Aihe: Asiantuntija-apua ensimmäisiin hankintoihin
1 2 3 4 512 13 14 15 1620 21 22 23 24
Accord
11.08.2010 16:59:33
Olen pitkään harkinnut sähkökitaran soiton aloittamisen ja nyt olen sitten vanhempien kanssa sopinut asian, eli ensimmäinen kitara olisi hankittava.
Soittaisin enimmäkseen kitaralla rokkia joten siihen lajiin sopivaa kitaraa etsin.
Kitaran hinta saisi pyöriä 200-300 euron sisällä.
Ajattelin etten tilais tätä ekaa kitaraa netistä, koska haluaisin kokeilla sitä kitaraa ensin ennen ostamista ja kun ei kokemusta kitaroista ole, niin onnistuisin varmaan ostamaan huonoimman mahdollisen sähkärin.
Eli, mitä musiikkiliikettä suosittelisitte täältä pk-seudulta josta saisi hyvää palvelua ja hyvän kitaran aloittelijalle, sekä mitä liikettä kannattaa välttää jos ei halua tulla huijatuksi? Kaveri suositteli Keravan Intro music -liikettä. Onko teillä kokemusta kaupasta?
Minkä merkkistä kitaraa suosittelisitte aloittelijalle?
Kiitos niille jotka viitsii auttaa. :)
Zeeboo
11.08.2010 17:42:09 (muokattu 11.08.2010 17:42:36)
Puuttumatta tuohon merkkikysymykseen, suosittelen lämpimästi tutustumaan mnetin tori-ilmoituksiin...
http://muusikoiden.net/tori/index.p … ?id=1&location=all&type=all
...koska käytetyn soittimen hinta on just samanlaiseen uutteen verrattuna paljon pienempi. 300€:llä saat käytettynä soittimen, jonka hinta liikkeen hyllyssä voi olla tuplat.
...koska "terve" käytetty soitin tuskin alkaa puittensa puolesta temppuilemaan. Mikkejä, potikoita virityskoneistoja jne voi aina vaihtaa, mutta jos vaikkapa kaula menee ropelille, niin se on vähän hankalampi juttu. Jos soitin on neck-through, se on vielä vähän hankalampi juttu
...käytetyn soittimen arvo ei putoa samalla tavalla kuin uuden. "Järjettömät hintapyynnöt"-ketjussa on hyviä esimerkkejä, joissa käytetyn pyyntihintaa kommentoidaan vertaamalla uuden hintaan. Karkeasti yleistäen: 500€ uutena maksavasta soittimesta 300€ on suht ok pyyntö. Jos on tarvetta laittaa soitin kiertoon uudestaan, 300€ on edelleen suht ok pyynti. Entä, jos hommaa uutena 300€ maksavan soittimen ja yrittää laitta joskus myyntiin...

Kannattaa kysyä liikkeestäkin niitä käytettyjä.
White men can't Monk
Thothmes
12.09.2010 15:44:39 (muokattu 12.09.2010 15:49:00)
No varsinaisesti en mikään kitara-asiantuntija ole, mutta heitetään nyt jotain edelliselle kysyjälle.

Perusrockin soittoon oivia vehkeitä on esim. Stratocaster-, Telecaster-, Les Paul- ja SG-malliset kitarat. Nuo on tavallaan niitä tavallisimpia kitaratyyppejä, joista sitten eri valmistajilla on eri tasoisia ja hiukan erilaisia versioita eri hintaluokissa.

Kannattaa vaikkapa tutustua hiukan että millä kitaroilla sellaiset artistit soittaa, joiden soundista pidät kovasti. Käytännössä millä tahansa sähkiksellä soittaa suurinpiirtein minkä tahansa laista musaa (poislukien ihan ääripäät). Noilla edellämainituilla onnistuu kaikki jazzista metalliin, eli ne ovat aloittelijalle aika hyviä peruskitaroita. Sen jälkeen voi sitten seuraavaa ostaessa ehkä painottaa enemmän oman maun suuntaan, mutta noilla et voi mennä pahasti pieleen.

Lisäksi se, että kitara miellyttää omaa silmää, on aika tärkeää. Jos kitara näyttää tylsältä/naurettavalta/rumalta, ei sitä vaan ole kiva soittaa, vaikka se ehkä tuntuukin lapselliselta.

Sitten omia mielipiteitä:

-Epiphonen kitarat ovat hinta-laatu-suhteeltaan melkoisen hyviä vehkeitä, pidän kovasti niistä mitä olen kokeillut. Samoin jos saat käsiisi vaikka käytettynä Tokain, sinulla on laatukitara. Muitakin hyviä merkkejä on, nämä ehkä omia suosikkeja vähäisellä kokemuksella.
-Itse en suosittele floikkaa eli Floyd Rose-tallaa aloittelijalle, ellei sitä ihan oikeasti ehdottomasti tarvitse. Huono floikka on kamala vehje ja tekee virittämisestä yhtä helvettiä. Lisäksi se maksaa eli sen hinta säästetään muista osista.
-En suosittele ensimmäiseksi kitaraksi mitään kovin eksoottista hevikirvestä jumbonauhoilla, koska se ei ole kovin häävi yleiskitara.

Tsemppiä harrastukseen, eiköhän joku viisaampi osaa kertoa lisää.
RamoQ
14.09.2010 21:30:04
Nyt vaan painelet sinne musiikkiliikkeseen ja hieman kokeilet erinlaisia kitaroita. Huomaat siten parhaiten että minkä äänestä ja tuntumasta tykkäät eniten.

Noiden Epiphonien lisäksi kannattaa tsekata Squierit.
"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
Nazareth
15.09.2010 13:06:40 (muokattu 15.09.2010 13:06:46)
RamoQ: Nyt vaan painelet sinne musiikkiliikkeseen ja hieman kokeilet erinlaisia kitaroita. Huomaat siten parhaiten että minkä äänestä ja tuntumasta tykkäät eniten.

Noiden Epiphonien lisäksi kannattaa tsekata Squierit.

Vintaget ovat myös perushyviä, ite oon muutamaa kokeillut ja suht päteviä olivat. Mainitut Tokai on kans.
Sitkeä rotta. Räkäjarrujen läpi karannut räkä päätyy musiikkiin. Nää soi.
RamoQ
15.09.2010 13:11:28
Nazareth: Vintaget ovat myös perushyviä, ite oon muutamaa kokeillut ja suht päteviä olivat. Mainitut Tokai on kans.

Niinjoo ja sitten kannattaa seurata tota mnetin toria. Sieltä voi tuohon rahaan löytyä oikeesti hyviä keppejä.
"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
Nazareth
15.09.2010 13:25:13
RamoQ: Niinjoo ja sitten kannattaa seurata tota mnetin toria. Sieltä voi tuohon rahaan löytyä oikeesti hyviä keppejä.

Nimenomaan. Tosi usein näkyy.
Sitkeä rotta. Räkäjarrujen läpi karannut räkä päätyy musiikkiin. Nää soi.
peksu_ASD_ASD
18.09.2010 18:28:10
Hei, ajauduin tänne sellaisen asian puitteissa, kun olen ostamassa ensimmäistä sähkökitaraa, tuommosta yamahan C-40 akustista pari vuotta soitellu, elikkäs minkälaista vahvistinta+keppiä kannattaisi lähteä hankkimaan. Budjetiksi vois heittää yht. 300€, olen katellu vähän tuommosta Roland Cube 30x vahvaria, käytettynä n. 100€(kaverilta) ja jotain Fenderin Squier kitaraa. Onko tuo ihan hyvä setti aloittelialle vai pitäisikö kitaran valitsemisessa ottaa jotain huomioon vielä, esim. merkkiä, hintaa tai jotain. Niin ja mistä tämä kaikki kannattaisi hankkia?
RamoQ
18.09.2010 19:11:55
peksu_ASD_ASD: Hei, ajauduin tänne sellaisen asian puitteissa, kun olen ostamassa ensimmäistä sähkökitaraa, tuommosta yamahan C-40 akustista pari vuotta soitellu, elikkäs minkälaista vahvistinta+keppiä kannattaisi lähteä hankkimaan. Budjetiksi vois heittää yht. 300€, olen katellu vähän tuommosta Roland Cube 30x vahvaria, käytettynä n. 100€(kaverilta) ja jotain Fenderin Squier kitaraa. Onko tuo ihan hyvä setti aloittelialle vai pitäisikö kitaran valitsemisessa ottaa jotain huomioon vielä, esim. merkkiä, hintaa tai jotain. Niin ja mistä tämä kaikki kannattaisi hankkia?

Cube 30x 100€ on ihan hyvä sijoitus osta poies...

Kitaran etsintä voidaan aloittaa sillä että minkälaista musiikkia soitat/unelmoit soittavasi? Kiinnostaako jonkun tietyn artistin soundi? Tykkäätkö jostain tietystä muodosta erityisesti? Yleisesti nuo Squierit on ihan kelpo pelejä... Niistä ihan halvimmista löytyy kyllä moitteita mutta kuitenkin...
peksu_ASD_ASD
26.09.2010 16:16:14 (muokattu 28.09.2010 14:32:34)
RamoQ: Cube 30x 100€ on ihan hyvä sijoitus osta poies...

Kitaran etsintä voidaan aloittaa sillä että minkälaista musiikkia soitat/unelmoit soittavasi? Kiinnostaako jonkun tietyn artistin soundi? Tykkäätkö jostain tietystä muodosta erityisesti? Yleisesti nuo Squierit on ihan kelpo pelejä... Niistä ihan halvimmista löytyy kyllä moitteita mutta kuitenkin...

Pink Floyd ja David Gilmourin soundi vois olla hyvä esimerkki :)

THOMANN NYLONSTRAP 3,98 EUR_
FENDER SQUIER BULLET STRAT RW FRD 105,00 EUR_
THE SSSNAKE IPP1060_3,44 EUR_
LÄHETYSKULUT 12,00 EUR

Tuommosta settiä oon thomanilta kattonu, ois hyvän hintanen..
Onko luotettava sivusto ja tuleeko perille tänne peräpohjolaan nuilla lähetyskuluilla?
RamoQ
01.10.2010 20:11:02
peksu_ASD_ASD: Pink Floyd ja David Gilmourin soundi vois olla hyvä esimerkki :)

THOMANN NYLONSTRAP 3,98 EUR_
FENDER SQUIER BULLET STRAT RW FRD 105,00 EUR_
THE SSSNAKE IPP1060_3,44 EUR_
LÄHETYSKULUT 12,00 EUR

Tuommosta settiä oon thomanilta kattonu, ois hyvän hintanen..
Onko luotettava sivusto ja tuleeko perille tänne peräpohjolaan nuilla lähetyskuluilla?

Tuo halvimman sarjan Squieri ei hirveän häävi kitara ole... Puut siinä on ihan ok ja hyvällä onnella kitara on muutenkin soitettava... Usein vaan metalliosat eivätkä mikit ole kovin laadukkaita... Jos yhtään viittit niin sijoita ennemmin vaikka tähän: http://www.thomann.de/fi/cort_g210_bk.htm
Näistäkin tietysti löytyy huonoja kappaleita mutta itse olen Cortit hyviksi kitaroiksi todennut.

Thomann itsessään on luotettava sivusto ja tavarat tulevat tänne pohjoiseenkin ilman ongelmia.
peksu_ASD_ASD
03.10.2010 17:05:37
RamoQ: Tuo halvimman sarjan Squieri ei hirveän häävi kitara ole... Puut siinä on ihan ok ja hyvällä onnella kitara on muutenkin soitettava... Usein vaan metalliosat eivätkä mikit ole kovin laadukkaita... Jos yhtään viittit niin sijoita ennemmin vaikka tähän: http://www.thomann.de/fi/cort_g210_bk.htm
Näistäkin tietysti löytyy huonoja kappaleita mutta itse olen Cortit hyviksi kitaroiksi todennut.

Thomann itsessään on luotettava sivusto ja tavarat tulevat tänne pohjoiseenkin ilman ongelmia.

Selvä homma, kiitoksia vastauksista.
Mäykysti
04.10.2010 14:14:08
Kaveria Ibanez RGD-320 hevikepille kitaransoiton opiskeluun ja kotisoittoon tarvittaisiin? Tarkoitus soitella ihan metallia, heavya, trashillä ja iliman kunhan kielenvahto ja viritys onnistuu. Peavey Vypyr 15/30W olen lähinnä katsellut, ja näiden hinnat on haarukassa, olisiko muita vaihtoehtoja mitä kannattaisi katsella ja soitella? Efektejä en omista mutta toki sellaisiakin saa suositella vai onko kotisoittoon parempi jokin multi-efekti? Viritin on myös hakusassa.
ravensoul
04.10.2010 14:37:47
Mäykysti: Kaveria Ibanez RGD-320 hevikepille kitaransoiton opiskeluun ja kotisoittoon tarvittaisiin? Tarkoitus soitella ihan metallia, heavya, trashillä ja iliman kunhan kielenvahto ja viritys onnistuu. Peavey Vypyr 15/30W olen lähinnä katsellut, ja näiden hinnat on haarukassa, olisiko muita vaihtoehtoja mitä kannattaisi katsella ja soitella? Efektejä en omista mutta toki sellaisiakin saa suositella vai onko kotisoittoon parempi jokin multi-efekti? Viritin on myös hakusassa.

Vypyriähän on kyllä kehuttu päteväksi. Voxin VT-sarjan heviorientoituneita XL-malleja voinee myös harkita. Isolla wattimäärällä ei tee mitään kotisoitossa mutta jos ei tee budjetin kans liian tiukkaa, niin isompitehoisissa on tukevampisoundiset kajarit.

Polkimia kannattanee ostella sitten jos tarvetta ilmenee. Tai jos haluaa niin joku edullinen multilauta, millä selvitellä eri efektien käyttötarkoituksia.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
arska72
04.11.2010 21:01:07 (muokattu 05.11.2010 21:38:55)
Moi.Ostin ensimmäisen kitarani kuukausi sitten.Päätin vanhoilla päivillä(38v.) aloittaa mukavan harrastuksen.
Mulla on Fender Resonator FR-50 ja kysynkin;
Voiko siihen laittaa mikin?Jos voi,minkälainen kannattaa?Kuka laittaa?Mitähän tulisi koko lysti kustantamaan?Vahvistin suositus tälle kitaralle kotikäyttöön?
Pirkanmaalla asustan (Sastamala)
Kiittäen etukäteen,Arska

(jos väärä paikka,voisko mode siirtää oikeaan?Infota viestillä,mihin meni?)
arska72
05.11.2010 22:34:22
^Eikö neuvoakaan löydy?Pitäydynkö tässä,vai hommaanko aidon sähkökitaran rinnalle?
mattim
05.11.2010 22:49:37 (muokattu 05.11.2010 22:53:54)

arska72: Moi.Ostin ensimmäisen kitarani kuukausi sitten.Päätin vanhoilla päivillä(38v.) aloittaa mukavan harrastuksen.
Mulla on Fender Resonator FR-50 ja kysynkin;
Voiko siihen laittaa mikin?Jos voi,minkälainen kannattaa?Kuka laittaa?Mitähän tulisi koko lysti kustantamaan?Vahvistin suositus tälle kitaralle kotikäyttöön?
Pirkanmaalla asustan (Sastamala)
Kiittäen etukäteen,Arska

(jos väärä paikka,voisko mode siirtää oikeaan?Infota viestillä,mihin meni?)

Soittimen pysyvä muokkaus ei koskaan kannata rahallisesti ;.) Millaista soundia haet ? Sähkökitarasoundia vaiko resonaattorisoundia vahvistettuna ? Akustisen kitaraan tarkoitetulla kontaktimikilliä lähtisin liikkeelle, jos resonaattorisoundi olisi se juttu. Sähkökitarasoundia ja soittotyyliä/tapaa varten sähkökitara rinnalle.

Matti
Palo on rajoitettu kivijalkaan/Väärin sammutettu
Fiction
02.12.2010 12:49:07 (muokattu 02.12.2010 15:17:21)
Morjens vaan.

Päätin tuossa joku aika sitten alkaa tekemään asioita joita olen aina halunnut tehdä ja lopettaa jatkuvan nörtteilyn tietokoneella ym. vastaavan ajantuhlauksen ja nyt olisi siis tarkoitus aloittaa sähkökitaran soiton opettelu.

Senverran täältä olenkin jo osannut omatoimisesti katsella, että vahvariksi olen päättänyt ottaa tuon MicroCuben, kun kerrostaloasunnossa tulee varmaan soiteltua ainakin aluksi, jonkinsortin kuulokkeet lienee myös pakollinen hankinta.

Kitara onkin sitten vähän hankalampi valita, 200-300e budjettiin mahtuu monenlaista kepakkoa, mutta laadukkaimmat näistä taitavat löytyä Ibanezilta, Yamahalta, Fenderiltä, Epiphonelta ja kenties ESP:ltä? Nyt sitten muutaman päivän nettikauppojen selailun jälkeen tuo Epiphonen G-400 sarja on ehkä osoittautunut mielenkiintoisimmaksi ja nyt lähinnä haluaisin mielipiteitä siitä, että onko tuo hyvä keppi tuohon hintahaarukkaan, vai tyyliin "ihan ok" verrattuna johonkin toiseen samanhintaiseen? Olisi myös tarve tietää eri G-400 mallien erot, niitä kun on ainakin nämä kolme:

http://www.thomann.de/fi/epiphone_gothic_g400.htm

http://www.thomann.de/fi/epiphone_vintage_g400_wb_02.htm

http://www.thomann.de/fi/epiphone_sg_g400_eb.htm

Näistä jokaista taitaa olla myös mahdollisuus tilata jonkinsortin bundlessa, ainakin kitara + kitaralaukku -settejä oli tarjolla.

Ja tosiaan musiikki mitä haluan oppia soittamaan on todennäköisimmin rockista vähän raskaampaan, jos nyt ei ihan minnekään bläkkis -raskaaseen asti, myöskään mitään Dragonforce -tiluttelua ei ole tarkoitus harrastaa.

Että mikäs noista nyt olisi kannattavin hankinta ja onko noilla käytännössä miten suuria eroja? Itse olen jo noista kallistunut tuohon SG G-400 malliin, mutta toki mieleni on muutettavissa jos noissa kahdessa muussa olisi jotain minkä takia kannattaisi valita toinen niistä. Ja toki muunkin merkkisiä kitaroita saa ehdottaa, mikäli tuo Epiphone jostain syystä ei olisikaan hyvä.

Toinen juttu minkä kanssa tarvitsisin vähän ohjausta, on nuo piuhat, hihnat yms. pikkusälät, ilmeisesti paskaan ei kannata näissäkään tyytyä, mutta itselleni on vähän vaikeampi hahmottaa mitkä tuotteet ovat laadukkaita ja mitkä eivät.

Kiitoksia ja kumarrus jo etukäteen mahdollisista tulevista valistuksista.

Ja äh, meinasin ensin tilata tuotteeni thomannilta, mutta taitaa joutua tyytymään johonkin kalliiseen suomalaiseen liikkeeseen.. ainoa maksuvaihtoehtoni on nääs käteinen (säästöt) ja veikkaan ettei tuo UPSin käteismaksu onnistu näin pienellä paikkakunnalla oltaessa..
RamoQ
03.12.2010 18:33:17
Noilla kitaroilla ei niin hirvittävän suuria eroja.
Noitsa tuo Gothic ehkä ertottuu koska siinä on näemmä rungossa käytäetty Leppää ja Mahonkia. Kahdessa muussa pelkkää mahonkia.
Muut erot taitavatkin sitten olla visuaalisia, kaikissa kolmessa.

Yleisesti tuota SG-400 on kehuttu parhaaksi halpis SG:ksi, joka on yleisesti hyväksytty mnetissäkin. Omatkin kokemukset ovat ihan hyvät.

Paikallisista musaliikkeistä voi onnella saada hinnan tingittyä lähelle Thomannin hintaa. Muusikoiden.netin toriakin kannattaa pitää silmällä.
Nopealla haulla löytyi muutamakin.

http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … ax=&category=1&with_image=0
"Kannattaa välttää huonoja floikkakitaroita, niissä ei oo floikkaa"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)