Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soundikysymys
1
AriaProII
09.10.2010 20:26:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kysymys & pohdintaa yleisellä tasolla.
 
Pitkään kitaraa soittaneena huomasin sellaisen ilmiön, että harjoittelu oli hyvin vaikeaa ilman vahvistinta ts. soitto kuulosti aina paremmalta vahvistimen kanssa. Sekä clean että överisärötkin. Oli tietysti palkitsevaa treenata biisi ensin ilman vahvaria siedettävän kuuloiseksi, kun se "muuttui paremmaksi" vahvarin avulla.
 
Nyt kun olen soitellut myös bassoa, ilmiö meneekin erikoisesti toisin päin. Eli ilman vahvistinta kotisohvalla bassokuviot yms. menee hyvin tai tarkasti, mutta auta armias kun vahvistin kytketään päälle. Paskaa ja puuroa.. Eri säädöt yms. kokeiltu. Sormilla tai plektralla - sama juttu.
 
Onko kukaan huomannut samaa tai osaisiko joku auttaa, miten basson saa kuulostamaan "samalta" vahvarin kanssa kuin "akustisesti"?
 
PS. Tiedän, ettei pitäisi treenata ilman vahvaria, koska soittotuntuma on erilainen mutta kuitenkin.
 
J.Nikkanen
09.10.2010 20:34:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AriaProII: Onko kukaan huomannut samaa tai osaisiko joku auttaa, miten basson saa kuulostamaan "samalta" vahvarin kanssa kuin "akustisesti"?
 
Soittamalla ja treenaamalla enemmän.
 
PS. Tiedän, ettei pitäisi treenata ilman vahvaria, koska soittotuntuma on erilainen mutta kuitenkin.
 
No eipä siinä tuntumassa pitäis eroa olla. On kahta koulukuntaa, puolesta ja vastaan mitä tulee tohon treenamiseen vahvistimen kanssa. Ennen olin puolesta, nykyään aivan saman tekevää. Jos basso kuulostaa himassa hyvältä ja treeniksellä vahvistettuna paskalta olen vain treenannut liian laiskasti.
JukkaPena
09.10.2010 22:27:13 (muokattu 09.10.2010 22:29:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AriaProII: Onko kukaan huomannut samaa tai osaisiko joku auttaa, miten basson saa kuulostamaan "samalta" vahvarin kanssa kuin "akustisesti"?
 
Soittamalla vahvistimen kanssa, kuuntelemalla soundia ku soittaa eri mikityksil (talla, kaula, molemmat tai eri blendauksia) ja hakemal sopivaa kohtaa soivalta kielenpituudelta, mistä näppäillä. Etsi se mikä vastaa sun mielestä parhaiten akustista soundia ja treenaa paljon.
 
"Se tekee siitä sen..."
Soolokitaristi
14.10.2010 19:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistimen kanssa myöskin harjoitustilan ominaisuudet voivat vaikuttaa. Jos harjoitustila on hyvin kaikuisa tai siellä on seisovia aaltoja jotka vahvistavat tiettyjä sävelkorkeuksia niin tottakai se voi vaikuttaa treenaukseen.
 
Omassa kämpässä olen huomannut, että kannattaa välillä vaihtaa bassovahvistimen paikkaa tai omaa paikkaa bassovahvistimen suhteen ettei korva totu liikaa tiettyyn soundiin. Keikalla kun ei ikinä tiedä missä se vahvistin on ja kuuleeko siintä mitään lavalle vai kuuleeko esim. pelkän alapään mörinän.
 
Ps: Useimmiten vika kuitenkin on soittajassa jos homma ei toimi.
 
hollstro
15.10.2010 11:31:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soolokitaristi:
Ps: Useimmiten vika kuitenkin on soittajassa jos homma ei toimi.

 
Näin juuri. Vahvistin tuo esiin tekniikkavirheet, joita ei ilman vahvistinta välttämättä huomaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Ihminen?
15.10.2010 14:03:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite soittelen PALJON ilman vahvistinta, ja heti ku laitan vahvistimen päälle joudun joka kerta muuttamaan asetuksia, koskaan ei oo hyvä. Vittumainen kaveri oon varmaan bändikavereille, aina pitää odotella että se basisti saa kamansa kuntoon.
 
AriaProII
21.10.2010 20:51:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä mietin vol-potikoiden vaikutusta soundin laatuun...
 
Eli mitkä olisivat ns. optimiasetukset? Mulla on periaatteessa kolme potikkaa joita säädellä: (aktiivi)basson oma volume, särön tms. pedaalin volume ja bassonupin input-volume (outputia ei tässä kannata huomioida).
 
hollstro
21.10.2010 21:05:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AriaProII: Vielä mietin vol-potikoiden vaikutusta soundin laatuun...
 
Eli mitkä olisivat ns. optimiasetukset? Mulla on periaatteessa kolme potikkaa joita säädellä: (aktiivi)basson oma volume, särön tms. pedaalin volume ja bassonupin input-volume (outputia ei tässä kannata huomioida).

 
Basson vola täysille. Vahvistimesta sen verran kun tarvitsee. Efektistä sen verran että tulee samalla voimakkuudella kuin ilman efektiä, ellei tavoitteena ole nostaa volaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Jesus Muerte
23.10.2010 11:31:08 (muokattu 23.10.2010 11:34:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AriaProII: Eli ilman vahvistinta kotisohvalla bassokuviot yms. menee hyvin tai tarkasti, mutta auta armias kun vahvistin kytketään päälle. Paskaa ja puuroa..
 
Mulla tuli tuosta paskasta ja puurosta vaan mieleen, että eihän sulla ole soi(tta)mattomien kielten demppauksessa puutteita? Muistan vaan omalta kohdaltani aikoinaan viisikieliseen siirtymisen jälkeen, kun studiossa ihmeteltiin bassoraidalla olevaa outoa huminaa. Huomattiin sitten, että B-kielihän siellä meinaa mukana väpättää, vaikka kuinka olin sitä demppaavinani. Kiinnitin sitten erityistä huomiota siihen ja kas, huminat hävisivät!
 
Ilman vahvistinta soittaessahan tuollaista ei välttämättä pane merkille, kun se kieli tai kielet ei kuitenkaan ihan varsinaisesti soi, mutta vahvarin kautta sitten tulee sitä ihmemuhjua sinne mukaan.
 
L.Ruoska
29.10.2010 18:53:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jesus Muerte: Mulla tuli tuosta paskasta ja puurosta vaan mieleen, että eihän sulla ole soi(tta)mattomien kielten demppauksessa puutteita? Muistan vaan omalta kohdaltani aikoinaan viisikieliseen siirtymisen jälkeen, kun studiossa ihmeteltiin bassoraidalla olevaa outoa huminaa. Huomattiin sitten, että B-kielihän siellä meinaa mukana väpättää, vaikka kuinka olin sitä demppaavinani. Kiinnitin sitten erityistä huomiota siihen ja kas, huminat hävisivät!
 
Ilman vahvistinta soittaessahan tuollaista ei välttämättä pane merkille, kun se kieli tai kielet ei kuitenkaan ihan varsinaisesti soi, mutta vahvarin kautta sitten tulee sitä ihmemuhjua sinne mukaan.

 
Studiossa tuon saman huminan saa myös EQ:lla onneksi pois sieltä :)
 
Kallekorvola
29.10.2010 19:23:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Studiossa tuon saman huminan saa myös EQ:lla onneksi pois sieltä :)
 
Tä?
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
No siinähän on.
 
Teijo K.
29.10.2010 23:30:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Studiossa tuon saman huminan saa myös EQ:lla onneksi pois sieltä :)
 
Joo, mutta samalla joudutaan turhaan puukottamaan soundia, kun sen olisi voinut saada aikaan soittamalla paremmin. Mutta ihan miten kukin haluaa asiaa lähestyä.
Jesus Muerte
02.11.2010 00:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Joo, mutta samalla joudutaan turhaan puukottamaan soundia, kun sen olisi voinut saada aikaan soittamalla paremmin. Mutta ihan miten kukin haluaa asiaa lähestyä.
 
En minä olisi kyllä equttamalla tuota edes halunnut fiksata, vaikka olisi huomaamattomasti onnistunutkin. Olisin kuitenkin itse sitten aina miettinyt biisejä kuunnellessa, kuinka piti studiomagialla paikata soittotekniikan puutteita. Ja muutenkin, mieluumminhan sitä nyt tuollaisen treenaa kerralla kuntoon, niin ei tarvitse enää jatkossa sitten olla korjailemassa.
 
Kallekorvola
02.11.2010 08:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Studiossa tuon saman huminan saa myös EQ:lla onneksi pois sieltä :)
 
Niin, siis mun pointti tossa ylempänä oli, että ei saa pois. Hiljennettyä / vaimennettua saa, mutta ei pois. Ei oo EQ taikatyökalu.
 
Eli, studiotyökaluilla ei ole tarkoitus korjata soiton ja soittotekniikan mokia. Niillä ei myöskään korjata viallisen soittimen puutteita (esim. huonosta maadoituksesta johtuva pirinä tai kohiseva etuaste). Niillä muokataan (toivottavasti) hyvin soitettua ja hyväsoundista soittoa kontekstiin paremmin sopivaksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «