Aihe: Boss Gt-8
1 2 3
Rakoni
09.10.2006 19:54:43
Toimii kaikista parhaiten serial-efektilenkissä. Tai ainakin sen mixin pitää mennä sitten varmuudella 100 prosenttiin. Monissa mesan vahvistimissa se menee vain 90:een prosenttiin...

Toimiiko tuo parallel-efektilenkki kuitenkin hyvin vaikkapa erillispedaaleilla tai jollain muilla multihärpäkkeillä? Ja 90% oli F-50:ssä tosiaan.
Soundi lähtee pakaroista
Niknak
09.10.2006 19:58:07
Niin, nyt mennään sinne makuasioihin. Omasta mielestäni taas GT-8:ssa on loistavat mallinnukset kautta linjan. Varsinkin High Gain marsu on todella pätevä. Se vielä stereona monitoreiden kautta, niin pöksyt kastuu:) Mutta subjektiivistahan tämä on. Nyt kun olen puolitoista vuotta omistanut kyseisen laitoksen, voin vasta sanoa, että säätäminen on kohtalaisesti hallinnassa. Eli säädettävää on enemmän kuin lääkäri määrää. Ja kokematon turhautuu varmasti GT8:n kanssa.

En ole PodXT:tä testannut, kun ei ole ollut tarvetta. Kuitenkin yleisesti sen high gain-mallinnuksia pidetään parhaimmistona. Eli jos mörkösäröjä hakee, ehkä silloin Line6 voi olla hyvä vehje.

Ainoa asia, mitä on ikävä, on se putkilämpö. Sitähän nyt näistä on aika turhaa hakea.
Jarski
09.10.2006 21:15:10
kiitoksia.
Einherjar
10.10.2006 00:57:49
Tulipa tässä sitten suoritettua myös testausta Live-podin kanssa ja tulin vähän samaan lopputulokseen, kun jotkut muutkin jo täällä:
GT-8 on livenä, sekä kaapin kautta parempi, kun taas Pod toimii studio-tyylisissä ratkaisuissa tyylikkäämmin. Pa-linjaan vedettäessä tosin Boss ottaa jonkun verran Podia kiinni, mutta vahvistimen kanssa se tuntuu parhaiten toimivan.
Aivan äärilaidan metallisäröjä en joutanut testailemaan, mutta saksanhevi-/perusmetalli-osasto tuntui toimivan Bossilla paremmin. Tätä perustelen lähinnä soundien paremmalla muokattavuudella, mikä on huomattavasti poppipuolta tärkeämpää.
Werihukka
10.10.2006 16:17:37

Tulipa tässä sitten suoritettua myös testausta Live-podin kanssa ja tulin vähän samaan lopputulokseen, kun jotkut muutkin jo täällä:
GT-8 on livenä, sekä kaapin kautta parempi, kun taas Pod toimii studio-tyylisissä ratkaisuissa tyylikkäämmin. Pa-linjaan vedettäessä tosin Boss ottaa jonkun verran Podia kiinni, mutta vahvistimen kanssa se tuntuu parhaiten toimivan.
Aivan äärilaidan metallisäröjä en joutanut testailemaan, mutta saksanhevi-/perusmetalli-osasto tuntui toimivan Bossilla paremmin. Tätä perustelen lähinnä soundien paremmalla muokattavuudella, mikä on huomattavasti poppipuolta tärkeämpää.

Erittäin hyvin sanottu.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Dj.Dumbass
04.11.2010 00:47:07
Lainataanpa vanhaa topicia.
Monenlaista hehkutusta olen lukenut gt8:n toimivuudesta putkivahvistimen kanssa, mutta nyt kun viimein pääsin itse sitä kokeilemaan niin vastaan tulee iso pettymys. Aparaatti on kytkettynä nupin efektilenkkiin; haluaisin käyttää bossista vain joitain kaiku- ja delay -efektejä, en mitään säröjä tai mallinnuksia.
Vahvistimen soundista lähtee kuitenkin helvetisti pois kun pedaalin kytkee vahvistimeen... mielestäni olen kytkenyt kaikki mahdolliset (tarpeettomat) ääneen vaikuttajat pois päältä mutta soundi ei vain parane normaaliksi, miellyttäväksi putkisoundiksi.

Onks tuo vaan niin että kun lenkkiin laitetaan jokin digitaalinen härveli ni peli on menetetty?
But what would Musamies do?
Guitarwall
04.11.2010 09:08:03

Onks tuo vaan niin että kun lenkkiin laitetaan jokin digitaalinen härveli ni peli on menetetty?

Melkein sama vehje, itellä siis GT-10 käytössä ja sillä ei ainakaan ole käytännössä huomattavaa eroa kun sen laittaa looppiin. Oisko kyse FX-loopin "volume"-kytkimestä (eli paljon se päästää läpi)? Mutta kaiken järjen mukaan tuosta pitäis riippua vain niiden efektien taso soundissa, tai näin ainakin itsellä Mesan Recton kanssa on. Tietty onhan siinä lankussakin itessään efektien tasot, jota kannattaa näpräillä...
www.constantineband.net
Dj.Dumbass
04.11.2010 10:14:25
Tarkennan, että kyse ei ole siis volyymin häviämisestä vaan vahvistimen soundin huononemisesta. Soundi tuntuisi kompressoituvan aika rajusti ja etenkin sellainen terävyys muuttuu sellaiseksi tumpuksi, että voisi yhtä hyvin luulla vahvistimen olevan jokin heikkotasoinen trankkupeli.
Wespa
04.11.2010 10:56:36
SikaEki: Tämän ilmiön olen myös itsekkin havainnut gt-8:n kanssa. Siitäpä syystä hommasin looppi pedaalin, jolla laitteen saa ohitettua kun sitä ei tarvitse. Gt-8:n läpi saundi muuttuu mielestäni hiukan pehmeämmäksi, mikä toisinaan saattaa olla toivottaavaa.

Mulla taas tuntu että GT-10:n kanssa Jubilee-Marsun soundi muuttu entistä kireemmäks, mikä oli aika ikävää. Ja siis kaikki foorumeilta löytyneet kikat kokeiltunakin, koko ajan semmonen ikävä presence-piikki tuntui olevan. Ei mahda Bossin DA-muuntimet olla ihan parasta sorttia..
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Einherjar
04.11.2010 17:40:14
Tuli sellainen mieleen, että olettekos te kokeilleet muuttaa sitä outputin modea?
Jos siellä on esim. se line päällä, niin soundi ei välttämättä ole loopissa parhaimmillaan.
Sama sitten ulostulon voluumin suhteen? Itsellä toimii parhaiten vähän yli puolen välin, mutta kaverin vahvarilla ei passannut niin lujalle laittaa.
Adda-muunnos kyllä vähän huonontaa soundia väistämättä, mutta sitäkin voi kokeilla kompensoida laittamalla signaalireitin mahdollisimman hyvään kuosiin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
-Cale
04.11.2010 18:07:11
Dj.Dumbass:

Mulla oli samanlaista ongelmaa Tonelabin kanssa jota kokeilin Edition Tuben loopissa, saundista tuli aika tumppu. Sitten taas Statesmanin kanssa en huomannut oikeastaan minkäänlaista saundin värittymistä.
Dj.Dumbass
04.11.2010 21:20:39
Einherjar: Tuli sellainen mieleen, että olettekos te kokeilleet muuttaa sitä outputin modea? Jos siellä on esim. se line päällä, niin soundi ei välttämättä ole loopissa parhaimmillaan. Sama sitten ulostulon voluumin suhteen?

Hmm. luulen että miulla on se output mode juurikin siinä line -asennossa enkä älynnyt kokeilla muita vaihtoehtoja. Ulostulon voluumia hieman säätelin sopivan voluumitason löytämiseksi mutta en havainnut että soundi olisi siitä muuttunut.
Einherjar
05.11.2010 03:09:40
Dj.Dumbass: Hmm. luulen että miulla on se output mode juurikin siinä line -asennossa enkä älynnyt kokeilla muita vaihtoehtoja. Ulostulon voluumia hieman säätelin sopivan voluumitason löytämiseksi mutta en havainnut että soundi olisi siitä muuttunut.

Kannattaa se line vaihtaa joksinkin muuksi. Se luultavasti syö nyt sen yläkerran. Voluumilla soundi ei sinänsä muutu, mutta jos puskee liian lujaa, niin se kompressio voi tulla kehiin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Dj.Dumbass
05.11.2010 20:06:05
Einherjar: Kannattaa se line vaihtaa joksinkin muuksi. Se luultavasti syö nyt sen yläkerran. Voluumilla soundi ei sinänsä muutu, mutta jos puskee liian lujaa, niin se kompressio voi tulla kehiin.

Ongelmaan löytyi ratkaisu! Tuolla output modella ei ollut havaittavaa vaikutusta soundiin (ja asetuksena oli jo aiemmin ollut "stack return"), sen sijaan vahvistimen takana, loopin liittimien vieressä oleva +4/-10db -nappula ratkaisi tilanteen. Se olisi tietysti ollut luettavissa myös nupin manuaalista jos siihen olisi tarttunut heti alkuunsa.
tender.insanity
05.11.2010 21:26:49
Dj.Dumbass: Ongelmaan löytyi ratkaisu!

Lämpöiset onnittelut!
Muuki
06.11.2010 15:02:17
Nyt kun tämä Gt-ketju vielä tässä pyörii, ajattelin kysäistä seuraavaa.

Miten GT-8:sta saa KAIKEN irti? Esimerkiksi onko viisainta kytkeä suoraan putkivahvistimeen tai hyvään mallintamattomaan transistoriin. Kuulin että PA-vehkeillä saadaan parhaat puolet esiin? Miten sinä käytät?

Mietin myös mikä noista GT-8:n omista ulostulo-vaihtoehdoista olisi paras ja missä tilanteessa? (small amp, roland JC, headphones jne.)

Kannattaako liittää vahvistimen efektilenkkiin jos se on mahdollista? Parantaako paljonkin ulosantia?

Noh, tuossa nyt jotain. Perkele kun tää GT-8 on ku tietokone, ja minä se en vaan ossaa. Muuten mukava.
Eio
tender.insanity
06.11.2010 17:59:42 (muokattu 06.11.2010 18:00:02)
Käytä korviasi.

Näissä vedetty Line/Phones -outputilla suoraan äänikorttiin kahdella Dual L/R presetillä eli yhteensä neljä rytmiskebaraitaa.

http://dl.dropbox.com/u/5738957/c_riffi.mp3
http://dl.dropbox.com/u/5738957/Biisi_v2.mp3
http://dl.dropbox.com/u/5738957/LADY%20GAGA%20OF%20THE%20NIGHT.mp3
Muuki
06.11.2010 18:02:43
tender.insanity: Käytä korviasi.

Emmä käytä muutakun mahaa.
Eio
tender.insanity
06.11.2010 18:11:14
Muuki: Emmä käytä muutakun mahaa.

Joo.. Mitä bossgtcentralia selaillut, niin jokainen tuntuu sen parhaan soundin saavan omalla tavallaan. Toisilla Line/Phones, toisilla Stack Return jne. Oli sitten loopissa tai ei ja oli putki- tai trankku. Kokeilemalla nuo selviää.

Ei niillä asetuksilla ole mitään väliä, kunhan omaan korvaan kuulostaa hyvältä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)