Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mittamikit ja muuta mittailusta
1
Mikkosetä
11.11.2010 14:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Lueskelin muutaman numeron takaisia Riffejä, joissa oli hyvää matskua mittailusta ja siihen liittyvästä. Googlettelemisen ja muun tonginnan jälkeenkin jäi vielä kuitenkin useita kysymyksiä.
 
Jos nyt kuvitellaan, että ostan itselleni mittamikin. Seuraavaksi sitten ilmeisesti tarvitsen mahdollisimman neutraalin etuasteen mikille, jonka saan usb:llä koneeseen kiinni. Olenko vielä kartalla? Sitten kaikki siitä eteenpäin sielä koneen päädyssä on hämärän peitossa. Joku ohjelma pitäisi saada varmaankin signaalia tulkkaamaan. Onko niitä toimivia ja ilmaisia? Jos ei ole, niin millä hinnoilla pyörii sellaiset softat, joilla amatööritouhuissa selviäisi? Vielä hieman sotkemaan, onko macciin sopivaa softaa? Jos ei, niin onko kokemuksia winen kautta käyttämisestä?
 
Mistä ja millaista signaalia toistetaan? Vertaillaanko jotenkin toistolaitteesta suoraan tulevaa signaalia ja mitattua?
 
Siinä muutama kysymys. Jos jollain sivuila on puitu samoja asioita, mutten vain löytänyt, niin heitelkää linkkejä.
 
Kiitos!
 
NeliX4
11.11.2010 15:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuukle on edelleen ystäväsi:
 
http://www.google.com/search?client … en.net+mittamikki&ie=UTF-8&oe=UTF-8
 
esim.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=170664&o=0
 
Mikkosetä
11.11.2010 16:29:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos. En kyllä ymmärrä tota hommaa, keskustelun haulla kyllä etsin kaikilla mahdollisilla hakusanoilla, muttei anna yhtikäs mitään järkevää tulosta. Tarvitsee tutustua enemmän tuohon googlen sivustokohtaseen hakuun...
 
himppe
12.11.2010 09:11:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Amatöörihommissa pärjännee ilmaisella ja helppokäyttöisellä REW:llä: http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=63943
 
Maksullinen TrueRTA on sit enempi ammamiesten heiniä: http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=34207
 
Mr General
12.11.2010 11:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etippäs semmonen softa kun fuzz measure. Ei ole hinnalla pilattu ja toimii macilla. Etuasteeksi passaa vaikka tämmönen: http://www.thomann.de/fi/art_usb_dual_pre.htm
 
stnprkl
12.11.2010 12:45:58 (muokattu 12.11.2010 12:47:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten oon jo pariinkin otteeseen tällä samalla foorumilla sanonu. Jos tietämys on oikeesti tota luokkaa ettei rautalangastakaan vääntämällä tiedä mitä/miten/miksi noita analysaattoreja käytetään niin ei niihin kannata rahojaankaan laittaa.
 
Ensimmäiseks mä lataisin jonkun yleisesti käytössä olevan analysaattorin /Easera SysTune, Sia Smaart Live tai Fuzzmeasure) manuaalin netistä ja opiskelisin siitä perusasiat ja lähtisin vasta sitten kauppaan.
Ja noista kaikista ns. oikeista softista on myös 30:n päivän ilmaiset demoversiot saatavissa ja ne toimii myös läppärin omalla äänikortilla eli ei sitä etuastettakaan tarvii ihan heti ostaa.
 
Eli lataa jostain noista ilmanen demoversio ja pyörittele himassa sitä manuaalin kanssa ja sit kun tunnet oikeesti tarvitsevas (eli luulet osaavasi käyttää) niin kauppaan vasta sitten.
 
Ja siis ton softan lisäks tarviit jonkun kakskanavaisen etuasteen (toinen kanava mittamikille ja toinen referenssisignaalille), mittamikin ja sit tietty sen softan. Systune vaikuttas tällä hetkellä olevan SE juttu. Itte tosin vetelen vielä Smaartin vitosella ja se on riittäny mun hommiin oikeen mainiosti. Ja siis nimenomaan mun hommiin. Kaikilla kun on vähän eri tarpeet ja nää on nimenomaan henkilökohtaisia työkaluja.
 
EDIT: Niin joo toi Fuzzmeasure on pelkästään mäkkisofta ja noi muut mun mainitsemat pelkästään Windowsille.
 
Viltsu audiokantaja
Mikkosetä
12.11.2010 13:56:22 (muokattu 12.11.2010 14:40:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Kuten oon jo pariinkin otteeseen tällä samalla foorumilla sanonu. Jos tietämys on oikeesti tota luokkaa ettei rautalangastakaan vääntämällä tiedä mitä/miten/miksi noita analysaattoreja käytetään niin ei niihin kannata rahojaankaan laittaa.
 
Miten ihmeessä voi mitään oppia jos ei mistään löydä tietoa? Siksi täällä kysyinkin, että joku heittelisi mulle linkkejä, mistä voin lukea asioista/kertoisi täällä jotain hienoja faktoja. Mielenkiintoista, että tuo keskustelun oma hakutoiminto on niin raihnainen, ettei sillä mitään löydä, siksi siis oletin, ettei täällä ole asiaa puitu.
Saatoin ehkä antaa virheellisen kuvan, että olisin rahojani sijoittamassa noihin, mutta se ei ole tarkoitus, alkoi vaan askarruttamaan sen Riffin kirjoituksen pohjalta, että miten noi mittaukset tapahtuu ja mitä siihen tarvitaan. Jos joskus kaukana tulevaisuudessa mittasoftia käyttämään päädyn, kiinnosti vaan tietää onko ompulle tehty softia.
 
Kiitos vastauksista!
 
lurkki
12.11.2010 16:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkosetä: Miten ihmeessä voi mitään oppia jos ei mistään löydä tietoa? Kiitos vastauksista!
 
http://ari.lepoluo.to/audiokirja/
 
stnprkl
12.11.2010 16:35:30 (muokattu 12.11.2010 16:55:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkosetä: Miten ihmeessä voi mitään oppia jos ei mistään löydä tietoa? Siksi täällä kysyinkin, että joku heittelisi mulle linkkejä, mistä voin lukea asioista/kertoisi täällä jotain hienoja faktoja.....
 
Tossahan ne linkit oli jo ekassa vastauksessa
 
ja sä olit tätä mieltä
 
Kiitos. En kyllä ymmärrä tota hommaa, keskustelun haulla kyllä etsin kaikilla mahdollisilla hakusanoilla, muttei anna yhtikäs mitään järkevää tulosta. Tarvitsee tutustua enemmän tuohon googlen sivustokohtaseen hakuun...
 
Googlella löyty aika paljon juttua hakusanoilla "acoustic measurement"
 
Ja kuten sanottu esmes Smaartin manuaali valottaa asiaa aika paljon syvemmältäkin kuin pelkästään kertoo mitä sillä softalla voi tehdä.
 
http://www.eaw.com/products/software/resource.html
 
EDIT: Niin ja tarkotus ei oo missään nimessä olla ilkee, mut toi ensimmäinen kysymys anto ymmärtää et jotain tietoa aiheesta olis jo, mut jos ei googlesta osaa hakea niin siinä tapauksessa ei välttämättä oo edes terminologia hallussa eli eka kysymys olis ehkä pitäny asetella toisin. Esmes kysyy suoraan hakusanoja millä voi lähtee aihetta opiskeleen.
 
Viltsu audiokantaja
Mikkosetä
12.11.2010 18:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, toi tiedonhaku googlesta ei välttämättä ole se vahvin puoleni... Kyllä siis osin tiedän, mihin mittauskalustoa tarvitsisi ja mitä sillä halutaan analysoida, mutta en ole aiemmin tutustunut noihin, että tietäisin miten tarkalleen homma toimii, ja omat hommani ovat niin pienimuotoisia, ettei liene edes järkeä alkaa sekoittamaan pakkaa noilla. Tarvitsee tonkia noita manuskoja läpi jahka tästä ehtii. Enkä siis millään pahalla noita ottanut =)
 
Katti
12.11.2010 19:54:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: EDIT: Niin joo toi Fuzzmeasure on pelkästään mäkkisofta ja noi muut mun mainitsemat pelkästään Windowsille.
 
Sen verran korjaan jäsen Viltsua, että Smaartin 6 ja sitä isommat numerot taitaa pyörähtää myös Macissa... Itselläni on tosin PC ja siinä tuo 6:nen ja oikein hyvin olen tähän saakka sillä pärjäillyt, joskin tarpeeni ovat mitä ovat kun pääasiassa olen tuolla lavan päässä...
 
ragol
12.11.2010 23:01:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Sen verran korjaan jäsen Viltsua, että Smaartin 6 ja sitä isommat numerot taitaa pyörähtää myös Macissa... Itselläni on tosin PC ja siinä tuo 6:nen ja oikein hyvin olen tähän saakka sillä pärjäillyt, joskin tarpeeni ovat mitä ovat kun pääasiassa olen tuolla lavan päässä...
 
Smaartin kutonen oli vähän susi. Toki sillä töitä tekee, mutta ihan liian paljon siitä puuttuu tarpeellisia asioita. Seiskassa sitä vastoin alkaa olla jo ainesta oikeaksi työkaluksi, mutta osa niistä tärkeistä ominaisuuksista on vasta tulossa...
 
Mutta, kuten aina, it depends... :)
 
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
AnttiR
13.11.2010 01:50:33 (muokattu 13.11.2010 01:52:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastauksia alkuperäisiin kysymyksiin..
 
Room eq wizard ( http://www.hometheatershack.com/roomeq/ ) on ilmainen mittaohjelma, joka toimii sekä windowsissa että macissa. Se on suunnattu lähinnä kotihifisteille, mutta on yllättävän monipuolinen ollakseen maksuton. Sillä tekee kaikenlaista ja pääsee hyvin alkuun, varsinkin jos tietää mitä haluaa mitata ja miten se käytännössä tapahtuu.
 
ART:in dual usb pre on hinta/laatusuhteeltaan hyvä etuaste mittauksia varten, kuten aiemmassa vastauksessa jo mainittiin. Ja alkuun pääsee vaikka behringerin, superluxin tai t-bonen mittamikeillä. Peavey ja dbx valmistaa myös edullisia mittamikkejä. Ammattihommiin hankitaan sitten ammattivehkeet.
 
Yksinkertaistetusti mittaamisesta.. Jos nyt oletetaan että mittaat vaikkapa yhtä kaiutinta, niin toistat kaiuttimesta pink noise -testiääntä, eli kohinaa, jossa on kaikki taajuusalueet yhtä voimakkaasti edustettuna. (pink noisea saat joko testiohjelmasta, testi-CD levyiltä, signaaligenereaattorista, jne..).
Mittamikrofonin avulla mittausohjelma kuuntelee ja voi visuaalisesti kertoa sinulle monia asioita.
 
Yleisimmin mitataan taajuusvastetta, eli sitä kuinka tasaisesti tai epätasaisesti yksi kaiutin tai vaikka kokonainen järjestelmä toistaa eri taajuusalueita. Usein tarkastellaan myös monitie-äänijärjestelmän yhteensovitusta. Esim yläpään ja subbasen saumakohtaa tai viivekaiuttimien ajallista eroa toisiinsa. Paljon muitakin mittauskohteita on, joista varmasti opit lisää ajan mittaan.
 
Mitatessa kannattaa muistaa se että akustinen ympäristö vaikuttaa aina mittaustuloksiin. Mittausetäisyys, mittamikrofonin ja äänilähteen etäisyys lähellä olevista pinnoista (seinät, lattia, katto jne..) ja tilan akustiset ominaisuudet ovat tekijöitä, joiden muuttaminen saa aikaan erilaisia mittaustuloksia. Sen takia onkin tärkeää tietää akustiikan perusasioita, jotta voi ymmärtää ja oikein tulkita saatuja mittaustuloksia. Normaalisti pyritään eliminoimaan mittauksesta ja mittaustuloksen analysoimisesta luontaiset häiriötekijät pois. Vaikkapa taustahäly, lattia/seinäheijastukset, mittamikrofonin laatu.
 
Kannattaa edelleenkin lukea Reiman kirjoituksia Riffistä, se on rautaista faktaa.
Mitä muuten olet mittaamassa?
 
-a-
 
Katti
13.11.2010 10:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ragol: Smaartin kutonen oli vähän susi. Toki sillä töitä tekee, mutta ihan liian paljon siitä puuttuu tarpeellisia asioita. Seiskassa sitä vastoin alkaa olla jo ainesta oikeaksi työkaluksi, mutta osa niistä tärkeistä ominaisuuksista on vasta tulossa...
 
Mutta, kuten aina, it depends... :)

 
Niinpä... Mulle tärkeimmät työkalut on RTA ja spectograph, jotka tuossa 6:ssa toimii ihan ongelmitta... Noitakin siis lähinnä käytän kyttäämään mahdollisia alkavia kiertoja, ja niiden taajuuksia monitoreissa...
 
Toki jos enemmän tekis nykyään jotain systeemin virityshommia, niin sitten taajuusvastefunktiot ja vaiheet alkais kiiinnostaa ihan eri tavalla, mut näihin mun hommiin ei oikein mitään "rakettitiedettä" ton suhteen tarvita, kunhan saa kulmat virheeseen ja sitten sen jälkeen kyttäilee mitä siellä tapahtuu, mielellään hieman ennen kuin tapahtuu :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «