Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multiefekti putkicombolle -> helppo ja keikkakelpoinen?
1 2
Guitaristi75
09.11.2010 18:48:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens,
 
Nyt tarttis vähän asiantuntia apua!
 
Mulla on Orangen Rocker30 putkicombo, jossa kaksi kanavaa, Dirty ja Clean.
Kummankin soundit on mielestäni erinomaiset, mutta ihan peruskamaa, eli säätövaraa ei paljoa ole, muutakuin gainin suhteen.
 
Tällä hetkellä boostina Bad Monkey ja sitten ihan tavallinen kaikupedaali. Kiinnostaisi sellainen hyvin helppokäyttöinen multiefekti, joka keikallakin helppokäyttöinen eli se mitä tarvitsen on..
 
- paria, kolmea eri säröä
- clean
- reverb, delay, chorus
 
Eli ei mitään mahdottomuuksia, ja toki tiedän että perinteiset purkit on "paras" vaihtoehto, mutta pakkohan on olla olemassa joku härpäke joka passaa tarpeisiini?
 
Ja toki tuossa putkicombossa on mainio se itse putkisoundi, joten en tarvitse mitään vahvistinmallinnuksia..ainoastaan siis boostia ja efektejä..
 
Eli, jelepata saa.. :) Etukäteiskiitos!
 
Jari
 
Krice
09.11.2010 19:26:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä osuu varmaan suoraan maaliin:
http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_nova_system.htm
 
aimoo
09.11.2010 20:00:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä kanssa toisessa setissä (hybridi)compo ja siihen liitetty efektiloopin kautta alesis quattraverb ja piakkoin myös rocktron hush samassa lenkissä, tarvittaessa lead-boostit ibanez ts-9:llä jos on pakko lennossa laittaa hieman boostia lisää päälle, harvemmin tosin on ollut tarvetta..
Toinen vaihtoehto olisi ollut boss gt-8 tyylinen multiefekti härpäke, joka on aika paljon saanut positiivista käyttäjä palautetta.
Olekko tutustunut boss gt-8 tai gt-10 multiefektilaitteeseen, torilta suht helppo bongata, ja jollei miellyt', myyminen suht kivutonta.
 
erty
09.11.2010 20:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks Line 6 M9/13 ois näppärä peli?
 
LaMotta
09.11.2010 20:11:44 (muokattu 09.11.2010 20:12:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tehnyt noin 30 keikkaa Bossin GT-10'llä. Itseäni alkoi ärsyttämään noiden irtoefektien jatkuva säätäminen. Digivehkeen säädöt ei muutu, kun ne kerran on saanut kohdalleen. Ja niin clean kuin särösoundien sooloboostauksien levelit on aina kohdallaan.
 
Voi teitä, humanismista juopuneet nihilistit.
Borlag
09.11.2010 20:14:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Olen tehnyt noin 30 keikkaa Bossin GT-10'llä. Itseäni alkoi ärsyttämään noiden irtoefektien jatkuva säätäminen. Digivehkeen säädöt ei muutu, kun ne kerran on saanut kohdalleen. Ja niin clean kuin särösoundien sooloboostauksien levelit on aina kohdallaan.
 
Helposti mahtuu sinne lankun salkkuun/pussiin yksi laminoitu A4 johon rustattu perussäädöt omille härpäkkeille jos on huonomuistista sorttia. Ei asioista tarvitse tehdä vaikeampia vain koska voi.
 
aristoteles666
09.11.2010 20:17:57 (muokattu 09.11.2010 20:19:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Borlag: Helposti mahtuu sinne lankun salkkuun/pussiin yksi laminoitu A4 johon rustattu perussäädöt omille härpäkkeille jos on huonomuistista sorttia. Ei asioista tarvitse tehdä vaikeampia vain koska voi.
 
kuinka yhden nappulan painaminen on vaikeampaa kun samalla kaikki vaihtaa efekteissä asentoja ennalta määrättyihin paikkoihin kuin kyykistellä A4 toisessa kädessä kääntämässa nappuloita?
 
saati että tekee sen kesken biisin?
 
paitsi että pitää pysyä pystyssä kun painaa toisella jalalla nappulaa.
 
LaMotta
09.11.2010 20:18:18 (muokattu 09.11.2010 20:48:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Borlag: Helposti mahtuu sinne lankun salkkuun/pussiin yksi laminoitu A4 johon rustattu perussäädöt omille härpäkkeille jos on huonomuistista sorttia. Ei asioista tarvitse tehdä vaikeampia vain koska voi.
 
Tämä menetelmä oli aiemmin käytössä. Kyllä mä pidän multiefektiä parempana työkaluna. Ei häiriöitä. Toki on niin, että jos se menee rikki niin sitten ei ole "mitään."
 
Jos käyttää vain yhtä soundia niin silloin perinnepedaali on ok.
 
aristoteles666: kuinka yhden nappulan painaminen on vaikeampaa kun samalla kaikki vaihtaa efekteissä asentoja ennalta määrättyihin paikkoihin kuin kyykistellä A4 toisessa kädessä kääntämässa nappuloita?...
 
Elä jo muuta viserrä.
 
Voi teitä, humanismista juopuneet nihilistit.
Borlag
09.11.2010 20:25:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei niitä potikoita tarvitse käännellä kuin sen kerran, ja sekin ainoastaan jos ovat kuljetuksessa kääntyneet pois siltä halutulta vakioasetukselta. Siinä vaiheessa kun multsareissa on mahdollista vaihtaa se yksi huonolta kuulostava efekti paremmaksi yhtä kätevällä tavalla kuin mitä irto efekteillä voi tehdä, siinä vaiheessa olen valmis myöntämään multsareiden helppouden.
 
Tietenkin jos omaan soittoon kuuluu isommat efektikikkailut joissa tarvitsee jatkuvasti erilaisia säätöjä samoista efekteistä niin sitten, itse tyydyn kuitenkin siihen että ne efektit tuovat sitä maustetta soittoon, ei toistepäin.
 
aristoteles666
09.11.2010 20:31:14 (muokattu 09.11.2010 20:31:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Borlag:. Siinä vaiheessa kun multsareissa on mahdollista vaihtaa se yksi huonolta kuulostava efekti paremmaksi yhtä kätevällä tavalla kuin mitä irto efekteillä voi tehdä, siinä vaiheessa olen valmis myöntämään multsareiden helppouden.
.

 
zoom 9030 oli jo joskus -88 mahdollisuus valita efekti yhdeksästä blokista (eli yksi yhdeksästä, eikä kaikki tarvinnut olla edes päällä) nuolinäppäimellä ja sitte neljä potikkaa joilla vääntää ihan kuin pedaalissa, sitten painat store ja se on siinä.
 
Karhukoira74
09.11.2010 20:32:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tämä osuu varmaan suoraan maaliin:
http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_nova_system.htm

 
Tätä vois jopa ite harkita jos ois tarve hankkia...ite tykkään periaatteessa plug and play -soundista, johon ei kuulu kuin viritinmittari väliin max. Mutta oishan tommonen kiva, kun soittelee jotain muuta....
 
-So many assholes, so few bullets-
LaMotta
09.11.2010 20:32:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Borlag: Ei niitä potikoita tarvitse käännellä kuin sen kerran, ja sekin ainoastaan jos ovat kuljetuksessa kääntyneet pois siltä halutulta vakioasetukselta. Siinä vaiheessa kun multsareissa on mahdollista vaihtaa se yksi huonolta kuulostava efekti paremmaksi yhtä kätevällä tavalla kuin mitä irto efekteillä voi tehdä, siinä vaiheessa olen valmis myöntämään multsareiden helppouden.
 
Eihän tässä väitetäkään, että multiefekti olisi soundeiltaan parempi, vaan että se on työkaluna huomattavasti parempi.
 
Voi teitä, humanismista juopuneet nihilistit.
Borlag
09.11.2010 20:36:00 (muokattu 09.11.2010 20:49:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Eihän tässä väitetäkään, että multiefekti olisi soundeiltaan parempi, vaan että se on työkaluna huomattavasti parempi.
 
Monipuolisuudeltaan kyllä, sitä en käy kiistämään. Soundit itselle kuitenkin se tärkeämpi, enkä vielä ole multsaria löytänyt jossa ne olisivat riittävän hyvät omaan käyttöön. Toki samaan hengenvetoon todettava että multsareista kokeiltu vain näitä halpiksia, ja Line6 mallinnokset tuttuja Toneportin kautta, ei vakuuta tuollaiset.
 
edit: tässä pientä esimerkkiä omasta ajatustyylistä tämän suhteen
 
vahvistimessa kaksi kanavaa, clean ja särö. Cleania voi buustata vaikka tubescreamer tyylisellä säröttimellä jolloin käytössä on sillä puolella clean -> roso, tuosta voi vaihtaa vahvistimen säröön jolloin on se toinen särö tyyli käytössä, jota voi myöskin buustata tuubihuutajalla jolloin saa vielä hieman lisää potkua. Jos tuo ei vielä riitä tai haluaa kokonaan toisen luonteen omaavan särön, voi lisätä kokonaan toisen tyyppisen särön kuten fuzzin tai perus distortionin (kuten olen itse tehnyt).
 
Tuohon päälle hyvä soundinen dilsa niin pärjää jo todella pitkälle. Reverbit ottaisin mieluusti vahvistimesta, mutta on noitakin pedaalina ihan kelpopurkkeja. Siihen sitten phaseria, flangeria, octaveria, mitä nyt haluaakaan. Jos ei yhdestä purkista tykkää, pistää torille kunnes löytää sen mistä tykkää. Multsarista vaikea tehdä samoin jos siinä on muut jutut hyviä ja se yksi huono.
 
wilo
09.11.2010 20:43:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu jotain 5-6 erilaista ja eri merkkistä multiefektiä. Oli niissä hyviäkin puolia, mutta tätä nykyä olen siirtynyt irtopedaaleihin, joita on pedaalilautaan kertynyt 11-12 kappaletta. Opettelemistahan se on vaatinut, mutta saundi on vaan niin paljon parempi että paluuta ei ole ainakaan toistaiseksi.
 
Itse asiassa paria viimeisintä multiefektiä käytin pääasiassa siten, että kytkin jalkakytkimillä patchin sisällä yksittäisiä efektejä päälle/pois - vähän samaan tapaan kuin erillispedaaleja.
 
Se on tullut todettua, että molemmat (multsari ja irtopedaalit) käyvät keikoille. Kummassakin on omat hyvät puolet, mutta irtopedaaleissa on toistaiseksi yksi lyömätön ominaisuus: saa valita juuri sen särön tai efektin, jonka katsoo sopivimmaksi.
 
LaMotta
09.11.2010 20:53:48 (muokattu 09.11.2010 20:54:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin.
 
Mitäs ne perinnepedaalien sooloboostaus- ja särölevelit on sitten kun kitara vaihdetaan vaikka gibsonista stratoon, eli kun mikkityyppi vaihtuu? Taitaa mennä säätämiseksi.
 
Multiefektiin voi tallettaa samat efektit eri muistipankkiin ja säätää toiselle kitaralle omat säädöt. Kitaraa vaihdettaessa tarvitsee vain valita kulloisenkin kitaran muistipankki käyttöön.
 
Omat kokemukset on ne, että noi perinnepedaalien särö ja boostaussäädöt toimii tarkasti vain yhdelle kitaralle kerrallaan. Tai sit mä en vaan osaa.
 
Voi teitä, humanismista juopuneet nihilistit.
Borlag
09.11.2010 21:02:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Ai niin.
 
Mitäs ne perinnepedaalien sooloboostaus- ja särölevelit on sitten kun kitara vaihdetaan vaikka gibsonista stratoon, eli kun mikkityyppi vaihtuu? Taitaa mennä säätämiseksi.
 
Multiefektiin voi tallettaa samat efektit eri muistipankkiin ja säätää toiselle kitaralle omat säädöt. Kitaraa vaihdettaessa tarvitsee vain valita kulloisenkin kitaran muistipankki käyttöön.
 
Omat kokemukset on ne, että noi perinnepedaalien särö ja boostaussäädöt toimii tarkasti vain yhdelle kitaralle kerrallaan. Tai sit mä en vaan osaa.

 
Tästä kyllä samaa mieltä, miettinyt itse että ottaisin jonkun puhtaan volume boosterin hoitamaan tuota, eli polkaisisin sen päälle rakokastelinta käyttäessäni, ja pois SG:n kanssa.
 
magister
09.11.2010 21:03:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarttis sellaisen muistilla ja midillä varustetun mustekalan näköisen boxin, jossa olisi 12 askelmoottoria ja niissä kiinni sellainen kierrejousivaijeri, joka taipuu mutta pyörii.
 
Vaijerien päissä on klipsit jotka laitetaan kiinni perinnepedaalien potikoihin.
 
Sitten eikun polkaisee mustekalan muistinappulaa ja askelmoottorit kääntelee perinnepedaalit oikeaan asentoon.
 
Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä.
Karhukoira74
09.11.2010 21:03:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Ai niin.
 
Mitäs ne perinnepedaalien sooloboostaus- ja särölevelit on sitten kun kitara vaihdetaan vaikka gibsonista stratoon, eli kun mikkityyppi vaihtuu? Taitaa mennä säätämiseksi.
 
Multiefektiin voi tallettaa samat efektit eri muistipankkiin ja säätää toiselle kitaralle omat säädöt. Kitaraa vaihdettaessa tarvitsee vain valita kulloisenkin kitaran muistipankki käyttöön.
 
Omat kokemukset on ne, että noi perinnepedaalien särö ja boostaussäädöt toimii tarkasti vain yhdelle kitaralle kerrallaan. Tai sit mä en vaan osaa.

 
Mie en vaan fiddu jaksa yhenkään purkiin kanssa säätää ja vääntää ja sitten kun niitä pistetään miljuuna peräkkäin. Jos mitä nupista ei saa niin sitä ei tartte =)
 
Paitsi jos valita pitäisi niin ite oisin varmaan moulinex-miehiä. Ihan sen helppouden takia.
 
-So many assholes, so few bullets-
aristoteles666
09.11.2010 21:17:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä otan kyllä säröt vahvistimesta, en pedaaleista, ja räkkivehkeestä kaiut delayt chorukset jos käytän, mutta nitä on eri tarkoituksiin muistissa eri variaatioina joten voin tuosta vaan vaihtaa ne kaikki yhdellä napilla tai samalla aikaa vaihtaa vaikka vain sen yhden jalalla painamalla.
 
eli ehdottomasti ohjelmoitava efekti.
 
Guitaristi75
10.11.2010 05:19:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia Kricelle heti aloitus-kommentista!
 
Onko jollain kokemusta tästä TC Electronicin Novasta? -> http://www.thomann.de/fi/tc_electro … id=6a96d7397e9749899418da40bc1422ce
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «