Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvamonitoroinnin hankkiminen
1 2 3 4
Pauli Lappalainen
04.11.2010 10:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk:
 
Monitoroinnissa Ei kertakaikkiaan ole yhtä totuutta, vaan jokaiselle tehdään, mitä haluaa. Tai osaa pyytää. Ja monillle tehdään, vaikkei osaa pyytää. Tai ei ymmärrä, miten pitää pyytää. Ja sitä rataa. Se on sitten monitorisepän homma laittaa sillai, et on niinko hyvä.
 
Kuunteluvekottimet on hyvät, jos niihin osaa pyytää ja/tai saa haluamansa. Se, miten asia toteutetaan onkin sitten ihan eri asia. Soittajana kannattaa ainakin miettiä, mitä haluaa ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja.
 
Pitk.

 
Tuommoiseen lopputulemaan olen itse monitorijuttujen kanssa päätynyt.
Monitorimiksaajan tärkein tehtävä on tehdä orkesterin olo lavalla mukavaksi.
 
Tuon päämäärän saavuttaminen ei välttämättä vaadi maailman parhaita ja parassoundisia romuja vaan kommunikointikykyä, kasapäin ihmistuntemusta ja tilannetajua.
 
jorma666
04.11.2010 11:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen:
Monitorimiksaajan tärkein tehtävä on tehdä orkesterin olo lavalla mukavaksi.
 
Tuon päämäärän saavuttaminen ei välttämättä vaadi maailman parhaita ja parassoundisia romuja vaan kommunikointikykyä, kasapäin ihmistuntemusta ja tilannetajua.

 
Juuri näin. Jollekin porukalle itse monitori"miksaaminen" voi olla pieni osa sitä että ne saa tyytyväiseksi. Jos ei ole varsinaista backline-teknikkoa, vaikkapa katkenneen kitarankielen vaihtaminen tai uuden kaljan vieminen lavalle juodun tilalle saattaa tehdä keikasta artistin näkökulmasta onnistuneen. Ja toisaalta, hyvä lavateknikko osaa myös tietyissä tilanteissa olla viemättä sitä kaljaa.
 
Haa mutta menipäs kauas aiheesta.
 
we call it music - they call the cops
pitk
04.11.2010 13:08:09 (muokattu 04.11.2010 13:08:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl:
99 pinnaa veke taustamelua?

 
Eikä siinä vielä kaikki, extra-vagabonza-super-hyper-dägädägä-boonus! Nyt myös 48,6% tuuheammat hiukset!
 
Nimim The Most OT of the Universe
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
cozmo
04.11.2010 13:35:44 (muokattu 04.11.2010 13:36:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ööh, eikös tuo äänen energia muutukin aika reippaasti jos desibelitkin muuttuu edes jonkin verta... Eli prosentit myyvempi ilmaisu kuin desibeli!
http://wiki.ham.fi/Desibeli

 
- 20 dB (=10log(0,01). Desibeli on jännä, melkein yhtä jännä kuin prosentti. Nämä kaksi kun yhdistää, niin voi sitä apinan koijjauksen määrää...
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
musamies
04.11.2010 20:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tollasia luureja ole kokeillu, sensijaan monenlaisia muuntyyppisiä ja yhdistävä tekijä tuntuu olevan, että basso ei vaimene tarpeeksi vaikka ylemmät taajuudet vaimenee. Ehkä parhaiten on bassoa vaimentanut syvälle korviin tungetut keltaset EAR:it, mutta niilhä on aika paska muuten soittaa.
 
Siis jos on menty vuosikymmeniä sitten kuuhu, osattu tehä kaiuttimiakin, joissa basso suuntautuu, tuntuu mahdolliselta myös kuulokkeet, joilla voidaan sähköisesti vaikuttaa ulkopuolulta tulevia vaikkapa matalia taajuuksia kumoamalla.
 
Tuollaisesta tekniikasta voi kehkeytyä jotain mielenkiintoista jos se ei vielä ole sitä...
 
stnprkl
04.11.2010 21:10:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...menty vuosikymmeniä sitten kuuhu, osattu tehä kaiuttimiakin, joissa basso suuntautuu, tuntuu mahdolliselta myös kuulokkeet, joilla voidaan sähköisesti vaikuttaa ulkopuolulta tulevia vaikkapa matalia taajuuksia kumoamalla.
....

 
Juttu tossa on vaan se et toi tekniikka millä toi toteutetaan ei mahu normi inear luureihin mitenkään järkevästi (se kun tarvii virtaa toimiakseen eli akun tai patterin ja sit mikrofonin joka uuntelee sitä ullopuolista meteliä) eli ne on pakostakin suht kookkaat. Tollasia systeemeitä löytyy Senkulta, Boselta ja Peltorilta nyt ainakin, mut mikään niistä ei oo sunniteltu lavamonitorointiin vaan meluisiin olosuhteisiin kuten työkoneisiin, lentokoneen matkustamoihin jne.
 
Mutta aika näyttää.
 
Viltsu audiokantaja
rintapek
04.11.2010 22:31:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Juttu tossa on vaan se et toi tekniikka millä toi toteutetaan ...
 
Täst ny on muutama vuosi aikaa ko noihin pintapuolisesti jouduin perehtymään, mut minust noi on kehitetty sil periaatteella, et JOS olet meluisassa paikassa/työkoneen äärellä/konepajassa tms..., ni noi "analysoi" sen melun ja vastamelulla poistaa sen. Kumminkin siten, et vaikkapa puheääni tulee semmoisenaan läpi suodattamatta.
 
Mikäli muistikuvani on oikea, ni välttämäti eivät todellakaan toimi äänenvaimentimina musahommissa. Musamies ymmärtääkseni toisinaan käytteleepi äänekkäämmänpuoleisia masiinoita, joten tommoisten hankinta vois olla perusteltua ihan muutenkin. Sit kukaan ei kiellä niit kokeilemasta bändin reenikämpällä. On melko todennäköistä et ne ei siin hommassa toimi, mut jos niitä muualla kaipaa, ni äkkiäkös ton testaa. Sit vaan kertoo muillekin, et kui kävi?
 
One kind of music only - the good kind
stnprkl
04.11.2010 22:54:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Täst ny on muutama vuosi aikaa ko noihin pintapuolisesti jouduin perehtymään, mut minust noi on kehitetty sil periaatteella, et JOS olet meluisassa paikassa/työkoneen äärellä/konepajassa tms..., ni noi "analysoi" sen melun ja vastamelulla poistaa sen. Kumminkin siten, et vaikkapa puheääni tulee semmoisenaan läpi suodattamatta....
 
Peltorin tuotteet on niitä mitkä päästää sen puheen läpi, mut esmes senkun ja bosen luurit yrittää häivyttää kaiken ulkopuolisen ja näin toimia "äänenvaimentimina"
 
Viltsu audiokantaja
rintapek
04.11.2010 23:20:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: ... mut esmes senkun ja bosen luurit yrittää häivyttää kaiken ulkopuolisen ja näin toimia "äänenvaimentimina"
 
Huono vaimennus se on sekin, jos kaikki vaan koitetaan hävittää, eikä vaimentaa. Enkä ainakaan mä tiedä onko toi ihan botnessa teknisesti edes mahdollista? Millä hemmetillä häivytät sen, mikä puskee läpi kallon luista?
 
One kind of music only - the good kind
stnprkl
04.11.2010 23:24:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Huono vaimennus se on sekin, jos kaikki vaan koitetaan hävittää, eikä vaimentaa. Enkä ainakaan mä tiedä onko toi ihan botnessa teknisesti edes mahdollista? Millä hemmetillä häivytät sen, mikä puskee läpi kallon luista?
 
Niinpä :)
 
Ja kuten sanottu noi toimii esmes lentokoneessa oikeesti hyvin et ne hävittää sen moottorin äänet yms. yms. mut oikeesti äänekkäisiin ympäristöihin tarvii ne peltorit jotka on oikeasti myös kuulosuojaimet sen vastavaihekikkailun lisäks.
 
Viltsu audiokantaja
musamies
05.11.2010 00:32:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen mielessä jos joku valmistaja innostuisi tekemään musakäyttöön enemmän suunnitellut suojaimet, joissa elektroniikkaa ja ehkä langattomuutta mukana. Mun mielestä pitäs yhdistää noiden eri tekniikoiden hyviä puolia.
 
Tällä viikolla tuli oltua konsertissa, jossa oli akustiset rummut, basso, kiipparisti ja pari laulajaa, edes meikäläisellä ei tullut mieleen EAR:ien laittaminen. Mukava oli kuunnella!
 
Toisaalta korvamonitorointikin jo sinänsä palvelee lavamelun vähentämistä.
 
yms. mut oikeesti äänekkäisiin ympäristöihin tarvii ne peltorit jotka on oikeasti myös kuulosuojaimet sen vastavaihekikkailun lisäks.
 
Juu, noissa tehokkaissa suojaimissa oli ne sit Peltorit tai EAR:it käy helposti niin, että ne tulee otettua helposti pois kun olettaa olevan hiljaista ja on tarve vaikka puhua. Jos on elektronikkaa mukana, ei tarvi suojausta ottaa puhumisen takia pois ja on paremmin turvassa kun tuleekin äkillinen kova ääni. Lisäksi mukavampi kun ei liian eristyksissä.
 
Myös äänentoiston parissa voi joskus käydä näin vaikka vian tai käyttäjävirheen johdosta...
 
rintapek
05.11.2010 00:44:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: käy helposti niin, että ne tulee otettua helposti pois kun olettaa olevan hiljaista ...
 
Mä ny en korvatulppia käytä, enkä suostu soittamaan bändeissä mis niit tarttis käyttää. Mut minäkin tiedän sen, et tulpat pannaan päähän ennenkuin mennään meteliin ja ne riisutaan vasta kun on tultu sieltä pois.
 
Kun korvassa on ihan ikioma sisäänrakennettu limitteri. Sen sopeutuminen vaan kestää hetken. Ja milloin se on sopeutunut tulpattuun äänitasoon, ni silloin todellakaan sinne ei kande työntää älämölöä kybällä. Käy kehnosti.
 
One kind of music only - the good kind
santtus
05.11.2010 22:43:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Proversio aiheesta: http://www.sensaphonics.com/prod_3d_ambient.html
 
miffe
19.11.2010 12:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Tiedänpä sellaisenkin porukan jossa rumpalilla on IEM käytössä ja sillä siinä setin yläpuolella tavallaan 3 overi, joka on kytketty vain siihen sen rumpalin omaan lankkuun ja siitä se sit poimii tarvitsemansa lavamökän...
 
Rumpalin nimikirjaimet M.M. ja poppoo ratsastaa kitaristinsa nimellä?
 
turkulainen
Katti
22.11.2010 10:00:44 (muokattu 22.11.2010 10:01:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Rumpalin nimikirjaimet M.M. ja poppoo ratsastaa kitaristinsa nimellä?
 
Tuntuvat täsmäävän...
 
EDIT: tai voihan noita olla toki muitakin vastaavia :)
 
-daali
19.12.2010 17:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: The Plugit yhdistettynä Earin kuusitulppiinhan on se ikivanha budjettiluokan in-ear-super-hi-fi-system.
 
Esim. tolla kombolla voi kokeilla sitä korvamonitoroinnin soveltuvuutta ylipäätään. Tässäkin pätee varoituksen sana, että se n. 15db mitä ne Earit vaimentaa, torpedoituu tolla kombolla johonkin tasoon, subjektiivisesti arvioiden 10 desibeliin ja millä taajuuksilla, sitä ei tiedä kukaan. Toinen miinuspuoli on se, että niiden tunkeminen korvaan myös hankaloituu.

 
Voisitko tai voisiko joku vähän tarkentaa että miten pystyy tunkemaan korvaan samaan aikaan sekä nuo kuusitulpat että The Plugit?
 
Saatan olla tyhmä, ehkä en kuitenkaan oo.
 
Pieni rumpalipoika
19.12.2010 17:33:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-daali: Voisitko tai voisiko joku vähän tarkentaa että miten pystyy tunkemaan korvaan samaan aikaan sekä nuo kuusitulpat että The Plugit?
 
Saatan olla tyhmä, ehkä en kuitenkaan oo.

 
Tietysti kuulostaa joo vähän omituiselta, jos tuota ei avaa lainkaan.
 
Eli, kuusitulpista irroitetaan se varsi/runko siitä silikoniosasta (aka kuusen havuista) ja nämä havut laitetaan sitten The Plugin runkoon. Eli ei käytetä Plugien vaimennustulppia lainkaan.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
eleeton
19.12.2010 22:40:33 (muokattu 19.12.2010 22:53:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän ketjuun voisi sopia omat kommenttini.
Tässä suunnittelen tulevaisuuteen, kenties kaukaisuudessa täysi IEM systeemi olisi omiaan, mutta heti kärkeen tarvitsee klikin korviin.
 
Pari vaihtoehtoa:
http://www.thomann.de/fi/ultimate_ears_uesf_3_studio_schwarz.htm
http://www.thomann.de/fi/sennheiser_ie_4.htm
 
Olenko ymmärtänyt oikein näistä edullisimmista, jos käyttää oikean kokoisia noita vaihdettavia vaimentimia niin onko noiden vaimennustaso samaa luokkaa kuin jos olisi tyypilliset vaahtomuovituplat korvissa? Itse yleensä keikoilla käytän kertakäyttöisiä 3M:n tulppia. Ei nekään täydelliset ole mutta kun korvakäytävä on sinetöity niin kipurajaa ei ylitetä -> suojaus riittävä itselle. Eli saavuttaako noilla korvakäytävän riittävää sinetöintiä?
 
Sekä kuulonsuojauksen kannalta että jo tässä ketjussa esille tulleiden asioiden vuoksi ajaisin tällaisiin pelkkää klikkiä koska se ei saa kuulua yleisöön, muu monitorointi hoidettakoon kulmilla. (Ehkä mahdollisesti omaa laulua myös hieman).
Ja langallisesti. Kitaran varteen tekisin oman piuhavirityksen kitarapiuha + kuulokejatko erillisestä kuulokevahvistimesta.
 
Täysi IEM sitten kyllä minusta vaatisi valetut ja vakiomonitorihepun.
 
Mutta siis, kokeilemalla tuo selviäisi miten nuo vaimentaa, mutta alustavasti kysyn että onko ymmärrys oikea?
 
Onkohan noissa esimerkeissä silikoni vai vaahtomuovi-vaimentimet, ei ota ihan selvää..
 
EDIT: Senkuissa ei sivuillakaan puhuta vaimennuksesta mitään, noista UE:stä ei löydy valmistajan sivuilta mitään (mainostavat vain kalliimpia malleja) mutta tuo t-kaupan kuvaus lupaa 20dB vaimennusta.
 
eleeton
19.12.2010 22:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FinFonicin valettujen setistä kuulisin mielellään käyttäjien kokemuksia..
Hinta ei ole nimittäin mikään järjetön.
 
Katti
20.12.2010 10:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: FinFonicin valettujen setistä kuulisin mielellään käyttäjien kokemuksia..
Hinta ei ole nimittäin mikään järjetön.

 
Mulla on sellainen FinFonicin setti, että ostin siis pelkät tulpat ja niihin semmoiset tiivisterenkaat (tais maksaa jotain 15-16 egee), joihin saa noi mulla olevat Senkun napit upotettua.
 
Soundi ei ihan mitn UE7:n tasoa ole (hieman tuhnumpi), mut se siis johtuu noista mun Senkun napeista ja sen kanssa elää oikein kivasti. Mulle täysin riittävä ratkaisu kun monitoriseppä siis olen.
 
Liidilaulajattarella on eräässä työnantajassani UE7:kat ja kun vaan muistaa ton jutun että niissä on hieman kirkkaampi soundi osaa itse siihen asennoitua.
 
Suosittelen siis. Ja se mikä tossa mun setupissa on parasta on, että mulla on siis samalla myös ihan oikeat valetut tulpat kun olen esim talonmiehenä tai muuten vaan meen paikkaan jossa voi tulppia käyttää ja meteli sitä vaatii...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «