Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulamikit
1 2
Crimsomnia
06.11.2010 21:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten näitä kuuluisi oikeasti käyttää? En ole itse koskaan löytänyt niistä muita puolia kuin soundin tukkeuttamisen, mutta jotkut kyllä tykkää vekslata sitä mikkiswitchiä soolojen keskellä. Kokemusta on halvoista tehdaskököistä, SD:sta ja paffeista, ja ainoastaan jälkimmäiset ovat soundanneet kohtuu siedettävältä, mutta en mä niitä siltikään käyttäisi.
 
Valaiskaa plz.
 
aristoteles666
06.11.2010 21:52:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Miten näitä kuuluisi oikeasti käyttää? En ole itse koskaan löytänyt niistä muita puolia kuin soundin tukkeuttamisen, mutta jotkut kyllä tykkää vekslata sitä mikkiswitchiä soolojen keskellä. Kokemusta on halvoista tehdaskököistä, SD:sta ja paffeista, ja ainoastaan jälkimmäiset ovat soundanneet kohtuu siedettävältä, mutta en mä niitä siltikään käyttäisi.
 
Valaiskaa plz.

 
kokeile kerätä pudonneita ruuveja tai neuloja lattialta, kätevä sellaiseen.
 
vvaltsu
06.11.2010 22:00:47 (muokattu 06.11.2010 22:01:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ainakin on niin paljon bassoa säädöissä, että kaulamikillä menee muhjuksi. Kun käyttää molempia mikkejä, niin soundiin saa sitä pehmeyttä ja silti vähän erottelevuutta ja napsua. Sen takia on kiva plussa jos kitaran mikit ovat ns. tasapainossa keskenään. Bändisoitossa kaulamikkiä voi tietysti käyttää sooloissa, koska silloin ei tarvitse korvata basistin puuttumista basson boostaamisella --> soundi ei muhjuunnu. Onhan se kiva vetää pikkusäröillä eksoottisia sooloja tai sitten ultimaattisia klasarihyperarpeggioita, kaulamikillä tietysti.
 
E: Vähän selvennystä tekstiin.
 
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
Y3J
06.11.2010 22:09:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän varmaan enemmän kaulamikkiä tai varsinkin kahden mikin yhdistelmää kuin yksistään tallamikkiä. Soitan telellä enkä soita heviä.
 
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen. http://www.myspace.com/rumbleonthesea
tracyjacks
06.11.2010 22:11:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän varmaan enemmän kaulamikkiä tai varsinkin kahden mikin yhdistelmää kuin yksistään tallamikkiä. Soitan Les Paulilla enkä soita heviä.
 
Point
06.11.2010 22:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän kaulamikkiä oikeastaan aina pikkurosojen ja cleanien kanssa. Sooloissa sitten vaihtelevasti. Kyllä sille käyttöä keksii.
 
K_A
06.11.2010 23:03:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaulamikki on käytössä bändin kanssa sillon ku soitan soolonpätkiä tai melodioita korkeelta, pyöristää soundia ja tekee siitä miellyttävämmän kuunnella. Käytän myös parissa biisissä koko biisin ajan kun en jaksa ruuvata säröä pienemmälle muutamaan cover-biisiin. Tehdassetin kaulamikki oli kyllä ihan turhia, sitä en käyttäny mihinkään.
 
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.
ReBeat
06.11.2010 23:36:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No heti tuli mieleen ainakin kolme tarkoitusta.
 
1. Herkimmät puhtaat sävyt saa ehdottomasti kaulamikeillä (tallamikit 85% turhia taas tohon tarkotukseen, paitsi väliasentosoundeissa)
2. Kaulamikillä saa monesti mukavat fuzz-pörinät
3. Ynkkä-soundeista se toinen eli miellyttävän fluidi liidi lähtee myös kaulamikillä
 
Lisäksi tosiaan kaulamikin suomat väliasentosoundit on yleensä parhautta.
 
trih
07.11.2010 00:43:35 (muokattu 07.11.2010 00:46:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Paul sen tiesi; kaulamikillä värssyt (Rhythm) ja tallamikillä (Treble) kertsit ja ultrasoolot. Heleppoa. Kaulamikki tosiaan tumma ja muhju mutta sitä käytetään efektinä, esim GNR:tä Sweet Child O' Minem.
 
Lisäys
 
Moderniin metallicasoundiin käytetään pelkkää tallamikkiä, joillekin se vaan on tärkeää ulkonäöllisesti pitää kaulamikkiä mutta modernissa metallissa ja tiukassa soundissa se on vaan tiellä niinku naiset ku kunnolla nuss.........
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
s8na
07.11.2010 19:56:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on vähä sama ongelma menossa. Mietiskelin tossa et oisko järkeä koittaa vaihtaa kaulamikkiä kokomahonkilespassa, jotta sais sitä tukkosuutta / bassosuutta pois vai onko se vaan sellanen ominaisuus kitarassa jolle ei voi mitään. Nyt mikit on siis BKP nailbombit. Ei millään jaksais taas hassata rahaa ja tinailla jos vaikutus on minimaalinen. Ongelma alkoi oikeestaan vahvarin vaihdon yhteydessä, marssali oli kirkas mutta toi nykynen taas vähän liian tumma. Vai pitääkö vaan vejellä tallamikillä tyynesti kaikki.
 
www.mikseri.net/peppiyhtye/
RamoQ
07.11.2010 21:28:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telen kaulamikillä tosiaan saa mukavasti säröiset bluesit sopivan pyöreänä ja paksuna...
 
"It's only rock'n roll but I like it"
-JiiTee-
07.11.2010 21:49:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Miten näitä kuuluisi oikeasti käyttää? En ole itse koskaan löytänyt niistä muita puolia kuin soundin tukkeuttamisen, mutta jotkut kyllä tykkää vekslata sitä mikkiswitchiä soolojen keskellä. Kokemusta on halvoista tehdaskököistä, SD:sta ja paffeista, ja ainoastaan jälkimmäiset ovat soundanneet kohtuu siedettävältä, mutta en mä niitä siltikään käyttäisi.
 
Valaiskaa plz.

 
Oletan että tässä viitataan passiivisiin humbucker mikkeihin? Mikäli ei, niin alla olevasta ei vältsysti ole iloa.
 
Lisäksi alla olevan toimivuus riippuu varmaan todella paljosti musatyylistä, mutta kokeillaan silti. Itse haen saundit lähes poikkeuksetta näin:
 
1. Valitaan kitaran mikkivalitsimesta kaulamikki -asento.
2. Haetaan vahvistimesta (+pedaaleista jos niitä käyttää) sävynsäädöillä soundi joka miellyttää korvaa ja ei mene tukkoon.
3. Valitaan kitaran mikkivalitsimesta tallamikki -asento.
4. Säädetään kitaran tone potikalla saundi halutuksi (mahdollinen liika treble pois).
 
Yllämainittu toimii erityisen hyvin silloin kun ei puljata pedaalien kanssa, käytössä on les paul ja volume / gain tasoa säädellään kitaran volumella ja soundin sävyjä kitaran tonepotikoilla. Näin saadaan tasapainoinen soundipaletti molemmista mikeistä.
 
Mikäli ohjeesta ei ole apua, niin alkaisin tsekkaamaan että kitaran mikit on "oikein" säädetty. Eli ei liian lähellä kieliä (=paljosti signaalia, voi vetää vaffarin tukkoon) eikä liian kaukana (=heikompi signaali, tummentaa saundia). Toisinaan etenkin kaulamikin tapauksessa on syytä myös tarkkaan tsekata mikissä olevat kielikohtaiset naparuuvit -> kaulamikillä olen usein tehnyt niin että "bassokielet" on alempana ja "soolokielet" ylempänä, eli ei sitä perinteistä "kaarikuviota".
 
Crimsomnia
08.11.2010 00:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-JiiTee-: Mikäli ohjeesta ei ole apua, niin alkaisin tsekkaamaan että kitaran mikit on "oikein" säädetty. Eli ei liian lähellä kieliä (=paljosti signaalia, voi vetää vaffarin tukkoon) eikä liian kaukana (=heikompi signaali, tummentaa saundia).
 
Yhdessä mun lentoveessä on kaulamikin ja kielten välissä ehkä eniten ilmaa kaikista, ja mun korvissa se vetää kaikista vähiten muhjuun. Riippuu sitten varmaan mikistä.
 
trih
08.11.2010 00:18:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kandee muistaa että sähkökitaran mikki ei poimi puun sointia. Se poimii pelkästään kielen värähtelyn eli se miten kieli väräjää on se soundi. Kieli häiritsee mikrofonin magneettikenttää, siitä soundi. Mahonki tai jeesus runkopuuna laittaa kielen väräjämään eri tavoin. Puu itsessään ei soi sähkökitarassa, pelkästään akustisessa.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
McNulty
08.11.2010 00:27:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Kandee muistaa että sähkökitaran mikki ei poimi puun sointia. Se poimii pelkästään kielen värähtelyn eli se miten kieli väräjää on se soundi. Kieli häiritsee mikrofonin magneettikenttää, siitä soundi. Mahonki tai jeesus runkopuuna laittaa kielen väräjämään eri tavoin. Puu itsessään ei soi sähkökitarassa, pelkästään akustisessa.
 
Miksi sitten vaahteraotelautainen Tele kuulostaa napakammalta kuin ruusupuisella otelaudalla varustettu? Samoin mahonkikaulainen Tele kuulostaa erilaiselta kuin vaahterakaulainen Tele. Kummankin ollen pulttikaulainen ja samalla mikkisatsilla, tietysti.
 
Joku Strato-hullu voisi myös vetää mukaan saarnirunko vs. leppärunko -asetelman tai vaikka DA/Ampeg plexi-kitara vs. perinteiset puiset rungot.
 
Minusta asia ei ole täysin nuin yksioikoinen kuin annat ymmärtää.
 
Ristus notta täälähän on väkiä ku rumihien tanssiis!
munkero
08.11.2010 00:30:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Kandee muistaa että sähkökitaran mikki ei poimi puun sointia. Se poimii pelkästään kielen värähtelyn eli se miten kieli väräjää on se soundi. Kieli häiritsee mikrofonin magneettikenttää, siitä soundi. Mahonki tai jeesus runkopuuna laittaa kielen väräjämään eri tavoin. Puu itsessään ei soi sähkökitarassa, pelkästään akustisessa.
 
Eli toisinsanoen se on TÄYSIN yks paskan hailee että mihin ne mikit ja kielet laittaa kiinni?
 
Mietippäs nyt vielä uudestaan... :)
 
Karvamammutti: Vaikka runkkaatkin Jonne Aaronille, niin tämän lauseen perusteella rupesin heti tykkäämään siusta enenpi.
trih
08.11.2010 00:34:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

munkero: Eli toisinsanoen se on TÄYSIN yks paskan hailee että mihin ne mikit ja kielet laittaa kiinni.
 
Pääsääntöisesti näin :)
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
trih
08.11.2010 00:35:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Miksi sitten vaahteraotelautainen Tele kuulostaa napakammalta kuin ruusupuisella otelaudalla varustettu? Samoin mahonkikaulainen Tele kuulostaa erilaiselta kuin vaahterakaulainen Tele. Kummankin ollen pulttikaulainen ja samalla mikkisatsilla, tietysti.
 
Joku Strato-hullu voisi myös vetää mukaan saarnirunko vs. leppärunko -asetelman tai vaikka DA/Ampeg plexi-kitara vs. perinteiset puiset rungot.
 
Minusta asia ei ole täysin nuin yksioikoinen kuin annat ymmärtää.

 
Äijä kyllä tietää mut nyt teki mieli laittaa mutkat suoriksi :).
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
McNulty
08.11.2010 00:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Äijä kyllä tietää mut nyt teki mieli laittaa mutkat suoriksi :).
 
Sää oikaset ihan liikaa. Rupee tuollanen rallivauhti jo huimaamaan :)
 
Ristus notta täälähän on väkiä ku rumihien tanssiis!
trih
08.11.2010 00:44:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Sää oikaset ihan liikaa. Rupee tuollanen rallivauhti jo huimaamaan :)
 
Eiku käytiin tossa kavereiden kanssa meteliä vetämässä ni ei siinä nyanssit kuulu :D Pikku ralli tekee aina välillä terää :D:
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «