan mä ketjujen takana siinä suojassa. Ja aika selkeesti tuo on paras tapa suojata tuossa mestassa ittensä. Yleensä keissien päälle etupäässä kasataan tuopit ja ne kaatuu myös aika helposti.
Ja kuten kerroin. Ketään en ollut lyömässä turpaan. Ja sopimukset myös oli kunnossa. Paikka lupasi korvata hajonneet kamat. JA mitään ei olisi korvattu ellen olisi tyyppiä ottanu kiinni ja toimittanu järjestysmiehille. Ja kyseisessä tilanteessa sain ite väistää iskuja. Ja mäkin olen ollut tilanteessa jossa jengi hyppäs lavalle joka kellu joen päällä ja samalla tuli joukkotappelu ja poliisi keskeytti keikan. Ja myös siiderit on tullu tiskin päälle, tässä tapauksessa tyyppiä ei saatu kiinni.. Eikä kukaan mitään korvannutkaan...
Kyllähän näitä sattuu. Pää kylmänä vaan ja huumorilla eteenpäin. Oman vitutuksen purkaminen verbaalisesti on ihan terve tapa. Niin ei sitten ketään tarvi mätkiä. Toki tää voi olla väärä foorumi siihen.
 
Katti: Monesti tuohon turvallisuuteen pystyy myös itse vaikuttamaan. Mä esimerkiksi pyrin kasaamaan tyhjistä caseista semmoiset barrikadit tonne lavan kulmille, että ainakin vaivaa pitää nähdä (kestää aikaa, ja itse ehtii reagoida "fiksusti") jos niistä yli meinaa tulla.
 
Etupäässä tietty hieman ehkä haikeampi toteuttaa...
 
...tosin ei tuokaan aina onnistu. Esimerkki: Olin talonseppänä monitoripäässä tuossa kesällä eräillä festareilla ja useampaan otteeseen kysyin järkkäreiltä, että onko tulossa mitään kaidetta tahi vastaavaa siihen lavan eteen eristämään yleisöstä, kun lava ei kuitenkaan ollut kuin n. 80cm korkee maasta. Vastaus oli, että kyllä tulee, kunnes sitten niitä ei koskaan kuitenkaan tullut...
 
Kaikki meni hyvin meidän lavan viimeisen esiintyjän (jolla ei ollut omaa monitoriteknikkoa) vetoon asti, kunnes yks hanu hyppäs siihen lavalle. Minä siitä talonteknikkona kaverin takkiin kiinni, että veisin järkkäreille (malliin Viltsu), mut tää sälli olikin lipevä. Mulle jäi sen farkkurotsi käsiin samalla kun tää hanu juoksi lavan laitaa (melkein polkien popparien pedaalit paskaksi) pakoon ja hyppäs toisesta päästä alas. Ne jotka mut tuntee, tietää etten ole ihan kaikkein nopein noista jaloistani, vaikken hitainkaan, joten en perään vaan kerenny...
 
Tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä ja kaveri oli niin tyhmä että kävi kyselemässä heti takkiaan järkkäreiltä, jolloin joutui ulos koko alueelta... Jäi sit kaverilta pääesiintyjä 1-lavalta näkemättä, no mut "tyhmyydessä on käytävä" kuten eräs työnantajani joskus kiteytti. ...tietty mistäs sen tietää, olisko tuo edes ko. kaveria kiinnostanut...
 
Näitä vastaavia hanuja tulee aina aika ajoin vastaan, mutta yleensä se riittää et niille sanoo, et ne on vääräs paikassa, tai sitten nappaa kiinni ja antaa järkkärien tehdä työnsä. Mun työ ei kuitenkaan ole ensisijaisesti olla turvaamassa kalustoa / poppareita, vaan siihen on ihan palkattuja (toivottavasti) ammatti-ihmisiä paikalla.
 
Tämmönen purkaus tällä kertaa, ku meinaa ittee ahdistaa tuommoiset "tunti turpaan" jutut... ei anna hyvää kuvaa kenellekään, edes vitsillä noita heitellä... Hoidetaan vaan ne sopimuspuolet kuntoon, ni noista(kin) selvitään kunnialla.
 
pitk
15.11.2010 10:39:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomionauha etupään ympärillä ja laminoidut A4 kokoiset kyltit a la "EI LASEJA" rauhoittavat kummasti. Ei totaalisesti, mutta paljon. SUomalainen uskoo painettuun sanaan ;-D
 
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=155228841
http://www.telpak.fi/517/Painettavat-tuotteet
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Pieni rumpalipoika
15.11.2010 21:25:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä laki antaa orkesterin henkilökunnalle tai orkesterin jäsenelle oikeuden poistaa yleisön jäsen lavalta?
 
Minun käsittääkseni ei mikään ja pahimmassa tapauksessa homma menee niin, että asiakas vastustaa poistoa hätävarjeluun vedoten ja saa rauhassa antaa äänimiehelle "pataan" ja ainoa joka rikkoo lakia, on äänimies.
 
Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta tarkoitus oli toki herättää ajatus siitä että edes se poistamisen oikeutus ei välttämättä ole itsestäänselvää eikä edes laillista. Vaikka moraalinen oikeus sanoisi mitä.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
LHU
16.11.2010 00:04:03 (muokattu 16.11.2010 00:12:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: Mikä laki antaa orkesterin henkilökunnalle tai orkesterin jäsenelle oikeuden poistaa yleisön jäsen lavalta?
 
Huoh, aina joku. Tämäkin keskustelu lähtee sitten niiiiin tälle linjalle mutta minkäs teet, joidenkin on vaan näköjään pakko alkaa viilata pilkkua tahi halkoa hiuksia.
 
Suomen laissa on maininta esim. siitä että jos työntekijä loukkaantuu varjellessaan työnantajansa omaisuutta se lasketaan työtapaturmaksi. (Tapaturmavakuutuslaki, 1. luku, 4. pykälä). En osaa lakia ulkoa, se on kuitenkin netissä luettavissa kokonaisuudessaan, ajantasaisena. Enkä aio lähteä siihen provoon että "entäs kun työnantaja on ohjelmatsto ja laitteet soittajien..."
 
Minun käsittääkseni ei mikään ja pahimmassa tapauksessa homma menee niin, että asiakas vastustaa poistoa hätävarjeluun vedoten ja saa rauhassa antaa äänimiehelle "pataan" ja ainoa joka rikkoo lakia, on äänimies.
 
Kukaan ei saa suomessa antaa kenellekään laillisesti "pataan", olet väärässä. Sen sijaan jokaisella kansalaisella on kiinniotto-oikeus jonka perusteet voi lukea vaikkapa tuolta -> http://www.laki24.fi/riri-pakkokeinot-kiinniottooikeus.html
 
Ylipäänsä, jos kirjoituksen ensimmäisestä kappaleesta on irroitettavissa olennainen kysymys "Mikä laki antaa oikeuden?", lienee jokin lakiasioihin erikoistunut keskustelupalsta järkevämpi kohde, kuin esim. muusikoiden.netin osasto livetoiminta.
 
Jälkikirjoituksen omaisena haluan mainita että laki siis antaa ihmiselle mahdollisuuden suojata omaisuutta, omaansa, naapurinsa tai työnantajansa. En ole vielä kertaakaan elämäni aikana kuullut että olisi tullut sanomista kun äänimies on sen turakaisen sinne narikkaan tai ulko-ovelle niskaperse-otteella retuuttanut, kiitoksia ehkä enemmänkin. Järkeä saa ja pitää käyttää, niin keikoilla kuin muuallakin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «