Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Skaalat, missä järjestyksessä?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
tomaattiorava
11.11.2010 15:23:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepa, elikkä vihdoin oon ottanu itteäni niskasta kiinni ja ruvennu skaaloja pänttämään.
Alotin ihan A-duurista ja se alkaa olemaan pikkuhiljaa aika hyvin takaraivossa. Mitä sitte seuraavaksi?
Kannattaako pysyä A:ssa ja tsekkailla mollia tai pentatonisia, vai kannattaako pysyä duurissa ja vaihtaa sävellajia?
 
Music_Fighter
11.11.2010 15:35:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun osaat duurin, niin osaat sen joka sävellajissa. Sama molli. Ei tartte erikseen opetella joka sävellaji. Muuten et ole ymmärtänyt miten skaalat toimii.
 
tomaattiorava
11.11.2010 15:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music_Fighter: Kun osaat duurin, niin osaat sen joka sävellajissa. Sama molli. Ei tartte erikseen opetella joka sävellaji. Muuten et ole ymmärtänyt miten skaalat toimii.
 
Osaan A-duurin. =P
Kun nyt haluan sen duurin joka sävellajista ja koko otelaudalta osata, niin onko siihen sitten jotain helpompia tapoja kuin opetella ne sävellaji kerrallaan?
Tietty jokainen sävellaji on menee takaraivoon helpommin ja nopeammin kuin edellinen...
 
Borlag
11.11.2010 15:47:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Osaan A-duurin. =P
Kun nyt haluan sen duurin joka sävellajista ja koko otelaudalta osata, niin onko siihen sitten jotain helpompia tapoja kuin opetella ne sävellaji kerrallaan?
Tietty jokainen sävellaji on menee takaraivoon helpommin ja nopeammin kuin edellinen...

 
Jos osaat A-duurin, siirrät sitä koko hommaa kaksi nauhaa ylöspäin niin siinä sulla on B-duuri, siitä yksi ylös niin C-duuri... Tuo on se perusidea skaaloissa mistä puhuttiin edellisessä viestissä.
 
Numb
11.11.2010 15:47:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Osaan A-duurin. =P
Kun nyt haluan sen duurin joka sävellajista ja koko otelaudalta osata, niin onko siihen sitten jotain helpompia tapoja kuin opetella ne sävellaji kerrallaan?

 
Jos sä osaat sen A-duurin jostain, niin kaikki muut duurit menee samalla sormituksella eri kohdasta otelautaa.
 
Onko sulla se A-duuri koko otelaudan mitalta hanskassa?
 
Makuasia, sanoi koira.
tomaattiorava
11.11.2010 16:07:49 (muokattu 11.11.2010 16:11:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saakeli, tulee analyysi-paralyysi.
Sormituksia hämää avoimet nuotit sekä tilanteet, joissa ei alotetakkaan alimmalta rootilta, toisin sanoen e-kieleltä.
Piru soikoon ku vähäsen alkaa hahmottua mutta vaikuttaa silti ylitsepääsemättömän monimutkaiselta.
Mimmosta treeniä tässä nyt kannattaisi oikeen väännellä....
 
Numb
11.11.2010 16:13:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Saakeli, tulee analyysi-paralyysi.
Sormituksia hämää avoimet nuotit sekä tilanteet, joissa ei alotetakkaan alimmalta rootilta, toisin sanoen e-kieleltä.
Mimmosta treeniä tässä nyt kannattaisi oikeen väännellä....

 
Ota se yksi skaala haltuun ihan joka kohdasta otelautaa. Avoimet nuotit eivät ole kovin olennaisia, ne ovat erikoistapaus. Ota se 12. nauhalta, niin ei tule avoimia :D
 
Ja sitten samaa 7. nauhalta, jolloin sormitus siirtyy ikään kuin yhden kielen ylöspäin. Hajet sen sillain, että voit soittaa sitä skaalaa yhdellä kielellä, kahdella kielellä etc, aloitta mistä kohtaa kaulaa ja miltä kieleltä vain. Sit kun menee, niin duuriskaala on hallussa.
 
Pentatooninen haltuun, sillä vetää kaikki rokit :)
 
Makuasia, sanoi koira.
tomaattiorava
11.11.2010 16:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Ota se yksi skaala haltuun ihan joka kohdasta otelautaa. Avoimet nuotit eivät ole kovin olennaisia, ne ovat erikoistapaus. Ota se 12. nauhalta, niin ei tule avoimia :D
 
Ja sitten samaa 7. nauhalta, jolloin sormitus siirtyy ikään kuin yhden kielen ylöspäin. Hajet sen sillain, että voit soittaa sitä skaalaa yhdellä kielellä, kahdella kielellä etc, aloitta mistä kohtaa kaulaa ja miltä kieleltä vain. Sit kun menee, niin duuriskaala on hallussa.

 
Siis mitä tarkotat tolla Ja sitten samaa 7. nauhalta, jolloin sormitus siirtyy ikään kuin yhden kielen ylöspäin. ?
 
Meinaatko siis, että sitten kun toi A on taottu takaraivoon totaalisen perusteellisesti ja lopullisesti, niin sitten pystyisin jammailemaan duurissa vaikka komppaaja vetäis mitä tahansa sointukiertoa?
 
Numb
11.11.2010 16:32:32 (muokattu 11.11.2010 16:33:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Siis mitä tarkotat tolla ?
 
Sitä, että jos aloitat E-kielellä 12. nauhalta, niin voit soittaa saman sormituksen aloittamalla A-kielellä 7. nauhalta. Toki ottaen huomioon sen h-kielen viskauksen.
 
Meinaatko siis, että sitten kun toi A on taottu takaraivoon totaalisen perusteellisesti ja lopullisesti, niin sitten pystyisin jammailemaan duurissa vaikka komppaaja vetäis mitä tahansa sointukiertoa?
 
Mikä tahansa duurikierto joo. Siirtää vain ne sormitukset sävelläajin edellyttämällä tavalla. Mut tartteehan sitä vähän enemmän kuin pelkkä skaalaosaaminen. Niin kuin että mitkä äänet toimivat hyvin pitkinä, ja mitkä ovat ikään kuin läpikulkuääniä.
 
Otetaan nyt esimerkiksi tuo pentatoninen http://leagueofguitarists.com/image … /pentatonic%20scale%201st%20pos.GIF
 
Siinäpä mennään eestä. Mutta jos alin ääni onkin e-kielen 5. nauhalta, mennäänkin aassa. Jos taas 12. nauhalta, ollaan taas eessä.
 
Makuasia, sanoi koira.
Epämuusikko
11.11.2010 17:07:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1-1-1/2-1-1-1-1/2
 
(ja 1-1/2-1-1-1/2-1-1)
kun osaa ekan niin osaa toisenkin melkein. siinä onkin sitten jo iso maailma hyppysissä.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
tomaattiorava
11.11.2010 17:20:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tahansa duurikierto joo. Siirtää vain ne sormitukset sävelläajin edellyttämällä tavalla.
 
Entäs rinnakkaissävellajit?
Voihan tota A-duuria luritella vaikka F mollin pyäälle?
 
Wwes
11.11.2010 20:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: 1-1-1/2-1-1-1-1/2
 
(ja 1-1/2-1-1-1/2-1-1)
kun osaa ekan niin osaa toisenkin melkein. siinä onkin sitten jo iso maailma hyppysissä.

 
Tämä. Tätä kun funtsii ajatuksen kanssa, eikä pelkkien sormitusten valossa niin jo alkaa maailma avartua.
 
Otelaudan tuntemus on _helvetin_ iso juttu johon liittyy paljon muutakin kuin asteikot ja niiden sormitukset. Mun mielestä olisi tärkeintä ensin hahmottaa että minkälaisista palikoista se asteikko rakentuu ja lähteä sen avulla tutkimaan kitaran kaulaa. Ensin toki yhdellä kielellä.
 
Otsikon kysymykseen voisin vastata vaikka että kvinttiympyrää vastapäivään, eli sulla olisi nyt seuraavana muodossa D-duuri(B-molli). Jos harjottelun alla on asemasoitto, niin hyödyllistä olisi opetella vaihtamaan asteikkoa vaihtamatta asemaa. Eli et liikuta kättä tutuimpaan asemaan vaan jatkat samasta kohdasta, vaihtaen vain asteikon intervallirakennetta. Tämä sitten kaikista asemista, ja toki yhdellä kielelläkin. Kun olet käynyt läpi kyseiset asteikot jatko tuleekin olemaan huomattavasti helpompaa. Jatkossa voitkin harjoitella vaihtamaan asteikkoa joko samassa asemassa, tai käyt koko kaulan läpi ja vaihdat asteikkoa jommassa kummassa päädyssä. Jos kvinttiympyrä ei ole tuttu niin: http://musiikkiakatemia.blogit.fi/files/2010/07/kvinttiympyra3.gif . Suosittelen myös tutustumaan tähän mystiseen ympyrään enemmänkin kuin pelkkänä kuvana.
 
Sama homma toki kannattaa käydä läpi myös kolmi- ja nelisoinnuilla ja niiden arpeggioilla. Jos itse lähtisin opettelemaan kitaran otelautaa uudestaan, lähtisin ehdottomasti arpeggioista ja soinnuista. Ne avaavat juuri sitä ajattelua että soitetaan paljon soinun "hyville" äänille. :)
 
Avoimista kielistä sen verran että opettele ne, älä jätä niitä väliin. Avoimet kielet sotkevat asema-ajattelua niin täydellisesti että juuri sen takia ne kannattaa opetella. Tässäkin joutuu sitten miettimään niitä intervalleja.
 
Tonski
11.11.2010 22:07:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Saakeli, tulee analyysi-paralyysi.
Sormituksia hämää avoimet nuotit sekä tilanteet, joissa ei alotetakkaan alimmalta rootilta, toisin sanoen e-kieleltä.
Piru soikoon ku vähäsen alkaa hahmottua mutta vaikuttaa silti ylitsepääsemättömän monimutkaiselta.
Mimmosta treeniä tässä nyt kannattaisi oikeen väännellä....

 
Wwesin viestille komppia, ja painottaisin itse, että kitaran otelaudalla koko homman hahmottamisessa on oikeesti ihan TÖRKEE duuni, kannattaa opetella päähän otelaudalla eri asteikkojan intervallirakenteet, sointujen muodostumistavat ja muut vastaavat suuremmat lainalaisuuksista koostuvat kokonaisuudet ja soveltamaan niitä kuulonsa ja visuaalisen hahmotuksensa yhteistyön kautta. Tolla sun metodillas että osaan A-duurin ja nyt opettelen Bb-duurin ja sit A#-duurin eikun.. menee ihan vitun pitkään. Siis, puhun nyt siitä, miten mulla, jollekin toi voi toimia, mutta mun mielestä on turhan työläs tapa. Opettele hahmottaa koko paska suurempana kokonaisuutena, sillä esmes soinnuthan tulee asteikon sisältä, eli kun osaa jokasen haluttavan asteikon intervallirakenteen ulkoa, niin ne soinnut voi muodostaa ite mihin haluaa. Lisäksi, älä aina alota niitä bokseja soittaessasi yhdeltä kieleltä ja juurinuotista, koeta aloittaa d-kieleltä lähtien soittaa sitä asteikkoa alaspäin sekstistä lähtien, ja eri intervallipompuilla(terssi ylös, sekunti alas -> toista). Myös kätevää näissä on tehdä itelleen etydejä, joissa soitat niitä muotoja ja opettelet edellä mainittuja eri tekniikoilla, eri aksentoinneilla, ja niin edelleen.. Soveltaa itse, miten näkee asian parhaaksi, ja opetella ne sillä tavalla kuitenkin säilyttäen semmosen terveen järjen siinä mukana.
 
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
tomaattiorava
12.11.2010 12:16:34 (muokattu 12.11.2010 12:44:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

huhhoh, nyt alkaakin muistumaan mieleen miksi oon skaalojen opettelua lykännyt kohta 5 vuotta =P
Mutjoo, ton A:n kanssa oon tehnyt silleen, että mitään varsinaisia boxeja en oo juurikaan tuijotellu vaan lähinnä tätä http://www.all-guitar-chords.com/gu … scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1
 
Aluksi vaan valkkasin jonkun aseman joka nyt tuntui järkevältä ja vetelin eestaas. Sitte ku alko se päähän jäämään ni rupesin vetelee terssejä eestaas, elikkä siis 1-3-2-4etc. Myös neljä nuottia kerrallaan, sitte takas kakkoseen ja neljä eteenpäin, kolmoseen ja neljä eteenpäin etc. Nää kaks ainakin tuntuu ihan järkeviltä treeneiltä.
Sitte ku noi kaks alko olemaan jotenkuten hallussa, niin nauhotin pari sointukulkua ja rupesin päälle lurittelemaan, se oli jopa ihan hauskaa.
On tää vaan semmosta saatanan räpeltämistä, ei yhtää tiedä mitä oikeen on tekemäs tai mitä pitäis tehdä =D
mut teen silti...
 
E : Pari viikkoa sitte ku alotin taas treenit ton A:n kanssa ni ei ollu mitää hämminkii ku aattelin vaa rauhakseltaa hommat opetella omalla tavalla ja päivittäin tuli hyvin treenattuu.
Nyt taas on semmonen olo että ei yhtään tiedä mitä on tekemässä ja kaikki mitä tekee on turhaa tai väärin.
Noi kaks ylimmäistä viestii vaikka varmasti täyttä asiaa olivatkin, niin siitä huolimatta siinä tuli ihan liikaa informaatiota prosessoitavaksi. Nyt tuntuu sitlä että ois keskusyksikkö kärähtäny. Meikä vaan istuu tässä kitara kädessä hampaat irvessä eikä tiedä mitä treenais...
 
Sakmongkol
12.11.2010 13:15:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Meikä vaan istuu tässä kitara kädessä hampaat irvessä eikä tiedä mitä treenais...
 
Vinkki: älä treenaa vaan soita. Mielestäni skaalojen sahaus on tyhmää jos ei tiedä, eikä viitsi ottaa selvää, mitä niillä skaaloilla käytännössä tekee. Skaalat kannattaisi myös opetella ennemmin kuulomuistiin kuin lihas- tai näkömuistiin. Eli pitäisi tietää mitkä intervallit ovat missäkin skaalassa merkitseviä, mitä ne tekevät ja mihin ne sopivat. Tämä ei mielestäni kehity treenaamalla skaaloja vaan esim. soittamalla musiikin mukana.
 
tomaattiorava
12.11.2010 13:20:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Vinkki: älä treenaa vaan soita. Mielestäni skaalojen sahaus on tyhmää jos ei tiedä, eikä viitsi ottaa selvää, mitä niillä skaaloilla käytännössä tekee. Skaalat kannattaisi myös opetella ennemmin kuulomuistiin kuin lihas- tai näkömuistiin. Eli pitäisi tietää mitkä intervallit ovat missäkin skaalassa merkitseviä, mitä ne tekevät ja mihin ne sopivat. Tämä ei mielestäni kehity treenaamalla skaaloja vaan esim. soittamalla musiikin mukana.
 
Sitä täs nyt pari päivää onki tehty. Oon Fm-A-Bm-Fm kierron päälle tota A-duuria luritellu.
Eikö se ironia skaaloissa nimenomaan ole, että ensin niitä treenataan vimmatusti että ne opitaan ulkoa, sitte treenataan vimmatusti että ne opitaan unohtamaan =P
 
Wolfhound
12.11.2010 13:39:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa viesteissä on tosiaan aika paljon asiaa yhtäkkiä - palastele pienemmiks ja siitä sitte...??
 
Semmonen jäi mietityttään, että ootko sisäistäny ton "1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2" -jutun? Eli kaikki duuriasteikot (perusmoodissa) menee tolla kaavalla...
 
Toi sointukierron päälle soittelu on hyvä idea - kun yks asteikko alkaa sujua, niin pitäs keksiä sointukierto johon voi sitten vetää väliin toista asteikkoa ...meniskö se ehdotettu B-molli tohon?
 
tomaattiorava
12.11.2010 13:44:45 (muokattu 12.11.2010 13:47:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wolfhound: Noissa viesteissä on tosiaan aika paljon asiaa yhtäkkiä - palastele pienemmiks ja siitä sitte...??
 
Semmonen jäi mietityttään, että ootko sisäistäny ton "1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2" -jutun? Eli kaikki duuriasteikot (perusmoodissa) menee tolla kaavalla...
 
Toi sointukierron päälle soittelu on hyvä idea - kun yks asteikko alkaa sujua, niin pitäs keksiä sointukierto johon voi sitten vetää väliin toista asteikkoa ...meniskö se ehdotettu B-molli tohon?

 
tosta kattosin minkä sointujen päälle vois luritella http://www.i-love-guitar.com/guitar-chords-major-keys.html Kaiken lisäks toi Fm-A-Bm on ihan hyvältä saundaava kierto. Tulee mukavan haikeita fiiliksiä vaikka duuriskaalaa päälle veteleekin. =)
 
Kyllä toi duurin intervallirakenne periaattessa on sisäistetty, mutta otelaudalla ei pelkästään se riitä.
Ongelmia tuottaa kieleltä seuraavalla siirtyminen ja sitä hämää sekin että missä kohtaa otelautaa ollaan. Ylhäällä on vähän eri kun nauhavälit onkin pienemmät kun alhaalla. Ja pirun B-kieli aina viskoo kapulaita rattaisiin =)
Plus että ton kaavan mukaan kun mennään, niin pitäis aina alottaa juuresta tai jostain oktaavista kun muuten on ihan kartta hukassa.
 
oiva tumpeloinen
12.11.2010 13:49:02 (muokattu 12.11.2010 13:49:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music_Fighter: Kun osaat duurin, niin osaat sen joka sävellajissa. Sama molli. Ei tartte erikseen opetella joka sävellaji. Muuten et ole ymmärtänyt miten skaalat toimii.
 
Mä haluan nähdä sen jätkän, joka improaa jotain järkevää mistä tahansa sävellajista, jos se on opetellut skaalan yhdestä sävellajista. Jos siis jätetään järkevän ulkopuolelle pelkästään parin aseman "boksit", tai suorat skaalan poraukset. Kyllä niitä vaan kummasti saa opetella useammasta eri paikasta ja sävellajista, jos tavoitteena on niiden sujuva käyttäminen.
 
Jos taasen unohdetaan sävellajit, niin seuraavaksi opettelisin mollin, sen perään pentatonisen ja sitten moodit (kirkkosävellajit) duuriskaalalle. Mollikin tulee moodeissa esiin, mutta mä opettelisin sen erikseen ihan vain sen takia, että sitä tulee käytettyä todella paljon. Noissa pitäisi riittää pureskeltavaa hetkeksi.
 
Sakmongkol
12.11.2010 13:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: tosta kattosin minkä sointujen päälle vois luritella http://www.i-love-guitar.com/guitar-chords-major-keys.html Kaiken lisäks toi Fm-A-Bm on ihan hyvältä saundaava kierto. Tulee mukavan haikeita fiiliksiä vaikka duuriskaalaa päälle veteleekin. =)
 
Kyllä musta vaan A-duuri F-mollin päälle kuulostaa erittäin rumalta. Kyseinen sointukierto jo muutenkin on vähintään epäilyttävä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «