Aihe: Hiljainen rumpusetti
1 2 3 4 5
Aalimupina
01.11.2010 11:39:12
passe: Tietysti näin. Tosiasia lienee kuitenkin se, että suuri osa täälläkin liehuttavista rumpaleista on niitä jotka aikuisiällä karkaavat bändin kanssa treenaamaan ne harvat kerrat kuukaudessa jotka vaan suinkin kehtaavat, ilman aviokriisin uhkaa. Siinä ei sitten paljon kapulan pomppua analysoida vaan annetaan mennä, sydämen kyllyydestä:) Ammatikseen rumpaloivilla on tietysti ihan eri lähtökohta, pystyvät halutessaan treenaamaan tekniikkaa hommien ohessa.

Junnut, päivän viisaus: tekniikka ja perusasiat haltuun ennen perheen perustamista. Vaipan vaihto shown keskellä ei paljon finessejä hiota.

Naulan kantaan. Tuntuu, että aika isolta osalta mnetin käyttäjistä puuttuu realistisuuden taju harjoittelun suhteen. Sen jälkeen kun on tuo vaipanvaihtoshow käynnissä ja muutakin elämää, niin siinä vaiheessa soitto tuppaa jäämään aika vähäiselle. Työpäivän jälkeen ensimmäinen ambitio ei välttämättä ole lähteä treenikämpälle analysoimaan kapulan pomppua, vaan mieli tekee soittaa, jos siihen on aikaa.

Kefiiri: Ketjun aloittajan pulmaan tuo ei taida auttaa, jos rummuttaja kerran ei suostu keventämään tatsiaan. Millä konstilla rumpalin saisi houkuteltua hillitymmäksi?

Kysymys ei vieläkään ole siitä, ettei rumpali suostuisi keventämään tatsia. Hän keventää niin paljon kuin osaa/pystyy. Hän ei ole ammattimuusikko, vaan perheellinen "duunari", joka ei varmastikaan pysty seuraavalle keikalla tai edes vuoden päästä olevalle keikalle treenaamaan hiljaisella soittoa, niin että se tuntuu hänestä mukavalle ja gruuvaisi niin hyvin kuin kunnon kädellä soitettuna.

Tämän takia yritämme löytää ratkaisua myös välineiden kautta. ONKO SE KIELLETTYÄ??? Jumanklavita.

Miksikö siis haluamme pitää hänet rumpalin tontilla. 1) hänen kanssaan natsaa kemiat hyvin yhteen 2) hän soittaa muuten musiikaalisesti 3) hän on erittäin tärkeä osa sovitushommissa 4) hän on tehnyt itsensä korvaamattomaksi ulkomusiikillisissa jutuissa
Kefiiri
01.11.2010 12:01:13
Aalimupina: Tämän takia yritämme löytää ratkaisua myös välineiden kautta. ONKO SE KIELLETTYÄ??? Jumanklavita.

Ei toki ole kiellettyä. Ymmärrän hyvin myös nuo rumpalin vaihtamattajättämisperusteet. Toivotan onnea ratkaisun etsintään!
Speedy
01.11.2010 12:06:52

Aalimupina: Jos mä esim. menen kitaranrakentajalle ja esitän hänelle toiveen soittimesta, niin ei hän sano, että sulla on paska tatsi, vaan hän pyrkii tekemään mun tatsilleni sopivan soittimen.

Kumut esim soi ihan hyvin hiljaakin, varmasti myös moni muu ohut runkoinen ja hyvin viritetty rumpu..

Mutta, ei muutakun tuotekehittelyä tekemään ja ideoimaan jonkun peltivalmistajan kanssa mättövapaata, hiljaa soivaa symbaalia.. Saa oman malliston ja varmaan pienet siivut myyntituotoista, niille varmaan riittää kysyntää..;) Eihän rumpujen valmistuksessa käsittääkseni ole ollutkaan mitään kovin suurta ja mullistavaa sen jälkeen kun rumpu ja pelti on keksitty..=D Paitsi sähkörummut.. ja Pearlin akustisilta näyttävät sähkörummut..;)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Vallu-Veke
01.11.2010 12:25:33
Speedy: Kumut esim soi ihan hyvin hiljaakin, varmasti myös moni muu ohut runkoinen ja hyvin viritetty rumpu..

..;)

Juu tuosta lähtisin itse purkamaan ongelmaa, jos soittotyylinsä haluaa pitää, mutta volyymit haluaa alemmaksi. Kokeilisin lisäksi kikkana seuraavaa:
Pitkähkö, ohut ja kevyt keppi (swing), ote keskeltä silleen, että keppi kelluu sormien välissä. Voi lyödä tavallaan kovaa, mutta kepin paino ja liikerata on niin pieni, että vola pienenee väkisin. Saa tavallaan mättää entiseen malliin? Vaatii Amerikan Ludwig-tasoiset rummut tai jos ei varaa, niin voi tyytyä Kumuihin ;)
18is9
01.11.2010 12:25:36 (muokattu 01.11.2010 13:21:20)

Speedy: Kumut esim soi ihan hyvin hiljaakin, varmasti myös moni muu ohut runkoinen ja hyvin viritetty rumpu..

Sitten on vielä tämä aspekti että mikä on hiljaa. Erittäin kevyesti ja hiljaa soitettaessakin rummut oikeasti soivat aika lujaa. Klassinen kitara (siis se nailonkielinen Landola) soi muihin soittimiin verrattuna hiljaa jääden helposti vaikkapa pianon tai huilun alle. Saa melko maestro olla että pystyy Kumuilla säestämään vahvistamatonta akustisen kitaran soittoa.

Pointti siis on että rummut on akustinen instrumentti, jolla on aika haastellista soittaa yhdessä muiden akustisten instrumenttien kanssa. Joku piano-saksofoni-rummut trio varmaan vielä toimii, mutta jo läskibasso ilman vahvistinta + rummut taitaa olla aika haasteellinen kombinaatio.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Speedy
01.11.2010 12:31:17

arse: Joku mainitsi hiljaa soittamisen yhteydessä sanat "varominen" ja "jarruttelu", jotka syövät "meininkiä". Tuohan on täysin asennekysymys - jos "meininki" rumpalin mielestä lähtee kovaa soittamisesta ja isoliikkeisestä heiluttelusta, tottakai kaikki muu on varomista ja jarruttelua ja pelkästään vittumaista soittaa. Jos taas unohdetaan tuollaiset alkuasetelmat, voidaan keskittyä vähän oleellisempiin juttuihin, eli miltä se soitto kuulostaa.

Minähän se varmaan olin...=) Näytä minulle rumpali joka soittaa rock-asenteella, paikallaan istuen max. 15cm kapulan liikkeellä.. tietysti rock-asenteen määrittely on kiinni jokaisesta itsestään mutta edelleenkin vaikka rock käsitteenä sisältääkin nykyään monenlaista, tietynlaisia stereotypioita on olemassa.. Jos rokkia olisi joku britti-rokki missä punkkarin näkönen tyyppi soittaa disco komppia päätä moshaten niin ehkä se soittaa pienellä liikkeellä ja saa kompin toimimaan hiljaakin.. Mutta itselleni ei ainakaan sanasta rock tule se mieleen ensimmäisenä.. Ja niin kaupallista kuin joku rock onkin, vaikuttaa varmasti ulkoiset seikat ihan yhtälailla siihen miltä bändi kuullostaa.. Jos ei jopa enemmän.. Se teini tyttö joka ostaa sen Reckless Loven CDn ostaa sen varmaan siksi että ne jätkät näyttää rokkareilta, siltä miltä kuullostaa ja siksi että ne livenä kuullosti niin hyvältä, meininki oli kovaa ja rummut tuli lujaa... Noo täähän nyt ei liittyny itse aiheeseen juurikaan mutta tulipahan taas valitettua..

MUTTA, nyt kaikki luulee että soitan itse täysiä muista piittaamatta.. Tosiasiahan on että soitan itse suhteellisen hiljaa, olen tehnyt kovasti töitä sen eteen että saisin soitettua lujempaakin.. Isommalla ja läskimmällä saundilla.. Olen saanut rakentavaa palautetta mm. tutkinnoissa ja erinäisissä koulun projekteissa tuosta lujempaa soittamisesta.. Minkä kyllä ymmärrän ja allekirjoitan täysin.. Se on vähän kaksipiippuinen miekka, haluaako kuullostaa uskottavalta soul-rumpalilta soul-bändissä, vai humppa patulta rock bändissä...=I Milloin halutaan kuullostaa musiikilta mitä soitetaan milloin taas halutaan "kuullostaa joltain"...

Tiedän että asia ei ole niin yksinkertaista kun muusi.netti antaa kaiken ymmärtää.. Halusin vaan tuoda asiaan esille toistakin näkökulmaa. Aina vaan puhutaan siitä miten pitäs kuullostaa hiljemmalta.. Ehkä se kovaa soittaminen on sitten muille itsestään selvyys..
Aalimupina
01.11.2010 12:35:20
18is9: Sitten on vielä tämä aspekti että mikä on hiljaa. Erittäin kevyesti ja hiljaa soitettaessakin rummut oikeasti soivat aika lujaa. Klassinen kitara (siis se nailonkielinen Landola) soi oikeasti muihin soittimiin verrattuna hiljaa jääden helposti vaikkapa pianon tai huilun alle. Saa melko maestro olla että pystyy Kumuilla säestämään vahvistamatonta akustisen kitaran soittoa.

Pointti siis on että rummut on akustinen instrumentti, jolla on oikeasti aika haastellista soittaa yhdessä muiden akustisten instrumenttien kanssa. Joku piano-saksofoni-rummut trio varmaan vielä toimii, mutta jo läskibasso ilman vahvistinta + rummut taitaa olla aika haasteellinen kombinaatio.

Mulla on todella paljon kokemusta akustisen kitaran soittamisesta rumpalin kanssa. Tai paremminkin sanottuna eri rumpaleiden kanssa. Joukossa on ollut erittäin ammattilaisia, taitavia ja dynaamisia soittajia, mutta kyllä se lähes aina menee kauheaksi rouhimiseksi, että erottaa oman soittonsa tai että se oma soitto välittyisi yleisölle. Mulla on vielä erittäin kovaääninen akustinen. Jos oikeasti rumpali pystyy soittamaan mustan Takaminen seurassa luonnollisesti, kivasti ja niin että groovaa, niin että kaikki kitaran nyanssit erottuvat, niin se on kyllä todella hatunnostonarvoinen suoritus.

Kitara jää jo todella helposti haitarinkin jalkoihin.
18is9
01.11.2010 13:20:10

Aalimupina: ... Kitara jää jo todella helposti haitarinkin jalkoihin.

Offtopic:
Noo, itse soitan klasarikitaraa ja seuraan konsertteja sen kun on mahdollista, enkä kyllä tiedä yhtään instrumenttia jonka jalkoihin se ei jäisi. Poikkeuksetta kaikilla klasari-duokeikoillakin laulaja / viulisti / huilisti joutuu jarruttelemaan jotta kitara kuuluu.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
-Dr.DW-
01.11.2010 17:04:22

Mutta, ei muutakun tuotekehittelyä tekemään ja ideoimaan jonkun peltivalmistajan kanssa mättövapaata, hiljaa soivaa symbaalia.. Saa oman malliston ja varmaan pienet siivut myyntituotoista, niille varmaan riittää kysyntää..;) Eihän rumpujen valmistuksessa käsittääkseni ole ollutkaan mitään kovin suurta ja mullistavaa sen jälkeen kun rumpu ja pelti on keksitty..=D Paitsi sähkörummut.. ja Pearlin akustisilta näyttävät sähkörummut..;)

Ihan tuli vaan tämän kaiken keskellä mieleen, että siinä Pearlin e-Pro setissä on aika maukas saundi, jos käyttää sitä memory switch toimintoa!
OPJ1974
01.11.2010 18:07:00

Speedy: Minähän se varmaan olin...=) Näytä minulle rumpali joka soittaa rock-asenteella, paikallaan istuen max. 15cm kapulan liikkeellä..

Aku Syrjä? Mutta onko Aku Syrjä Rok-RokRok-Rok-Rok-Rokrokrokrokrok? :)

Tää "hiljaa" tai "lujaa" soittaminen taitaa olla suhteellista ja ympäristöstä /kanssasoittajista riippuvainen?

Konkreettinen esimerkki:

- edellisessä bändissäni ensikommentti oli: "voisitko harkita sähkörummuilla soittamista?" ennenkuin olin lyönyt tahtiakaan. Joka käänteessä jaksettiin muistuttaa, että "apua, kun tuo rässi tulee kovaa" tai "toi mökä kuului kilsan päähän tonne meidän autoon". Soittotila oli kuitenkin äänieristetty, siis ihan oikeasti äänieristetty. Siis oikeasti hirveä ennakkoluuloja akustisia lyömäsoittimia kohtaan.

- Nykyisessa bändissä kommentti taas on, että "rummut on just hyvin" tai "ei meinaa toi raidi oikein kuulua" tai "mikitetääns vähän rumpuja, että saadaan tukea tuonne alakertaan basaristakin".

Toisin sanoen, nykyisessä bändissä pyrin kontrolloimaan soiton voimakkuutta edelleen ja pitää volat alhaalla, vaikka koko ajan tuntuu, että jään muiden jalkoihin. Äänityksissä tällöin on ainakin balanssi kaikkien soittimien kesken ollut aika kohdallaan.

(Hyvä) fiilis toki kasvattaa liikeratoja, mutta iskujen voimakkuuteen sillä ei juurikaan ole ollut ihmeekseni vaikutusta. Ehkä jostain alitajunnasta se volyyminappula sitten...?

Se, mikä yleensä mun mielestä pyrkii peittämään muita soittima, on jostain syystä kitara. ja laulu puolestaan meinaa jäädä jalkoihin.

... ja kommentti "aviokriisittömästä treenaamisen ja treenien määrästä" oli kyllä ihan asiaa :)
"Semmosta huutomerkkiaksentointia alusta loppuun ja burlaburla-perunoita kellariin."
hollmi-5
01.11.2010 23:24:20
Rumpuja voi soittaa hiljaakin. Niin, että silti säilyttää kontrollin soitossa ja fiiliskin pysyy. Se vain tosin vaatii pitkän ja kärsivällisen tutustumisen soittamiseen.

Kamapuolella eniten auttaa ohuet ja pienitippiset kapulat. Toisena ohuet symbaalit ovat helppo tapa saada volaa hallintaan. Kun lyö kapulan lähempää ja bassorumpua polkee niin, että nuija lyö läheltä, pysyy vola hallinnassa. Pitäsikö kuitenkin niin hiljaa soittaa, että voi normaalilla äänellä keskustella soiton aikana?
Soundit, piuhat ja kajarit.
aleinone
02.11.2010 12:49:23
Lueskelin tämän läpi ja heräsi kysymys:

Sähkörumpuja on ehdotettu, onko niissä jokin periaatteellinen vika, että niitä ei voisi harkita? Volumen säätö on helppoa ja soudit pysyy samana äänenvoimakkuudesta riippumatta.
Tai akustinen setti, johon vaihdetaan mesh -kalvot ja sähköistys triggereillä, jos rumpusetin ulkoasu pitää pysyä katu-uskottavana. Pellit voi dempata ja triggeröidä tai sitten vaihtaa sähkörumpumalliin.
Klassinen musiikki on paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.
tcitc
02.11.2010 13:21:06
aleinone: Lueskelin tämän läpi ja heräsi kysymys:

Sähkörumpuja on ehdotettu, onko niissä jokin periaatteellinen vika, että niitä ei voisi harkita? Volumen säätö on helppoa ja soudit pysyy samana äänenvoimakkuudesta riippumatta.
Tai akustinen setti, johon vaihdetaan mesh -kalvot ja sähköistys triggereillä, jos rumpusetin ulkoasu pitää pysyä katu-uskottavana. Pellit voi dempata ja triggeröidä tai sitten vaihtaa sähkörumpumalliin.

Ei se vaan tunnu samalta vetää raskaampaa rokkia sähkörummuilla. Kerran oon soittanu rokkikeikan niin että normirummut tuli trigattuna pa:sta, mutta itse sai soittaa niin kovaa kun tykkäs ja nauttia rumpujen aidosta soundista. Ei se sit itseä haitannut, kun sai sen soittamisen ilon säilyttää. Tosin ei pienimmissä keikkapaikoissa onnistu.

Olin myös tuossa soittamassa ja kuuntelemassa seurakunnassa lähetystapahtuman konserttia missä soitti myös pari raskaampaa rokkia edustavaa bändiä ja kaikki joutu vetämään sähkörummuilla (kuitenkin laatusetti). Kyllähän se sinänsä toimi sitä tapahtumaa varten, ikäihmisetkään ei häiriintynyt kun ei tullut niin kovaa. Toisaalta ei se kuulostanut siltä miltä ois pitänyt kuulostaa.
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Speedy
02.11.2010 13:45:09

tcitc: Toisaalta ei se kuulostanut siltä miltä ois pitänyt kuulostaa.

Saundinthan on tietenkin paranemaan päin, mutta mun mielestä settien moduulien omat saundit, erityisesti pelti osastolla on vielä aika surkeaa kuraa.. Erilaisilla rumpusoftilla taas pääsee mun mielestä oikein hyviin loppu tuloksiin. Erityisesti rock-musassa, missä saundi sekoittuu paremmin muihin soittimiin eikä esim. ridestä tarvitse saada erilaisia sävy eroja, kuten vaikka jazzissa akustisesta ridestä..

Kovalla kädellä soitettaessa tietysti myös sähkiksistä lähtee akustista ääntä, joka pitäisi pystyä peittämään PA-/monitoresta tulevalla äänellä.
aleinone
02.11.2010 14:42:43
Tokihan on näin, että sähkösetillä ei soundit välttämättä huippuja ole ja tuntumakin poikkeaa akustisesta, mutta aloittajan kommentin perusteella ei soundipuoli liene ongelma:
Ei se soundin muuttuminen pelota. Ennemmin vähän huonommolla soundilla hiljempaa kuin timanttisella soundilla lujaa.

offtopiccina tcitc:lle, vieläkö on polkupyörä käyttökunnossa?
Klassinen musiikki on paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.
eino mutku
02.11.2010 15:30:19 (muokattu 02.11.2010 15:48:09)
Kyllä mä ostaisin kaverin (jos olis) kanssa puoliksi jonkun 300-500 euron setin Stage Customia, Sonoria, Pearlia, Tamaa... jossa on lugit näin: http://muusikoiden.net/dyn/tori/464106.jpg

Sitten vaan rummut kylmästi puoliksi ja pienellä tuunaamisella siinä on 2x akustiset, hiljaiset, oikeat, kompromissirummut käytössä.

EDIT: Siellä mitään ole :)
arse
02.11.2010 15:47:46

Nolte: Linkissä ylimääräinen piste lopussa.

Älä hullu ainakaan pois ota! Oho, mä otin: http://muusikoiden.net/dyn/tori/464106.jpg
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
Nolte
02.11.2010 16:08:44
arse: Älä hullu ainakaan pois ota!

No en tieteskään, kun tarkoituskin oli päästä _nälväisemään_ virheestä, ei korjata sitä itse. :)
Tätä en allekirjoita!
rintapek
02.11.2010 16:39:30

Speedy: Saundinthan on tietenkin paranemaan päin, mutta mun mielestä settien moduulien omat saundit, erityisesti pelti osastolla on vielä aika surkeaa kuraa...

Osittain olen samaa mieltä. Osittain en.

Vähän riippuu kuka kuuntelee ja mistä kuuntelee.
Kun runpali itte kuuntelee omaa soittoa sähkörumputuolista, niin totta munassa se on aneemista.
Siel salin puolella tilanne on jo toinen. Olettaen, et käytössä on jonkinmoinen asiallinen äänentoisto. Miltä kuulostaa mikitetty akustinen setti siel salin puolella? Kui pal sähkörumpusetti sille sit saundissa häviää? Ne erot tos hieman minust tasaantuu, ei tieteskään täysin. Mut sen volumeongelman noilla saa kuosiin.

Mut ei, ei ketään voi pakottaa semmoisia soittamaan. Jos soittajasta ittestä tuntuu, et sähkäreillä soittaminen ei o kivaa, ni sit se ei ole.
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)