Aihe: Fenderit ja musarit
1 2 3 4 5
Jeespox
21.03.2004 17:24:28
Ku en ole hirveesti koitellu noita pelejä, mutta hyvin kiinnostunut olen, niin mikä fenderin jazzissa ja presisionissa tai musarissa on niin hyvää? missä tahansa näkee musavideon tai bändin niin väittäisin että 90 prosenttia niistä bassoista on joko fendereitä tai musareita, useimmin fenderin jazz..
Ihan rauhassa vaan
käki
21.03.2004 17:35:44
Fenderien "hyvyys" luullakseni perustuu aika pitkälti mielikuviin legendaarisesta soitinvalmistajasta, alkuperäisyyden suosimisesta("tää on aito vintage-jenkki-fender"), sekä klassisesta soitinmuotoilusta, jota presari ja etenkin jazzari edustavat.

Soundien hyvyydestä puhutaan paljon, vaan totta on, että nykypäivänä valmistajia on niin lukuisia, että paljon löytyy hyväsoundisia soittimia kaupoista, eikä välttämättä Fendereitä.

Kahden basson omistajana(G&L ja Musarin SUB) itsellä on siltikin myös jonkinlainen Jazz -kuumotus. Onhan siinä jotain historian siipien havinaa, etenkin noissa vuosikertamalleissa, kun soitin on vanhempi kuin mies itse.
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
absqua
21.03.2004 18:29:42
Fendereissä on tietysti tuota edellä mainittua onnistuneen designin, maineen ja historian mukanaan tuomaa glooriaa, mutta niiden ohella yksi painava ja ihan todellinen syy suosioon on soundi: Fendereille tyypillinen vähän honottava keskialuerähinä sopii bändisoittoon kuin nenä päähän - basso tukevoittaa bändisoundia mutta erottuu silti hyvin, sekä soittajalle itselleen että kuulijalle.

Omassa ahdasmielisessä katsannossani Fenderit ja Musarit ovat niitä ainoita kuviteltavissa olevia työkaluja. (Paitsi tietenkin poikkeuksena Rickenbacker).
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
21.03.2004 18:42:45
Vitsi kun tekis mieli uutta bassoa. Jos sais jostain rahaa mustaan Stingrayhint tai Sterilingiin valkosella pleksillä ja vaahteraotelaudalla, niin olisin tosi iloinen.
Soita bassoa ja ole uromies!
Saimou
21.03.2004 19:00:06

Hyvää fenderiä ei saa edes ekvalisoimalla pilalle; se soundi vaan tulee läpi vaikka miten ruuvaisit.
N_Bates
21.03.2004 19:00:23

mua himottais precisioni.. semmonen '57-henkinen ois rules. Vaahteraotelauta yms... Paljonkohan muuten mahtaa toi kaulan profiili vaikuttaa soundiin? mietin vaan että siinä mexicolaisessa deluxepresarissa on vaihtoehtona myös vaahterainen otelauta, mutta se on mallia jatsi se kaula. Ois halvin vaahteralautainen precision.. Äh, vittuako mä taas tämmösiä mietin ku ei oo rahaa mihinkään kuitenkaan.. paitsi jos myös kitaran.. tai jotain.. 'kele... Ja käytettynähän se tietty kannattas ostaa.. Mut ei noita paljoa myydä. Taitavat olla niin hyviä ettei niistä kannata luopua. Oispa toi kitarapajan 70-lukupresari nauhallinen.

Se mikä noissa perinteisissä fendereissä kiehtoo on toi yksinkertaisuus. Simppeli ja tyylikäs soitin, joka toimii paikassa kuin paikassa. piuha kiinni ja menoks! Ei mitään turhaa kikkailua. Lisäksi meidän kaikkien käsitykset hyvästä bassosoundista on paljolti muovautunut vanhojen mestareiden soiton pohjalta, ja vanhat mestarit tietysti soittivat niillä vanhoilla fendereillä.
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
JK
21.03.2004 19:53:23
Fendereille tyypillinen vähän honottava keskialuerähinä sopii bändisoittoon kuin nenä päähän - basso tukevoittaa bändisoundia mutta erottuu silti hyvin, sekä soittajalle itselleen että kuulijalle.

Tuolla jossain Tokai- topicissa joku oli sitä mieltä että kokeilemassaan jossainJapaninversiossa oli paremmat Presarisoundit kuin missään Presarissa jota oli kokeillut..

Ma en oikein ymmärtänyt. Menee samaan kategoriaan kuin erään naisihmisen kuolematon toteamus "Lotti laulaa Elvistä paremmin kuin Elvis itse!!!"

Mutta noista Fendereistä.

1) Presarissa miellyttää nimenomaan se SOUNDI. Just plug in and Play ilman ihmeempiä säätöjä. Soittotekniikalla saa paljon aikaan soundeihin.

Ja jos haluaa lisää terävämpää soundia niin sitten vaihdetaan käsiin Jazzari, tallamikille hiukan enemmän volaa ja hiukan tonea kaakkoon niin johan löytyy terävyyttä.

Itse olen kaikkien kokeilujeni jälkeen päätynyt Fendereihin niiden yksinkertaisuuden, soundien ja soitettavuuden vuoksi. Ja olen kuitenkin sen verran vanhanaikainen että aito on aina aito.
Ehkä hiukan tunnejuttuja mutta miksi ajaa Skodalla jossa on Volkkarin osat kun voi hankkia ihan oikeen Volkkarinkin : )
"Mahdollisuudet on fifty-sixty... "
hemmo
21.03.2004 20:18:13

Tuolla jossain Tokai- topicissa joku oli sitä mieltä että kokeilemassaan jossainJapaninversiossa oli paremmat Presarisoundit kuin missään Presarissa jota oli kokeillut..

Ma en oikein ymmärtänyt. Menee samaan kategoriaan kuin erään naisihmisen kuolematon toteamus "Lotti laulaa Elvistä paremmin kuin Elvis itse!!!"

Voi se olla mahdollista, kyllä.

Itse soitan mielummin Tokaillani ja Ariallani kuin Fenderilläni, syystä tai toisesta.
Terve.
käki
21.03.2004 20:48:09 (muokattu 21.03.2004 20:57:05)

Se olinkin mä :D

Osittain tuo oli 'heitto', vaan muhkeelta kuulosti. Ja kyllähän aikamoinen korva saa olla, jos meinaa erottaa sen jenkkifenderin ja mehikaaniversion toisistaan kuuleman perusteella.

edit: Vintage-ihmisille vinkiksi tuommoinen:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … p;item=3712839985&category=2384

Hinta on ainakin vielä halpa(500 €).
JK
21.03.2004 21:21:51
Voi se olla mahdollista, kyllä

Siisolenkomänäintyhmä!

Jos jotain verrataan aitoon, niin miten se voi olla parempi kuin aito. Mihin silloin verrataan???
Siis joku voi olla aidompi kuin aito???
Teijo K.
21.03.2004 21:25:02

Siisolenkomänäintyhmä!

Jos jotain verrataan aitoon, niin miten se voi olla parempi kuin aito. Mihin silloin verrataan???

Juu, Precision kopio voi olla parempi sbasso kuin aito presari, mutta ei se parempi presari voi olla. Tai jotain. Munsta.
Att turista är att under tilltagande melankoli resa från plats till plats och inte höra hemma någonstans.

-Torsten Ehrenmark.
hemmo
21.03.2004 21:37:09

Siisolenkomänäintyhmä!

Et.

Katsos kun kyse on mielikuvatodellisuudesta, jossa aitous on ehkä vain silmänlumetta. Mikään ei enää ole aitoa, eikä kenties ole koskaan ollutkaan.

Munsta asia kannattaa yksinkertaistaa. Mitä noi kielisoittimet on? Puu,- muovi- ja metalliosia. Loppu on ostajan ja soittajan korvien välistä kiinni. Jeppis.
Terve.
käki
21.03.2004 23:16:44
Munsta asia kannattaa yksinkertaistaa. Mitä noi kielisoittimet on? Puu,- muovi- ja metalliosia. Loppu on ostajan ja soittajan korvien välistä kiinni. Jeppis.

Niin juur. Ja jos sanon, että "enemmän presari kuin alkuperäinen", niin lähinnä se oli kuin Kymmenen Uutisten loppukevennys. :) Mutta perää siinäkin on, tavallinen läski presarisoundi voi olla myös omalla tavallaan tunnusomaisesti erilainen. Eräskin ameriikkalainen toimittaja sanoi eräästä kepakosta: "like a p-bass on steroids".
JK
21.03.2004 23:17:27

Jess!

Tästä olen samaa mieltä. Samaa kuin "täydellisen" bassosoundin hakeminen. Se on sellanen mielikuvitus/mielikuvajuttu. Mitä kukakin pitää täydellisenä...miltä se kenenkin korvissa kuullostaa.
Neljännesvuosisadan olen roikkunut basson kaulassa enemmän ja vähemmän ja todennut että se käsitys täydellisestä soundista on muuttunut ajan kanssa melkoisesti.

Tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen siihen mitä saan aikaan nykyisillä kamoillani, mutta paljon on laitteita kokeilematta ja soundeja testaamatta... Ja se tekee tästä touhusta mielenkiintoista vielä vuosien jälkeenkin.

Itse asiassa hiukan OffTopic olen tuumaillut katsellessani esim. Huttusella myynnissä olevia Acousticin kitaracomboja että jos sellaseen virittäis kunnon bassoelementin ja hiukkasen modais sitä vahvistinta niin tiedä mitä sais aikaan...
handegunnar
23.03.2004 10:36:22
Ehkä hiukan tunnejuttuja mutta miksi ajaa Skodalla jossa on Volkkarin osat kun voi hankkia ihan oikeen Volkkarinkin : )

Miksi ajaa Volkkarilla jos Audikin on olemassa.
Keny
23.03.2004 11:07:11
Juu noista fenkuista sen verran et kun aina toitotetaan et jenkki se pitä olla ja ite oon monia japsiversioita soitellu ja niissähän on yksilöeroja niin kyllä niitä eroja on niissä jenkkipeleissäkin.
Itse asiassa aikamonikin japsi pesee mun milest ainakin noi uudemmat jenkit mutta makuasioitahan noi on.Niinku aikasemmin tuli jo esille niin puulaadut,mikit,otelauta vaikutta jo paljon.

Njoo tulikohan tossa nyt mitään viisasta taas..
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
käki
23.03.2004 14:12:51
Juu noista fenkuista sen verran et kun aina toitotetaan et jenkki se pitä olla ja ite oon monia japsiversioita soitellu ja niissähän on yksilöeroja niin kyllä niitä eroja on niissä jenkkipeleissäkin.
Itse asiassa aikamonikin japsi pesee mun milest ainakin noi uudemmat jenkit mutta makuasioitahan noi on.Niinku aikasemmin tuli jo esille niin puulaadut,mikit,otelauta vaikutta jo paljon.

Njoo tulikohan tossa nyt mitään viisasta taas..

Tuli tuli. Ei se valmistusmaa välttämättä soundia takaa, jos materiaalit ovat samat. Kaverilla, joka varmaan salanimellä täälläkin kirjoittelee, omistaa hyvän '92 japanifenkun. Moni on sen hyvyyttä ihaillut ja ostotarjouksiakin on tullut.

Ja tuo vähän aikaa sitten halpa '65 presari sai kuin saikin hinnakseen tähtitieteelliset lukemat. Noin paljon ei ole kyllä viisasta maksaa, jos kyse on käyttöesineestä. Olkoonkin sitten vaikka kuinka hyvä soundi, ei se tuon hinnan väärti ole:

Keny
23.03.2004 15:51:27
Tuli tuli. Ei se valmistusmaa välttämättä soundia takaa, jos materiaalit ovat samat. Kaverilla, joka varmaan salanimellä täälläkin kirjoittelee, omistaa hyvän '92 japanifenkun. Moni on sen hyvyyttä ihaillut ja ostotarjouksiakin on tullut.

Ja tuo vähän aikaa sitten halpa '65 presari sai kuin saikin hinnakseen tähtitieteelliset lukemat. Noin paljon ei ole kyllä viisasta maksaa, jos kyse on käyttöesineestä. Olkoonkin sitten vaikka kuinka hyvä soundi, ei se tuon hinnan väärti ole:

Joo en kyllä ymmärrä noita hintojaOon jo pidempään seurannu noiden 60-luvun fenkkujen hintoja ja vaikka ois kuin keräilysoitin niin en siltikään jymmärrä.Munsta ne ei soi yhtään sen paremmin kun esim. 89 mallinen hyvä japsiyksilö,tosin voiha nissäkin olla ja on hyviä yksilöitä mutta se hinta.....??
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Heikki L.
23.03.2004 15:56:57

Joo en kyllä ymmärrä noita hintojaOon jo pidempään seurannu noiden 60-luvun fenkkujen hintoja ja vaikka ois kuin keräilysoitin niin en siltikään jymmärrä.Munsta ne ei soi yhtään sen paremmin kun esim. 89 mallinen hyvä japsiyksilö,tosin voiha nissäkin olla ja on hyviä yksilöitä mutta se hinta.....??

Ei se sointi kun se sävy. Sitä ei saa mistään irti kun hyvästä tarpeeksi vanhasta soittimesta.
Shack!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)