Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: limitteri kysymys
1 2
geneo
30.10.2010 14:06:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

semmoinen juttu tässä on ollu miettinöässä että masteroinnissa ku loppujen lopuksi nostaan limitterilla volaat kattoon, niin voiko niitä ylempiä piikkejä leikata ihan huoletta? vai pitääkö ne yrittää saada esim kompuralla tasaiseksi? kaikeenlaista on koitettu mutta joutuu silti leikkaamaan..
 
Kallekorvola
30.10.2010 14:17:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

geneo: semmoinen juttu tässä on ollu miettinöässä että masteroinnissa ku loppujen lopuksi nostaan limitterilla volaat kattoon, niin voiko niitä ylempiä piikkejä leikata ihan huoletta? vai pitääkö ne yrittää saada esim kompuralla tasaiseksi? kaikeenlaista on koitettu mutta joutuu silti leikkaamaan..
 
Nyt tarviis vähän tarkentamista tuo "leikkaaminen"... Millä sä niitä "joudut leikkaamaan"?
 
"Huoletta" en tekisi mitään, jos äänen laatu on minkäänlainen kriteeri. Noi piikit on dynamiikkaa, ja sinällään kuuluvat musiikkiin. Kuulematta on mahdotonta sanoa onko noiden piikkien suhde musaan sopiva / liiallinen / jtn muuta...
 
Masteroinnissa limitoidaan, jotta materiaali saataisiin soimaan lujempaa. Onneksi tuohon "äärilanaukseen" alkaa tulla jo ajoittain hieman järkeä mukaan. Jos et ole varma mitä olet tekemässä, jätä limitointi masteroijalle.
 
geneo
31.10.2010 09:33:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Nyt tarviis vähän tarkentamista tuo "leikkaaminen"... Millä sä niitä "joudut leikkaamaan"?
 
"Huoletta" en tekisi mitään, jos äänen laatu on minkäänlainen kriteeri. Noi piikit on dynamiikkaa, ja sinällään kuuluvat musiikkiin. Kuulematta on mahdotonta sanoa onko noiden piikkien suhde musaan sopiva / liiallinen / jtn muuta...
 
Masteroinnissa limitoidaan, jotta materiaali saataisiin soimaan lujempaa. Onneksi tuohon "äärilanaukseen" alkaa tulla jo ajoittain hieman järkeä mukaan. Jos et ole varma mitä olet tekemässä, jätä limitointi masteroijalle.

 
sis limitterilla mä niitä joudun leikkaamaan että saan lisää volaa peliin,, jos ilman leukkausta nostan niin se ylin piikki yltää kattoon ja volaa tulee aika vähän..
 

sehän siinä onki että haluan itse oppia tekemään ""hyvänlaatuista ääntä"" ja tottakai mä annan asiasta tietäjälle jos projektti on menossa kaupalliseen jakoon.
ps: olen 5vuotta itse opiskellu studiotyöskentelyä, lukenu monta kirjaa ja lukenu näitä foorumeita yötäpäivää muttei ilman ihmisten neuvoja ei kaikkea opi:)
 
aijon kyllä todellakin jatkaa tätä itseopiskelua vaikka täällä foorumilla kaikkien vastaus on aina "jos et tiedä mitä teet niin älä tee" jossen tiedä mitä teen mä koitan kysellä, etsiä netistä ja ottaa selvää, sen jälkeen mä sittem tiedän että mitä teen..
 
anapena
31.10.2010 10:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä, että olet aiheeseen tutustunut. Kokeile, kuuntele, mieti ja lue parempia kirjoja taikka lehtiä. Kompressoinnissa/limitoinnissa riittää opittavaa pitkäksi aikaa. Jämäkkä lopputulos vaatii monasti monen erilaisen kompressorin peräkkäin laittamisen. Ja oikeat tyylilajiin kuuluvat säädöt. Polla harjaantuu vähitellen kuulemaan oikean lopputuloksen. Ja niitäkin voi olla useita. Hankala aihe tässä yhtäkkiä käydä läpi. Mutta kuitenkin todella tärkeä sellainen.
 
kivi
31.10.2010 13:46:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

geneo: sis limitterilla mä niitä joudun leikkaamaan että saan lisää volaa peliin,, jos ilman leukkausta nostan niin se ylin piikki yltää kattoon ja volaa tulee aika vähän..
 
No niinhän se on. Mä mietin tuossa eilen, mitä mä voin vastata, ja pari kertaa yritinkin sorvata kirjoitusta. Mutta sanotaan nyt.
 
Se limitteri tulee ihan lopuksi. Koeta ensin rakentaa miksaus aika kovaääniseksi raita- ja ryhmäkompressorien avulla. Mulla saattaa mennä esimerkiksi näin:
 
bassari - comp.
basso - comp.
basso alakerta - comp, bd sidechain
bassari + basso - stereo comp
 
oh 1 + 2 - comp
sd - comp
rummut+basso - comp
 
ac gtr - comp
piano - comp
ac gtr + piano - stereo comp
 
guitar lead - comp (very slow)
 
lead voc - comp (slow) + comp (fast)
backing voc - comp
vocal plate - comp
vocal delay - comp
 
Ja vasta tässä vaiheessa päästään koko miksauksen yhteiseen prosessointiin, kun on jo käytetty 16 kompressoria, joista 2 stereona ja 1 sidechain-ohjauksessa. Epäilemättä ennen limitteriä tulee vielä pari kompressoria lisää.
 
No, eikö se sitten pumppaa? Eikös tuossa katoa kaikki dynamiikka?
 
No ei katoa, ja jos pumppaa, pumppaa toivottavasti taimissa. Yritys ois saada kaikki kompurat biisin taimiin, eikä yksikään oo kovemmalla kuin 6:1, tavallisimmin jossain 2:1 tai 3:1. Jämäkkyyttä tulee lisää ja taimissa oleva kompressio hengittää biisin mukana.
 
Se trikki on tietää, millainen kompura mihinkin tulee. Dbx 160/162 on ihan korvaamaton tukemaan dynamiikkaa ja LA2A on kunkku niin vokaaleissa, pianossa kuin masterbussissa. Ja lopuksi -0,3dB overshoot-varaa, niin hyvin soi
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Boltsa
31.10.2010 17:05:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: lead voc - comp (slow) + comp (fast)
 
Mitä tuolla hitaalla ja nopealla kompuralla peräkkäin haetaan ja saavutetaan laulussa?
 
Boltsa
kivi
31.10.2010 17:32:27 (muokattu 31.10.2010 17:35:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boltsa: Mitä tuolla hitaalla ja nopealla kompuralla peräkkäin haetaan ja saavutetaan laulussa?
 
Niissä on eri kynnystasot ja eri suhteet. Ja haetaan vaikkapa sitä, että hidas kompura ei ehdi reagoida äänen alukkeeseen vaan siivoaa äänen häntää ja luo jälkisoinnin pituden, sitten tiukempi (mutta korkeammalla kynnyksellä varustettu) kompura siivoaa sen alukkeen (josta äänen tunnistaa) sopivalle tasolle.
 
Attack ja release on mahtavia säätöjä. Jos ne jättää automaatille, menettää kolme neljäsosaa huvista :-D ja samalla joutuu siihen "kompressori latistaa dynamiikan" -tilanteeseen.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
T-Stag
31.10.2010 18:30:39 (muokattu 31.10.2010 18:31:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta "kovalle" limitoinnista vielä sen verran, että juttelin hiljattain asiasta Svente Forsbäckin kanssa. Tiedustelin hänen mielipidettään plugareilla masteroinnista esim. demoja varten ja hänen mielipiteensä oli, että plugareilla ei saa aikaan samanlaista jatkuvaa äänenvoimakkuutta kuin rautakompressoreilla ja -limittereillä. Lopputulos on aina pumppaava. Svanten ehdotus oli yksinkertaisesti Waves Renessaince Eq ja sen jälkeen Waves L3. Limitterihän tarttuu herkästi rumpuihin joten se kannattaa ottaa huomioon virvelin ja bassorummun suhteen miksatessa. Laatikon sisälä miksatessa se on helpompaa kun limitteri voi olla masterinsertissä, mutta analogisummauksen yhteydessä pitää olla tarkempi.
 
kivi
31.10.2010 19:34:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stag: Tuosta "kovalle" limitoinnista vielä sen verran, että juttelin hiljattain asiasta Svente Forsbäckin kanssa. Tiedustelin hänen mielipidettään plugareilla masteroinnista esim. demoja varten ja hänen mielipiteensä oli, että plugareilla ei saa aikaan samanlaista jatkuvaa äänenvoimakkuutta kuin rautakompressoreilla ja -limittereillä. Lopputulos on aina pumppaava. Svanten ehdotus oli yksinkertaisesti Waves Renessaince Eq ja sen jälkeen Waves L3. Limitterihän tarttuu herkästi rumpuihin joten se kannattaa ottaa huomioon virvelin ja bassorummun suhteen miksatessa. Laatikon sisälä miksatessa se on helpompaa kun limitteri voi olla masterinsertissä, mutta analogisummauksen yhteydessä pitää olla tarkempi.
 
Demojen kohdalla usein riittää ihan joku PT:n mukana tuleva Maxim, mutta tosiaan, jos ollaan miksaamassa demoa (jota ei sis tulla masteroimaan ulkona) niin voi olla hyvä idea laittaa jo alun alkaen joku kompura ja joku mieluinen masterlimitteri pienelle masterbussiin. Muistaa sitten vaan printata varalle myös sellaisen version miksuusta, missä sitä limitteriä ainakaan ei ole.
 
Plugareita on kyllä aika hyviäkin. Esimerkiksi UAD:n LA2A on jo pitkään ollut tuttu kaikille ja sehän on varsin hyvä, samoin Voxengon Elephant. En nyt menis sanoon ettei niillä saa yhtä tasaista jälkeä kuin raudalla. Muta taas kerran, se riippuu niin materiaalista mitä työstetään, mikä toimii ja mikä ei.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Groovi
31.10.2010 19:43:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku hyvä kompressori masterissa ennen limitteriä toimii hyvin, usein paremmin kuin pelkkä limitointi. Kompuralla jarruttaa materiaalista ne kovimmat piikit nopealla atakilla ja nopealla releasella, käyttäen todella pientä kompressiosuhdetta.
 
Lopputulos kuulostaa monesti luonnollisemmalta kuin pelkkä limitointi.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
anapena
31.10.2010 20:12:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Kiven eka pitkä vastaus on hatun noston arvoinen. Ite en ois jaxanu.
 
Joskus vuosi sitten miksasin yhden jatsibändin levyä, ja siinä kun jätin masterista kolmialuekompuran pois, niin lopputulos oli selkeämpi ja ilmavampi, vaikka kamaa menikin limitteriin vähän enempi. Toki instrumenttiraidoilla ennen masteria oli pino erilaisia vintageplugareita. Jotenkin se kompura mun käyttämässä masterplugarissa(Ozone) vain suttasi yleisesti menoa. Kyse oli siis kuitenkin pienestä asiasta, joka muistutti kokeilemaan tutuissa preseteissä eri palikoiden olemassaolon tarpeellisuutta. Samalla plugarilla tuli kuitenkin miksattua orkesterin aikaisempikin levy.
Parempihan tästä uudemmasta tulikin, eli suunta on hyvä ;)
 
kivi
31.10.2010 21:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena:
Joskus vuosi sitten miksasin yhden jatsibändin levyä, ja siinä kun jätin masterista kolmialuekompuran pois, niin lopputulos oli selkeämpi ja ilmavampi, vaikka kamaa menikin limitteriin vähän enempi.

 
Kyllä. Noi on usein niin järeitä työkaluja, että pitää tarkkaan miettiä, olisko mahdollista pärjätä ilman. Joku (Waves) L2 on niin raju, että musta se on täysillä jo jos se kytketään signaalitiehen, sitä ei tartte edes avata
:-)
Mä en oo koskaan ollut innostunut monialuekompuroista. Se on tietysti vaan mun oma ongelmani, mutta musta monta tavallista kompuraa vaikkapa m/s-matriisissa tai monta eri tavoin prosessoitua stereomiksausta bitin tarkkuudella vierekkäisillä raidoilla toimii paremmin. Luulen, että kyse on monialuekompuroiden rajataajuuksien käytöksestä, mutta en osaa selittää mikä mua vaivaa.
 
Muuten, ihan toiseen asiaan, mä en tiedä miten teillä muilla on, mutta jos mä teen "demoa", mä usein tietoisesti pyrin käyttämään sellaisia ratkaisuja jotka on ilmaiseksi laillisesti jokaisen ulottuvilla, esimerkiksi Kjaerhusin masterlimitteriä tai Audacityä, tosi harvoin mitään kauhean hienoa tai kallista. Se jotenkin kuuluu demon ajatukseen se että "tässä ei myydä rautaa vaan osaamista" ihan eri määrässä kuin levyä tehdessä. Toi on ehkä ajatus josta pitäisi päästä eroon, mutta se heijastuu kaikkeen - esimerkiksi demot miksaa helposti monta biisiä samassa projektissa eikä biisi kerrallaan erikseen.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
31.10.2010 22:56:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi:
Muuten, ihan toiseen asiaan, mä en tiedä miten teillä muilla on, mutta jos mä teen "demoa", mä usein tietoisesti pyrin käyttämään sellaisia ratkaisuja jotka on ilmaiseksi laillisesti jokaisen ulottuvilla, esimerkiksi Kjaerhusin masterlimitteriä tai Audacityä, tosi harvoin mitään kauhean hienoa tai kallista. Se jotenkin kuuluu demon ajatukseen se että "tässä ei myydä rautaa vaan osaamista" ihan eri määrässä kuin levyä tehdessä. Toi on ehkä ajatus josta pitäisi päästä eroon, mutta se heijastuu kaikkeen - esimerkiksi demot miksaa helposti monta biisiä samassa projektissa eikä biisi kerrallaan erikseen.

 
Tätä teki mieli vielä palata tarkentamaan.
 
Mä koen, että demossa sen esituotannon roolin pitää korostua, eli hommat pitää miettiä valmiiksi, niitä ei saa korjailla liikaa miksauksessa. Demon kuuluu musta näyttää millainen se tuote parhaimmillaan on silloin kun se tuodaan pöytään kiillotettavaksi, sen ei pidä kertoa tekniikan kikkailusta vaan siitä, mikä parhaassa tapauksessa voi olla se mistä lähdetään, valmiiksi arrattu ja hyvin treenattu juttu. Sen pitää kertoa siitä, että kaikki mikä voidaan tehdä ilman rahallista panostusta on jo kunnossa, eikä enää kaivata muuta kuin sijoittajan läskiä lompakkoa.
:-D
 
Totta kai demon pitää nykyään olla "valmis", sitä valmiutta vaan on niin montaa lajia.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kallekorvola
01.11.2010 00:22:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

geneo:aijon kyllä todellakin jatkaa tätä itseopiskelua vaikka täällä foorumilla kaikkien vastaus on aina "jos et tiedä mitä teet niin älä tee" jossen tiedä mitä teen mä koitan kysellä, etsiä netistä ja ottaa selvää, sen jälkeen mä sittem tiedän että mitä teen..
 
Sori, mai bäd... Mä aattelin jotenkin automaagisesti, et sä haluut lanata sen matskun miksauksessa, ennen ammattilaisen toimesta tapahtuvaa masterointia. Sellaseen mä suhtaudun hyvin skeptisesti siksi, että olen aika varma siitä että masteroijalla on siihen lanaamiseen enemmän tietotaitoa ja asianmukaisemmat laitteet. Lisäksi masteroijan mahdollisuudet puuttua materiaaliin kapenevat kovin, jos koko dynamiikka on silitetty biisitä poies.
 
Siis noita "master-puristuksia" kannattaa todellakin kokeilla itse, jos haluaa oppia asiasta ja on valmis laittamaan siihen vähän aikaa, ja kenties useamman yrityksen ennen kunnollista lopputulosta. Äänihommat on kuitenki sellasia, et ne oppii vaan tekemällä ja kokeilemalla.
 
Mäkin olen muuten sitä mieltä, että noi raudat hoitaa kaikenlaiset dynamiikanrajoitustehtävät plugareita paremmin. En osaa sanoa, onko puristus mitenkään teknisesti tai teoreettisesti parempi, mutta ainakin mun korvaa se miellyttää enemmän.
 
Kokeilemaan siis. Ja tosiaan, netti on pullollaan hyvää neuvoa ja ohjetta. Joskus hyvää ja spesifiä neuvoa on vaikea löytää, mutta kysyvä (=googlettava) ei tieltä eksy.
 
anapena
01.11.2010 11:18:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiven demo-pointit mielenkiintoiset. Ymmärrän ja tykkään. Itse käytän tosin samoja palikoita kaikessa, mutta demot tehdään nopeasti&hyvällä mielellä ja viilaamatta.
 
northern
01.11.2010 15:18:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän olisi hauska järjestää sokkotesti samasta raidasta erilaisilla kompressoreilla ja säädöillä. Plugari vs rautapuoli, monta kompuraa vs. yksi kompura, halpa kompura vs. kallis kompura jne.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
mukis
01.11.2010 16:31:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Tähän olisi hauska järjestää sokkotesti samasta raidasta erilaisilla kompressoreilla ja säädöillä. Plugari vs rautapuoli, monta kompuraa vs. yksi kompura, halpa kompura vs. kallis kompura jne.
 
Jos olen mitään ymmärtänyt, niin tämä on juuri se juttu, mikä ei toimi - kaikki on kuitenkin loppupeleissä kontekstiriippuvaista.
 
kivi
01.11.2010 17:26:20 (muokattu 01.11.2010 17:28:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Jos olen mitään ymmärtänyt, niin tämä on juuri se juttu, mikä ei toimi - kaikki on kuitenkin loppupeleissä kontekstiriippuvaista.
 
Näin se on nähtävä.
 
Joillekin kuiville raidoille voi kokeeksi tehdä testejä, mutta se mitä niistä oppii on itse kunkin mielikuvituksesta kiinni.
 
Edit: tosi kova tyyppi vaikka piirtää sen aaltomuodon ruudulle. Kaikki minkä pystyy hahmottamaan mielessä on mahdollista tehdä millä vain laitteilla, kun säätää tarpeeksi kauan.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Groovi
01.11.2010 17:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitteiden keskinäinen vertaaminen on muutenkin vähän kyseenalaista, koska tarkoitushan on etsiä sopiva laite olemassa olevaan äänimateriaaliin, eikä sopiva laite verrattuna johonkin toiseen laitteeseen. Ennemmin kannattaa testailla että millä laitteella ja sen asetuksilla saadaan joku huippuhyvä juttu aikaan vaikkapa lauluraitaan jne.
 
Esimerkiksi testi jossa laitetaan 2 erilaista kompuraa vierekkäin ja asetetaan niihin samat "säädöt" ja verrataan sitten niiden soundeja keskenään, antaa lopputuloksen joka ei kerro oikeastaan mistään mitään.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
kivi
01.11.2010 21:26:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Ennemmin kannattaa testailla että millä laitteella ja sen asetuksilla saadaan joku huippuhyvä juttu aikaan vaikkapa lauluraitaan jne.
 
Ei tää oikein osta tuotakaan ajatusta, koska lauluraita on sellainen kuin laulajasta lähtee, ja sitten pitää vaan saada kaikki muu kama pois sen tieltä.
 
Tottakai voidaan keskustella eri plateista, predelaysta ja vaikkapa ylämiddlestä. Mutta niiden lisäksi pitää olla vielä se laulajan ääni ja se pitää saada mukaan loppuun saakka.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «