Aihe: Gibson Les Paul Studio?
1 2 3 4 5
jra
29.10.2010 17:25:52 (muokattu 29.10.2010 17:31:46)
-Cale: Tietääkö kukaan löytyykö studioista lainkaan ohkaisempaa 60's kaulaprofiilia? Thomannilla oli jotain uutta studiota 60's profiililla, mutta löytyykö vanhemmista? Muistelen että täällä m.netin torilla olisi joskus kaupattu jotain ysärin alun studiota, ja myyntipuheessa olisi mainittu että ohkaisempi profiili. Paria studiota olen testannut ja niissä oli ainakin tuo paksu (lue=mulle liian paksu) profiili.

Noissa jonkun vuoden takaisissa faded double cuteissa on 60's slim taper (vaikka ei Studio olekaan, mutta samaa hintaluokkaa). Jossain sanottiin myös että ainakin alussa rajoitettuna sarjana tehdyssä uudessa Studio 50's Tributessa olisi 50's profiilia hieman ohuempi kaula vaikka speksit sanovat että on 50's. Voi tosin olla yksilökohtainen juttu.

E: Tämmöinen näyttäisi olevan myös Gibsonin sivuilla: http://www2.gibson.com/Products/Ele … Gibson-USA/Les-Paul-Studio-60s.aspx
Harmi että on Guitar Centerin yksinmyyntimalleja, tosin välillä noita tuntuu ilmestyvät myöhemmin myös Thomannille. Eikäs jompi kumpi Traditional tai Trad. Prokin ollut aluksi GC-malli?
Codalla näyttää ainakin jokunen olleen / olevan:
http://www.coda-music.com/product_i … id=77a668bc34b9d0f196c1a8dbe8dce6ea
Tosin ei mitään kovin halpoja Studioita näköjään nuo.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
p130
29.10.2010 17:29:40

-Cale: Tietääkö kukaan löytyykö studioista lainkaan ohkaisempaa 60's kaulaprofiilia? Thomannilla oli jotain uutta studiota 60's profiililla, mutta löytyykö vanhemmista? Muistelen että täällä m.netin torilla olisi joskus kaupattu jotain ysärin alun studiota, ja myyntipuheessa olisi mainittu että ohkaisempi profiili. Paria studiota olen testannut ja niissä oli ainakin tuo paksu (lue=mulle liian paksu) profiili.

90-lukuisissa on '59 rounded-profiili, jonka pitäisi olla pikkuisen nykyistä 50''s versiota sutjakampi. 60's versiota en muista koskaan nähneeni studiossa, eli nuo Tompan vehkeet voisivat hyvinkin olla ensimmäisiä laatuaan.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
-Cale
29.10.2010 17:42:49
Suuret kiitokset vastauksista! +
Tympee Huttunen
30.10.2010 21:24:27 (muokattu 30.10.2010 21:28:42)
Vähän päivitystä tilanteeseen, minulla siis tuo kytkin kolmisen vuotta sitten pätki. Uraltonella ei tuolloin tuota ollut myynnissä ja se sitten jäi vaihtamatta. Sen koommin ei tuon kanssa silti ongelmia ole ollut. Taisi elektroniikkaspraylla vika tuolloin korjaantua.

Nyt kuitenkin palaan tähän Studio-aiheeseen tuon bodyn paksuuden suhteen. Koitin mauserilla mitata bodyn paksuutta tallan kohtaa ja sain arviolta (hankalahko mitata), tulokseksi 53,8mm. Jos taas katsoin paksuuden bodyn ulkoreunalta oli paksuus 47,3mm. Kaulan ja bodyn liitoskohdassa lähdettiin noin 48 millistä reiluun 51 milliin.

Virittimet kitarassa ovat kullanväriset (kullatut?) Groverit ja vuosimalli ymmärtääkseni 1992.

Onko Gibsonilla ollut tuolloin ns. "Studio-linja" vai onko Studioiksi päätyneet ne Stankut, jotka eivät ole päässeet jotain seulaa läpi? Omassa kitarassani näkyy esimerkiksi pieniä hiontajälkiä otelaudassa. Tuntuu vähän hassulta, jos lähdetään heti alusta asti rakentamaan "huonompaa" kitaraa.
p130
30.10.2010 22:43:25

Lastinen: Onko Gibsonilla ollut tuolloin ns. "Studio-linja" vai onko Studioiksi päätyneet ne Stankut, jotka eivät ole päässeet jotain seulaa läpi? Omassa kitarassani näkyy esimerkiksi pieniä hiontajälkiä otelaudassa. Tuntuu vähän hassulta, jos lähdetään heti alusta asti rakentamaan "huonompaa" kitaraa.

Ei se ole huonompi, se on erilainen. Välillä tehdään Standardia, välillä Studioa ja välillä jotain muuta. Samoista puista/osista ne tehdään. Tarkka puiden valikointi eri normimallien välillä tai muu vastaava toiminta olisi liian kallista. Custom Shop sitten erikseen.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Vesihiisi
30.10.2010 23:56:26
Omistin LP Studion vm.2008. Kitara oli ilmeisesti varustettu näillä porauksilla, eli ns. chambered malli. Pätevä soitin, työnjälki & viimeistely ok. Saundi ei kuitenkaan ollut sitä mitä hain (tumma "muddy", ja sustain vaisu), joten kitara lähti nopeasti kiertoon.

Tokain vastustajille, suosittelen testaamaan noin tonnin Gibsoneita ja Tokain japseja samassa sessiossa (LP:t vs. Loverockit). En lähde tästä väittelemään, suosittelen testiä. Olen omistanut molemman valmistajan kitaroita, ja pidän itseäni jossain määrin objektiivisena harrastelijana.
fox
31.10.2010 01:53:44

Vesihiisi:
Tokain vastustajille, suosittelen testaamaan noin tonnin Gibsoneita ja Tokain japseja samassa sessiossa (LP:t vs. Loverockit). En lähde tästä väittelemään, suosittelen testiä. Olen omistanut molemman valmistajan kitaroita, ja pidän itseäni jossain määrin objektiivisena harrastelijana.

Ei kai täällä sentään mitään sen ihmeempiä "vastustajia" ole, Tokailla ainakaan. Onhan se tunnustettu merkki, ja siinä määrin hypetetty, että lienee LP-mallisista se "MNet-hyväksytyin".
Ainakaan ei taida olla yhtään Gibson-ketjua, ettei siellä ole joku "Musamaailman menekinedistäjä" julistamassa..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Grugi
31.10.2010 09:20:13
Ihan vaan sivulauseena tähän että itekkin aikoinaan olin LP:tä ostamassa ja kokeilin G:n studio lespaa ja sitten Tokain LS85, kotiin lähti Tokai. Se onko Studio sitten speksien valossa parempi en ala arvioimaan mutta kyseisistä malleista mun käteen sopi Tokai paremmin.
SDMF
s8na
31.10.2010 14:41:39 (muokattu 31.10.2010 14:43:27)

Tokaiden kanssa kandee kysellä omistajilta missä kunnossa ne on parin vuoden päästä. Mä oon nähny kaks, toisessa kaula meni vähän kieroks ja toisessa 12 nauhalla alko ilmestyä kuolleita nuotteja. Nää siis kalliimpia malleja, ei tosin mitään niin pahaa mitä ei vois fiksata.

Lisäks oon toiseen niistä vaihtanu potikat mikkien vaihdon yhteydessä, kun ne alkuperäset on rimpuloita. Tonnin kitaraan sopimattomat mun mielestä. Palstalta löytyy ketju vääntyneistä stopbarien tapeista (siis oikeesti?!!)

En ole objektiivinen, olen Gibamies. :D
www.mikseri.net/peppiyhtye/
jniska
31.10.2010 14:45:11
s8na: Tokaiden kanssa kandee kysellä omistajilta missä kunnossa ne on parin vuoden päästä. Mä oon nähny kaks, toisessa kaula meni vähän kieroks ja toisessa 12 nauhalla alko ilmestyä kuolleita nuotteja. Nää siis kalliimpia malleja. Lisäks oon toiseen vaihtanu potikat kun ne alkuperäset on rimpuloita. Tonnin kitaraan sopimattomat mun mielestä. Palstalta löytyy ketju vääntyneistä stopbarien tapeista (siis oikeesti?!!)

En ole objektiivinen, olen Gibamies. :D

Ja Gibsonissa ei kaulat elä, eikä ilmesty kuolleita nuotteja.
Kaikkea saissea sitä kirjoitetaankin. Normaalia kaulan elämistä ajan saatossa.

Ei tämäkään täysin objektiivinen viesti ollut, mulla on ollut sekä Giba ja Tokai, mutta en tykänny kummastakaan.
Laiha Lissu oli paras.
s8na
31.10.2010 14:49:48

jniska: Ja Gibsonissa ei kaulat elä, eikä ilmesty kuolleita nuotteja.
Kaikkea saissea sitä kirjoitetaankin. Normaalia kaulan elämistä ajan saatossa.

Ei tämäkään täysin objektiivinen viesti ollut, mulla on ollut sekä Giba ja Tokai, mutta en tykänny kummastakaan.

Tottakai Gibsonitkin tuota voi tehä. Ei vaan mulla ole tehny. Mut aivansama.

Sori provo.
s8na
31.10.2010 14:50:43 (muokattu 31.10.2010 14:54:42)

Tokait itseasias soundas ehkä pikkusen mun korvaan. Gibassa taas satulan viimeistely ei ollu ihan timanttia alkuun, pajalla sitä sit viilasvat ja nyt on hyvä. Studiosta vielä pitää vähä dissata vireenpitoa, tuntuu et saa olla aika usein virittämässä.
s8na
31.10.2010 14:59:16 (muokattu 31.10.2010 16:15:53)

jra: Mistä tuollainen mahtaisi johtua, jos tässä toisessa tosiaan kaula oli edelleen suora, eikä kuolleita nuotteja ollut uutena? Nauhojen kuluminen tietty voi tuollaista aiheuttaa, mutta se on taas kovassa käytössä kaikkien normaalimateriaaleista tehtyjen nauhojen ominaisuus. Nauhan nousu kolostaan?

Kuolleet nuotit 12. nauhalla -probleema kiinnostaa, koska itsellä on ollut pari tonnin molemmin puolin ollutta kitaraa joissa ko. ongelma oli. Yhteistä noille oli mahonkikaula ja LP-skaala. Missään vaaahterakaulaisessa tai pitemmällä skaalalla olevassa kitarassa ei ole ollut mitään viitteitäkään kuolleisiin nuotteihin. Tietty otos on pieni, enkä väitä että materiaaleilla tai rakenteella sinänsä olisi vaikutusta ilmiöön, mutta ilmiön periaate kiinnostaa, varsinkin jos se ilmestyy ajan kuluessa tai saadaan jollain tempulla pois.

Täytyy sen verran tarkentaa että muistaakseni tossa oli siis joku fiba nauhassa tollakohtaa, aiempi nauha saatto ola noussu ylöspäin toisesta laidasta tai sit se oli sellanen jo alkujaan. Eli en tiiä oliko siis tää kuollut nuotti oikee termi. Nyt ku tuli puheeks ni kyllä tossa studiossakin H kieli sammuu esim E:tä nopeemmin just 12 nauhan kohalta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)