Aihe: boogie (ja blues) -sävellajit? | |
---|
sub zero 07.11.2010 17:59:45 (muokattu 07.11.2010 18:00:27) | |
|
mitkä sävellajit kannattaa opetella parhaiten boogieen (ja bluesiin)? (ehkä molli ja duuri ei ole niin oleellisia näissä tyyleissä, mutta se sävellajin pääsävel) en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa /
rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita |
|
sub zero: mitkä sävellajit kannattaa opetella parhaiten boogieen (ja bluesiin)? (ehkä molli ja duuri ei ole niin oleellisia näissä tyyleissä, mutta se sävellajin pääsävel) Itse ainaki huomannu että iso osa menee C:stä, G:stä, A:sta ja E:stä.. Toki muistakin, mutta riippuen millä soittimella kappale on kirjoitettu/nauhoitettu/kenen ehdoilla bändissä mennään :) "No ehkä sinä oot vaan syntynyt sähkörumpaliksi" -Dv |
|
Kun tää on kosketinpalsta niin teknisesti helpoimmat sormitukset on sävellajeissa, joissa on paljon mustia koskettimia. (Db, H, E, F#) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
sub zero 07.11.2010 22:43:07 (muokattu 07.11.2010 22:43:33) | |
|
olen soittanut 10 vuotta pelkästään C:stä (nuoteista tietysti muutakin). hauska nähdä, miten siirtymä onnistuu noista ville k:n mainitsemista sävellajeista vois tietysti aloittaa en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa /
rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita |
|
baron: Kun tää on kosketinpalsta niin teknisesti helpoimmat sormitukset on sävellajeissa, joissa on paljon mustia koskettimia. (Db, H, E, F#) Vasurin boogieblues-patterneissa tilanne on juurikin päinvastainen. |
|
Janus: Vasurin boogieblues-patterneissa tilanne on juurikin päinvastainen. Kaivoin jonkun vanhan boogie-albumin esiin ja transponoin muutaman C:ssä menevän vasurikuvion sekä H että Db-duuriin ja musta ne oli helpompia, sormien yli tai peukalon ali vienti on helpompaa kun peukalo valkealla/valkealle ja siirrytään mustalle tai mustalta. Jos jollain on erilaiset sormet niin soittakoon sitten C:stä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Kaivoin jonkun vanhan boogie-albumin esiin ja transponoin muutaman C:ssä menevän vasurikuvion sekä H että Db-duuriin ja musta ne oli helpompia, sormien yli tai peukalon ali vienti on helpompaa kun peukalo valkealla/valkealle ja siirrytään mustalle tai mustalta. Jos jollain on erilaiset sormet niin soittakoon sitten C:stä. Mutta otitko huomioon sitä, että esim. G:stä boogieta tai mitä nyt tahansa sen tyyppistä soittaessa on helppo vetää Bb-H samalla sormella. Samoin C:stä Eb-E. Varmaan ymmärsit, että tarkoitan blue notea. F:stä Ab-A. Bb:stä Db-D. H-duurissa se on hankalaa, pitää tehdä D-D#, samoin vaikka Db-duurissa F-Gb. COVS n:o 1. |
maza 08.11.2010 18:25:01 | |
|
Ite veivaan lähes aina F:stä, joka on jalkiobassojen kannalta kiva. |
|
mack the knife: samoin vaikka Db-duurissa F-Gb. Taisit kuitenkin tarkoittaa Fb-F? Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. |
maza 08.11.2010 19:04:30 | |
|
Ja kommentoinpa vielä sen verran lisää, että kun tuo kakkosinstrumentti on mulla trumpetti, niin F (eli trumpetin G) on myös sen kannalta mukava sävellaji. Ylipäätään puhaltimet on usein Bb- ja Eb-vireisiä, joka siis tarkoittaa käytännössä sitä, että torvet soundaavat varsinkin kokemattoman soittajan käsissä (ja etenkin suulla) parhaalta alennetuissa sävellajeissa. |
|
Turpahöylääjä: Taisit kuitenkin tarkoittaa Fb-F? Sori. Näinhän se on. Olikohan kuinka myöhään kirjoitettu. edit: Näkyi olevan. Mutta ei kännissä vaan suht poikki muuten. COVS n:o 1. |
|
mack the knife: H-duurissa se on hankalaa, pitää tehdä D-D#, samoin vaikka Db-duurissa F-Gb. Niissä voi soittaa sit sen jutun ylhäältä alas. Toista on C#-duuri, jossa on E-F ja G#-duuri, jossa H-C |
|
bluesis e ja a on aika jees niin kitaroil ja bassoil on helppoa |
baron 11.11.2010 14:58:45 (muokattu 11.11.2010 14:59:18) | |
|
Sergei Fallinen: bluesis e ja a on aika jees niin kitaroil ja bassoil on helppoa Nyt oot kosketinpalstalla, mä en ainaskaan tykkää E:stä enkä A:sta. Mieluummin Eb ja Bb. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Nyt oot kosketinpalstalla, mä en ainaskaan tykkää E:stä enkä A:sta. Mieluummin Eb ja Bb. niin mut pitäähän sitä muitakin mahdollisen bändin jäseniä ajatella. Vähän erikuulosta bluesia tulee Eestä ja Ebstä jos on normivireiset kitarat/etenkin bassot messis. Ja Bb soitetaan yleensä F-huuliharpul joka on muistaakseni korkein mikä taas kuulostaa mones jutus huonommalt jne jos taas soittaa soolona pianol niin eiks ne valkosetkin koskettimet riittäs |
|
Jos bändisoittoa varten sitä pluuskoskettelua treenaa, niin kyllä ne A:t ja E:t on aika hyvä olla hanskassa. Ovatten aika yleisiä lentokorkeuksia. A on minusta oikein kiva sävellaji kiipparibluesin viäntöön. Kaikki tarvittavat kolme sointua (A, D, E) on sen blues-skaalan suhteen niin "samannäköisiä", että kun opettelee yhden niin muutkin sujuu. Eri sävellajeissa koskettimien asemoinneista riippuen toimii vähän erilaiset jutut. Kaikissa on omat "sweet spottinsa". - balanssit täysille - |
|
Hitusen relevanttia muuten on sekin, että puhutaanko molli- vai duuribluesista... - balanssit täysille - |
baron 12.11.2010 10:26:13 (muokattu 12.11.2010 10:28:10) | |
|
kiippariippa: Hitusen relevanttia muuten on sekin, että puhutaanko molli- vai duuribluesista... Duuriblues mollibluesin toinen moodi, ei ne hirveästi poikkea. Ja jos mä tykkään soittaa bluesia puhaltajien enkä kitaristien kanssa? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Duuriblues mollibluesin toinen moodi, ei ne hirveästi poikkea. Kyllä mun mielestä on erittäin merkittävä asia, pelataanko duuri- vai mollitersseillä. Jos soittelet vaikkapa sitä mollibluesia siitä Bb:stä ja käytät tekniikkaa jolla yhdellä sormella liu'utat siitä Db:ltä D:lle, niin soivana sävelenä tuossa kohdassa on D, joka Bb-mollissa kuulostaa hiukka merkilliseltä. - balanssit täysille - |
|
kiippariippa: Kyllä mun mielestä on erittäin merkittävä asia, pelataanko duuri- vai mollitersseillä. Jos soittelet vaikkapa sitä mollibluesia siitä Bb:stä ja käytät tekniikkaa jolla yhdellä sormella liu'utat siitä Db:ltä D:lle, niin soivana sävelenä tuossa kohdassa on D, joka Bb-mollissa kuulostaa hiukka merkilliseltä. Miksi kukaan käyttisi sitä liukutekniikkaa Bb-mollibluesissa? |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|