Aihe: Presari-klubi
1 2 3 4 530 31 32 33 3457 58 59 60 61
JPHe
01.11.2010 21:40:23
J.Hollström: Mikäs siinä, jos luotto omiin tekemisiin on niin korkealla tasolla, että voi yhdellä soittimella kuitata koko vuosikymmenien tuotannon mitä globaalisti isoin tekijä on koskaan saanut aikaiseksi. .

Äläpä nyt dramatisoi. Kyse on siitä, että jos kaksi uutta soitinta on vertailtavana, niin ero on aika pieni. Ja loppujen lopuksi Fenderillä soittaminen jo luo tiettyä oman arvon tuntoa. Kuten sanoin, ilman Fenderiä ei olisi minunkaan bassoa. Koska se on kopio hienosta konseptista. Sarjatuonto fenderi ei ole ihan viimeiseen asti viimeistelty, kun taas itse olen hinkannnut omaani viimeiseen asti. Ja tämän vuoksi en ole tätä ammatikseni tekemässäkään, koska tuntipalkaksi jäisi ehkä 10 centtia, vaikka fenderin hinnan bassosta saisinkin...

Mihinkään customeihin en ole lisäksi vertailemassa, koska sellaisia en ole ikinä kokeillut. Samoin voi vertailla vaikka muihin eri soitin rakentajien luomuksiin. Olen nähnyt aika monta ammattimaisestikin tehtyä soitinta, jotka ovat uskomattoman hienoja ja viimeisteltyä, siihen tasoon en väitä pystyväni.

Vanhat soittimet on eri asia jo sovivasti vanhentuneensa puun vuoksi. Fenderin pystyy kyllä monistamaan muutkin kuin sarjatuotantolinjalla työskentevät työläiset. 50 vuotta vanhaa soitinta ei pysty kopioimaan.
hollstro
01.11.2010 22:37:30

JPHe: Äläpä nyt dramatisoi. Kyse on siitä, että jos kaksi uutta soitinta on vertailtavana, niin ero on aika pieni. Ja loppujen lopuksi Fenderillä soittaminen jo luo tiettyä oman arvon tuntoa. Kuten sanoin, ilman Fenderiä ei olisi minunkaan bassoa. Koska se on kopio hienosta konseptista. Sarjatuonto fenderi ei ole ihan viimeiseen asti viimeistelty, kun taas itse olen hinkannnut omaani viimeiseen asti. Ja tämän vuoksi en ole tätä ammatikseni tekemässäkään, koska tuntipalkaksi jäisi ehkä 10 centtia, vaikka fenderin hinnan bassosta saisinkin...

Mihinkään customeihin en ole lisäksi vertailemassa, koska sellaisia en ole ikinä kokeillut. Samoin voi vertailla vaikka muihin eri soitin rakentajien luomuksiin. Olen nähnyt aika monta ammattimaisestikin tehtyä soitinta, jotka ovat uskomattoman hienoja ja viimeisteltyä, siihen tasoon en väitä pystyväni.

Vanhat soittimet on eri asia jo sovivasti vanhentuneensa puun vuoksi. Fenderin pystyy kyllä monistamaan muutkin kuin sarjatuotantolinjalla työskentevät työläiset. 50 vuotta vanhaa soitinta ei pysty kopioimaan.

Tästä olen samaa mieltä, ja siitä eritysiesti että tuntipalkoille ei voi päästä. Jos saat tosta 500 € niin se on suoranainen ihme. Täällä näkee toisinaan nimiseppien tekemiä kaupiteltavan siihenkin hintaan menemättä kaupaksi. Se leima lavasssa on kuitenkin iso osa sitä soittimen arvoa (eli myytävyyttä) vaikka moni ei sitä halua myöntää.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hollmi-5
01.11.2010 22:56:39
JPHe: Onneksi se on parempi kuin Fenderin sarjatuotanto tavara...eikä ole pelkästään oma mielipide.

Onhan se pikkukuvassa komean näköinen basso. Jos kuitenkin ottaa tehdastekoisen uuden USA-Fenderin esiin, niin ei siitäkään virhettä löydä. Eli miten sinä sitä paremmuutta perustelet?

Kitaran (ja bassonrakennuksen) suurin haaste on oikeiden puiden löytäminen. Fenderillä on varmaan aika hyvä tuntuma puiden suhteen (vaikka joskus on toki virheitäkin tullut).

Pinnan viimeistely on taitolaji ja tehdastekoinen on sen suhteen virheetön. Itse saa tehdä hemmetisti duunia samaan tasoon. Itse tehty soitin on itselleen arvokas ja tekeminen on hienoa hommaa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
JPHe
01.11.2010 23:28:34
hollmi-5: Onhan se pikkukuvassa komean näköinen basso. Jos kuitenkin ottaa tehdastekoisen uuden USA-Fenderin esiin, niin ei siitäkään virhettä löydä. Eli miten sinä sitä paremmuutta perustelet?

Esimerkiksi fenderissä ei ole luusatulaa. Gotohin rautaosat on todella hyviä. Duncanin mikkikin on aika hyvä, jota ei halvimmissa fendereisää ole. Puut ei todellakaan ole jokaiseen fenderiin valittu. Custom shopissa näin tehdään, mutta ei peruslinjalla. Kaula ei ole kiiltävä. Matta on halvempi tehdä.
Lisäksi nauhat on tasattu ja kiilloitettu viimeisen päälle. Ja tosiaan oma on aina oma. Mielipiteistä ei voi tosin kiistellä. Ja ainoa asia jota en voi/ en halua päihittää, joka on Fenderin brändi. Tämäkin keskustelu osoittaa sen todella hyvin.
J.Hollström
01.11.2010 23:51:07 (muokattu 01.11.2010 23:52:37)
Mistä nää matat kaulat ja muut tulee? Halvimman soittimen spekseilläkö arvotetaan koko pulju? Ihan esimerkkinä voisin mainita ton yhden sarjatuotantofenkun joka pyörii himassa, että eräs Lempääläinen soitinrakentaja perkas sen ja kehui että eipä oo juuri parempaa nähny ja duunas niistä osista mallineet itselleen.
hollmi-5
01.11.2010 23:59:53
Minäkin katselen mieluummin niitä paremman pään Fendereitä, jos mittapuuta valitaan. Tosin japanilaiset on todella hyvin tehtyjä...

Fender on nerokkaasti keksinyt soittimia, joista parempia ei oikein tahdota kaikella nykyosaamisella, tietämyksellä tai näkemykselläkään saada aikaiseksi. Moni on yrittänyt, mutta kopioimiseksihan se menee.
Soundit, piuhat ja kajarit.
JPHe
02.11.2010 10:11:47
J.Hollström: Mistä nää matat kaulat ja muut tulee? Halvimman soittimen spekseilläkö arvotetaan koko pulju? Ihan esimerkkinä voisin mainita ton yhden sarjatuotantofenkun joka pyörii himassa, että eräs Lempääläinen soitinrakentaja perkas sen ja kehui että eipä oo juuri parempaa nähny ja duunas niistä osista mallineet itselleen.

Yritä nyt ymmärtää että en ole Fenderiä arvostelemassa, vaan tosiaan totesin omani olevan keskiverto halppis Fenderiä omien kokemusten perustella parempi. Tämä on oma subjektiivinen näkemykseni joka on muodostunut näiden vuosien aikana jota olen soitinta soittanut. Ja tosiaan isoon massaan mahtuu hyviä ja vähän heikompia. Omani siis on mielestäni parempi kuin aikaisempi 78 vuosimallin Fenderi. Speksit on siis samat: maple kaula yms. Eli milestäni oma kopio on ainakin itselleni mieluisempi soitin kuin mitä tuo Fenkku oli. Sen vuoksi Fender on lähtenyt ja omani ei lähde. Jonkun toisen kädessä asia voi olla toisin, mutta Fenderiä en ole tuominnut mistää.

Seuraavaksi pitää varmaan aloittaa kehumaan akustista bassoa, 6 kielistä ESP:tä, Warwickia, Thunderbirdiä, Rickenbackeri kopioita alkuperäisiään paremmiksi..... Ja kitaroista Les Paulia, Tele thinline, Dean ML ... heh
absqua
02.11.2010 10:14:57
JPHe: Yritä nyt ymmärtää että en ole Fenderiä arvostelemassa, vaan tosiaan totesin omani olevan keskiverto halppis Fenderiä omien kokemusten perustella parempi. Tämä on oma subjektiivinen näkemykseni joka on muodostunut näiden vuosien aikana jota olen soitinta soittanut. Ja tosiaan isoon massaan mahtuu hyviä ja vähän heikompia. Omani siis on mielestäni parempi kuin aikaisempi 78 vuosimallin Fenderi. Speksit on siis samat: maple kaula yms. Eli milestäni oma kopio on ainakin itselleni mieluisempi soitin kuin mitä tuo Fenkku oli. Sen vuoksi Fender on lähtenyt ja omani ei lähde. Jonkun toisen kädessä asia voi olla toisin, mutta Fenderiä en ole tuominnut mistää.

Seuraavaksi pitää varmaan aloittaa kehumaan akustista bassoa, 6 kielistä ESP:tä, Warwickia, Thunderbirdiä, Rickenbackeri kopioita alkuperäisiään paremmiksi..... Ja kitaroista Les Paulia, Tele thinline, Dean ML ... heh

Tosi hieno toi sun p-bass on. Hienoista Steve Harris-havinaa, mikä tietysti tällaista vanhaa maiden-diggaria aina lämmittää.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jaakonam
02.11.2010 10:49:57 (muokattu 02.11.2010 10:50:09)

JPHe: Omani siis on mielestäni parempi kuin aikaisempi 78 vuosimallin Fenderi. Speksit on siis samat: maple kaula yms.

Kuvasta päätellen tuossa on sellaista Number of the Beast -ajan henkeä:
http://www.ironmaidencommentary.com … tures/pictures03_notb/picture16.jpg
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
J.Nikkanen
02.11.2010 12:13:29 (muokattu 02.11.2010 12:13:46)
Jaa, mutta mullakin on presari, ja hävettää myöntää että se on nyt sitten vissin niinkuin fender, tai ainakin melkein. Jazzin (USA HW1) kaula josta nauhat pois. Allpartsin P-body, fenderin hyväksymä tuote, gotohin talla, diMarzion sähköt. Vittu. Min en oo siltikään fender miäs. Ajaa asiansa, eli soitin on (taas) parempi kuin soittajansa.

edit: Liityn siis klubiin. Näin.
J.Hollström
02.11.2010 12:37:21 (muokattu 02.11.2010 17:50:15)
JPHe: Yritä nyt ymmärtää että en ole Fenderiä arvostelemassa, vaan tosiaan totesin omani olevan keskiverto halppis Fenderiä omien kokemusten perustella parempi.

Tämä viesti on selkeämpi. Vanhana Fender puritaanina mulla ottaa aina koville kun kopsuja aletaan nostamaan esikuviensa edelle, vaikka monella tapaa se onkin mahdollista.

Fendä on silti aina fendä. Long live Fender. Rokänroll forevö mään.
Visakoivu
02.11.2010 17:27:01
Rämppy: Koska tuo sun basso on käsityönä tehty valikoiduista materiaaleista työtunteja säästämättä, oikea vertailukohde olisi custom shop -fenkku eikä joku "keskiverto halppis", joita liukuhina sylkee markinoille pilvin pimein.

Paitsi ei ole, ellei myös tämä itsetehdyn tekijä ole erittäin kokenut ja äärimmäisen ammattitaitoinen soitinrakentaja. Meinaan ei tuo Custom Shop ihan harrastelijoita käytä ja koska oletetaan, että puut ja muut osat ovat yhtä huolella valitut pitää vertailukohdan löytyä tekijästä, ja ei ole yksinkertaisesti mahdollista, että yhden basson väsännyt harrastelija olisi taitavampi kuin Fenderin käyttämät soitinrakentajat.
"Hamster on overdrive."
JPHe
03.11.2010 01:27:20
Rämppy: Koska tuo sun basso on käsityönä tehty valikoiduista materiaaleista työtunteja säästämättä, oikea vertailukohde olisi custom shop -fenkku eikä joku "keskiverto halppis", joita liukuhina sylkee markinoille pilvin pimein.

Tätä spekulointia on oikeastaan turha jatkaa, pääasia on minulle, että tiedän itse sen olevan hyvä. Totean kuitenkin että ihan omatoimisesti bassoa en ole tehnyt vaan neuvoja ym asiantuntemusta olen saanut opettajana toimineelta Harri Kauppilalta, jolla nyt aika hyvin oikeaa osaamistakin on.
hollstro
03.11.2010 08:57:30

Visakoivu: Paitsi ei ole, ellei myös tämä itsetehdyn tekijä ole erittäin kokenut ja äärimmäisen ammattitaitoinen soitinrakentaja. Meinaan ei tuo Custom Shop ihan harrastelijoita käytä ja koska oletetaan, että puut ja muut osat ovat yhtä huolella valitut pitää vertailukohdan löytyä tekijästä, ja ei ole yksinkertaisesti mahdollista, että yhden basson väsännyt harrastelija olisi taitavampi kuin Fenderin käyttämät soitinrakentajat.

Spot on. Ensimmäinen on aina ensimmäinen harjoitus ja se todellinen osaaminen syntyy vasta kymmenien soitimien jälkeen kun se näkemys ja kokemus kumuloituu.

Se on hienoa ja kunnioitettavaa että haluaa tehdä itse ja tekee myös ja on tyytyväinen tuloksiinsa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Rämppy
03.11.2010 09:40:54
Visakoivu: Paitsi ei ole, ellei myös tämä itsetehdyn tekijä ole erittäin kokenut ja äärimmäisen ammattitaitoinen soitinrakentaja. Meinaan ei tuo Custom Shop ihan harrastelijoita käytä ja koska oletetaan, että puut ja muut osat ovat yhtä huolella valitut pitää vertailukohdan löytyä tekijästä, ja ei ole yksinkertaisesti mahdollista, että yhden basson väsännyt harrastelija olisi taitavampi kuin Fenderin käyttämät soitinrakentajat.

Vaikka Fenderin custom shoppiin onkin kerätty kovimmat ammattilaiset töihin, ei sielläkään yksi duunari uhraa paljoa aikaa ja pieteettiä yhteen kitaraan. Teollista toimintaa sekin on, sieltä lähtee isoja määriä kitaroita maailmalle vuosittain. Ne on pikku soitainrakennuspajat, joissa luthier tekee nahkaessu päällä kitaroita jokaiseen yksityiskohtaan hartaudella pureutuen. Mutta epäilemättä ihan hyvä ensituotos toi sun basso. Turha verrata mihinkään teolliseen tuotteeseen, etenkään Fenderiin jonka valtavasta repertuaarista on todella vaikea löytää se sun tuotosta vastaava vertailukohde.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Seba
07.11.2010 18:21:52

jaappanin fendä 70's reissue on saapunut horjuttamaan ykkösbasson paikkaa.

kuva rohviilissa ja liityn klubiin sellaisella.
quarter poundit räpsähtää kiinni ensi viikolla ja sitten katsotaan kolisteleeko tiensä ykköseksi.
Rai rai.
JussiKoo
07.11.2010 21:34:25
Seba: jaappanin fendä 70's reissue on saapunut horjuttamaan ykkösbasson paikkaa.

kuva rohviilissa ja liityn klubiin sellaisella.
quarter poundit räpsähtää kiinni ensi viikolla ja sitten katsotaan kolisteleeko tiensä ykköseksi.

Ai sä koobrasit tuon itsellesi. Hieno basso.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Seba
07.11.2010 23:27:51

Rock-Ola: Ai sä koobrasit tuon itsellesi. Hieno basso.

joo pakkohan se oli munkin kokeilla onko presari mun soitin.
tuntuu toimivan, ja olen enemmän kuin tyytyväinen ostokseeni ja saattaa olla että lintunen jää vähemmälle käytölle toistaiseksi.

kokeilen vielä eri mikkejä ja ehkä steel leatheria ja toivon että alkaa soundi löytymään mitä tässä metsästän.

klonk.
Rai rai.
JussiKoo
07.11.2010 23:33:04
Seba: joo pakkohan se oli munkin kokeilla onko presari mun soitin.
tuntuu toimivan, ja olen enemmän kuin tyytyväinen ostokseeni ja saattaa olla että lintunen jää vähemmälle käytölle toistaiseksi.

kokeilen vielä eri mikkejä ja ehkä steel leatheria ja toivon että alkaa soundi löytymään mitä tässä metsästän.

klonk.

Toi on hintaisekseen todella kova luu. Miksi mikit pitää vaihtaa? Stygestä ruuvaa sen, mitä pitää. Steel leather tuo kolinaa lisää, jos on tarpeen.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)