Aihe: Ruokangas guitar builder
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13
McNulty
31.10.2010 21:44:41
Neponen: Vähän ilmenee semmoista, että "haluaisi Ruokankaan, mutta joudun _tyytymään_ Amfisoundiin."
Mitä? Esimerkkinä nyt sattui olemaan Amfisound. Olisihan siinä voinut olla vaikka Basement Guitars (Ruokankaalla töissäkin ollut) tai vaikka ESP Custom Shop.

Ei tässä olla "tyytymässä" mihinkään, vaan lähinnä kummasteltu hintatasoa joka on yli tuplaten sen mitä muutamilta muilta pajoilta kyseltäessä, as in reference. Pelkkä raaka-aine ei voi selittää hinnan tuplaantumista vaikka kyseessä olisi selkeästi kalliimmat puut. Esimerkiksi tuhannen euron nousu olisi vielä perusteltavissa, mutta että neljä tuhatta euroa? Imago- ja brändilisästä on ilmeisesti kyse. Ihmettelen vain, kun muilta valmistajilta saisi kaksi soitinta "loppuelämäksi" samalla rahalla, eikä silloinkaan tarvitsisi tinkiä laadusta tai spekseistä.

Nää on vähäku vertailisi autojen hintoja. Miten vitussa Mercedes-Benz voi maksaa kahden Toyotan verran ja silti niillä riittää ostajia.
Tavallaan, mutta tuossa vertailussasi on enemmänkin kyse LTD 300-sarjan vertaamisesta ESP Standard-sarjaan. Nyt kyse on siitä, että Rolls-Royce tarjoaa kahdella miljoonalla laatukiesinsä ja Bentley tarjoaa vastaavan huippumallinsa puolella siitä Rollsin hinnasta. Kummallakin varmasti ajelee "loppuikänsä" ja speksit ovat takuuvarmasti kohdallaan... mikä selittää eron loppuhinnassa?

Materiaalitko? Tuskin... eiköhän sekä Rolls että Bentley käytä hyviä materiaaleja esim. sisustuksissaan. Brändi ja imago? Onko se siis ainoa kriteeri sen hinnan tueksi ja vastineeksi rahalle?
Ristus notta täälähän on väkiä ku rumihien tanssiis!
Les Fender
31.10.2010 21:58:20
McNulty: Juu, tottakai. Eihän postauksessani ollutkaan mitään tätä asiaa vastaan saati väheksyen.
Ei ollut, toki tiedän myös että olet itse teettänyt kitaroita soitinrakentajalla, eli ymmärrät suomalaisen käsityön tason/arvon. Lähinnä tarkoitin sitä työtä mitä Ruokankaalla on tehty samalla koko alan hyväksi. Tuosta on tietysti syntynyt myös kustannuksia ja aikaa on palanut vuosia, toki pääasiassa oman brändin eteen. Työ alkaa tuottaa nyt hedelmää joka sataa myös muihin laareihin. Ei kaikkien tarvitse samassa paikassa kitaroitaan teettää. Suomessa keskustelu alan sisällä on pääasiassa erittäin avointa, eikä tietoa pantata.
"Living is easy with eyes closed!"
McNulty
31.10.2010 22:41:30
Les Fender: Ei ollut, toki tiedän myös että olet itse teettänyt kitaroita soitinrakentajalla, eli ymmärrät suomalaisen käsityön tason/arvon. Lähinnä tarkoitin sitä työtä mitä Ruokankaalla on tehty samalla koko alan hyväksi.
Pitää paikkansa. Juhan opissa on käynyt moni ja Ruokangas taitaa olla Amfin lisäksi ainoita pajoja jotka ovat saaneet rajojen ulkopuolella liikehdintää aikaiseksi. Kuten tuolla aikaisemmin todettiin, niin Amfihan on tehnyt selkeää pesäeroa perinnemalleihin keskittymällä modernimpaan ja "hevimpään" osastoon siinä missä Ruokangas jatkojalostaa perinnemalleja.

Tuosta on tietysti syntynyt myös kustannuksia ja aikaa on palanut vuosia, toki pääasiassa oman brändin eteen.
Mielelläni minäkin maksan kotimaisesta työstä... ja nimenomaan laatutyöstä.
Vladi
31.10.2010 23:20:54
Methis: En tiiä kuuluuko tuo 7000e missään verrattuna halvempaan. Jossain tulee aina se raja vastaan jolloin raha ei enää kuulu eikä tunnu mutta näkymään sen saa.
Tahtoo sanoa jotta tohon seitsemään tonniin kun kuuluu jo vähän ronskimpaa loimua ja mahdollisesti ties mitä. Samanmoisen kitaran ilman loimua ja mahdollisesti ties mitä saa siis huomattavastikin halvemmalla ja se ei välttis oikeesti kuulu yhtään missään.

Ei multa nyt välttis irtoa kirjallisesti se mitä mä yritän hakea...

Kyllä mä tosta ymmärsin :)

Lähinnä tarkoitin, että mun Ruokankaasta saaman mielikuvan mukaan se Juhan intohimo ja halu tehdä jo mainio design vielä täydellisemmäks näkyy ja kuuluu siinä kitarassa. Unicornissa on niin paljon pieniä yksityiskohtia jotka vaati kehittelyä ja jotka vaatii työtä. Uskoisin, että hinta on perusteltavissa.

Mainittakoon tosin, että olen vain yhtä VSOP:ia päässyt hiplailemaan, eli kokemukseni Ruokankaan kitaroista ei ole erityisen laaja.
Kyllä se siitä.
Joees
31.10.2010 23:38:56
Vladi: Kyllä mä tosta ymmärsin :)

Lähinnä tarkoitin, että mun Ruokankaasta saaman mielikuvan mukaan se Juhan intohimo ja halu tehdä jo mainio design vielä täydellisemmäks näkyy ja kuuluu siinä kitarassa. Unicornissa on niin paljon pieniä yksityiskohtia jotka vaati kehittelyä ja jotka vaatii työtä. Uskoisin, että hinta on perusteltavissa.

Mainittakoon tosin, että olen vain yhtä VSOP:ia päässyt hiplailemaan, eli kokemukseni Ruokankaan kitaroista ei ole erityisen laaja.

Tjoo, kyllä se intohimo näkyy, kuuluu ja tuntuu.

Unicornista äkkiä väänsin tollasen "karvalakkimallin" tuolla builderilla ja se lähtis hitusen reiluun neljään tonttuun. Ei paha.

Unicorn on itseasiassa ainut R tällä hetkellä jota en ole tullut kokeilleeksi. Muista malleista on sit kokemusta vähän enemmänkin. :-)
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Joees
31.10.2010 23:46:12
McNulty: Hyviä kotimaisia käsityönä tehtyjä soittimia saa myös halvemmalla kuin 7750€. Jännää kun esim. Amfilla LP-design vastaavilla herkuilla kustansi VAIN 4000 euroa vähemmän. Sais siis varapolttopuita samalla rahalla ja jäis vielä rahaa stendariin tai tikkuihinkin.

Ihan näin ohimennen ja mielenkiinnosta. Mitä kaikkea sulla oli tohon 7750 rahaan tuossa? :-) Tohon nimittäin mahtuu blingiä kyllä vaikka kuin kun äsken yritin tuolla tehdä mahdollisimman kallista omaan makuun sopivaa sohjoa. Pääsin vähän alle seitsemään.
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
jra
31.10.2010 23:49:43
Methis: Ihan näin ohimennen ja mielenkiinnosta. Mitä kaikkea sulla oli tohon 7750 rahaan tuossa? :-) Tohon nimittäin mahtuu blingiä kyllä vaikka kuin kun äsken yritin tuolla tehdä mahdollisimman kallista omaan makuun sopivaa sohjoa. Pääsin vähän alle seitsemään.

Tosiaan jos neljään tonniin saa "perus" Unicornin, niin eihän se ole edes paha. Paljon käsityötä vaativasta, mutta soundiin vaikuttamattomasta bligistä saa mun mielestä rokottaakin sitten kovemmalla kädellä.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
McNulty
01.11.2010 00:28:32
Methis: Ihan näin ohimennen ja mielenkiinnosta. Mitä kaikkea sulla oli tohon 7750 rahaan tuossa? :-) Tohon nimittäin mahtuu blingiä kyllä vaikka kuin kun äsken yritin tuolla tehdä mahdollisimman kallista omaan makuun sopivaa sohjoa. Pääsin vähän alle seitsemään.
Gloss-viimeistely nosti heti hintaa 500 eurolla. Se oli käytännössä Unicorn sillä toisiksi loimukkaimmalla kannella, tobacco bursti, Bigsby, kullattu hw, eebenlauta, reilumpi bindaus, SingleSonic-mikit, muutamia muita peruskilkkeitä. Kyllähän tuosta saa karsimalla halvemman, mutta mikä idea on teettää "customia" jos siitä sitten karsitaan ominaisuuksia ja speksilistaa kevennetään?

Custom lainausmerkeissä siksi, että minusta tuo ei varsinaisesti täytä customin määrettä. Se on pikemminkin sama kuin PRS eli tarjotaan optioita (PRS:llä linnut, 10-top, lapaviilu yms.). Perusmalli + optiot siis.
jyrkalt
01.11.2010 00:50:24
Mä tuossa alkukesästä sain isoon päähäni idean teettää kitara omilla spekseillä.
Laittelin Amfille, Ruokankaalle ja monille muille kyselyitä mitä se unlemieni kitara tulis maksamaan. Mun speksit ei olleet mitenkään järjettömät. Vasenkätinen kun olen niin muutenkaan soitikaupassa asiointi ei ole ihan sama seikkailu karkkikaupoissa kun teille oikeakätisille.
Hinnat oli noilla "isoilla sedillä" aika isot.
Jos ajatellaan että Ruokangas pyytää kitarastaan 4000€ tuosta Unicorn-mallista melko minium specseillä, niin tälleen päivä, ilta ja yötyötä tekevälle työmiehelle ja harrastaja soittajalle tulee mieleen että tuollahan saa vasurinakin oikein oivan Les Paulin ja komppihommiin pätevän SG:n ihan Gibsoniltakin.

Löyti kuitenkin suomesta soitinrakentaja vieläpä hyvämaineinen, joka tekee sen mun kitaran, ei halvemmalla kuin kaupan hyllyllä, mut mun spekseillä.

Pojat puhuu täällä 7k€ ja siitä vielä up kitaran hinnaksi.
Hemmetin jees jos on rahhoo. Mul ei tollasia maneja ole.
Onneks teillä on..
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
jra
01.11.2010 01:00:35 (muokattu 01.11.2010 01:53:21)
jyrkalt:
Pojat puhuu täällä 7k€ ja siitä vielä up kitaran hinnaksi.
Hemmetin jees jos on rahhoo. Mul ei tollasia maneja ole.
Onneks teillä on..

No ei mulla ainakaan ole, tai ainakaan kitaraan. Mutta ymmärrän että todella hyväksi työkaluksi tuollainen 4000-5000€ ei ole vielä mahdoton hinta, ja siihen päälle sitten koristetta jos sellaisesta on kiinnostunut. Jos ajattelee mitä monella muulla alalla tai musiikin lajissa käytetään aivan normaalisti työkaluihin, niin ei nuo hinnat silloin mitään mahdottomia ole. Koristeeksi tai kotisoittoon tuollainen on tietysti meikälaiselle tavallista palkkaa nauttivalle hiplaajalle (liian) kallis. Ymmärrän hyvin että se viimeisen laadun viilaaminen maksaa selvästi enemmän kuin peruslaadukkaan tekeminen. Itsellä menee sitten vähän yli se, että jo valmiiksi kalliiseen kitaraan laitetaan sen soittamiseen vaikuttavan laadun päälle parilla tonnilla kuorrutusta, mulla kun vähän näyttävämpi loimu ja kulltatut osat menee estetiikaltaan jo sinne liberace-osastoon. Kalliissakin yksinkertainen on usein kauneinta ja vaikuttavinta.

Järkevämpäähän tuollainen rahankäyttö on kuitenkin kuin viime vuosiin saakka järjettömän hintainen tietotekniikka tms. 80-luvulla pc maksoi +20 000 markkaa ja vielä 90-luvullakin 15 000 mk ja noita ostettiin aivan tavallisiin koteihin ilman mitään järkevää syytä, palkkataso oli mitä oli. Jos tosissaan haluaa ja tarvitsee hyvän kitaran niin ei nuo hinnat ole esim. noihin jo 20 vuotta raatoina maanneisiin rahakasoihin verrattuna ole mitään aivan järjettömiä. Muistelen että joskus 80-luvun puolessa välissä kaverilla oli pc (ensimmäisiä 286:a), joka maksoi 28 000mk, ja jonka järkevin käyttö oli Leisure Suit Larryn veivaaminen. Ja noita rotiskoja oli tosiaan melkein joka mökissä.

Ja eihän nuo Ruokankaan ja vastaavat ole tarkoitettukaan kaikille, kuten ei mikään muukaan samantasoinen ammattitavara, en ainakaan itse tunne että olisi jotenkin väärin ettei esim. minun ole mitenkään järkevää tuollaista hankkia, ja kuitenkin jollekin ko. soitin on jopa sopivan hintainen.

Edit: Mun suosikki Ruokankaille näytti laskurin mukaan tulevan hinnaksi 2550€ ja 2690€. Kohtuullista, jos laatu on sitä mitä kuvittelen. Vähän hienommalle viritykselle sitten 3310€. Juuri tuon kalliimmaksi ei omilla vaatimattomilla spekseillä nouse.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
änkyrä
01.11.2010 09:36:05
Ruokankaan duke deluxen omistajana pitää sanoa, että kyllä näissä jotain ihmeellistä magiikkaa on ja laatu on aivan huippuluokkaa. Duke on ollut minulla noin 5 vuotta ja siinä ei ole tullut vastaan mitään, josta olisi voinut ajatella, että olisikohan tämänkin voinut tehdä toisin. Kaikki puut ja osat on huippulaatua, pysyy vireessä ja säädöissään hyvin. Minulla on kaksi muutakin toisen suomalaisen kitaranrakentajan tekemää customkitaraa ja vaikka hinta on huomattavasti edullisempi, niin on näissä huikea laatuero. Puut ja viimeistely on niissäkin ok, mutta ei ole samalla tasolla kuin Ruokankaalla. Oikeastaan minun ammattitaito ei riitä näitä absoluuttisesti edes arvioimaan eli kyse on vain fiiliksestä. Lisäksi saundi on aivan mieletön tässä Ruokankaassa eikä ole minkäänlaisia rahinoita tai hurinoita.

Toinen juttu on sitten,että mitä kukin on niistä valmis maksamaan. Esim. minun duken hinta on lähes kaksinkertaistunut tämän 5 vuoden aikana. Tällä hetkellä en sitä pystyisi edes ostamaan, mutta en silti sanoisi etteikö se olisi hintansa arvoinen. Minulla vaan raja menee 4000 euron luokassa ja duke deluxe ei enää mahdu siihen. Mutta monta muuta loistavaa kitaraa sieltä löytyy meikäläisenkin budjettiin ja guitar builder on ollut viime aikoina ahkerassa käytössä.
Krice
01.11.2010 13:55:51

McNulty: Ei tässä olla "tyytymässä" mihinkään, vaan lähinnä kummasteltu hintatasoa joka on yli tuplaten sen mitä muutamilta muilta pajoilta kyseltäessä

Hintaa kannattaa nostaa jo kysynnän rajoittamiseksi. Pysyy tilausajat kurissa ja saa rahaa tekemällä vähemmän kitaroita. Ostajia näyttää kuitenkin riittävän, joten tottakai hintaa kannattaa nostaa, koska varsinaista hintakilpailua ei näytä olevan.
Vladi
01.11.2010 13:57:09
Krice: Hintaa kannattaa nostaa jo kysynnän rajoittamiseksi. Pysyy tilausajat kurissa ja saa rahaa tekemällä vähemmän kitaroita. Ostajia näyttää kuitenkin riittävän, joten tottakai hintaa kannattaa nostaa, koska varsinaista hintakilpailua ei näytä olevan.

Ja ilmeisesti laatukin on kuitenkin sen mukaista, että valituksia ei kummemmin kuulu.
Kyllä se siitä.
McNulty
01.11.2010 14:00:59
Krice: Hintaa kannattaa nostaa jo kysynnän rajoittamiseksi. Pysyy tilausajat kurissa ja saa rahaa tekemällä vähemmän kitaroita. Ostajia näyttää kuitenkin riittävän, joten tottakai hintaa kannattaa nostaa, koska varsinaista hintakilpailua ei näytä olevan.

Aika pientähän tuo tuntuu kuitenkin olevan...
http://www.finder.fi/Musiikki-instr … /HYVINK%C3%84%C3%84/toiminta/879506

Mä en usko että yhdelläkään pajalla on tarkoituksena kiertää messuja, tehdä nettivideoita ja saavuttaa julkisuutta, todetakseen että "en tee". Pikemminkin moinen kielii halusta kasvattaa yritystä sekä myyntiä.

Toisaalla jo totesinkin että harva yritys PYRKII ohjaamaan potentiaalisia asiakkaita suosiolla muille valmistajille. Korkea hinta on siis huono tekosyy sille, että pidetään valmistusajat inhimillisinä. Toki, saahan täällä niinkin kuvitella.

Vai onko teillä nyt consensus, että speksaamani Unicornin korkea hinta (7750€) selittyy ainoastaan sillä, että Ruokangas ei halua tilausjonoja ja haluaa pitää valmistuserät mahdollisimman pienenä?

Jotenkin moinen sotii yrityksen ja kaupankäynnin peruspilareita vastaan.
Neponen
01.11.2010 14:11:29

McNulty: Aika pientähän tuo tuntuu kuitenkin olevan...
http://www.finder.fi/Musiikki-instr … /HYVINK%C3%84%C3%84/toiminta/879506

Mä en usko että yhdelläkään pajalla on tarkoituksena kiertää messuja, tehdä nettivideoita ja saavuttaa julkisuutta, todetakseen että "en tee". Pikemminkin moinen kielii halusta kasvattaa yritystä sekä myyntiä.

Toisaalla jo totesinkin että harva yritys PYRKII ohjaamaan potentiaalisia asiakkaita suosiolla muille valmistajille. Korkea hinta on siis huono tekosyy sille, että pidetään valmistusajat inhimillisinä. Toki, saahan täällä niinkin kuvitella.

Vai onko teillä nyt consensus, että speksaamani Unicornin korkea hinta (7750€) selittyy ainoastaan sillä, että Ruokangas ei halua tilausjonoja ja haluaa pitää valmistuserät mahdollisimman pienenä?

Jotenkin moinen sotii yrityksen ja kaupankäynnin peruspilareita vastaan.

Sä olet nyt juuttunut tohon sun Unicorniin. Jos ei ole rahaa ostaa sellasta Ruokankaalta, ostat muualta. Kauppalehdessä oli joskus artikkeli noista Ruokankaan kitaroista, joissa esiteltiin sitä 7 kielistä kalevala-dukea. Hintaa kertyi silmäkarkille 32 000e.

Koitin muuten ite rakennella sitä sun bigsby Unicornia. Aikalailla oot valinnu sitten kaiken mahdollisen tuolta builderista siihen. Ite sain omaa ajatusta miellyttävän jollain viidellä tonnilla. Kansipuusta en osaa sanoa, koska sehän valitaan paikan päällä.
Kontiak
01.11.2010 15:02:07
Olisi hyvä, jos saisi ihan faktamaista vertailua erilaisista suomalaisista soitinpajoista. Siis vähän samaan tapaan kuin Unicorn syntyi eli mietittiin esim. kannattaako maksaa kitaran keveydestä, jos se on tullut kevennysporauksilla.

Hinnoittelu on hieman hankala asia, kun on tuotekehitystä ja myös sitä, että jokainen arvostaa työtuntinsa eri malliin. Jos Ruokangas maksaa 5000 ja kiinalainen rahdattuna Suomeen 200 euroa, niin varmasti tuosta väliltä löytyy se optimi. En jotenkin jaksa uskoa, että joku laittaa lisää hintaa ihan vain merkin takia. Kyllä ne ovat asiakkaat, jotka sen rahan maksavat ja hinnan nostamisessa on yrittäjällekin omat riskinsä.

Vaikuttaako Amfisound/Ruokangas-vertailussa käytetyt työstölaitteet? Entä käyttääkö Amfisound CADia? Pajojen vuokrissakin lienee eroja?

Aina näissä keskusteluissa kuitenkin tulee läpi se sama, minkä hoksaa myös kävellessään musakamaliikkeissä: Suomessa arvioidaan edelleen hyvän soittimen hinta alakanttiin.
http://www.truthinshredding.com
Krice
01.11.2010 15:37:04

McNulty: Korkea hinta on siis huono tekosyy sille, että pidetään valmistusajat inhimillisinä. Toki, saahan täällä niinkin kuvitella.

Minä kuvittelen niin. Taitaa olla niin vähän tekijöitäkin (+vaikea löytää osaavaa porukkaa), että jos kitarat olisi halvempia niin jono kasvaisi varmasti sietämättömän pitkäksi. Suurin syy hintaan taitaa kuitenkin olla se, että ammattitaito halutaan ja osataan hinnoitella kunnolla. Ei mitään turhaa vaatimattomuutta, vaan kun tarjolla on parasta niin hintakin on sen mukainen.
Ziggy Bubba
01.11.2010 15:52:27

Krice: Suurin syy hintaan taitaa kuitenkin olla se, että ammattitaito halutaan ja osataan hinnoitella kunnolla. Ei mitään turhaa vaatimattomuutta, vaan kun tarjolla on parasta niin hintakin on sen mukainen.

Näin se taitaa olla. Ruokankaalla on ehkä se kovin arvostus ja samalla brändi noista kotimaisista valmistajista, siitä se hinta tulee. 7000 euroa on kyllä pirusti varsinkin uudesta kitarasta, mutta kyllä mä anyhoo mieluiten juuri sen Ruokankaan kotimaisista ottaisin.
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
McNulty
01.11.2010 17:15:11
sikki-six: Näin se taitaa olla. Ruokankaalla on ehkä se kovin arvostus ja samalla brändi noista kotimaisista valmistajista, siitä se hinta tulee. 7000 euroa on kyllä pirusti varsinkin uudesta kitarasta, mutta kyllä mä anyhoo mieluiten juuri sen Ruokankaan kotimaisista ottaisin.

Niin... eli imago ja brändi maksaa. Tottakai kotimainen käsityö maksaa ja saakin maksaa, mutta täytyy varoa ettei uloshinnottele itseään. Kilpailu harvoista asiakkaista on kovaa. Haastajiakin löytyy ja alustavasti ainakin edullisempia mitä Ruokankaan Unicorn.
http://www.collingsguitars.com/Instruments/?ID=34
http://www.andersonguitars.com/prod … els/bulldog_family/bulldog_over.cfm

Kyllä se pari tonniakin on rahaa. Sillä saa vaikka sen "elinikäisen kitaran" kaveriksi "elinikäisen vaffarin".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)