Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten CVT-teknikka on saanut jalansijaa Suomessa.
1
Forell
31.08.2010 00:06:12 (muokattu 31.08.2010 00:09:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon tänään tätä tekniikkaa meillä opetetaan? Te jotka olette tätä opiskelleet, millaiset kokemukset teillä siitä on? Olen joissakin viesteissä viitannut
miten CVT on itseäni auttanut kehittymään laulajana, ainakin jonkin verran.
 
18is9
31.08.2010 17:24:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No en nyt ole varsinaisesti CVT:tä opiskellut. Mutta ihan hyvät perusteethan se kertoo siitä miten ääni pelaa.
 
Kääntöpuolena nyt voi sitten sanoa sen että ei siitä nyt aina niin hirveästi ole apua. Vähän kuin kysyisi Steve Vailta että mikä se on nyt se suuri salaisuus sun tekniikassa ja se vastaa että "ei saa jännittää, pitää soittaa rennosti". Ei se juuri auta soittamaan kuin Vai vaikka kuinka ei jännitä :).
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Jeweli
03.09.2010 12:26:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehuin juuri toisessa ketjussa tätä tekniikkaa. Olen niin sanotusti klassisen taustan omaava ja nyt viime vuosina myös opiskellut enemmän tai vähemmän pop-jazz laulua. Olen aina pitänyt pop-laulua yllä myös klassisen ohella, mutta nyt vuosi sitten minulla kävi tuuri, että pääsin musiikkiopistoon ja sain opettajakseni CVT:hen perehtyneen opettajan. Olin lukenut CVT:stä jonkin verran ja se kiinnosti minua kovin, koska tuntui, että lauluni kehittyminen polki jotenkin paikallaan. CVT auttoi minua kovasti eteenpäin ja löysin sen avulla ihan uusia ulottuvuuksia äänestäni. Minä voin lämpimästi suositella tekniikkaa kaikille. Ehkä toiset saavat siitä irti enemmän kuin toiset, mutta ne perusjutut toimivat varmasti yhtä hyvin ihan kaikille.
 
Oot melkein kuin naispuolinen Captain Planet juttujes perusteella.. :) -pira
Forell
03.09.2010 19:08:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin lukenut CVT:stä jonkin verran ja se kiinnosti minua kovin, koska tuntui, että lauluni kehittyminen polki jotenkin paikallaan. CVT auttoi minua kovasti eteenpäin ja löysin sen avulla ihan uusia ulottuvuuksia äänestäni.
 
Voitko tai haluatko valaista mitä uusia asioita löysit? Itse opiskelin vain vähän aikaa klassista ja en omasta mielestäni kehittynyt tarpeeksi. Olen jo sen verran vanhempikin, että päätin lopettaa.
 
Klassisen tyylin opiskelu on vuosien prosessi, että saa äänen sen tyylin mukaiseksi. Mikä CVT:ssä on se pointti, joka kehittää laulamista, ainakin kevyen musiikin näkökulmasta paremmin kuin esim. vuosien laulaminen kuorossa. Ainakin näin oman kokemuksen perusteella voi sanoa.
 
Santerus
04.09.2010 12:16:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CVT:ssä sulle periaatteessa annetaan käteen "konkreettisesti" ne asiat, jotka tarviit että äänesi kuulostaa haluamaltasi. Eli periaatteessa ääni on vähänniinku hajotettu osiin, jotka on erittäin järkeviä ja helppo ainakin minusta ymmärtää. Google kertoo lisää.
 
Sopii helvetin hyvin sellasille, jotka on kiinnostuneita laulutekniikasta, siitä miten erilaiset äänet tehdään. Itsekin kehityin ensimmäisen 2 kuukauden aikana huimasti ja kehitys jatkuu edelleen. :) suosittelen erittäin lämpimästi.
 
Forell
04.09.2010 21:21:49 (muokattu 04.09.2010 21:32:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toiset tarvitsee tekniikkaa enemmän kuin toiset. Ainakin itse keskivertolaulajana tarvitsen lauluteknistä apua.
 
Forell
04.09.2010 21:26:32 (muokattu 04.09.2010 21:34:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee vähän CVT:n kehumiseksi. No ei se mitään. Tarkoituksena oli myös selvittää, jos joku tietää, kuinka monta CVT:n opettajaa suomesta löytyy. Kuinka monessa kaupingissa opetusta on. Miten se on Suomeen rantautunut. Löytyykö Pohjois-Suomesta opettajia. Kursseista ja hinnoista ym.. Ken tietää se kertokoon jos tahtoo.
 
Forell
04.09.2010 21:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko Oulussa tai sen lähialueella CVT opetusta ?
 
joznaja
05.09.2010 20:18:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutama CVI:stä valmistunut on Helsingissä. Ensi kesäksi valmistuu kymmenisen lisää. Taitaa olla parisen kymmentä yhteensä valmistuvaa parin vuoden sisällä.
 
Suurin osa Helsingin alueella, yksi Porvoossa, 2 Jyväskylässä, 2 Pohjanmaalla, Oulun korkeudella ilmeisesti yksi...
 
Kohta avataan suomalaisten CVT-opettajien omat sivut..siellä sitten yhteystietoja jne.
 
Laitamme linkkiä jahka sivut valmistuu.
 
:)
 
Forell
05.09.2010 23:38:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kohta avataan suomalaisten CVT-opettajien omat sivut..siellä sitten yhteystietoja jne.
Laitamme linkkiä jahka sivut valmistuu.

 
Kiitos näistä tiedoista. Jään/jäämme odottelemaan.
 
EikkaKuikka
05.10.2010 19:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joznaja:Kohta avataan suomalaisten CVT-opettajien omat sivut..siellä sitten yhteystietoja jne.

Laitamme linkkiä jahka sivut valmistuu.

 
Tarkoittikohan joznaja www.completevocaltechnique.fi -sivua? Semmoinen näkyisi olevan auki tällä hetkellä.
 
yykaakoonee
pietari-poika
11.10.2010 12:45:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloitteleva laulaja, aloitin tämän vuoden maaliskuussa laulelemaan eli about puolisen vuotta tullut harrastettua. Otin kevään/kesän aikana muutamat (~10?) 45 min laulutuntia eräältä yksityiseltä henkilöltä, ja nyt syksyllä olen saanut koulusta (ilmaisia) 25 min laulutunteja kerran viikossa. Ostin CVT-kirjan kesällä ja olen kerennyt jo tutustumaan siihen jonkin verran.
 
Ehkä hankalin juttu tossa itseopiskelussa on se, että kukaan ei ole kertomassa menikö joku juttu nyt ihan oikein vai ei. Lisäksi moodien löytämisessä on sikäli ongelmaa, etten aina tiedä missä moodissa mikäkin ääni tuli tuotettua. Ehkä eniten tuloksia olen saanut kuuntelemalla ja matkimalla kirjan mukana saatavia netistä ladattavia ääninäytteitä.
 
Nuo CVT-kurssit kyllä kiinnostavat, harmi vaan ettei oikein ole rahaa mihinkään. Luultavasti jossain vaiheessa kokeilen yksipäiväistä kurssia, kunhan ensin kehityn jonkin verran. Äänialaa multa löytyy ihan kivasti, mutta keskiceestä ylöspäin lähdettäessä se ei oikeastaan ole vielä käyttökelpoista. Falsetilla (neutral-moodi?) kyllä pystyn laulamaan, mutta kuuntelemani musatyylit vaatisivat hieman kiinteämpää ääntä. Metallisemmilla moodeilla (curbing/overdrive) pystyn laulamaan joitakin vokaaleja noin oktaavin alalta keskiceestä ylöspäin, mutta sanoista ei tule mitään. Ja lisäksi jos laulan jotain melodiaa yläalueelta yhdellä vokaalilla, energiani loppuu kesken. Olen nyt yrittänyt harjoitella curbing-moodin vokaaleita ääninäytteitä matkimalla. Pienoinen ongelma vaan piilee siinä, etten ole varma lipsahdanko esim. overdrive-moodiin curbingia harjoitellessani. Jos laulan todella lujaa, olen melko varma että olen overdrive-moodissa (huudon kaltaisuus), mutten oikein tiedä missä overdriven ja curbingin raja menee. Overdrive-moodin harjoittelussa on lisäksi se ongelma, että asun kerrostalossa jossa kuuluu varsin hyvin äänet toisiin asuntoihin joten volyymin kanssa tulee ongelmia. Siksi yritän harjoitella curbing-moodia.
 
Raisaliina
09.11.2010 22:26:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin vuoden CVT-laulutunneilla, enkä kehittynyt juuri ollenkaan (harjoittelun puuttella voi myös olla vaikutusta..). Jotkut on sitä mieltä, että CVT sopii enemmän niille, joilla on jo hyvä perustekniikka. Tiedän kyllä joitakin CVT:tä perusteellisesti opiskelleita, joilla on kyllä mahtava tekniikka ja laulu toimii täydellisesti.
 
However, mun mielestä on ehkä muutenkin vähän tyhmää se, että kaikille opetetaan ihan samaa tekniikkaa, minkä jälkeen kaikki laulaa ihan samalla tavalla. Hyvästit persoonalliselle lauluäänelle!
 
Santerus
10.11.2010 23:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eikä laula "samalla tavalla". Tottakai kaikilla on omanlaisensa ääni, se nyt on ihan anatomiaa. Mutta fakta vain on se, että kaikkien ihmisten äänet toimivat samalla tavalla, mutta eivät silti kuulosta samalta.
 
Raisaliina
18.11.2010 22:46:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahoittelut yleistyksestäni. Mutta.. ite en ainaakaan oo kuullu montaa laulajaa, joilla olis loistava tekniikka ja persoonallisuus samassa paketissa.
 
Santerus
19.11.2010 00:26:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä edes tiedät, milloin jollain on hyvä tekniikka?
 
Forell
19.11.2010 12:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raisaliina: pahoittelut yleistyksestäni. Mutta.. ite en ainaakaan oo kuullu montaa laulajaa, joilla olis loistava tekniikka ja persoonallisuus samassa paketissa.
 
Saattaa olla myös niin, että huonolla tekniikalla keskittyy liikaa laulamisen puhtauteen ja muihin laulamiseen liittyvään tekniseen osaamiseen ja persoonallinen "heittäytyminen" ja parempi tulkinta kärsii. Eli mielestäni hyvällä tekniikalla voi laulaa paremmin ja persoonallisemmin.
 
Thevisa
27.11.2010 23:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raisaliina: pahoittelut yleistyksestäni. Mutta.. ite en ainaakaan oo kuullu montaa laulajaa, joilla olis loistava tekniikka ja persoonallisuus samassa paketissa.
 
FFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!
 
Löin juuri oikeasti nyrkillä seinään, saatanan muusikoiden.net. Henkilökohtaisena loukkauksena, kaikella pahalla tarkoitin. Itse en ole kuullut yhtään puutteellisella tekniikalla varustettua laulajaa, joka olisi ulkomusiikillisilla jutuilla korvannut tämän. Täyteläisellä äänellä vetävät opistomuusikot ovat aina parempia kuin autotallibändien pihisijät ja rääkyjät, no exceptions. Se persoonallisuus joko tulee siinä mukana tai ei, mutta mikään ei ole tympeämpää kuin keskinkertaisen laulajan eläytyminen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «