Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oikeakätinen kitara vasurille
1 2
Fishlicker
12.11.2010 11:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavanlainen ongelma: 7v tyttäreni innostui kitaransoitosta sen verran, että päätin hommata sille oman junioripaketin http://www.thomann.de/fi/thomann_junior_gitarrenset.htm . Noh pakettia odotellessa ja soitellessaan tyttö yhtäkkiä totesi, että minkä takia hänen pitää soittaa kitaraa väärinpäin. Doh. En ollut tullut edes ajatelleeksi, että sehän on vasenkätinen. Eli saako tästä värkistä nyt mitenkään vasenkätiselle sopivaa eli voiko esim. vaan heittää kielet päinvastaiseen järjestykseen vai vaatiiko muita toimenpiteitä ? Vaihtoehtoisesti olisin myös kiinnostunut tietämään, mistä lapsille saa vasenkätisiä kitaroita, koska en tämmöisiä onnistunut mistään löytämään.
 
Jeszse
12.11.2010 11:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fishlicker: mistä lapsille saa vasenkätisiä kitaroita, koska en tämmöisiä onnistunut mistään löytämään.
 
http://www.thomann.de/fi/gretsch_g5850_mini_bo_diddley.htm
Tommonen ja kielet väärinpäin. :-----D
 
Ei vaan. Kattelin kans thomannia ja onhan se ny melko huutava vääryys ettei oo pikkukitaroita vasenkätisille. Äkkiseltään googlettamalla en kans löytäny, mut semmonen tuli mieleen et ku serkkutyttö joskus halus opetella kitaransoittoo vasenkätisenä, sille ostettiin ihan perusmallin akustinen nailonkielikitara, ja kielet käännettiin toisinpäin. Se olis tietysti yks vaihtoehto, mut onhan se ikävää heti yhen kitaran saavuttua lähtee toista ostamaan.
 
Kyllä vasenkätisetkin kuulemma oppii soittaan "oikeinpäin", jos vaan malttavat.
 
Sun mutsillas on niin tuuheat viikset, että niiden alle mahtuu koko perhe sateensuojaan.
mvirta
12.11.2010 12:03:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fishlicker: Seuraavanlainen ongelma: 7v tyttäreni innostui kitaransoitosta sen verran, että päätin hommata sille oman junioripaketin http://www.thomann.de/fi/thomann_junior_gitarrenset.htm . Noh pakettia odotellessa ja soitellessaan tyttö yhtäkkiä totesi, että minkä takia hänen pitää soittaa kitaraa väärinpäin...
 
Mulla kävi sama, vasuri kun olen... Ostin kaverilta kitaran ja siinä porukalla sitä ihmeteltiin niin otin tietysti sen ylösalaisin kouraan.
 
Sain kuulla että ei sitä noin päin soiteta, käännä se. Vähän se alkua hidasti mutta kyllä olen ollut tyytyväinen etten ruvennut ylösalaisin veivaamaan. Yli 20 v olen nyt sitten oikeakätisenä soitellut.
 
Hiljattain työpaikalla yksi jamppa, vasuri tietysti, rupesi kanssa opettelemaan nollilta. Huomasin että se soitteli kahvihuoneessa mun terapiakitaraa ylösalaisin. Sanoin että ei sitä noinpäin soiteta, pyöräyt toisinpäin. Ja pyöräytti, eikä itkenyt yhtään.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Illu
12.11.2010 12:04:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fishlicker: Seuraavanlainen ongelma: 7v tyttäreni innostui kitaransoitosta sen verran, että päätin hommata sille oman junioripaketin http://www.thomann.de/fi/thomann_junior_gitarrenset.htm . Noh pakettia odotellessa ja soitellessaan tyttö yhtäkkiä totesi, että minkä takia hänen pitää soittaa kitaraa väärinpäin. Doh. En ollut tullut edes ajatelleeksi, että sehän on vasenkätinen. Eli saako tästä värkistä nyt mitenkään vasenkätiselle sopivaa eli voiko esim. vaan heittää kielet päinvastaiseen järjestykseen vai vaatiiko muita toimenpiteitä ? Vaihtoehtoisesti olisin myös kiinnostunut tietämään, mistä lapsille saa vasenkätisiä kitaroita, koska en tämmöisiä onnistunut mistään löytämään.
 
Kyllä tuon kääntäminen pitäisi onnistua, kielitys toisin päin ja intonaation säätö. Onnistuihan se Hendrixiltäkin... Ja ainahan sen voi vaan pyöräyttää toisin päin ja opetella Albert King tyylisesti soittamaan "väärinpäin" kielitetyllä kitaralla.
 
jyrkalt
12.11.2010 12:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Illu: Kyllä tuon kääntäminen pitäisi onnistua, kielitys toisin päin ja intonaation säätö. Onnistuihan se Hendrixiltäkin... Ja ainahan sen voi vaan pyöräyttää toisin päin ja opetella Albert King tyylisesti soittamaan "väärinpäin" kielitetyllä kitaralla.
 
Menee tää toisinkin päin. Cobain kuulemma opetteli soittamaan vasenkätisesti vaikka oli oikeakätinen.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
fox
12.11.2010 13:12:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Menee tää toisinkin päin. Cobain kuulemma opetteli soittamaan vasenkätisesti vaikka oli oikeakätinen.
 
Ja meidän basisti on vuosikymmenet soittanut paitsi bassoa, niin myös kitaraa oikeakätiselle kielitettynä.. Eli hän on vasenkätinen (southpaw, sanovat jenkeissä) mutta on aina ihan vakio oikeakätisten soittimia opetellu soittamaan. No, bassoissa tietty jää kaikki F-merkkiset rannalle, basson täytyis ihan käytännön syistä olla mielellään joks. symmetrisiä rungoltaan.. Tätä nykyä soittaa Gibsonin RD Artistia, aiempia olivat mm. EB-2, EB-3 ja EB-3L.
Kitaralla komppaamisensa herättää aina ihmetystä, kun soinnut on peilikuvia.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
reverend
12.11.2010 13:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse vasenkätinen, mutta soitan kitaraa oikeakätisesti. Syynä kait oli aikoinaan se että ensimmäinen kitara jonka käteen otin oli oikeakätinen. En ole keksinyt syytä minkätakia pitäisi soittaa toisinpäin, vaikka vasenkätinen olenkin. Sitäpaitsi vasenkätisenä tuntuu luonnollisemmalta, että vasuri on otelaudalla.
 
mvirta
12.11.2010 13:41:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä en tasapäistämistä pahemmin ihannoi, mutta tässä tapauksessa äänestän kyllä että alkaa vaan soittelemaan niinkuin oikeakätiset, ja normi kitaroilla ja vakiokielityksillä. On pidemmän päälle aika paljon helpompi tie.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Fishlicker
12.11.2010 15:51:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo taidetaan edetä nyt sillä tavalla, että kun kerran on lapsesta kysymys ja aikaa on ni katellaan tytön kanssa muutama viikko josko tottus tuohon oikeakätisyyteen. Itseasiassahan olen itsekin vasuri ja soitan kitaraa oikeakätisesti enkä ole koskaan muuta kuvitellutkaan, mutta mulla on muutenkin noi kädet vähän sekasin ja vaihtelen niitä miten sattuu. Mutta onhan se aikamoinen este oppimiselle ja motivaatiolle jos joku kokoajan aivoissa lyö vastaan eli jos ei millään meinaa taipua oikeakätiseen soittoon niin pakko keksiä jotain.
 
jyrkalt
12.11.2010 16:26:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ensimmäinen kitara skidinä oli akustinen Ibanez joka oli oikeakätiselle.
Soittelin sitä vasenkätisesti ja oikeakätisen kielityksellä. Jonkinmoinen seinä tuli vastaan ja päätin opetella kielet "oikeinpäin" käännettynä soittamaan.
Nyt näin nelikymppisenä se samankaltainen seinä on taas edessä!
Pitäis varmaan alkaa ottamaan kitaratunteja :D
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
inkognito
12.11.2010 16:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tämä on mielestäni opettelukysymys. Itse olen umpivasuri ja joskus skidinä ensimmäisen kitaran saatuani, joka siis oli "normaalikätisille", en ajatellut, että kumminkaan päin olisi tuntunut ainakaan merkittävästi sen luontevammalta. Nyt on tullut sellaiset 15 vuotta tahkottua umpivasurina oikeakätisten kitaroilla, ja yhtä paska olen edelleen :D Nyt jos pitäisi alkaa toisinpäin tsiigaamaan, niin se olisi käytännössä sama kuin aloittaisi koko homman alusta.
 
TripleR
12.11.2010 17:03:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joutuukos satulan kääntämään toisinpäin, jos kielten "kätisyyttä" vaihdetaan? Omassa sähkiksessä näyttäisi olevan nimittäin epäsymmetrinen tuo satula.
 
Tuukka74
12.11.2010 18:36:10 (muokattu 12.11.2010 18:43:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos "normaaliin" ei totu niin jotain vasuria löytyy kuitenkin.
 
http://www.amazon.com/RST-BK-Left-Electric-Instructional/dp/B000WCPE20
Blaah, normi kokoinen tais ollakin...
 
Tämä on kait juniori kokoa...
http://www.amazon.com/RST-Short-Sca … N9&s=generic&qid=1289580061&sr=1-10
 
Illu
12.11.2010 18:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TripleR: Joutuukos satulan kääntämään toisinpäin, jos kielten "kätisyyttä" vaihdetaan? Omassa sähkiksessä näyttäisi olevan nimittäin epäsymmetrinen tuo satula.
 
Kyllähän se uuden satulan vaatii, symmetrinen tai ei, kielten paksuudet ei oikein sovi toisinpäin. Kääntäminen ei useinkaan onnistu, koska urat on usein viilattu viettämään lavan kärkeä kohti.
 
TripleR
12.11.2010 21:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Illu: Kyllähän se uuden satulan vaatii, symmetrinen tai ei, kielten paksuudet ei oikein sovi toisinpäin. Kääntäminen ei useinkaan onnistu, koska urat on usein viilattu viettämään lavan kärkeä kohti.
 
Näinhän se kaiken järjen mukaan on. Ihmettelin vain, kun kukaan ei maininnut asiaa koko ketjussa..
 
Fishlicker
12.11.2010 22:12:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuukka74: Jos "normaaliin" ei totu niin jotain vasuria löytyy kuitenkin.
 
http://www.amazon.com/RST-BK-Left-Electric-Instructional/dp/B000WCPE20
Blaah, normi kokoinen tais ollakin...
 
Tämä on kait juniori kokoa...
http://www.amazon.com/RST-Short-Sca … N9&s=generic&qid=1289580061&sr=1-10

 
En löytäny tarkkoja specsejä noista, mutta kumpikaan ei "näytä" junnukitaralta, jotka näyttää yleensä silmiinpistävästi siltä, kun ne ois tehty jonkun sortin hobiteille. Eli mitähän toi 3/4 scale tossa tarkottaa.
 
Antroid
12.11.2010 22:43:03 (muokattu 12.11.2010 22:43:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kannattaa ehkä kokeilla et josko se lähtis sujumaan tilatulla kitaralla oikeakätisesti. Tietenkin jos tytöstä tuntuu luontevammalta ottaa se kitara vasenkätisesti, niin sitten vaan vasurikitaraa hommaamaan. Mä en olisi voinut kuvitellakaan aloittaessani soittavani oikeakätistä kitaraa, sen verran umpivasuri olin. Nyt varmaan sujuisi suhteellisen nopeasti oikeakätiseen totuttelu, mutta ei viitsi enää käyttää aikaa alkeiden opetteluun, kun soittaa ehtii nykyisellään muutenkin liian vähän.
Unelmakitarien hommaaminen on vähän hitaampaa/kalliimpaa vasurilla, eikä voi soitella kaverien soittimilla, mutta muuta haitaa en vasenkätisesti soittamisesta keksi.
 
Quu
12.11.2010 23:15:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antroid: ...eikä voi soitella kaverien soittimilla, mutta muuta haitaa en vasenkätisesti soittamisesta keksi.
 
Mutta eipähän ole kaverit räpläämässä sun soittimia. :D
 
Aloittajalle: Jos tytöstä tuntuu luontevimmalta soittaa vasuristi kaikesta huolimatta niin ei kannata heti kättelyssä etsiä vasurikitaraa. Kielet tosiaan vaan toisinpäin niin kyllä silleenkin oppii soittamaan. Tahdostahan se on loppujenlopuksi kiinni, oli se kitara miten päin tahansa.
 
Itse soitan vasenkätisesti. Soittoharrastus lähti bassosta, mutta kun ei ollut bassoa tai rahaa sellaiseen niin käännettiin yhdestä sähkiksestä satula (tallaratkaisuna toimi kierretanko) ja pistettiin siihen sähkiksen 4 paksuinta kieltä.
 
Varsinaisesti kun aloin kitaraa soittamaan niin ensimmäiset 7kk soitin oikeakätistä kitaraa josta käänsin kielet.
 
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
Manasse
13.11.2010 00:27:42 (muokattu 13.11.2010 00:33:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on näitä ikuisuuskysymyksiä, mikä on painotus? Onko kitaraharrastus kamahiplailua ja uusia viboja eri kitaroista vai äänien tuottamista sillä samalla vanhalla pelillä? Vasurin täytyy tyytyä niukahkoon tarjontaan
mutta aivan varmasti löytyy pätevä instrumentti joka kitaratyypissä (klassinen,western,puoliakustinen jne.) ja joka hintaluokassa. Ei tosin välttämättä lähikaupasta mutta maailmalta, palautusoikeudella.
Hendrixin aikoina oli vähemmän tarjontaa ja hän joutui kääntämään oikeakätisen Straton kielet.
Mutta Jimikin soitti vasen alhaalla eikä opetellut soittamaan oikeakätisesti.
Itse käänsin veljeni nailon-Landolan kielet vasurille koska kitaransoitto oli vähän helpompaa ja ennen kaikkea
luontevampaa näin. Enkä ymmärtänyt satulan viilailusta silloin vielä mitään.
Eihän minusta kummoista kitaristia ole tullut mutta aina on soitin löytynyt, ei tosin kavereilta eikä Torilta.
 
Tuosta Thomann-paketista: Flikka ottaa kitaran käteen niinpäin kuin tuntuu ja soittaa vaikka yhtä kieltä
kerrallaan. Toisaalta lyhytskaalainen kitara 7-vuotiaan käsissä: voit mielestäni kääntää kielet Jimin tyyliin
vasenkätiseksi ilman mitään modifiointia. Kyllä se soi aivan riittävän hyvin innostaakseen musiikin maailmaan.
Mikäli homma johtaa vaikka musiikkiopistoon, niin klassiset kitarat(nailon-kieliset) saadaan käännettyä
satulan vaihdolla sopivaksi, saisikohan 50 eurolla ammattipajalla. Tai sitten vasuriakustinen suoraan, kyllä niitä löytyy.
 
7-vuotiasta ei pakoteta soittamaan oikeakätisesti, ei pakoteta soittamaan ollenkaan.
Hienoa on, että tarjotaan mahdollisuus vaikka vanhemmilta menisi hermot...
 
Naiskitaristit ovat aina piristys lajille ja vasureilla blues on jo syntyessä...
 
Ja voi sitä aloittaa rightillakin ja ostaa vasurilankun myöhemmin. Tosin tyyli on yleensä vain blues.
 
http://www.youtube.com/watch?v=SIkiHmKxx1U
 
edit: näköjään komppaan Quu:ta ainakin jonkin verran
 
pseDe
13.11.2010 23:51:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä tuo vasenkätisten kitaristien kitaran "väärinpäin" pitäminen.
Itse vasenkätisenä koen oikein päin soittamisen paljon helpommaksi
koska vasen käsi tekee tässä tarkemman työn pickaamisen sijaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «