Karvalakki 31.10.2010 00:39:52 | |
---|
Olis yks kysymys aiheeseen liittyen kun jäi heiman epäselväksi niin eikös se riitä että osaa /tietää mistä kyseisen asteikon nuotit lyötyvät ja silloinhan niitä voi yhdistellä ihan miten tahtoo eikä aina välttämättä siinä perus ``muodossa`` Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life |
Sakmongkol 31.10.2010 02:29:14 | |
---|
Karvalakki: Olis yks kysymys aiheeseen liittyen kun jäi heiman epäselväksi niin eikös se riitä että osaa /tietää mistä kyseisen asteikon nuotit lyötyvät ja silloinhan niitä voi yhdistellä ihan miten tahtoo eikä aina välttämättä siinä perus ``muodossa`` Joo. Mitään perusmuotoja ei ole oikeastaan olemassa, vaan ne 'laatikot' on keksitty otelaudalle helpottamaan muistamista, mutta samalla rajoittamaan ilmaisua. |
Hauler 31.10.2010 03:46:17 | |
---|
cr4b: C duuri sisältää myös samat nuotit kuin A molli. Pentatoninen taas on sama kuin molliasteikko, miinus 2. ja 6. sävelet. Mä ajattelen sitä yhtenä isona asteikkona, josta sitten poimitaan ne halutut sävelet kuhunkin tilanteeseen. Kelpo kirjoitus huomauttaisin kuitenkin, että C-duuri sisältää samat nuotit kuin luonnollinen a-molli. A-molli itsessään sisältää myös fis ja gis nuotit. Melodisia molliasteikkoja soitettaessa ylöspäin ylennetään kuudes ja seitsemäs sävel, alaspäin tultaessa ne taas on alennettu. |
Ville81 31.10.2010 13:46:12 | |
---|
Melodisia molliasteikkoja soitettaessa ylöspäin ylennetään kuudes ja seitsemäs sävel, alaspäin tultaessa ne taas on alennettu. Miten sen nyt ottaa. Popjazz-kuvioissa melodisen mollin (=jazzmolli) rakenne on sama ylös- ja alaspäin. Nus nus. "Ei mun tartte virittää, soitan säröllä".
-Kuultu musiikkiliikkeessä 2005 |
vvaltsu 31.10.2010 14:09:16 | |
---|
Tämä on hyvä ketju. Itsekin pitäisi opetella nämä, vois vaikka yrittää tuota Am-skaalaa opetella veivaamaan kaikista asemista. Guitar Prossa oli muistaakseni semmonen ominaisuus mistä nuo kaikki asemat näki. Jos ei ole niin heittäkääpä joku mehukas linkki mulle? (: Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |
Laxter 03.11.2010 12:24:48 | |
---|
vvaltsu: Tämä on hyvä ketju. Itsekin pitäisi opetella nämä, vois vaikka yrittää tuota Am-skaalaa opetella veivaamaan kaikista asemista. Guitar Prossa oli muistaakseni semmonen ominaisuus mistä nuo kaikki asemat näki. Jos ei ole niin heittäkääpä joku mehukas linkki mulle? (: Oliko ajatuksena jotakin tämäntyyppistä? http://all-guitar-chords.com/guitar … p;scchnam=Melodic+Minor+(Descending)&get2=Get&t=0&choice=1 |
Zeeboo 03.11.2010 13:35:51 (muokattu 03.11.2010 13:36:47) | |
---|
vvaltsu: Tämä on hyvä ketju. Itsekin pitäisi opetella nämä, vois vaikka yrittää tuota Am-skaalaa opetella veivaamaan kaikista asemista. Guitar Prossa oli muistaakseni semmonen ominaisuus mistä nuo kaikki asemat näki. Jos ei ole niin heittäkääpä joku mehukas linkki mulle? (: Äärimmäisen kehittävää mun mielestä on ottaa tyhjä otelautakuva (kartta) ja merkata itse asteikoiden äänien paikat. Suosittelen vielä sellaista askartelua, että merkkaa "päättömään" otelautakaavioon, siis sellaiseen, johon ei ole laitettu nauhanumeroita, 1:llä merkatun äänen mihin tahansa kohtaa otelaudalla, ja tämän jälkeen sen saman äänen paikan (oktaaveissa) kaavioon. Tämän jälkeen kaikkien muiden otelaudan äänien intervallisuhteet merkattuihin perusääniin. Kehittää... White men can't Monk |
Itse kyllä lähtisin opettelemaan asteikot kieli kerrallaan, en asemista. Opettelee ensin yhdellä sormella, sitten kahdella, kolmella ja lopuksi neljällä. Kannattaa myös opetella improvisoimaan eri kieliyhdistelmillä, ensin vaikka vierekkäisillä kielillä mutta voi jättää yhden tai kaksikin kieltä väliin jos haluaa. Aikaa vievää, mutta voi olla ainakin varma että asteikko on tämän jälkeen hallussa. Tämä tietysti vaatii sen perustason että tietää minkälaisiin intervalleihin asteikot rakentuvat. Asemasoitto on pitemmän päälle hyvin puuduttavaa, ja hyvinhyvin kahlitsevaa. |
vvaltsu 03.11.2010 16:54:00 | |
---|
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |
Zeeboo 03.11.2010 17:14:42 (muokattu 03.11.2010 17:15:00) | |
---|
Wwes: Itse kyllä lähtisin opettelemaan asteikot kieli kerrallaan... Kyllä! Moodien opiskelussa & muutenkin ehdottoman hyvä. Tämä pelaa hemmetin hyvin idealukkojen purkamiseen kun pakottaa improomaan vaikka kahdella tai kolmella vierekkäisellä kielellä & koko otelaudan matkalta. White men can't Monk |
vvaltsu 03.11.2010 22:20:50 | |
---|
Eiku joo. Nyt mie älysin miten tuota full pattern-juttua kannattaa lukea. Kunhan saan ne sillein hanskaan että muistan ulkoo ni aijai mitkä improvisoinnit lähtee :) Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |
kimurantti1 04.11.2010 01:27:33 | |
---|
vvaltsu: Eiku joo. Nyt mie älysin miten tuota full pattern-juttua kannattaa lukea. Kunhan saan ne sillein hanskaan että muistan ulkoo ni aijai mitkä improvisoinnit lähtee :) Voi kun se menisikin noin yksinkertaisesti. :-) |
Hauler 04.11.2010 22:51:46 | |
---|
Ville81: Miten sen nyt ottaa. Popjazz-kuvioissa melodisen mollin (=jazzmolli) rakenne on sama ylös- ja alaspäin. Nus nus. Puhuin siis nimenomaan melodisesta mollista en jazzmollista, ja vieläpä asteikkona en sävellyksissä esiintyvänä ilmiönä. Mollihan on sävellyksellisesti "kenttä", jossa esiintyvät sekä alennetut että ylennetyt kuudet ja seitsemännet sävelet. |
baron 04.11.2010 23:23:42 (muokattu 04.11.2010 23:27:49) | |
---|
Ville81: Miten sen nyt ottaa. Popjazz-kuvioissa melodisen mollin (=jazzmolli) rakenne on sama ylös- ja alaspäin. Nus nus. Melodinen molli on eri asia kuin jazzmolli (RMM - real melodic minor) Melodinen molli ylöspäin on kuin duuri paitsi pieni terssi ja alaspäin luonnollinen molli. Jazzmolli on melodinen molli sekä ylös- että alaspäin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
vvaltsu 05.11.2010 20:03:48 | |
---|
kimurantti1: Voi kun se menisikin noin yksinkertaisesti. :-) Niinpä, helvetti. :D Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |
mattim 05.11.2010 23:01:46 | |
---|
Wwes: Asemasoitto on pitemmän päälle hyvin puuduttavaa, ja hyvinhyvin kahlitsevaa. Onko tämä asemasoitto rinnastettavissa asemasotaan ? Matti Palo on rajoitettu kivijalkaan/Väärin sammutettu |
Hauler 06.11.2010 16:22:16 | |
---|
mattim: Onko tämä asemasoitto rinnastettavissa asemasotaan ? Matti Kyllä, nimenomaan. |
vvaltsu 07.11.2010 00:07:33 | |
---|
Nyt kun oon saanut D-molliskaalan kolmesta asemasta (12, 14 ja 16 nauhoilta, drop-C) auttavasti muistiin, niin nyt vasta huomaa miten paljon tuo yhestä asemasta soitto ahdistaa. Liekittää ihan kybällä! :) Vois heittää vielä muutaman plussan alottajalle kun nyt mun improvisaatiot kuulostaa paljon kivemmalle, kun ei juutu siihen samaan asemaan. :-) Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |
cr4b 07.11.2010 00:21:48 (muokattu 07.11.2010 00:27:33) | |
---|
vvaltsu: Nyt kun oon saanut D-molliskaalan kolmesta asemasta (12, 14 ja 16 nauhoilta, drop-C) auttavasti muistiin, niin nyt vasta huomaa miten paljon tuo yhestä asemasta soitto ahdistaa. Liekittää ihan kybällä! :) Vois heittää vielä muutaman plussan alottajalle kun nyt mun improvisaatiot kuulostaa paljon kivemmalle, kun ei juutu siihen samaan asemaan. :-) Totta. Suosittelen lämpimästi opettelemaan saman tien D-mollista kaikki muutkin asemat ja improvisoimaan paljon niitä käyttäen. Kuvittele, miten paljon avartaa maailmaa, kun osaat kaikki loputkin asemat ;) Jos opettelet sen D-mollin tosi tosi hyvin, niin sen jälkeen on myös helpompaa opetella muut sävellajit kitaran kaulalta. Ainakin itse huomasin, että kun monta kuukautta hakkasin yksinomaan A-mollista improvisaatiota, niin sitten sen jälkeen myös kaikki muut sävellajit on suht. helppo "nähdä" kitaran kaulalta siirtämällä vain sitä asteikkoa halutun määrän nauhoja ylös tai alas. Paljon helpompaa opetella yksi asia kerrallaan kuin yrittää samanaikaisesti opetella kaikkia sävellajeja. Mielestäni improvisaatio on paras työkalu asteikkojen opetteluun, kunhan pyrkii tietoisesti käyttämään eri asemia kaulalta. If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
vvaltsu 07.11.2010 00:43:43 | |
---|
cr4b: Totta. Suosittelen lämpimästi opettelemaan saman tien D-mollista kaikki muutkin asemat ja improvisoimaan paljon niitä käyttäen. Kuvittele, miten paljon avartaa maailmaa, kun osaat kaikki loputkin asemat -- Juum, tavoite olisi saada pikkuhiljaa hanskattua molliskaala koko kaulan läpi. Toinen hyvä asia muuten on tuossa se, että ennen ei improvisoidessa tarvinnut liikuttaa kättä, toisin kuin nyt. Tulee tuo käden siirtelykin tutummaksi :) Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |