Aihe: Tommy Emmanuel Live in Helsinki 2009
1 2 3 4
weelie
27.10.2010 15:49:57
Old Guitar: Joo, mutta sinä et huomaa, että kaikki eivät ole sitä vielä kuulleet. Saarnataanhan sitä Jeesuksestakin alvariinsa.

Toi on muuten vähän sama, kun Tommya arvostelee, kun Jeesuksesta puhuisi, heti fundamentalistit syöksyy kimppuun.

Ymmärrän että nyppii se että Tommy Emmanuel on monien mielestä maailman paras kitaristi ja siten jumalan asemassa. Mutta silti et vastannut kysymykseeni, mikä taasen nyppi minua.

Mutta varmaan aika moni on jo sen ymmärtänyt että Tommy Emmanuel soittaa sähköisesti vahvistettua akustista kitaraa? Mielestäni on hienoa, että sellainen on mahdollista. Ketä oikeastaan kiinnostaa että miten se ääni vahvistetaan. On ehkä kielitieteellisesti (tms) kovasti väärin että puhutaan akustisesta kun käytännöllisesti katsoen mikään keikalla soitettu soitin ei soi akustisesti niin että sitä ei sähköisetsi vahvistettaisi, ... mutta onko sen väliä... epämääräisesti merkitystään muuttavia sanoja on maailma täys.

Toisaalta moni varmaan olisi on silti sitä mieltä että viimeisessä Woodsongsissa Vignolan yhtyeen kanssa Tommy soitti jokseenkin akustisesti, tai että levyllään soittaa akustisesti. Mutta voi hän silti bändinsä kanssa soittaa silti. Mutta jos taas otetaan esimerkiksi bluegrass-soittajat, jotka muka soittavat akustisesti, niin kyllä ne käytännöllisesti katsoen mikitetään silti aina kun lavalle menevät, eikö?

(minun mielestäni Emmanuel ei todellakaan ole maailman paras kitaristi, mutta en aio asiasta väitellä, kun kantani on myös että maailman parasta ei edes ole, joten minulle on aivan sama mitä muut ovat asiasta mieltä. Ainakaan herra (pienellä) ei ole ylimielinen paskiainen, tahi pidä itseään maailman parhaana... mikä minulle ehkä on tärkeämpää. Uskon siihen että hän pitää itseään viihdyttäjänä, ja hän on mielestäni hyvä siinä. Se, että uskonko Jeesukseen olkoon oma asiani.).

No joo, sori tämä ränt, jos joku haluaa jatkaa, niin laittakoon vaikka yv:tä.

Mua kiinnostaisi silti se, että mitä tuo bändinsä kanssa tarkoittaa... jos soittaa akustista kitaraa (tuplasti mikitettynä ja sähköistettynä ja efektitettynä) niin mua voisi kiinnostaa, jos taas telecasteria, niin voi olla että ei kiinnostakaan.

Lisättäköön nyt vielä tähän että telecaster on jumala.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Pande
27.10.2010 17:00:23

Old Guitar: Itse en pidä pahemmin bumtsika bum bum- tyyliin soitetuista kappaleista ja esim. Tommyn tulkinta House of the Rising Sunista oli mauton bumtsika bum bum- tyyliin soitettuna.

Minunkin mielestäni Tommy Emmanuel on maailman parhaita kitaristeja, MUTTA minäkään en pidä tuosta bumtsika bum bum -tyylistä.

Hyvänä esimerkkinä käyköön Tommyn biisi Finger Lakes:
http://www.youtube.com/watch?v=G8RtTl6U_tg

Intro on veikeän eteerinen, jatko upean melankolinen tai syvällinen, mutta sitten kuulija (=minä) pudotetaan korkealta höntinkuuloiseen bumtsika -osioon (tuossa videossa alkaen 0:58 tienoilla).

Lopputuloksena täydellisyys+bumtsika --> silti hyvää musaa.

Onneksi itse tuota soittaessa voi jättää bumtsikat soittamatta tai keksiä siihen jotain omaa :-)

To 17.3.2011 Kulttuuritalon keikalle yritän kyllä taas päästä.
http://www.last.fm/user/Pande777
MoreK
27.10.2010 18:07:55

No kyllä mulle vaan toi boom chick uppoaa kuin häkä, tässä mm. hyvä biisi, Tommyn oma sävellys:
http://www.youtube.com/watch?v=g9WxxUzQzdI

Ragtime:han istuu boom chickille mahtavasti:
http://www.youtube.com/watch?v=tg2K4AIztrs
hallu
27.10.2010 19:44:59
weelie:
(minun mielestäni Emmanuel ei todellakaan ole maailman paras kitaristi, mutta en aio asiasta väitellä, kun kantani on myös että maailman parasta ei edes ole, joten minulle on aivan sama mitä muut ovat asiasta mieltä. Ainakaan herra (pienellä) ei ole ylimielinen paskiainen, tahi pidä itseään maailman parhaana... mikä minulle ehkä on tärkeämpää. Uskon siihen että hän pitää itseään viihdyttäjänä, ja hän on mielestäni hyvä siinä. Se, että uskonko Jeesukseen olkoon oma asiani.).

.

Tästä rapsahti plussaa tältä taholta. Olen itse täsmälleen samaa mieltä. Minusta muusikoiden, kitaristien, taiteilijoiden, artistien paremmuusjärjestykseen laittaminen on jokseenkin järjenvastaista vaikkakin testosteronitripin huumaamille nuorukaisille varsin luonnollista pippelin mittailun ohella;-)

Toki olen sitä mieltä, että ihmiset ovat yksilöitä ja sen myötä muusikoillakin on erilaisia valmiuksia harjoittaa ammattiaan, mutta uskon muusikonkin kasvavan työtehtäviensä kautta. Aika usein unohdetaan sellainen seikka, että nämä palvomamme kitarismin jumalat ovat pitkälti sellaisia myös siksi, että ovat saaneet soittaa uransa parhaiden soittajien kanssa, minkä täytyy olla opettavaisempaa kuin mikään harjoittelumäärä tai koulutus mitä pystyy käymään. Myös Tommy Emmanuelle korosti Margi Nymanin haastattelussa sitä seikkaa, että on oppinut muilta paljon.

Miten jotkut meikäläiset muusikoiden netissä, jotka emme ole arvollisia edes sitomaan näiden kitarajumalien kengän nauhoja, pidämme itseämme kenään laittamaan heitä paremmuusjärjestykseen? jotkut Emmanuellen tasolla häärivien tyyppien ajattelu on jo niin paljon edellä kenenkään meidän käsityskykyä ettemme voi tulkita kuin pientä kulmaa hänen ilmaisurikkaudestaan. Se, että tällainen Emmanuelle vaivautuu tulemaan keikalle ja vääntämään rautalangasta jotain juttuja, että meikäläinen taliaivokin niitä käsittää kertoo vain hänen armollisuudestaan ja kiinnostavaa olisi kuulla mitä se jannu vetää himassa kun kukaan ei kuule.
Old Guitar
27.10.2010 21:16:37
weelie: Ymmärrän että nyppii se että Tommy Emmanuel on monien mielestä maailman paras kitaristi ja siten jumalan asemassa. Mutta silti et vastannut kysymykseeni, mikä taasen nyppi minua.

weelie: Ymmärrän että nyppii se että Tommy Emmanuel on monien mielestä maailman paras kitaristi ja siten jumalan asemassa. Mutta silti et vastannut kysymykseeni, mikä taasen nyppi minua.

Minua oikeastaan mikään nypi, ei ainakaan nämä kirjoittelut täällä keskustelupalstalla!

PS. En huomannut, että olisit mitään kysynytkään?

Kyllähän Emmanuellia kannattaa aina käydä katsomassa, jos hän lähitienoilla esiintyy. No se taas riippuu kyllä vähän tiketin hinnasta. Tommyn tekniikassa ihailen hänen huiluäänisoitantaansa, se on kaunista kuultavaa esim. kappaleessa 'Over the Rainbow'. Siinä on puolestaan Tommyn sovitus, joka sopii huiluäänineen kappaleeseen hienosti. Tässä kappaleessa hän on onnistunut soittotekniikallaan sävyttämään kappaletta sen vaatimalla tavalla. Huiluäänet putoilevat kuin tähdenlennot taivaalta värittäen kappaleen sateenkaaren värein, kuten kuuluukin. Se on kaukana bumtsikabumbumista.
Ota iisisti - loppu lähestyy...
MoreK
28.10.2010 06:18:17

bender: Ei nyt aivan oma http://www.youtube.com/watch?v=DKnEgUmdCtI ;)

Kiitos linkistä! Lunttasin yksistä tabeista tämän virheellisen tiedon, että Tommyn sävellys ja sovitus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)