Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voiko 3-kanavaisen vivun vaihtaa 5-kanavaiseen?
1 2
malakias2
26.10.2010 17:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis voiko 3-way switch (en tiedä suomenkielistä nimeä) kitaraan vaihtaa sen 5-way switchin ja miten se onnistuu?
 
WnbPunk
26.10.2010 18:06:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinjoo voihan sen toki, mutta mikä olikaan kitara?
 
Onko näin?
malakias2
26.10.2010 18:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WnbPunk: Niinjoo voihan sen toki, mutta mikä olikaan kitara?
 
Epiphone Zakk Wylde Lp
 
Estranged
26.10.2010 18:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

malakias2: Epiphone Zakk Wylde Lp
 
Ei vaihdu ilman puutöitä viisi-asentoinen ja etpä ton kepin orkkismikeillä mitään sillä viisi-asentoisella kytkimellä saavuttaisikaan.
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | "...Yks nuotti meni skaalasta ohi..." - Painamainen
Vladi
26.10.2010 18:11:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

malakias2: Epiphone Zakk Wylde Lp
 
Ja mitä tällä vaihdolla olis tarkoitus saavuttaa?
 
Kyllä se siitä.
Tande
26.10.2010 18:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

malakias2: Epiphone Zakk Wylde Lp
 
Kitarassa on kaksi mikkiä. Kahdesta lisäasennosta ei olisi mitään hyötyä, pikemminkin haittaa.
 
Anteeksi.
oiva tumpeloinen
26.10.2010 18:25:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Kitarassa on kaksi mikkiä. Kahdesta lisäasennosta ei olisi mitään hyötyä, pikemminkin haittaa.
 
Aktiivimikeillä näin. Mut jos nekin haluaa vaihtaa passiivikalustoon, niin sit alkaakin olemaan asennoilla käyttöä.
 
McNulty
26.10.2010 18:28:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Aktiivimikeillä näin. Mut jos nekin haluaa vaihtaa passiivikalustoon, niin sit alkaakin olemaan asennoilla käyttöä.
 
Mikäli siis puolitettavat humbuckerit käytössä (useimmiten 4-johtimisia).
Mutta siihen pyöreään koloseen on vaikeaa installoida 5-asentoista "stratokytkintä", enkä tiedä onko LP-tyylistä kytkintä koskaan tehtykään 5-asentoisena. Rotary-potikkana onnistuisi kyllä.
 
Ristus notta täälähän on väkiä ku rumihien tanssiis!
jkourula
26.10.2010 19:17:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Mikäli siis puolitettavat humbuckerit käytössä (useimmiten 4-johtimisia).
Mutta siihen pyöreään koloseen on vaikeaa installoida 5-asentoista "stratokytkintä", enkä tiedä onko LP-tyylistä kytkintä koskaan tehtykään 5-asentoisena. Rotary-potikkana onnistuisi kyllä.

 
6-asentoisena on http://www.stewmac.com/shop/Electro … _knobs/Free-Way_Pickup_Switch.html.
 
Itselläni on kitarassa kaksi P-90 mikkiä ja viisiasentoinen kytkin. Kaikki viisi saundia on ahkerassa käytössä. Mikit yksinään tai yhdessä, out-of-phase ja serial.
 
Kyllä toisaalta kolmellakin asennolla pärjää ja saundihan lähtee loppupeleissä sormista.
 
fox
26.10.2010 20:14:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jkourula: 6-asentoisena on http://www.stewmac.com/shop/Electro … d_knobs/Free-Way_Pickup_Switch.html
 
Linkissä tais olla piste liikaa.. ;)
Tuo free-way switchi on sinällänsä ihan käyttökelpoinen, ainoa "huono" ominaisuus siinä on se, että se on vaan 2-pole kun taas rotary, joka on 4-pole, mahdollistaa huomattavasti enemmän kytkentöjä. Ja mahtuu LP-kitaroitten, aitojen ja kopioitten, switchipoteroon..
Muita mahdollisia kytkimiä ei sitten oikein voi noissa paksukantisissa käyttää ilman suuria jyrsintä- ja modaushommia.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
oiva tumpeloinen
26.10.2010 20:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Linkissä tais olla piste liikaa.. ;)
Tuo free-way switchi on sinällänsä ihan käyttökelpoinen, ainoa "huono" ominaisuus siinä on se, että se on vaan 2-pole kun taas rotary, joka on 4-pole, mahdollistaa huomattavasti enemmän kytkentöjä. Ja mahtuu LP-kitaroitten, aitojen ja kopioitten, switchipoteroon..
Muita mahdollisia kytkimiä ei sitten oikein voi noissa paksukantisissa käyttää ilman suuria jyrsintä- ja modaushommia.

 
Toihan vaikuttaa mielenkiintoiselta. Saako tuolla tehtyä ns. super switchin kytkennät? Jos siis ajatellaan lähinnä, että onnaako tuon vaihto PRS:n kytkimen tilalle samoilla kytkennöillä? Tai tuleehan siihen yksi asento lisää...
 
fox
26.10.2010 20:27:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Toihan vaikuttaa mielenkiintoiselta. Saako tuolla tehtyä ns. super switchin kytkennät? Jos siis ajatellaan lähinnä, että onnaako tuon vaihto PRS:n kytkimen tilalle samoilla kytkennöillä? Tai tuleehan siihen yksi asento lisää...
 
Kyllähän tuolla saa tehtyä vaikka mitä.. En nyt löytäny esimerkkiskemaa 6-way rotarysta, mutta tämähän lie tuttu...
http://www.guitarelectronics.com/pr … h-switch-options-View-Download-Free
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
oiva tumpeloinen
27.10.2010 00:00:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Kyllähän tuolla saa tehtyä vaikka mitä.. En nyt löytäny esimerkkiskemaa 6-way rotarysta, mutta tämähän lie tuttu...
http://www.guitarelectronics.com/pr … h-switch-options-View-Download-Free

 
Noita kytkyjä mä just lähinnä moiseen kaipaisinkin. Jos ne onnistuu moisella 6-asentoisella ja siihen yhteen saa vielä jotain jännää, niin pitääpä harkita moista.
 
Mut tossa on sit ilmeisesti aika pienellä "välityksellä" nuo asennot vai onko siinä jokin muu jippo?
 
wilo
27.10.2010 08:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Noita kytkyjä mä just lähinnä moiseen kaipaisinkin. Jos ne onnistuu moisella 6-asentoisella ja siihen yhteen saa vielä jotain jännää, niin pitääpä harkita moista.
 
Foxin linkittämää kytkentää varten tarttet 5-asentoisen 4-pole kytkimen ja tuo 6-asentoinen on vain 2-pole. Toisin sanoen ei onnistu.
Mites jos asentelisi push/pull potikoita tai korvaisi yhden potikan 5P4T rotary-kytkimellä? Mulla on omassa stratossa toinen tone korvattu 4P3T-kytkimellä ja sillä saa kivasti lisää mikkikytkentöjä. Käyttökelpoiset saundit jäävät tosin vähiin, mutta olenpahan saanut kokeilla.
 
oiva tumpeloinen
27.10.2010 08:51:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Foxin linkittämää kytkentää varten tarttet 5-asentoisen 4-pole kytkimen ja tuo 6-asentoinen on vain 2-pole. Toisin sanoen ei onnistu.
Mites jos asentelisi push/pull potikoita tai korvaisi yhden potikan 5P4T rotary-kytkimellä? Mulla on omassa stratossa toinen tone korvattu 4P3T-kytkimellä ja sillä saa kivasti lisää mikkikytkentöjä. Käyttökelpoiset saundit jäävät tosin vähiin, mutta olenpahan saanut kokeilla.

 
En tahdo montaa eri vipua ja potikkaa säätimiksi. Mulla oli aiemmin 5-asentoinen rotary ja tällä hetkellä 3-asentoinen vipu ja nostopotikka. Kumpikaan ei ole käytännöllinen ratkaisu, jos vertaa 5-asentoiseen lever-kytkimeen. 3-asentoinen kytkin ja nostopotikka on vähän helpompi käyttää, mutta sillä taas jää saamatta kivoja soundeja, mitä tuolla rotarylla saa aikaan.
 
Mut ei näköjään voittoa tässäkään tapauksessa sitten.
 
dropD
27.10.2010 09:02:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan ketjua kun on käynyt mietityttämään switchikytkennät. Siis saako 3-way switchiin kytkettyä keskiasentoon kelanpuolituksen? Maalaisjärki sanoo, että tietysti saa, mutta pieni pää ei taas riitä pähkäilyyn. Eli miten kytketään jos halutaan tallaHB - tallasplit - kaulaHB -kytkentä?
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
wilo
27.10.2010 09:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: En tahdo montaa eri vipua ja potikkaa säätimiksi. Mulla oli aiemmin 5-asentoinen rotary ja tällä hetkellä 3-asentoinen vipu ja nostopotikka. Kumpikaan ei ole käytännöllinen ratkaisu, jos vertaa 5-asentoiseen lever-kytkimeen. 3-asentoinen kytkin ja nostopotikka on vähän helpompi käyttää, mutta sillä taas jää saamatta kivoja soundeja, mitä tuolla rotarylla saa aikaan.
 
Olen kokeillu paljon mikkikytkentöjä ja todennut, että kokeilen seuraavaksi telessä tällaista: 4-asentoinen kytkin, jossa on normaalien asentojen lisäksi kaulamikki ja tallamikki sarjaan kytkettynä. Sen lisäksi laitan 2P3T (tai 2P4T) minikytkimen, jonka 1-asennossa toimii 4-asentoinen kytkin ja 2-asennossa 4-asentoinen kytkin ohitetaan ja tallamikki ja kaulamikki on sarjaan kytkettynä sekä vastavaiheessa.
Toisin sanoen mulla on tähtäimessä simppeli 4-asentoinen kytkin ja lisäksi yksi vastavaihekytkentä, joka korostaa keskitaajuuksia ja tekee mukavan läpitunkevan saundin.
 
oiva tumpeloinen
27.10.2010 09:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Olen kokeillu paljon mikkikytkentöjä ja todennut, että kokeilen seuraavaksi telessä tällaista: 4-asentoinen kytkin, jossa on normaalien asentojen lisäksi kaulamikki ja tallamikki sarjaan kytkettynä. Sen lisäksi laitan 2P3T (tai 2P4T) minikytkimen, jonka 1-asennossa toimii 4-asentoinen kytkin ja 2-asennossa 4-asentoinen kytkin ohitetaan ja tallamikki ja kaulamikki on sarjaan kytkettynä sekä vastavaiheessa.
Toisin sanoen mulla on tähtäimessä simppeli 4-asentoinen kytkin ja lisäksi yksi vastavaihekytkentä, joka korostaa keskitaajuuksia ja tekee mukavan läpitunkevan saundin.

 
Jep. Mä tahtoisin nuo PRS:n rotary-kytkennän soundit, kun ne väliasennot on todella toimivat mun mielestä. Mutta mä en oppinut parissa vuodessa käyttämään kunnolla sitä potikkaa. Tai kyllähän sitä kääntää, jos on aikaa, mutta kiireessä se on kovasti nöynöy.
 
wilo
27.10.2010 16:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Jep. Mä tahtoisin nuo PRS:n rotary-kytkennän soundit, kun ne väliasennot on todella toimivat mun mielestä. Mutta mä en oppinut parissa vuodessa käyttämään kunnolla sitä potikkaa. Tai kyllähän sitä kääntää, jos on aikaa, mutta kiireessä se on kovasti nöynöy.
 
Onko sulla gibson-tyyppinen potikan nuppi vai chickenhead-tyyppinen? Jälkimmäisen tuntuma on selvästi parempi, koska vipuvarsi on pitempi. Lisäksi nokasta tietää, mihin kohtaan se osoittaa - ainakin jos laittaa nupille ns. base platen.
Tietty chickenhead-nuppi ei välttämättä sovi jokaisen skeban ulkonäköön.
 
Antroid
27.10.2010 17:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Jep. Mä tahtoisin nuo PRS:n rotary-kytkennän soundit, kun ne väliasennot on todella toimivat mun mielestä. Mutta mä en oppinut parissa vuodessa käyttämään kunnolla sitä potikkaa. Tai kyllähän sitä kääntää, jos on aikaa, mutta kiireessä se on kovasti nöynöy.
 
Ostat vaan uuden PRS:n, niissä on 5-asentoinen blade. Problem solved.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «