Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 524 25 26 27 28
Baryton-B
08.02.2009 21:59:20

http://matrixsynth.blogspot.com/200 … ewi-3020-wind-controller-3020m.html

Jassoo, tuo EWI3020 onkin puhallin ja EWI3020m siihen sopiva soundmoduli.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia"
Baryton-B
03.03.2009 23:18:28

Harvinaista. Torilla myynnissä kaksi Roland XV-2020 syntikkamodulia ja yksi VL-70.
Klezberg
03.03.2009 23:27:09

Baryton-B: Harvinaista. Torilla myynnissä kaksi Roland XV-2020 syntikkamodulia ja yksi VL-70.

Onhan se, varsinkin jos etsii niitä. Noista VL70m on se harvinaisempi. XV-2020 on vain näppärä samplemoduli. ja sen maine puhallinpiireissä johtuu enemmäkin siitä että Matt on tehnyt sille hyvän soundipankin. Mistä muistuukin mieleeni: miksiköhän Matt ei saa aikaiseksi Fantom-soundipankkia, vaikka sen luulisi olevan helppoa sen perusteella mitä itse Fantomia tunnen. Taitaa hänellä olla nykyään bisnekset muussa kuin soundipankeissa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Baryton-B
04.03.2009 17:04:48

Klezberg: Onhan se, varsinkin jos etsii niitä. Noista VL70m on se harvinaisempi. XV-2020 on vain näppärä samplemoduli. ja sen maine puhallinpiireissä johtuu enemmäkin siitä että Matt on tehnyt sille hyvän soundipankin.

Juu ja se soundpankki ei ole kallis 70$ (vert. VL-70 Turbo), eli lienee pieni ohjelmallinen juttu jota myy Eurooppaankin. Kiinnostaisi hieman kokeilla tuota, mutta on noi soittamiset jääneet vähän taka-alalle.

Mistä muistuukin mieleeni: miksiköhän Matt ei saa aikaiseksi Fantom-soundipankkia, vaikka sen luulisi olevan helppoa sen perusteella mitä itse Fantomia tunnen. Taitaa hänellä olla nykyään bisnekset muussa kuin soundipankeissa.

Varsinkin kun Matt itse käyttää Fantomia. EWI foorumilla on hänen kuvansa alla laitteet mitä hän käyttää tai ainakin omistaa:

Gear List: Modified wireless MIDI EVI, Modded/MIDI'd Crumar EVI, Akai EVI1000, EWI4000s, EWI USB, Steinerphone EVI (w/custom Steiner JL Cooper MIDI box), EVI converted from EWI3020/EWI3020m, TURBO VL70-m x 2, Fantom XR, Korg M3 Module, TOA D3 Mixer, Boss SE-70 Effects Processor, Boss RC-50 Looper, FC9 Volume Pedal, Bose PAS Amp w/2 subs.

Hän on muuten ainoa jonka olen huomannut käyttävän trumpetin sormitusta EWI4000s minun lisäksi :) Olen kuunnellut EWI:ä paljon YouTubessa ja myös MySpacessa. EWI foorumilla on syntynyt aika vilkas keskustelu EWIUSB:stä.
Baryton-B
08.09.2009 19:27:03 (muokattu 08.09.2009 19:30:03)

Torilla myynnissä XV-5050. Käsittääkseni siihen saa Matt Traumin ääniä.m Hinta 300 euroa.
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Baryton-B
07.10.2009 15:26:01

Digitaalinen multi-instrumentti.
Tämä ei taitaisi kuulua tähän ryhmään, mutta siirtäkää mihin haluatte.
Huomaa, että tuossa on monta videoo katsottavana.
http://www.hilavitkutin.com/2009/10 … -mullistava-uusi-soitin/#more-14235

Täältä löytyy selkeämpi, yksityiskohtaisempi esittelyvideo englanniksi:
http://www.sonicstate.com/news/2009 … fficially-relased-first-look-video/
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Baryton-B
01.02.2010 22:48:04

Kurkistin pitkästä aikaa digipuhallinfoorumille ja löytyi tuollainen linkki. Tunteeko kukaan? Näyttäisi siltä, että joku suomalainenkin ollut kehittämässä ohjelmaa? Kirjautua pitäisi, mutta en löytänyt rekisteröintipaikkaa...jotta voisi imuroida ilmaisen ohjelman?

http://co.native-instruments.com/in … &plview=detail&patchid=7742

Myös tuollainen linkki löytyi, mutta siitä en tiedä mitään.
http://www.samplemodeling.com/en/products.php
Klezberg
06.11.2010 15:37:52 (muokattu 06.11.2010 16:48:54)

Baryton-B: Uutta tapahtuu digipuhallinrintamallakin. Matt Traum on tehnyt äänipankit Rolandin moduleihin. On vaan kallista, vaikka uusien tekniikoiden luulisi pudottavan hintoja:

- Roland Fantom XR Sampler Synth Rackmount Module Version 2 OS!
- Roland SonicCell Synthesizer Module with USB Audio Interface

http://www.patchmanmusic.com/roland.html

Tai siis nuo ovat niitä Rolandin moduleita, itse äänipankit löytyvät täältä http://www.patchmanmusic.com/rolandFantomXR.html . Mutta ovatpa tosiaan olemassa. Pitäisiköhän tuo ykköspaketti hankkia kokeeksi.

EDIT: Demot kuulostivat sen verran kivoilta, että laitoin tilauksen ykköspaketista, missä puhaltimet ovat, mutta eipäs tuo Matt taidakaan hoitaa noita hommia viikonloppuna. 90 taalaa oli hinta.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Baryton-B
06.11.2010 17:03:52

Klezberg: http://www.patchmanmusic.com/rolandFantomXR.html .
EDIT: Demot kuulostivat sen verran kivoilta, että laitoin tilauksen ykköspaketista, missä puhaltimet ovat, mutta eipäs tuo Matt taidakaan hoitaa noita hommia viikonloppuna. 90 taalaa oli hinta.

Kuuntelin ne kanssa. Informoi kokemuksiasi, eli onko äänet yhtä hyviä kuin sivuilla olevat demot?
Klezberg
06.11.2010 18:16:01

Baryton-B: Kuuntelin ne kanssa. Informoi kokemuksiasi, eli onko äänet yhtä hyviä kuin sivuilla olevat demot?

Ne tulivatkin jo ja piti pikaisesti kokeilla. Osa ainakin on aika hyviä. Kaikkiin ei ainakaan suoraan saanut oikein otetta. Pitää kokeilla enemmän ajan kanssa ja sopivan taustan päälle. Sanoisin että ei noiden takia kannata Fantomia ostaa, ellei saa halvalla käytettynä, mutta jos se Fantom on jo olemassa niinkuin minulla niin onhan tuossa kelvollisia soundeja. Ei vain tainnut olla baritonitorvea tuossa?
Baryton-B
06.11.2010 18:31:47

Klezberg: Ne tulivatkin jo ja piti pikaisesti kokeilla. Osa ainakin on aika hyviä. Kaikkiin ei ainakaan suoraan saanut oikein otetta. Pitää kokeilla enemmän ajan kanssa ja sopivan taustan päälle. Sanoisin että ei noiden takia kannata Fantomia ostaa, ellei saa halvalla käytettynä, mutta jos se Fantom on jo olemassa niinkuin minulla niin onhan tuossa kelvollisia soundeja. Ei vain tainnut olla baritonitorvea tuossa?

Ei taida Matt edes tuntea moista torvea (baryton) ;-/ En hyvää trumpetin ääntäkään eka kuuntelulla bongannut. Kakkospankkia en kuunnellut. Mutta...jos on joku lähelle oleva, niin Cubasella niitä voi parannella sitten kun biisiä miksaa.

Muutama siellä oli hyvähkö, Pan huilu, klarinettikin aika hyvä, viulusetti jne. Jos minulla oli Fantom (tai se toinen), niin olisin myös noi ostanut.
Klezberg
06.11.2010 18:57:29

Baryton-B: Ei taida Matt edes tuntea moista torvea (baryton) ;-/ En hyvää trumpetin ääntäkään eka kuuntelulla bongannut. Kakkospankkia en kuunnellut. Mutta...jos on joku lähelle oleva, niin Cubasella niitä voi parannella sitten kun biisiä miksaa.

Muutama siellä oli hyvähkö, Pan huilu, klarinettikin aika hyvä, viulusetti jne. Jos minulla oli Fantom (tai se toinen), niin olisin myös noi ostanut.

Kävin vielä kertaalleen kokeilemassa. Huomaan sen että en ole digipuhallinta aikoihin soittanut. Sillä yrittää tehdä semmoista mitä oikealla soittimella, mutta tämä pankki ainakin reagoi niihin armottomasti. Legato tuntuu olevan ongelmallinen saada monilla soundeilla.

Klarinetti ei minusta ole sinne päinkään, näissä taitaa olla semmoinen piirre että omaan soittimeensa ei yleensä ole tyytyväinen. Foneissa oli vähän parempaa, ja useimmat matalalta soivat tuntuivat aika hyviltä (bassoklara, fagotti, tuuba, sello). Vaskissa oli minun korvaani myös ihan kelvollisia. Huuliharpuille voisi löytyä käyttöä. Nämä siis oman kokeilun pohjalta.
Baryton-B
06.11.2011 14:13:12

statikbuzz
24.02.2012 12:27:03
Josko tän nostais pinnalle kun ehkä osuvin aihe, eikä viiti uutta aloittaa.

Tuli tuossa ostettua EWI 4000s ja nyt kun tuota yhden illan puhaltanut niin aloin tässä pohtimaan että mikähän on suositeltavin tapa opetella soitinta soittamaan.

Puhaltamisessa itsessäänhän on täysin poikkeava puhallustekniikka joka sinäänsä ei ole kovin vaikea, mutta eroaa täysin muista puhaltimista.

Sormituksessa jos käyttää EWI:n omaa sormitusta, on valtavan monipuoliset vaihtoehdot koska lähes jokainen "läppä" toimii itsenäisenä ja mahdollistaa rajattoman määrän erilaisia trillikombinaatioita, mutta toisaalta taas optimaaliset sormitukset pitää joko hakea biisikohtaisesti tai sisäistää selkärankaan jollain metodilla.

Onko vinkkejä että mitä matskua kannattaisi aluksi koittaa soittaa, skaalojen lisäksi jos on varsin aloittelija puhaltimien suhteen? Kannattaako soittaa perusskaaloja vai kromaattisia vai kenties jotain sointuskaaloja joilla intervallit tulee helpommin haltuun (Abersoldhan suositti joskus tapaa missä opetellaan skaalasta ensin toonika, terssi ja seiska ja sitte vitonen, 9, 11 jne jolloin lopuksi on koko skaala hallussa mutta tärkeimmät intervallit ovat treenattuna eniten)
Baryton-B
24.02.2012 17:31:53

statikbuzz: Sormituksessa jos käyttää EWI:n omaa sormitusta, on valtavan monipuoliset vaihtoehdot koska lähes jokainen "läppä" toimii itsenäisenä ja mahdollistaa rajattoman määrän erilaisia trillikombinaatioita, mutta toisaalta taas optimaaliset sormitukset pitää joko hakea biisikohtaisesti tai sisäistää selkärankaan jollain metodilla.

Onko vinkkejä että mitä matskua kannattaisi aluksi koittaa soittaa, skaalojen lisäksi jos on varsin aloittelija puhaltimien suhteen? Kannattaako soittaa perusskaaloja vai kromaattisia vai kenties jotain sointuskaaloja joilla intervallit tulee helpommin haltuun (Abersoldhan suositti joskus tapaa missä opetellaan skaalasta ensin toonika, terssi ja seiska ja sitte vitonen, 9, 11 jne jolloin lopuksi on koko skaala hallussa mutta tärkeimmät intervallit ovat treenattuna eniten)

Minulla on myös EWI4000s. Käytin trumpetin sormitusta, koska soitin aikeisemmin trumpettia. EWI:ä opettelin (sormitusta) soittamalla kansakoulun laulukirjan läpi. Minusta vaikeinta on oktaavin vaihdot ja väli g -> a (g#). Niitä kannattaisi erikseen harjoitella ensin hitaasti, täsmällisesti ja kun menee hyvin niin tempoa nostaen. Skaala- ym. harjoitukset tekisin samoin kuin muillakin puhaltimilla.

Puhallustekniikka vaatii myös opettelua. En tiedä mikä on paras tapa, mutta minä opettelin puhaltamaan suupielistä ohi liian ilman.
statikbuzz
24.02.2012 20:00:18 (muokattu 24.02.2012 21:04:14)
Baryton-B:
Puhallustekniikka vaatii myös opettelua. En tiedä mikä on paras tapa, mutta minä opettelin puhaltamaan suupielistä ohi liian ilman.

Toi puhallustekniikka onkin mielenkiintoinen kysymys. Wind controllers lista tuntuu keskittyvän pääasiasta tuosta tappeluun ja mm. patchman on sitä mieltä että suulake on suunniteltu juuri oikein ja tarkoitettu ohipuhallettavaksi.

Itseasiassa nyt kun tänään säädin tuon paljon herkemmäksi niin ns. ohipuhaltamalla ei tarvitse käyttää kovinkaan paljoa ilmavirtaa ja tarkkuus äänenvoimakkuudessa on yhtä hyvä tai jopa parempi. Meteliähän tosta ohipuhaltamisesta tulee mutta se korjaantuu nostamalla tasoja :)

Toinen asia mikä mietityttää on oikea soittoasento, itsellä tuntuu oikea peukalo tulevan kipeäksi jo parin tunnin treenaamisen jälkeen, ilmeisesti kannattelen huomaamatta alapeukalon varassa liikaa tuota laitetta vaikka se lenkissä roikkuukin kaulasta.
Baryton-B
25.02.2012 15:37:32

statikbuzz: Toi puhallustekniikka onkin mielenkiintoinen kysymys. Wind controllers lista tuntuu keskittyvän pääasiasta tuosta tappeluun ja mm. patchman on sitä mieltä että suulake on suunniteltu juuri oikein ja tarkoitettu ohipuhallettavaksi.

Itseasiassa nyt kun tänään säädin tuon paljon herkemmäksi niin ns. ohipuhaltamalla ei tarvitse käyttää kovinkaan paljoa ilmavirtaa ja tarkkuus äänenvoimakkuudessa on yhtä hyvä tai jopa parempi. Meteliähän tosta ohipuhaltamisesta tulee mutta se korjaantuu nostamalla tasoja :)

Minä teippailin suukappaleeseen sellaisen pienen ohivirtausputken ja kaikenlaisia kouruja alumiininpaloista. Kyllähän ne toimi mutta ei saa kotikonstein siistiksi. Kyllä se minusta ongelma on, koska olisi ollut niin helppoa suunnitella ohivirtausputki johon vielä säätö kuinka paljon kukin haluaa ohi menevän.

Sellaisille jotka eivät tunne asiaa selitettäköön, ettei puhallettaessa soittimeen mene ilmaa lainkaan. On kuin puhaltaisi umpiputkeen. Soitin 'mittaa' ainoastaan ilman paineen. Ennen kuin oppii ohipuhaltamisen tulee melkein tukehtumisen tunne.

Oktaavirullat on toinen minulle vaikea, mutta kyllä senkin oppii...treeniä vaan paljon. Minusta tuntuu, että joku helpompikin tapa täytyy olla, mutta ovat jämähtäneet tuohon pe3riaatteeseen.
statikbuzz
25.02.2012 18:20:50
Baryton-B: Minä teippailin suukappaleeseen sellaisen pienen ohivirtausputken ja kaikenlaisia kouruja alumiininpaloista. Kyllähän ne toimi mutta ei saa kotikonstein siistiksi. Kyllä se minusta ongelma on, koska olisi ollut niin helppoa suunnitella ohivirtausputki johon vielä säätö kuinka paljon kukin haluaa ohi menevän.

Sellaisille jotka eivät tunne asiaa selitettäköön, ettei puhallettaessa soittimeen mene ilmaa lainkaan. On kuin puhaltaisi umpiputkeen. Soitin 'mittaa' ainoastaan ilman paineen. Ennen kuin oppii ohipuhaltamisen tulee melkein tukehtumisen tunne.

Oktaavirullat on toinen minulle vaikea, mutta kyllä senkin oppii...treeniä vaan paljon. Minusta tuntuu, että joku helpompikin tapa täytyy olla, mutta ovat jämähtäneet tuohon pe3riaatteeseen.

Itse koitin eilen hakea erinäisiä ewille sopivia ansatseja ja en vain meinaa keksiä tapaa että miten tuota kuolan määrää saisi vähennettyä. Nyt uusin tapa on ollu kääntää alahuuli melkein hampaiden päälle kuten vaikka klarassa mutta jättää huuden vain siihen hampaiden reunaan jolloin saa molempipuolisen purennan mutta sylki jää tavallaan juumiin alahuleen eikä vuoda joka paikkaan. Helpottaa myös ohipuhaltamista kun alahuulen ja ylähuulen väliin jää tilaa ilmalle poistua luontaisesti.

Ottaen huomioon että tolla voi soittee Bb - Eb ilman oktaavinvaihtoa niin ajatuksena on että "breikin" voi asettaa biisissä sellaiseen kohtaan missä se on helppo vaihtaa.

Pää tuppaa tulemaan kipeäksi seuraavaksi päiväksi, pitäisi parantaa hengitystekniikkaa varmaan ja puskea henkiä palleasta sen sijaan että huomaamatta puhaltaa kuin pilliä..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 524 25 26 27 28
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)