Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittoharrastus ja kerrostalo, ongelmayhtälö?
1 2 3
Quu
31.10.2010 21:58:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassopuolella on samanlainen ketju ja erittäin asiallinen. Ajattelin sitten tänne samanlaista kitaran näkökulmasta.
 
Kun nimittäin tuota bassopuolen ketjua lueskellessani muistin yhden omakohtaisen tapauksen.
Naapuri tuli kerran ovikelloa soittamaan ja sanoi, että basso häiritsee hänen koiraansa. Mie soitin kitaraa pikku-Voxin läpi (10w trankkuvehje), joten en osannut yhdistää sitä kun hän puhui bassosta.
 
No kuitenkin, tuolla bassopuolen ketjussa mietittiin sitä, että ne matalat taajuudet kulkee rakenteiden kautta, saa paikat resonoimaan.
Miten on kitaran kanssa? Onko porukalla tietoa? Kitara ei niin matalalta soi, niin kuinka rankasti se kulkeutuu rakenteissa?
 
Tottakai jos luukuttaa treenisvoimakkuudella niin kuuluuhan se vaikka minne, mutta miten jos soittaa sellaisella makkarivoimakkuudella?
 
Onko tullut kerrostalossa asuvia kanssaharrastelijoita naapurit ojentamaan soittamisesta?
 
Ja muutenkin, kaikenlaisia yleisiä mietintöjä koskien kitaransoittoharrastusta kerrostalossa. Sana on vapaa.
 
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
R.Cooley
31.10.2010 22:11:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quu: Bassopuolella on samanlainen ketju ja erittäin asiallinen. Ajattelin sitten tänne samanlaista kitaran näkökulmasta...
 
Juu, ei ole vielä ollut minkäänlaisia ongelmia. Mutta tosiaan itse kerrostaloon muutettuani ensimmäisen vuoden soitin pedaalin ja kotiteatterin kautta. Volat koitin pitää hiljasella tasolla, mutta rupesi häiritsemään taas itseään kun tuossa tavassa et kuule kaikkia häiriöääniä/jos ylimääräiset kielet soi. Varsinkaan iltamyöhällä ja taustojen päälle soittaessa.
 
Ajattelin jo itseni puolelta naapureita, etten halua häiritä heitä, joten hommasin äskettäin tuon Fast track pro:n ja oon kovaa vauhtia siirtymässä soittelemaan kokonaan kuulokkeiden kautta kotona. Saa volat ja taustat vaikka kuinka lujalle eikä häiritse muita, sekä kuulet tosi paljon paremmin kitaran soinnin.
 
Ja tosiaan vielä välillä kun tulee perusvireisen skeban lisäksi soitettua tuolla alavireisellä pelillä niin sen ääni kyllä tuntuu paljon voimakkaammalta tai läpitunkevalta samalla voluumitasolla.
 
ibnz
31.10.2010 22:11:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ajan Vox DA5:n signaalin tietokoneen kaiuttimien kautta (line-taso) ja näin ollen melu on tasan yhtä häiritsevä kuin mikä tahansa musiikin kuuntelu. Ei ole tullut valituksia n. viiteen vuoteen, ei tosin kehujakaan..
 
hallu
01.11.2010 21:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minä asun erittäin ohutseinäisessä ja "halvassa" kerrostalossa jossa ei ole äänieristystä ollenkaan (puhe nyt ei kuulu naapurista, mutta ei paljoa puutu). Minulla on ollut varmasti pitkämielisiä naapureita, koska akustista olen soittanut ihan iltamyöhälläkin. Sähkökitarassa käytän yleensä korvakuulokkeita ja soitan tuon Line6 jm4:n läpi joten hoituu taustanauhat ja muut samasta purkista. Päivvällä soitan välillä vahvistimenkin läpi, mutta mahdollisimman hiljaa, mutta jonkin verran sitä ääntä väkisinkin tulee (pystyykö muuten keinokuorma ottamaan koko signaalin niin ettei ole ollenkaan kaijuttimia ja soittaa vain kuulokkeilla?).
 
No ei ole naapurit valittaneet (koputtaa puuta).
 
varo
01.11.2010 21:58:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quu: Bassopuolella on samanlainen ketju ja erittäin asiallinen. Ajattelin sitten tänne samanlaista kitaran näkökulmasta.
 
Kun nimittäin tuota bassopuolen ketjua lueskellessani muistin yhden omakohtaisen tapauksen.
Naapuri tuli kerran ovikelloa soittamaan ja sanoi, että basso häiritsee hänen koiraansa. Mie soitin kitaraa pikku-Voxin läpi (10w trankkuvehje), joten en osannut yhdistää sitä kun hän puhui bassosta.
 
No kuitenkin, tuolla bassopuolen ketjussa mietittiin sitä, että ne matalat taajuudet kulkee rakenteiden kautta, saa paikat resonoimaan.
Miten on kitaran kanssa? Onko porukalla tietoa? Kitara ei niin matalalta soi, niin kuinka rankasti se kulkeutuu rakenteissa?
 
Tottakai jos luukuttaa treenisvoimakkuudella niin kuuluuhan se vaikka minne, mutta miten jos soittaa sellaisella makkarivoimakkuudella?
 
Onko tullut kerrostalossa asuvia kanssaharrastelijoita naapurit ojentamaan soittamisesta?
 
Ja muutenkin, kaikenlaisia yleisiä mietintöjä koskien kitaransoittoharrastusta kerrostalossa. Sana on vapaa.

 
Morjes! Mä olen ton bassopuolen ketjun aloittaja, kiitos hyvästä palautteesta, vaikka muutkin mnettiläiset ovat vahvasti ketjua olleet rakentamassa. Kenties mnetin ensimmäinen täysin riidoista ja perseilystä vapaa ketju?:D
 
Bassonsoiton lisäksi olen myös kitaristi, ja tietääkseni kitaransoittoni ei ole häirinnyt ketään tässä kerrostalossa. Ainoat valitukset ovat tulleet tuosta bassonsoitosta, joten en usko että kitaroinnista on haittaa ollut. Sähkökitaralla soitan suurimman osan ajasta metallimusiikkia, bassolla taas klassista, jazzia ja bluesia, joten sinänsä aika huvittava juttu että basismista tehdään valitus, kun kitaristina kuulun juurikin siihen huonosti heviä soittavaan kategoriaan.
 
Yksi aika merkittävä asia saattaa tosin olla se, että mulla kitaravahvari on bassovahvarin päällä, eli irti lattiasta. Tällöin resonanssiääniä ei varmaankaan kuulu yhtä paljon kuin vahvarin lattiaa vasten ollessa. Ja kitaran äänitaajuudet ovat käsittääkseni keskiääniä, eli ei varmaan muutenkaan niin paljon rakenteita pitkin kulkeudu.
 
Toivottavasti saadaan tänne kitarapuolelle yhtä hyvää keskustelua, kerrankin me basistit oltiin teille suunnannäyttäjiä :D
 
Jahas, mistäs sitä Billuab voi ostaa?
R.Cooley
01.11.2010 22:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoho, itse ainakin olen laittanut lattialla oleviin kaiuttimiin muutamat kerrokset huopatassun paloja pohjaan, juuri resonoinnin takia. Sekä mattoa osan kaiuttimien alle, siten kun se nyt sisustuksellisesti on mahdollista. Itsellä tosiaan osa kaiuttimista lattialla, on sen verta iso olohuone, että kököttävät tuolla takana. Toki jotkut jalustat voisi joskus hankkia!
 
BondakeBunny
01.11.2010 22:48:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon nyt kolme vuotta käyttäny tiluttamiseen langattomia kuulokkeita. Näppärästi toimii ja eipähän häirihe kettään. Tosin on näissä se huonopuoli, että kuulee omat virheet ja paskan soiton vähä liian selvästi.
 
Minä olen itse jumala, synti ja se joka päättää mitä sillä tehdään.
ReBeat
01.11.2010 23:42:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: (pystyykö muuten keinokuorma ottamaan koko signaalin niin ettei ole ollenkaan kaijuttimia ja soittaa vain kuulokkeilla?).
 
Kyllä osassa keinokuormista on mahdollisuus tuohon. Itsekin käytän noin... putkinuppi --> keinokuorma --> vähän säätöä (filtteröintiä ja equalisointia + kaikua ja mahdollisia muita efektejä) --> valmis tuote kuulokkeisiin. Ulospäin ei kuulu skitan räminän lisäksi muuta kuin vähän keinokuorman tirinää jos vahvistinta huudattaa isommalla.
 
Pinkku24
02.11.2010 09:16:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ei oo vielä tullu kukaa valittamaa
 
~Always a fan of Iron Maiden
Collapsed
02.11.2010 11:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ongelma on matalien taajuuksien aiheuttama resonointi, niin kannattaa laittaa kaiutin kellumaan muutaman sentin vaahtomuovikerroksen päälle.
 
vmak
02.11.2010 13:21:31 (muokattu 02.11.2010 13:22:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jahas, parikin kertaa kuullut eri taloyhtiöissä naapureilta asiasta. Toinen kerta oli puhdas vahinko kun en huomannut ajan kulkua ollenkaan bluesia jammaillessani ja lopputulos olikin se, että naapuri tulee käymään ovella ja kysyy vähän varovasti: "Voisitsä kuunnella aivan aavistuksen hiljemmalla kun meillä on toi lasten huone tossa seinän toisella puolella."
 
No tilanteen tietenkin ymmärsin ja katsoin jatkossa tarkemmin kelloa soitellessani. Tämä tapahtui siis todella huonosti äänieristetyssä opiskelijoiden ja opiskelijaperheiden taloyhtiössä.
 
Ensimmäinen kerta oli sitten hieman epäystävällisempi kun naapuri ei ilmeisesti arvostanut sitä että pari kaveria oli käymässä ja soittelimme yöllä kitaraa. Lopputulos oli se, että naapuri soitti aamuyöllä poliisit käymään. Poliisit kävivät katsomassa tilanteen ja totesivat että, "mepäs lähdemmekin tästä kun kaikki tuntuu olevan kunnossa, jatkakaa vaan samaan malliin". Katsoimme kavereiden kanssa vähän hölmistyneenä, että mitä helvettiä siinä oikein tapahtui ja päätimme kuitenkin lopettaa soittelun. Ilmeisesti siinäkin taloyhtiössä oli kovin ohuet seinät, sillä naapurit olivat huonokuuloisia vanhuksia -> Ei tuntunut kuuluvan jos sanoit terve rappukäytävässä :)
 
ps. Enkä muuten tiedä miksi kirjoitin nämä näin päin, mutta se tuntui luontevalta
 
Kiitos, anteeksi ja näkemiin
foetor ex ore
02.11.2010 16:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quu: Ja muutenkin, kaikenlaisia yleisiä mietintöjä koskien kitaransoittoharrastusta kerrostalossa. Sana on vapaa.
 
Täsä talossa ei voi soittaa sähkökitaraa edes akustisesti illan tultua. Seinät eristävät ääntä suurinpiirtein vain vähän paremmin kuin vaikkapa verhot. Vahvistinta ei pysty käyttämään lainkaan koska mua inhottaa, että muut kuulee soittoni. Siinä kun menee aina "konsertointimoodiin" vaikka tarkoitus olisi vain reenata, siispä käyn nopeasti läpi osaamisrepertuaarini, kestää 15 minuuttia, "ja nyt ei enää uskalla---" Vedät jotain herkkää settiä lumoissasi ja sitten kuuluu toisesta asunnosta: *PAM!* "VITTU!" Toisten huomioon ottaminen 24/7 on epäinhimillinen vaatimus, siispä (tällaiset) kerrostalot ovat epäinhimillisiä paikkoja. Pakko oli avautua sillä vatuttaa: ajatella että Eddie tai Jimi olisi pystynyt rauhassa keskittymään, omistautumaan soittonsa harjaannuttamiselle vain hetken silloin tällöin! Enkä vertaa itseäni heihin.
 
Kontiak
02.11.2010 16:18:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ymmärrä, miksi kaivaa verta nenästään vahvistimen kanssa enää nykyaikana, kun on olemassa Axe-Fx:n ja kuulokkeet. Siellä seinän takana kun asuu sopivat ihmiset, niin pääsee hyvin äkkiä hankalana vuokralaisena etsimään uutta asuntoa.
 
Ottaa vaikka halvemman kämpän sitten, että voi sillä erotuksella maksaa 24/7-treenikämpän itselleen.
 
http://www.truthinshredding.com
jannu79
02.11.2010 16:30:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sain joskus naapurilta huomautuksen kun soittelin akkaria iltamyöhäsellä.
 
Muutama asia mitä kannattaa miettiä >>
 
Kyseisessä asunnossa oli ilmanvaihtoputken pää keittiössä, josta monesti kuulu naapusin ääniä. Niinpä pidin sen jälkeen keittiön oven kiinni soitellessa, niin äänet ei ainakaan niin helposti päässeet kantautumaan putkissa.
 
Akkareihin on saatavilla kaikukopan aukon päälle kumiläpysköjä. Toiset on tehty sitä varten ettei ääni lähtis niin helposti kiertämään ääntä vahvistettaessa ja toiset on tarkoitettu kosteutustarkoituksiin. Anyway, kummatkin tiputtaa akkarista syntyvää volyymia.
 
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
Sakmongkol
02.11.2010 16:43:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Ottaa vaikka halvemman kämpän sitten, että voi sillä erotuksella maksaa 24/7-treenikämpän itselleen.
 
Tuo on kyllä silleen paska juttu kun noita treenikämppiä ei pahemmin löydy. Ja ne mitä löytyy on sikahintaisia tällaiselle keskivertonuorelle opiskelijaharrastelijalle. Paljon mieluummin minäkin kävisin kunnon tiloissa soittamassa mutta kun tiloja ei ole niin on pakko täällä soluluukussa pistää menemään. Itse käytän kyllä TonePorttia ja kuulokkeita enimmäkseen, joskus viikonloppuisin lähinnä olen pistänyt putkivehkeen tulille. Mutta on niin meluisa talo kokonansa että eipä ole pahemmin ketään häirinnyt.
 
Quu
02.11.2010 22:43:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varo: Toivottavasti saadaan tänne kitarapuolelle yhtä hyvää keskustelua, kerrankin me basistit oltiin teille suunnannäyttäjiä :D
 
Itsehän olen tosin soittoharrastukseni aloittanut nimenomaan basson varressa. :D
 
Soitan pääasiassa kuulokkeiden kanssa (johtuen ihan siitä kun ei ole kaiuttimia koneessa), vaan eipä ole tuon yhden valituksen jälkeen tullut kukaan mitään sanomaan vaikka olen pariin otteeseen täällä vahvistimen kanssa soitellut. Päiväsellään toki. Ja se naapurikin on kyllä muuttanut pois.
 
Esimerkiksi huomattavasti suurempaa meteliä lähti alakerran alkoholistipariskunnasta kun soittivat ikivihreitä ja riitelivät, joskus yömyöhälläkin.
 
Ei kai se kitaran/basson soittaminen nyt niin erilaista mekkalaa tuota kuin esim. musiikin kuuntelu?
 
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
tender.insanity
03.11.2010 11:38:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quu: Ei kai se kitaran/basson soittaminen nyt niin erilaista mekkalaa tuota kuin esim. musiikin kuuntelu?
 
No kyllä mä mieluummin naapurista kuulen musiikkia kuin 15v räkänokan master of puppets -treeniä.
 
Tigerstedt
03.11.2010 17:09:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asun kiviseinäisessä 50-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Klo 7-22 välillä olen soittanut ihan ronskisti vaan vahvistimen läpi. Volume ei tietenkään mikään valtava ole, mutta sanotaanko, että todella kovan puheen tasolla. Joko mulla on kuurot naapurit, tai ne tykkää kitarasoundeista.
 
Together we stand, divided we fall.
Tommittaja
03.11.2010 17:52:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onneksi soittelen suht rauhallista musaa + jos en, niin ainakin pidän volumea alhaalla.
 
Dudetorium
gemisti
04.11.2010 23:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikanaan opiskelijakämpässä kun sain Uraltone-vahvistimen valmiiksi, oli sitä heti päästävä testaamaan. En kyllä tajunnut,että kello oli jo noin 23, siinä mielessä olisi pitänyt malttaa odottaa huomiseen.
 
Tuikkasin irtonaisen elementin tyynyn päälle lattialle ja piuhoilla kiinni, ja ehdin alle minuutin koittaa hyvin hiljaisella testaten, että kaikki napit ym toimii, kun jo alkoi harjanvarren paukutus alakerrasta :D. En siis todellakaan laittanut esim. telkkaria kovemmalle.
 
Tuli sitten aika vähän soiteltua sähköjen kanssa siellä asuessa päivisinkään.. Sama alakerran väki muuten herätteli usein 12-1 välillä öisin hulvattoman kovaäänisellä meiningillä makuuhuoneessa. Eipä sitä kerrostaloon kaipaa, siinä on ihan etunsa ettei ole yhteisiä seiniä/lattioita/kattoja naapuireiden kanssa.
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «