Aihe: Seisaaltaan soittaminen
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Sakmongkol
03.11.2010 21:06:36
Terry Pantheras: siis onko sun mielestä esim. Tom Morellon asenteessa jotain puutoksia?

En ole ennen kuunnellut tai katsellut kyseisen herran soittoa, mutta lyhyen tarkastelun jälkeen vastaan: on.
Terry Pantheras
03.11.2010 21:10:19
Sakmongkol: En ole ennen kuunnellut tai katsellut kyseisen herran soittoa, mutta lyhyen tarkastelun jälkeen vastaan: on.

Kiitos, arvostan selkeää ja ytimestä vastausta.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
aalataur
03.11.2010 21:12:49 (muokattu 03.11.2010 21:26:04)

Ambitus: Kyllä sitä asiaa voi ihan suoraan multakin kysyä. Kyllä olen nostanut ja rutkasti.Tämä on täysin soittoteknillisiin seikkoihin liittyvä asia. Saattapi näyttää spedemmältä, mutta pystyy soittamaan paremmin 90-100min setin. Kokeilkaa joskus ihan huviksenne vetää 16-osa nykytystä tempoon 170 60min putkeen kitara varpaissa.

ps. soolojen raiskaaminen on aina jees! :D

No en viitsi pikaviestein häiriköidä näin turhan asian takia :D Mutta vähän toivoin kai silti sulta kommenttia. Jäbällä oli kyllä tosi alhaalla ennen ottaen huomioon soiton teknisyys ja puhtaus. Se olikin jotenkin musertava havainto, että pystyt pitämään niin alhaalla ja silti lähtee tommosia maailmanluokan lirutteluja mitä esim. GH-pätkässä. Siitä vähän niin kun sainkin pakkomielteen, että on pystyttävä vetämään samalta korkeudelta, vaikka soitto ei ole eikä ikinä tuu olemaan samalla tasolla, niin pakko yrittää näyttää yhtä rockilta. Tavallaan helpotus huomata, että jätkäkin on nostanut kitaraa, nyt mullakin on oikeus :D Kädet alko hajoomaan toden teolla kun yritin lirutella tuolta alhaalta. Mulla saattoi olla jopa aavistuksen alempana mitä sulla olen nähnyt alimmillaan.. Ei mitään järkee, kädet (tai oikeastaan käsi, vasen nimittäin) hajoaa ja soitto kärsii.

E2: Tuosta asenteesta.. Mites Angus Young jonka mainitsin? Mikään tiluttaja ei ole, mutta leadkitaristi kuitenkin ja pitää ihan helvetin ylhäällä. En ole ikinä kuullut että kukaan nillittäisi mitään tai sanoisi että se on pellen näköistä.

E1: Eipä toi Visionsin soolo imo mikään raiskaus ollut. Erilainen mitä aiempi, mutta ei se nyt mikään hirveen erikoinen ollutkaan..
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Sakmongkol
03.11.2010 22:17:12
aalataur: E2: Tuosta asenteesta.. Mites Angus Young jonka mainitsin? Mikään tiluttaja ei ole, mutta leadkitaristi kuitenkin ja pitää ihan helvetin ylhäällä. En ole ikinä kuullut että kukaan nillittäisi mitään tai sanoisi että se on pellen näköistä.

No mitä voi odottaa äijältä joka on käyttänyt samanlaista koulupukua kohta neljäkymmentä vuotta? Ei siinä pelleilyssä kitaran korkeus enää paljon paina.
Johann Onn
03.11.2010 23:06:11
aalataur: Angus Young jonka mainitsin? pitää ihan helvetin ylhäällä.

SG -> Ylempi hihnatappi on kaulan kohdalla, eikä esim. sarvessa = Perusasento on "otelauta aina vähän viistosti maata kohden". En viitsi ainakaan omalla testata, irtoaako hihna vai ei, kun antaa roikkua vapaasti, jossain "Johnny Ramones korkeudella".
Terry Pantheras
04.11.2010 09:43:54
Johann Onn: SG -> Ylempi hihnatappi on kaulan kohdalla, eikä esim. sarvessa = Perusasento on "otelauta aina vähän viistosti maata kohden". En viitsi ainakaan omalla testata, irtoaako hihna vai ei, kun antaa roikkua vapaasti, jossain "Johnny Ramones korkeudella".

Joo, SG vaatii vähän korkeamman tatsin. LP oikeastaan huutaa matalaa roikottamista, mutta paskaako minä siitä; suurin piirtein samalla korkeudella vetelen silläkin kuin SG:llä...
aalataur
04.11.2010 21:00:15 (muokattu 04.11.2010 21:00:57)

Sakmongkol: No mitä voi odottaa äijältä joka on käyttänyt samanlaista koulupukua kohta neljäkymmentä vuotta? Ei siinä pelleilyssä kitaran korkeus enää paljon paina.

No joo jaa. Pelleilyä ehkä, mutta kyllä eiskadeiska mun mielestä enemmän henkii sitä rockmeininkiä kun 99% maailman alhaalla kitaraa roikottavista bändeistä.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
gunner
05.11.2010 00:19:48
aalataur: No joo jaa. Pelleilyä ehkä, mutta kyllä eiskadeiska mun mielestä enemmän henkii sitä rockmeininkiä kun 99% maailman ylhäällä kitaraa pitävistä bändeistä.

Sehän se ongelma on, että jos se kitara on ylhäällä, on se lavaesiintyminenkin 99% bändeistä äärettömän semin näköstä.
Karipiirto
05.11.2010 00:42:52

gunner: ylhäällä

Sehän se ongelma on, että jos se kitara on ylhäällä, on se lavaesiintyminenkin 99% bändeistä äärettömän semin näköstä.

Osaava esiintyjä saa yleisön villiksi vaikka hanuri leuassa. Ongelma ei ole kitaran korkeus vaan esiintymistaidon puute.
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
Sakmongkol
05.11.2010 01:20:24
Karipiirto: Ongelma ei ole kitaran korkeus vaan esiintymistaidon puute.

Valitettavasti nuo kaksi ilmiötä esiintyvät harmillisen usein yhdessä. Joku logiikka siinä piilee.
ubik
05.11.2010 09:42:48
nii sehän se on jotta mennäänkö sinne lauteille soittamaan mahdollisimman hyvin vai sitten antamaan "kunnon show". varmaan riippuu myös musiikkityylistä mutta itellä ollu aina tuo jälkimmäisempi tärkeempi niin esiintyjänä kuin yleisönäkin.
Terry Pantheras
05.11.2010 10:07:18
ubik: nii sehän se on jotta mennäänkö sinne lauteille soittamaan mahdollisimman hyvin vai sitten antamaan "kunnon show". varmaan riippuu myös musiikkityylistä mutta itellä ollu aina tuo jälkimmäisempi tärkeempi niin esiintyjänä kuin yleisönäkin.

Mun mielestä tämä ei kuitenkaan hittojakaan liity siihen miten korkealla/matalalla kitaraa pitää.
Johann Onn
05.11.2010 11:47:40
ubik: mennäänkö sinne lauteille antamaan "kunnon show" - varmaan riippuu myös...

..yleisön promillemäärästä ?.

Muistan hyvin yhdessä bändissä keikan, jossa räkäkänninen yleisö taputti ja huusi sitä kovempaa, mitä enemmin heiluttiin ja riehuttiin. Vaikka soittotarkkuus kärsi siitä, aina vaan lisää ja lisää. Onneks luultavammin harva niistä, muisti seuraavana päivänä, edellisestä illasta enää yhtään mitään.

Eli helvatin hyvin meni ja koskaan en ole soittanut paremmin. Vai olikos se toisinpäin...
Zeeboo
05.11.2010 12:25:34
Olisi mielenkiintoista kuunnella rumpaleiden vääntöä siitä, kuinka korkealla peltien pitää olla. Ei vaan ole kohdalle moista sattunut...
White men can't Monk
Tonski
05.11.2010 13:06:27

Onko tolla Nuno Bettencourtilla ikinä ollu ranteidensa kaa mitään ongelmia? Se nimittäin pitää tota lankkua aika miehekkäästi roikottaen, ja silti tuntuu livenä lähtevän kaikki jutut vitun tiukasti ja puhdasta soittoa on:D Edes se Nunolle ominainen perkussiivisuus ei kärsi vaikka skeba roikkuu polvissa, toisaalta just tuo Alex Hutchings pitää lapaa leuassa kiinni.
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
cr4b
05.11.2010 13:20:22
Jake.e: Mikä tuntuu hyvältä. Tietenkin se on normaali asia että seisaaltaan soittaminen on vain vaikeampaa kuin istualteen, jossei pidä sitten kitaraa niinkuin Bob Marley konsanaan.

Tottumiskysymys. Itse treenaan useimmiten seisaalteen, minkä ansiosta mielestäni seisaalleen on helpompi soittaa.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Wolfhound
05.11.2010 16:09:19

Terry Pantheras: Siis häiritseekö jotakuta oikeasti jos joku soittaa kitaraa tuolta korkeudelta? :D

Rage Against The Machinen keikalla hajoasi varmasti gramman paloiksi... http://www.youtube.com/watch?v=gsN3nptiz3M&feature=related

Ilmankos mä en oo RATM:sta koskaan oikeen tykänny...

No ei tässä ny niin pilkulleen tosissaan tietenkään olla - minäkin "akateeminen ylempi toimihekilö nelikymppinen perheenisä kitaraharrastelija" puhun rock-uskottavuudesta :P

Enkös mä tuolla aiemmin jo sanonut että:

Wolfhound: On se kyllä hassu juttu...
Wolfhound
05.11.2010 16:20:39 (muokattu 05.11.2010 16:21:15)

Ambitus: Kyllä sitä asiaa voi ihan suoraan multakin kysyä. ...
ps. soolojen raiskaaminen on aina jees! :D

Vaikkei tää just mulle ollukkaan, niin täytyy kommentoida että livetilanteessa toi soolo oli ihan jees - äänentoistokin sentään "vähän" parempi - kiitos hyvästä keikasta! ...ja eikös se paitakin vaihtunu kesken setin paremman (sen ainoan oikean) väriseen (vai näyttikö se hikisenä vaav tummemmalta) ;)
Zeeboo
05.11.2010 18:49:23
gunner: Et vaan tunne tarpeeks rumpaleita...

Niissäkin, jotka tunnen on ihan riittävästi ;) Tosin, ne ovat ammattilasia, eivätkä ne ehkä näe tarpeelliseksi tingata mokomasta...
White men can't Monk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)