fox 04.11.2010 19:11:11 | |
---|
El Jefe: Ostin MNetin kimppatilaus Wolf PRS-kopio Baritonikitaran käytettynä. No päätin vaihtaa paksummat kielet, ja satulaa joutui viilaamaan jonkin verran. Korealaista muovia ja ensikertalainen työssä, niin nätistihän tuo satula mureni. Ainakin vakavasti harkitsisin tuohon messinkisatulaa. Uskoisin myös, että esmerkiks tuolta SP-Elektroniikalta löytyis valmiiks uritettua aihiota, sekä luulis että se menee ihan heittämällä Wolffin kaulaan, itse meinaan omaan "PRS"-hukkaan laitoin miltei kättelyssä moisen. Tuolla artikkelia solidbody "PRS"-Wolfista, ei tosin baritoni. Tahtoo myös olla, että sitä mukaa kun kielet paksunevat, ja urat satulassa leviävät, voi sieltä reunimmaisen bassokielen puolelta jopa lähteä koko satulan kulma. Muutamaan bassoon olen syystä tuosta vaihtanu messinkisatulaa. |
ubik 05.11.2010 09:56:00 | |
---|
Mites sitten onko täällä kokemusta noista ABM kupari satuloista joissa voi jokaisen kielen korkeutta säättää erikseen niin paljon ku lystää? ni tommonen siis http://www.thomann.de/fi/abm_6210_webster_nut_lp_style.htm onko ideana vaan hyvä vaiko myös käytännössä? TUSQja oon kaks laittanu ja hyvin on pelittäny nyt tekis vaa mieli kokeilla jotakin uutta. |
fox 05.11.2010 10:45:26 | |
---|
ubik: onko ideana vaan hyvä vaiko myös käytännössä? TUSQja oon kaks laittanu ja hyvin on pelittäny nyt tekis vaa mieli kokeilla jotakin uutta. Kuparin sijaan kyl tuo sitä messinkiä on. Kupari olis liika pehmeää. =) Jos kokee tarvetta yksittäisten kielten korkeussäädölle satulan päästä, niin voi olla ideana hyvä. Sitä sitten en tiedä, paljonko sitten tulee "räminöitä" kun jengat väljistyy noissa satulan "kielipaloissa". Kyllä mä itse kuitenkin laittasin vaikka sellasen "perinteisen" messinkisatulan, jos haluaa messinkiä kokeilla.. ;) Toki, jos kovasti vaihtelee eri vahvuisia kielisettejä, niin tuolla pääsee viilaamisesta, ja voi sitten tietenkin myös vaihtaa niitten "todella tuhtien" kielten tilalle vaikka kasisetin, eikä oo satulaurat liika väljät. Tai korkeat. ;) |
Juicy 05.11.2010 15:59:46 | |
---|
ubik: Mites sitten onko täällä kokemusta noista ABM kupari satuloista joissa voi jokaisen kielen korkeutta säättää erikseen niin paljon ku lystää? ni tommonen siis http://www.thomann.de/fi/abm_6210_webster_nut_lp_style.htm onko ideana vaan hyvä vaiko myös käytännössä? TUSQja oon kaks laittanu ja hyvin on pelittäny nyt tekis vaa mieli kokeilla jotakin uutta. Hmm... Menisköhän tuo heittämällä tohon mun Ibaneziin? Ei nyt ole kitaraa käsillä, niin en kyllä arvaa mikä kielijako siinä olis. Reunalistathan siinä kyllä on, ja perus 43mm satula. Mitenkäs tämmöisen rullasysteemin kanssa saa intonaation kohdalleen? http://www.thomann.de/fi/abm_7021b_roller_nut_lp_style.htm |
fox 05.11.2010 16:03:31 | |
---|
|
Juicy 05.11.2010 16:07:07 | |
---|
fox: Jos nauhat ja satulanpaikka on oikein, niin samanlailla kuin muutenkin.. Tai jos eppäilee niin täytyy modata nollanauha.. Niin, noissa rullissahan se soiva osuus alkaa keskeltä rullaa, ja normaalistihan se alkaa siitä satulan reunasta... |
fox 05.11.2010 16:08:11 | |
---|
Juicy: Niin, noissa rullissahan se soiva osuus alkaa keskeltä rullaa, ja normaalistihan se alkaa siitä satulan reunasta... Milli sinne tai tänne.. ;) |
eli bell-brass o messinkiä? aattelin vaa et tulis varmaa ihan kivaa klangia tosta satulasta ku TUSQin satulat on jotenki "pehmeen" kuulosia. yks basso oli mis oli tosta bell-brassista tehty talla ja oli kyllä mukavan napakat saundit. Ja enite tossa just epäilyttää se et mite noi ruuvit sitte kestää ajan hammasta. |
fox 05.11.2010 19:38:21 | |
---|
ubik: eli bell-brass o messinkiä? aattelin vaa et tulis varmaa ihan kivaa klangia tosta satulasta ku TUSQin satulat on jotenki "pehmeen" kuulosia. yks basso oli mis oli tosta bell-brassista tehty talla ja oli kyllä mukavan napakat saundit. Ja enite tossa just epäilyttää se et mite noi ruuvit sitte kestää ajan hammasta. "Kellopronssi" taitaa olla virallinen termi, mutta kumminkin tuollanen seosmetalli. Brass on sitä tavallisempaa messinkiä, kellopronssissa on joku seosaine enemmällä osalla. Saattaa olla, ja varmaan onkin, ominaisuuksiltaan kovempaa. Kyllä noista varmaan löytyy tarkempaakin tietämystä, jos viittii/haluaa hakea.. ;) |
Roope96 05.04.2011 19:00:44 | |
---|
Nonii. Elikkä tämmönen tyhmä kysymys että kun vaihdan floikkakitarassa olleen kaulan (jossa on kielilukot) kiinteätallaiseen runkoon, riittääkö että ottaa vaan ne lukot siitä pois, ja jättää sen metallisen kielilukkosatulan alaosan siihen paikalleen. Vai täytyykö hankkia ihan oikea kiinteätallaiselle tarkoitettu satula. -Roope |
Numb 06.04.2011 08:56:33 | |
---|
Roope96: Nonii. kun vaihdan floikkakitarassa olleen kaulan (jossa on kielilukot) kiinteätallaiseen runkoon, riittääkö että ottaa vaan ne lukot siitä pois Riittää. Täytesana. "Valmis" on parempi kuin "täydellinen" |