Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ihme nopeusongelma..
1
Perkkis
07.11.2010 16:19:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ensiksikin pyydän anteeksi sitä että taas tulee tälläinen nopeuskysymys tänne,ihan kuin niitä ei jo tarpeeksi olisi mutta en ole löytänyt ongelmaani vastausta noista keskusteluista joita tähän asti olen katsellut.
 
ELI:yritän tuollaista Slashin biisiä kun Godfather Theme ( http://www.youtube.com/watch?v=hsHDLbNWqes ) opetella ja tuo kohta 0:07 - 0:16 olisi se ongelmakohta. sormet aukenevat kun tuota tarpeeksi soitan,luultavasti väärällä tyylillä. Kysynkin siis että pitäisikö tuo kohta vetää sweep tai alternative vai mitä näitä nyt onkaan niin tyylillä. Anteeksi mitä luultavimminkin väärä sanajärjestys,meillä on huono äidinkielen opettaja.
 
sickboy
07.11.2010 18:36:00 (muokattu 07.11.2010 18:37:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin äkkiseltään ottaisin sen itse noin. Eli pull-offia väliin.
Ei noilla lyöntisuunnilla niin hirveästi väliä ole.
 
_d________u__d______d_______u_d_____
 
--------------9----------------------9-----------
-12-b-(14)-----12-p-9----------------12-p-9--
--------------------------11-b-(13)-------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
 
Perkkis
07.11.2010 19:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Näin äkkiseltään ottaisin sen itse noin. Eli pull-offia väliin.
Ei noilla lyöntisuunnilla niin hirveästi väliä ole.
 
_d________u__d______d_______u_d_____
 
--------------9----------------------9-----------
-12-b-(14)-----12-p-9----------------12-p-9--
--------------------------11-b-(13)-------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------

 
no pistetään vähän yksityiskohtaisemmin: eli aluksikin mähän vedän tuon koko paskan vaan kahdella sormella,etusormella ja nimettömällä eli bendaukset nimettömällä ja ysit etusormella.eli oliskohan siinä jotain? sen lisäksi mä huomaan et mun käsi puutuu tosi nopeeta,en tiiä onko sitten väärä tekniikka vai pitäiskö olla ranteessa muutakin ku rannekello...sitten ku tarpeeks kauan tota paskaa jankutan nii lopussa se ei kuulosta enää yhtään miltään koska pikkauskäsi vetää koko paskaa aivan eri tahtiin kuin otelautakäsi jolloin tuloksena on vaan mykät kielet. toisinsanoen ongelma on siinä etten saa niitä toimimaan samaan tahtiin.olisko sulla jotaki treeniä tollaseen ongelmaan?
 
Perkkis
07.11.2010 19:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perkkis: no pistetään vähän yksityiskohtaisemmin: eli aluksikin mähän vedän tuon koko paskan vaan kahdella sormella,etusormella ja nimettömällä eli bendaukset nimettömällä ja ysit etusormella.eli oliskohan siinä jotain? sen lisäksi mä huomaan et mun käsi puutuu tosi nopeeta,en tiiä onko sitten väärä tekniikka vai pitäiskö olla ranteessa muutakin ku rannekello...sitten ku tarpeeks kauan tota paskaa jankutan nii lopussa se ei kuulosta enää yhtään miltään koska pikkauskäsi vetää koko paskaa aivan eri tahtiin kuin otelautakäsi jolloin tuloksena on vaan mykät kielet. toisinsanoen ongelma on siinä etten saa niitä toimimaan samaan tahtiin.olisko sulla jotaki treeniä tollaseen ongelmaan?
 
mähän siis soitan sen biisin nimenomaan tuolla yllä sanomallasi tavalla...
 
oiva tumpeloinen
07.11.2010 19:09:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perkkis: no pistetään vähän yksityiskohtaisemmin: eli aluksikin mähän vedän tuon koko paskan vaan kahdella sormella,etusormella ja nimettömällä eli bendaukset nimettömällä ja ysit etusormella.eli oliskohan siinä jotain? sen lisäksi mä huomaan et mun käsi puutuu tosi nopeeta,en tiiä onko sitten väärä tekniikka vai pitäiskö olla ranteessa muutakin ku rannekello...sitten ku tarpeeks kauan tota paskaa jankutan nii lopussa se ei kuulosta enää yhtään miltään koska pikkauskäsi vetää koko paskaa aivan eri tahtiin kuin otelautakäsi jolloin tuloksena on vaan mykät kielet. toisinsanoen ongelma on siinä etten saa niitä toimimaan samaan tahtiin.olisko sulla jotaki treeniä tollaseen ongelmaan?
 
On siihen hyväkin treeni. Treenaa tarpeeksi hitaasti. Jos ei tekniikka riitä heti lähtöön alkuperäiseen tempoon, niin se ei varmaan suju, vaikka kuinka yrittäisi runnoa sitä siihen. Soita tarpeeksi hiljaa, jotta saat kuvion sujumaan rennolla ja varmalla tavalla. Kun se on hanskassa, nostat tempoa pikku hiljaa. Niin ne muutkin treenaa itselleen vaikeat kuviot.
 
vvaltsu
07.11.2010 19:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on siis ongelmia oikean ja vasemman käden synkassa. Vedäppä tätä:
 
E 15-14-13-12----------------------------
B --------------15-14-13-12--------------
G ----------------------------15-14-13-12 jne.
 
Niinsanottu 1234 reeni. Voi tehdä myös toisinpäin, eli alottaa paksuimmalta kieleltä 12-13-14-15 ja niin edespäin.
 
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
Perkkis
07.11.2010 20:02:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: Sulla on siis ongelmia oikean ja vasemman käden synkassa. Vedäppä tätä:
 
E 15-14-13-12----------------------------
B --------------15-14-13-12--------------
G ----------------------------15-14-13-12 jne.
 
Niinsanottu 1234 reeni. Voi tehdä myös toisinpäin, eli alottaa paksuimmalta kieleltä 12-13-14-15 ja niin edespäin.

 
ja kiihdyttäen...kö? plus kauanko tätä pitäis päivässä tehdä että ruvetaan pääsemään samaan tai nopeampaan tahtiin kuin videossa+sitten vielä että kaikilla neljällä sormellako?
 
Perkkis
07.11.2010 20:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Näin äkkiseltään ottaisin sen itse noin. Eli pull-offia väliin.
Ei noilla lyöntisuunnilla niin hirveästi väliä ole.
 
_d________u__d______d_______u_d_____
 
--------------9----------------------9-----------
-12-b-(14)-----12-p-9----------------12-p-9--
--------------------------11-b-(13)-------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------

 
no nyt alan jo päästä samoihin nopeuksiin,tuo korkein ysi ei vain meinaa kunnolla soida...
 
Perkkis
07.11.2010 20:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: Sulla on siis ongelmia oikean ja vasemman käden synkassa. Vedäppä tätä:
 
E 15-14-13-12----------------------------
B --------------15-14-13-12--------------
G ----------------------------15-14-13-12 jne.
 
Niinsanottu 1234 reeni. Voi tehdä myös toisinpäin, eli alottaa paksuimmalta kieleltä 12-13-14-15 ja niin edespäin.

 
ei sulla mitään likkiä olis kun tuo on kuuleman perusteella pikkasen tympiää hommaa tuo ykskakskolmenelottaminen....
 
vvaltsu
07.11.2010 21:11:36 (muokattu 07.11.2010 21:21:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perkkis: ei sulla mitään likkiä olis kun tuo on kuuleman perusteella pikkasen tympiää hommaa tuo ykskakskolmenelottaminen....
 
Onhan tuo tylsän kuulosta mutta taitaa olla yksinkertaisuudessaan parhaimpia synkkareenejä. Voit tietysti vetää jotain melodista molliskaalaa improvisoiden, esim:
 
E-15-14-12-------12----------------------------------------
B-----------15-13---15-13-12-13-12------------------------
G--------------------------------------14-12---------------
D---------------------------------------------16-14-12-14~
A-----------------------------------------------------------
E-----------------------------------------------------------
 
E: Kannattaa itse tehdä noita likkejä, ja laittaa tarkoituksella niihin niitä juttuja mitkä tuottaa vaikeuksia. Tuohon voi laittaa vaikka jotain nopeita pulloff/hammer-on juitsuja väliin, jos niitä tarvitsee harjoitella. Tai sitten teet kokonaan oman juoksutuksen missä käytetään mahdollisimman paljon pulloffeja ja hammer-oneja, toisin sanoen juoksutus missä käytetään paljon legatoa.
 
+E: Noihin aikasempiin kysymyksiin vastausta, koskien 1234-treenausta. Aloitat niin hitaasti että se menee puhtaasti. Tiedän, vitutushan siinä tulee kun pitää hitaasti soittaa mutta ei mahda mitään :D Ja käytät kaikkia neljää sormea. Tuota voi vetää myös lämmitellessä, toimii molempien käsien lämmittelyssä vallan mainiosti. Sitten plussana, jos haluaa vähän haastetta, niin koitat pitää sormet mahdollisimman lähellä otelautaa soitettaessa, itsellä ei pikkusormi meinaa vieläkään pysyä vaan lähtee leijumaan stratosfääriin, vaikka kovasti olen yrittänyt tätä treenata poies.
 
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
sickboy
07.11.2010 21:57:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sit tietty kannattaa vetää kaikista asemista läpi kaulan ihan vaikka duuriasteikkoa tai pentatonista/bluesasteikkoa, noudattaa vaan tiukasti aseman sormitusta. Jos nämä termit menee ohi, niin joku muu saa selventää.
 
Tonski
07.11.2010 22:13:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Sit tietty kannattaa vetää kaikista asemista läpi kaulan ihan vaikka duuriasteikkoa tai pentatonista/bluesasteikkoa, noudattaa vaan tiukasti aseman sormitusta. Jos nämä termit menee ohi, niin joku muu saa selventää.
 
Tai sit säveltää jotain, missä joutuu käyttämään näitä tekniikoita, ja opettelee sen! Musa tulee ensin ja kädet alkaa pelaa kummasti, eikä homma tunnu niin tekniikkareeniltä jos saa ite päättää kuitenkin mitä säveltää -> homma on mielenkiintoista!
 
Joo aika jeesustelua on. Ketjun aloittaja tais tietää jo, miten ko. kohdan soittaa? Jos näin on, niin eikö auttas eka kokeilla kurinalaisesti hitaasti opetella sitä kohtaa niin pitkään, et se menee siihen biisin alkuperäistempoon? Jos ei oikeesti MITENKÄÄN mene, niin koetat liian hankalia taitotasollesi, tai soitat/opettelet sen jotenkin liian vaikeesti tai "päin vittuja".
 
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
Wolfhound
08.11.2010 12:20:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1234-treeniin lisää mielekkyyttä: Megadeth "In my darkest hour" (intron jälkeinen "välike") ? ;)
 
oiva tumpeloinen
08.11.2010 12:26:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonkohan mahtaa 1234-treenit auttaa tässä, kun suurin ongelma on kuitenkin kielten välinen hyppely plärällä.....mut saahan sitä toki treenata ihan mitä vain. Ennemmin mä tätä varten ottaisin vaikka jokaisen äänen eri kieleltä. Olisi vähän enemmän iloa treenistä.
 
Perkkis
08.11.2010 17:31:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: Onhan tuo tylsän kuulosta mutta taitaa olla yksinkertaisuudessaan parhaimpia synkkareenejä. Voit tietysti vetää jotain melodista molliskaalaa improvisoiden, esim:
 
E-15-14-12-------12----------------------------------------
B-----------15-13---15-13-12-13-12------------------------
G--------------------------------------14-12---------------
D---------------------------------------------16-14-12-14~
A-----------------------------------------------------------
E-----------------------------------------------------------
 
E: Kannattaa itse tehdä noita likkejä, ja laittaa tarkoituksella niihin niitä juttuja mitkä tuottaa vaikeuksia. Tuohon voi laittaa vaikka jotain nopeita pulloff/hammer-on juitsuja väliin, jos niitä tarvitsee harjoitella. Tai sitten teet kokonaan oman juoksutuksen missä käytetään mahdollisimman paljon pulloffeja ja hammer-oneja, toisin sanoen juoksutus missä käytetään paljon legatoa.
 
+E: Noihin aikasempiin kysymyksiin vastausta, koskien 1234-treenausta. Aloitat niin hitaasti että se menee puhtaasti. Tiedän, vitutushan siinä tulee kun pitää hitaasti soittaa mutta ei mahda mitään :D Ja käytät kaikkia neljää sormea. Tuota voi vetää myös lämmitellessä, toimii molempien käsien lämmittelyssä vallan mainiosti. Sitten plussana, jos haluaa vähän haastetta, niin koitat pitää sormet mahdollisimman lähellä otelautaa soitettaessa, itsellä ei pikkusormi meinaa vieläkään pysyä vaan lähtee leijumaan stratosfääriin, vaikka kovasti olen yrittänyt tätä treenata poies.

 
heei kiitos toi auttokin jo aika paljon :D
 
Perkkis
08.11.2010 17:39:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wolfhound: 1234-treeniin lisää mielekkyyttä: Megadeth "In my darkest hour" (intron jälkeinen "välike") ? ;)
 
nojoo itseasias mulla oli vaan sormet kohmees,näiden harjoitustenkautta pääsin sitten jo samaan vauhtiin jo seuraavana päivänä että kiitos vain kaikille :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «