Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Floikan jouset ja niiden oikea määrä
1
santa
02.11.2010 08:58:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma tallani on edge ja on tällä hetkellä 3 jousella. Hyvin pelittää ja olen ajatellut laittaa vielä yhden ehkäpä. Mutta mikä on se "oikea" määrä. Jotkut suosii 3 ja jotkut jopa 5 kpl. Myöskin jousten ankkuri ruuvien oikea kireys mietityttää että mikä on se oikea kireys. Kertokaas. Tästä on monelle hyötyä enkä äkikseltään löytänyt muutakaan topsua.
 
lavaamo
02.11.2010 09:11:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

santa: Oma tallani on edge ja on tällä hetkellä 3 jousella. Hyvin pelittää ja olen ajatellut laittaa vielä yhden ehkäpä. Mutta mikä on se "oikea" määrä. Jotkut suosii 3 ja jotkut jopa 5 kpl. Myöskin jousten ankkuri ruuvien oikea kireys mietityttää että mikä on se oikea kireys. Kertokaas. Tästä on monelle hyötyä enkä äkikseltään löytänyt muutakaan topsua.
 
Kun talla on suorassa ja kielet vireessä, on jousten määrä ja kouran kireys oikea.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
fox
02.11.2010 11:17:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lavaamo: Kun talla on suorassa ja kielet vireessä, on jousten määrä ja kouran kireys oikea.
 
Totuus on tuo. =) Aika turhaa on esmerkiks omien mieltymysten "hittoon heittäminen" jos joku aivan toisenlaisesta tatsista ja säädöisdtä pitävä ryhtyy sitä omaa näkemystään ainoana totuutena markkinoimaan. Ei tuosta voi mitään "yleisiä säätöohjeita" tuon paremmin listata. Muuttujia on tuossa jousten määrä ja jäykkyys, jousipirran (sen "kouran") ruuvien kireys, ja jossain määrin jousten asettelu inertiablokissa ja pirrassa. 5 reikää, 5 koukkua, ja koko lailla monta variaatiota olen niitten asettelussa nähnyt.
Se vibran käyttökin on niin paljon ratkaiseva, ettei voi mitään "yleispäteviä joka soittajalle sopivia" säätöohjeita laittaa.
 
Lavaamon juttu on se perussääntö, myös tulee pitää sen floikan, tai minkä hyvänsä vibratallan, kunnosta huolta. Öljyää ja putsaa aina silloin tällöin, ja kelluvassa tallassa tsekkaa esmerkiks floikan veitset ja runkotolpat. Kahlerissa ja ZR-tallassa laakeroinnin.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Aki
03.11.2010 16:22:10 (muokattu 03.11.2010 16:22:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäykillä jousilla 2 on joillekin jo liikaa, löysillä jousilla 5 on mulle liian löysä.
 
Kokeile ihmeessä noilla jäykemmillä jousilla. Millbrookista saa 2€/kpl. Parantaa soundia ja tuntumaa mun makuun todella merkittävästi, myös Stratoissa mutta etenkin floikkakitaroissa.
 
Ja tosiaan, se jousiankkuri säädetään siten että talla on suorassa kun kielet on vireessä.
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
wilo
03.11.2010 16:24:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Jäykillä jousilla 2 on joillekin jo liikaa, löysillä jousilla 5 on mulle liian löysä.
 
Kokeile ihmeessä noilla jäykemmillä jousilla. Millbrookista saa 2€/kpl. Parantaa soundia ja tuntumaa mun makuun todella merkittävästi, myös Stratoissa mutta etenkin floikkakitaroissa.

 
Samoja kokemuksia mulla. Ibanez JS900:ssa oli Edge-talla ja siinä oli vähän turhan hutera tuntuma. Vaihdoin 3 alkuperäisen jousen tilalle 5 jäykkää jousta, laitoin säädöt kohdalleen ja jopa rupesi toimimaan. Toki kampikin oli jäykempi käyttää, eikä fluttereita voinut pahemmin tehdä mutta oikeastaan se sopi mulle paremmin kuin hyvin.
No sittemmin myin JS900:n pois ja ostin straton...
 
Elhonas
05.11.2010 04:21:06 (muokattu 05.11.2010 04:21:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Jäykillä jousilla 2 on joillekin jo liikaa, löysillä jousilla 5 on mulle liian löysä.
 
Kokeile ihmeessä noilla jäykemmillä jousilla. Millbrookista saa 2€/kpl. Parantaa soundia ja tuntumaa mun makuun todella merkittävästi, myös Stratoissa mutta etenkin floikkakitaroissa.
 
Ja tosiaan, se jousiankkuri säädetään siten että talla on suorassa kun kielet on vireessä.

 
Niin siis tuleeko siitä tallasta nyt jäykempi vai löysempi kun niitä jousia lisää sinne?
 
No mikä vittu siinä vielä ahistaa
Muuki
05.11.2010 05:50:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elhonas: Niin siis tuleeko siitä tallasta nyt jäykempi vai löysempi kun niitä jousia lisää sinne?
 
Jäykempi tietenkin.

Minoon yleensä suosinu tuota kolmea jousta. Straton vintake-tallassa on kylläkin 5 paikallaan.
 
Eio
Aki
05.11.2010 15:45:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuki: Minoon yleensä suosinu tuota kolmea jousta. Straton vintake-tallassa on kylläkin 5 paikallaan.
 
Mun makuun löysiä jousia 5 ei riitä, jäykkiä jousia riittää 2-3, tallasta riippuen. Kun vaihdoin Blade Stratooni Wilkinsonin tallan, piti jäykistä jousista ottaa yksi pois jotta tuntuma olisi mulle optimaalinen.
 
Kuten niin moni muukin asia, jousten määrä ja jäykkyys pitää nettipalstojen sijaan päättää itse.
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «