Aihe: HEAT listening challenge
1 2
Master Fader
03.11.2010 13:55:59 (muokattu 03.11.2010 14:05:28)
Tein uuden tsägällä, sain 20% ja rupesin ymmärtämään heidän matikkaansa. He ilmoittivat luvut näin. Neve 1/5 oikein, digi 1/5 oikein ja heat 1/5 oikein. Nämä, kun lasketaan yhteen tulee 3 oikein viidestätoista, joka on 20%. Jos kaikki menee oikein, saadaa viisitoista viidestätoista oikein, joka on 100%. Ei voi saada 102% oikein.

Todennäköisyys saada kaikki oikein on 1/6. Todennäköisyys saada yksi oikein on taas 1/3. Tästä saadaan se tulos, että arvaamalla tosta testistä saa keskimäärin 33% oikein. Toistaiseksi testi näyttää siis arvailulta, kohinalta.
Mikael
03.11.2010 14:00:32 (muokattu 03.11.2010 14:01:23)

46% arvaamalla kuuntelematta.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
dewil
03.11.2010 15:02:42

Tää on taas ihan popkornin arvoinen threadi :D
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Raimo
03.11.2010 17:34:16 (muokattu 03.11.2010 17:35:18)

Tekis mieli arvailla yks. Pitää vastustaa kiusausta. Puuttuu tosin sieniäkin.
womb.mixerman.net
lurkki
03.11.2010 17:43:31
Ohjelma pyysi käynnistyäkseen sähköpostiosoitetta ja kysyi jotain johon vastasin "ei".
T-Stag
03.11.2010 18:59:50
Tuli tuossa noita testin speksejä tarkistellessa mieleen, että tosta puuttuu kyllä se todellinen analogisaundiesimerkki. Neve-esimerkki määritellään "Neve-summed Pro Tools Mix", eli itse miksaus on tehty ITB, todennäköisesti tasoja myöten ja Neven liuut ovat kaikki nollassa. Todellinen analogisummaus sisältää myös tasojen tekemisen ja panoroinnin analogiympäristössä. Tällöin työasemasta päästään ulos mahdollisimman hyvillä raitakohtaisilla tasoilla, riippuen tietenkin ulostulojen ja mikserin kanavien määrästä. Mikserin headroom saadaan paremmin käyttöön, digitaalinen audio tulee muuntimille suurimmilla mahdollisilla biteillä ja analogisummauksen todellinen saundi tulee paremmin esille. Miksauksen syvyysvaikutelma kasvaa aivan erilaiseksi.

Suurin osa digitaalityöasemista analogimiksereihin levitetyistä miksauksista on nykyisin todellisuudessa hybridimiksauksia, joissa osa prosessoinnista tehdään jo työaseman sisällä. Mike Shipley kuvaa uusimman Maroon 5 -levyn (on muuten tolkuttoman hyväsaundinen levy) miksausta näin: "It was mixed mostly on an SSL J console , the console was big , 88 channels but most songs had a track count around 120 tracks , had to do some work in protools also and , yep , had to use itb compression on some stuff."

Toisaalta, tietäen AVID:in päämäärät en ihmettele yhtään että testi on valmisteltu tuolla tavalla. Tuolla myydään varmaan taas pari kymppitonnin hintaista hiirtä.
Danko
03.11.2010 19:06:33

Master Fader: Todennäköisyys saada yksi oikein on taas 1/3. Tästä saadaan se tulos, että arvaamalla tosta testistä saa keskimäärin 33% oikein. Toistaiseksi testi näyttää siis arvailulta, kohinalta.

"68 % answered A/B said They were not sure - It was Pretty hard.
The Current Average Score is 30 % Correct"

joten eiköhän tuo aika pitkälti arvailujen varassa mene.
"Rock-jazz syntyi aikoinaan siitä, ettei osattu soittaa jazzia eikä rockia. Fuusion kehittyminen vaati lisäksi sen, ettei osattu miksata." -Jouni Kesti
T-Stag
03.11.2010 22:34:08
Raimo: Voi kauheata että Shipshapekin joutui käyttämään itb- kompuraa! :D

Aika subjektiivinen tuo koko lainaamani kirjoitus, muuten. Periaattessa oikeilla jäljillä ollaan ja ihan järkeenmahtuvat perustelut mutta itse olen aika lailla eri mieltä.

Tiedä häntä, viimeksi kun miksasin pääosin SSL:llä pitkähkön ITB/hybridi- jakson jälkeen kokemukseni oli että lopputulos saundasi suttuiselta ja kaikki tekeminen oli vähän hankalaa, varsinkin automaatiot. Välillä sai kiksejä kanavadynamiikan väärinkäytöstä mutta kohta piti taas kaivaa plugaria väliin syystä tai toisesta.

Seuraavan kerran kun "piti" miksata SSL:llä näppis ja hiiri olivatkin sitten unityssä istuvien faderien päällä, plugarit olivat ensisijainen prosessointivalinta ja ne automatisoitiin helposti kun tuli fiilis - kokemus oli vähän parempi mutta toki hölmöläisten hommaltahan tuo tuntui... Siitäkin on toki pitkä aika, tänään kokemus hyvästä LFAC- huoneesta voisi taas olla eri mutta kalliin hiiren ja ITB/hybridikiskan omistajana lienen nyt stuck valintojeni kanssa...

(Boksin sisälläkin on nykyään ihan käyttökelpoisia kompuroita, muuten, ja outboardpino on ystävä.)

Noh, eipä pidä ymmärtää väärin. Itsellänikin kun on käytössä "vain" 18 ulostuloa niin joudun tekemään hyvinkin paljon itb-summausta, sekä miltei kaikki tekemäni prosessointi on plugaripohjaista. Automaation piirrän myös laatikon sisällä. Tämä työskentelytapa tuli opittua Karmilan Mikolta, hän käyttää 24:ää ulostuloa, sekä outboard-kamoina lähinnä snare/tomikaikua, harmonizeria sekä masterkompuroita ja -eq:ta. Hybridihommaa teen siis itsekin eikä mulla ole mitään ongelmaa sen kanssa. Tarkoitukseni oli lähinnä kyseenalaistaa hieman tuon AVIDin testin objektiivisuutta. Heidän tarkoituksensa ei kuitenkaan ole myydä Neven tiskejä.
Raimo
04.11.2010 08:35:22 (muokattu 04.11.2010 08:39:06)

T-Stag: Noh, eipä pidä ymmärtää väärin. Itsellänikin kun on käytössä "vain" 18 ulostuloa niin joudun tekemään hyvinkin paljon itb-summausta, sekä miltei kaikki tekemäni prosessointi on plugaripohjaista. Automaation piirrän myös laatikon sisällä. Tämä työskentelytapa tuli opittua Karmilan Mikolta, hän käyttää 24:ää ulostuloa, sekä outboard-kamoina lähinnä snare/tomikaikua, harmonizeria sekä masterkompuroita ja -eq:ta. Hybridihommaa teen siis itsekin eikä mulla ole mitään ongelmaa sen kanssa. Tarkoitukseni oli lähinnä kyseenalaistaa hieman tuon AVIDin testin objektiivisuutta. Heidän tarkoituksensa ei kuitenkaan ole myydä Neven tiskejä.

Eli puhuit tässä ihan mutupohjalta vaikka esitit asian faktana "kokemuksen syvällä rintaäänellä". (Tiesinkin sen jo mutta tulipahan todistettua :)

T-Stag: Todellinen analogisummaus sisältää myös tasojen tekemisen ja panoroinnin analogiympäristössä. Tällöin työasemasta päästään ulos mahdollisimman hyvillä raitakohtaisilla tasoilla, riippuen tietenkin ulostulojen ja mikserin kanavien määrästä. Mikserin headroom saadaan paremmin käyttöön, digitaalinen audio tulee muuntimille suurimmilla mahdollisilla biteillä ja analogisummauksen todellinen saundi tulee paremmin esille. Miksauksen syvyysvaikutelma kasvaa aivan erilaiseksi.

("suurimmat mahdolliset bitit", "todellinen saundi" ja "syvyysvaikutelma" :D )

Toisaalta, ketjuhan oli jo komiikkalandiassa muutenkin joten pahoittelut tosikkoilusta.

Piis,
womb.mixerman.net
virtalahde
04.11.2010 12:04:06

Raimo: "suurimmat mahdolliset bitit"

Tajusin juuri, että multa lähtee silloin tällöin mastereita ulos isoimmilla mahdollisilla biteillä. Ilmankos ne kuulostaa hyvältä.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com >> http://www.facebook.com/pages/Helsinki-Finland/Virtalahde-Mastering/278311633180
Pauli Lappalainen
04.11.2010 12:11:46
virtalahde: Tajusin juuri, että multa lähtee silloin tällöin mastereita ulos isoimmilla mahdollisilla biteillä. Ilmankos ne kuulostaa hyvältä.

Missä mediassa isoimmat bitit kulkevat: valokuitu, koaksiaali, aes/ebu vai joku muu?
studiokekkonen
04.11.2010 13:13:25

Mun isällä on isommat bitit ku sun isällä.
Raimo
04.11.2010 13:24:49

Parempi bitti käytössä kuin kymmenen varalla.
womb.mixerman.net
Mikael
04.11.2010 13:24:50 (muokattu 04.11.2010 13:26:44)

Mä sain kuuntelemalla tuloksen 33% eli arvasin paremmin.

Missä mediassa isoimmat bitit kulkevat: valokuitu, koaksiaali, aes/ebu vai joku muu?

Tällaisesta voi lasauttaa isommatkin krapulabitit ihan huoletta:
http://kauppa.taloon.com/PublishedS … p;pageID=9&itemcode=LVI-2411198
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Pauli Lappalainen
04.11.2010 13:38:18
Mikael: Mä sain kuuntelemalla tuloksen 33% eli arvasin paremmin.

Tällaisesta voi lasauttaa isommatkin krapulabitit ihan huoletta:
http://kauppa.taloon.com/PublishedS … p;pageID=9&itemcode=LVI-2411198

http://kauppa.taloon.com/PublishedS … mp;groupID=1119&OpenGroups=1119

Noilla voinee sitten rakentaa erilaisia summaimia ja muita bittireitityksiä kunhan pitää huolen siitä ettei masterbittiputki mene tukkoon.
Raimo
04.11.2010 15:00:18 (muokattu 04.11.2010 15:01:08)

Pauli Lappalainen: http://kauppa.taloon.com/PublishedS … mp;groupID=1119&OpenGroups=1119

Noilla voinee sitten rakentaa erilaisia summaimia ja muita bittireitityksiä kunhan pitää huolen siitä ettei masterbittiputki mene tukkoon.

Joo mutta sä tarviit siihen ne oikeanlaiset venttiilit väliin jotta päästään todelliseen saundiin. Toi unitysummaus just doesn't cut it.
womb.mixerman.net
T-Stag
04.11.2010 19:58:41
Raimo: Eli puhuit tässä ihan mutupohjalta vaikka esitit asian faktana "kokemuksen syvällä rintaäänellä". (Tiesinkin sen jo mutta tulipahan todistettua :)

("suurimmat mahdolliset bitit", "todellinen saundi" ja "syvyysvaikutelma" :D )

Toisaalta, ketjuhan oli jo komiikkalandiassa muutenkin joten pahoittelut tosikkoilusta.

Piis,

Piis vaan itsellesi. Se, että omat kamani ovat tietynlaiset ei tarkoita sitä, etten olisi tehnyt työtä muissa studioissa ja muilla järjestelmillä. Lisäksi muut miksaajat ovat miksanneet tuotantojani ja heitä seuratessa ja kuunnellessa oppii aika paljon. Voit nauraa ihan niin paljon kuin haluat, mutta unohda noi puheet mutupohjasta. Eräs tämän maan huippumiksaajista esitteli mulle (ja parille muullekin "mutuilijalle") erään Samuli Edelmann -raidan jonka oli miksannut itb sekä hybridinä, jossa tasot oli tehty SSL 4K G+ -tiskillä. Saundiero oli todella iso. Syvyysvaikutelma oli termi, jota eräs tuottaja/miksaaja käytti kyseisessä tilanteessa. Miksausten tekijä itse käytti sanaa Dimensio.

Sähän voisitkin paremmin ja ei-mutupohjalta kertoa mulle oikeat termit niin tiedän ensi kerralla. Musta on vaan niin kornia sanoa/kirjoittaa "Isompi bitrate" tms. Ja mitä siihen bitrateen tulee, niin aika moni digitaalisen äänen kanssa pulaava ammattilainen on yhtä mieltä siitä, että session oletettu bitrate saavutetaan vain kun ollaan suht lähellä digitaalinollaa. Sekä äänittäessä etä toistettaessa. Tätä mieltä olivat myös kaikki kyseisessä kuuntelutilaisuudessa olleet.

SSL:n suttuisuudesta tulee mieleen, että jos pöytä on kunnossa niin silloin hyvän saundin aikaansaaminen ei ole ainakaan kamoista kiinni.
Raimo
04.11.2010 20:51:09 (muokattu 04.11.2010 21:11:24)

T-Stag:

Sähän voisitkin paremmin ja ei-mutupohjalta kertoa mulle oikeat termit niin tiedän ensi kerralla. Musta on vaan niin kornia sanoa/kirjoittaa "Isompi bitrate" tms. Ja mitä siihen bitrateen tulee, niin aika moni digitaalisen äänen kanssa pulaava ammattilainen on yhtä mieltä siitä, että session oletettu bitrate saavutetaan vain kun ollaan suht lähellä digitaalinollaa. Sekä äänittäessä etä toistettaessa. Tätä mieltä olivat myös kaikki kyseisessä kuuntelutilaisuudessa olleet.

(Tämä keskimmäinen kappale oli snadisti dadaistinen mutta jätän sen nyt kommentoimatta, pahoittelut, keskitytään nyt siihen SSL:n! :D)

Piis vaan itsellesi. Se, että omat kamani ovat tietynlaiset ei tarkoita sitä, etten olisi tehnyt työtä muissa studioissa ja muilla järjestelmillä. Lisäksi muut miksaajat ovat miksanneet tuotantojani ja heitä seuratessa ja kuunnellessa oppii aika paljon. Voit nauraa ihan niin paljon kuin haluat, mutta unohda noi puheet mutupohjasta. Eräs tämän maan huippumiksaajista esitteli mulle (ja parille muullekin "mutuilijalle") erään Samuli Edelmann -raidan jonka oli miksannut itb sekä hybridinä, jossa tasot oli tehty SSL 4K G+ -tiskillä. Saundiero oli todella iso. Syvyysvaikutelma oli termi, jota eräs tuottaja/miksaaja käytti kyseisessä tilanteessa. Miksausten tekijä itse käytti sanaa Dimensio.

...

SSL:n suttuisuudesta tulee mieleen, että jos pöytä on kunnossa niin silloin hyvän saundin aikaansaaminen ei ole ainakaan kamoista kiinni.

Mun esimerkissäni kyseessä oli Finnvoxin A ja SSL 4k, ja kyllä sillä tiskillä on monta hienoa miksausta tehty ja itsekin siellä jossain vaiheessa tein enemmän, esimerkkini olikin omat tuntemukseni pidemmän ITB/hybrid/iso hiiri- kauden *jälkeen* kun automaation monipuolisuuteen yms digitaalimaailman herkkuihin oli jo kerennyt tottumaan. (Ja sehän on oikeasti rahtusen suttuisen saundinen tiski, muuten, ei maailman kliineimmäksi hehkutettu kait missään... ;)

Nythän siinä huoneessa jöpöttääkin komeasti kanssa Avidin keski-iso hiiri (ICON D-Command), en siis liene ollut yksin kelojeni kanssa.

Tiedänkin varmaan tuon kollegan(ja tunnen) joka on sulle demotellut. Ei siinä mitään, en ole tuota nimenomaista demoa itse kuullut jotenka kaikki on mahdollista - mutta tuollaisessa testissä on paljon muuttujia, ja tietty klassinen argumentti jonka itse uskon jollain tavalla todeksi on, että ITB alkaa toimimaan vasta kun unohtaa tietyt analogimiksauksen säännöt ja opettelee miksaamaan ITB, ja siinä voi mennä aikaa. Jos on "tiskimiehiä" ja hommat pelaavat hyvin tiskillä miksaten, tuota siirtymää ei varmaan tule helpolla tehtyä jolloinka myös ne uudet chopsit "reilun" vertailun aikaansaamiseksi jäävät hankkimatta...

- Tämä siis vaikka yrittäisi tehdä "klassista" tai "analogisen kuuloista" saundia, tai itse asiassa erityisesti silloin. Lisäksi harva tekee kokonaan boksin sisällä, yleensä tarvitaan tai ainakin halutaan myös sopivasti laatuoutboardia, mahdollinen summain(tai saman asian ratkasu plugarein joka toimii toisille myös - HEAT ei sitä tosin tee) ja ehkä myös kelamankka. Väittäisin, että ton tyyppisellä setillä tehdään jo suurempi osa tämän maan "paremman kuuloisista" levyistä, eikä suinkaan (LFAC-)tiskillä.

Yhtään väheksymättä esim. just Karmilan työn laatua - päin vastoin, Mikko tekee oman juttunsa todella hienosti... Mutta tosiaan, jos olisin Mikko, en varmastikkaan haluaisi vaihtaa toimivasta ja tutusta setistäni pois. (Tuo alkaa olemaan myös pikkaisen sukupolviasia, luulen ma.)
womb.mixerman.net
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)