Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Talla teräskieliseen akustiseen
1
joomak
10.11.2010 23:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruusupuu ja ebenholz ovat suosituimmat tallapuut teräskielisessä akustisessa. Mitä muita puulajeja olette käyttäneet tai tiedätte onnistuneesti käytetyn?
 
Tein pientä tutkimusta ulkomaisilla keskustelupalstoilla ja sieltä löytyi monenlaista mielipidettä. Mielipiteissä korostuivat perinteet ja kysymykset, että miksi ihmeessä täytyisi muita puita edes harkita, koska nuo ovat hyviksi todettuja. Useissa tapauksissa kysyjällä oli nurkissa lojumassa näyttäviä jämäpaloja, joista olisi tarkoitus talla tehdä. Toisaalta talloja oli tehty ainakin cocobolosta, wengestä, vaahterasta, tiikistä sekä erilaisista palisanterin sukuisista puista.
 
Teräskielisen akustisen tallapuun täytyisi olla kulutusta kestävää ja sitkeää sekä elämätöntä. Äänellisistä vaikutuksista en osaa sanoa sen kummempaa, mutta ainakin tallan paino vaikuttaa sointiin. Tätä pystyy kompensoimaan tallan koolla.
 
Vaaleista puista itselle tulisi mieleen vaahtera ja pyökki. Koivu on muuten sopiva, mutta eläväisempi puuna kuin vaahtera. Kataja on pehmeää vaikka sitkeä olisikin. Pihlaja on eläväinen. Entäpä esimerkiksi zebrano tai saarni?
 
Tummissa ebenholz ja ruusupuu ovat varmoja. Tiikki kuulostaa liimauksen kannalta arveluttavalta. Wenge ei jostain syystä vakuuta.
 
Mielenkiintoista olisi myös kuulla kokemuksia erilaisien tallojen (koko tai materiaali) vaikutuksesta sointiin. Pystyitkö kuulemaan eron? Itselläni ei ole vertailupohjaa tarpeeksi, jotta pystyisin kokemuksesta kertomaan. Googlesta löytää lisäinfoa englanniksi hakusanalla "guitar bridge".
 
jukcat
11.11.2010 07:59:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teräskielinen on vielä tekemättä, mutta tekemääni naikkariin laitoin tallan wengestä ja mielestäni toimii hyvin. En usko että tallalla olisi kovin järisyttävää vaikutusta soundiin- no massa tietysti vaikuttaa ja se jos on aivan todella pehmeää puuta- mutta nämä eben, wenge, ruusupuu, cocbolo jne toiminevat melko samalla lailla.
Enemmän vaikuttaa braces ja kannen materiaali. K. Liikasen kanssa joskus asiasta juttelin ja hänen mielestään esim. akutisessa kitarassa olis melkeinpä parempi jos kaula ei kovin paljon soisi eli sielläkin asiat keskittyvät kanteen ja koppaan.
Tiedä sitten- henkimaailman juttuja. Netissä on mieletön määrä tekstiä akustisen tekemisestä ja kaikkilla on joku oma suosikki jippo- yksi yhteinekin tekijä löytyy- työn laatu.
naikkarini soundia:
http://www.mikseri.net/playsong.php?id=411293
 
sex, juice and rock'n roll..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «