Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muutama kysymys?
1
AllRightNow
12.10.2010 18:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu jo monta vuotta tommonen thomannilta tilattu kitara setti HARLEY BENTON HBST-SET 2 BLACK (hinta 100€) ja siinä tuli mukana viritin jonka yritän tähän luonnostella
__________________________________

b(valo) >(valo)< (valo)#
 
BASS 1G 2D 3A 4E
(valo) (valo) (valo) (valo) (valo)
GUITAR 2B 3G 4D 5A 6E/1E
__________________________________
 
Ja oon käyttänyt sitä niin, että koitan saada valon vilkkumaan tossa ylimmän valo rivin keskellä ku se on sininen (muut punaisia) mutta mitä noi alemmat bass ja guitar sydeemit meinaa? Joskus kun virittää tolla niin silti basso kielet kuulostaa epävireisiltä. Ja kaksi alinta kieltä vai oliko ne sitten ylimmät, kuitenkin ne joista tulee korkeimmat äänet kuulostaa ihan samalta ja sitten taas jossain opetus videoissa niissä on selvä ero, mistä mahtaa sekin johtua!!?!!
 
Ja sit vielä, että onko toi kitara ja vahvistin vaan niin p*#oja, että niistä ei saa kunnon soundia kun esim. kokeilin tota omaa ranne vibraa ja vertasin sitä johonkin rockway:n opetus videoon ja kyllä hävetti? Tuntuu joskus, että ei opi noitten huonojen kamojen takia, mutta kai se siitä omasta motivaatiosta on kiinni.
 
Schenker
12.10.2010 18:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä virittimessä voi valita, mitä kieltä ollaan virittämässä ja että onko viritettävänä basso vai kitara. Noi alimmat valot merkkaa just niitä kieliä. Eli, jos palaa valo tossa 6E/1E-kohdalla, niin viritetään jompaakumpaa E-kieltä. (Luulisin)
 
Mitä noihin kamoihin tulee, niin eihän ne nyt mitään ykköslaatua ole, mitä nyt 100 €urolla voi odottaa. Vibraa kannattaa harjoitella, että sen saa kuulostamaan hyvältä. Ei se luonnostaan käy. Ainakaan mulla.
 
What are You gonna do...Bleed on Me?
Ianuarius
13.10.2010 12:00:15 (muokattu 13.10.2010 12:05:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on ihan hyvä harley bentonin vahvistimeksi. Niillä on paljon paskempiakin. Meillä töissä on kahta mallia ja ite suosin just tota. Kyllä sillä saa ihan suhteellisen hyvää saundiaki aikaan ku ei liikaa innostu säätöjen kanssa. Kokeilepa pistää se Gaini johonki puoleen väliin, noi hi mid ja low kanssa puoleen väliin ja sit ala testaileen miltä kuulostaa. Kitarasta voit myös pistää toneja johonki about 7:n tienoille, eikä ihan täysille. Helposti menee liian sellaseksi pirinäksi se saundi. Kokeile vetää säröjä pienemmälle ja volaa kovemmalle. :)
 
EDIT: http://images.thomann.de/pics/bdb/191008/345298_800.jpg
 
Tästä siis ilmeisesti on kyse...?
 
Toi viritin on kyllä melko susi, mitä oon ite päässy testaileen. Suosittelen, että meet musaliikkeeseen ja ostat jonku, mis on viritin ja metronomi samassa. Ite oon kokeillu näitä:
 
http://images.thomann.de/pics/prod/159507.jpg
http://musiciselementary.com/images … M-40%20Korg%20Metronome%20Tuner.jpg
 
...ja molemmat on ihan toimivia vehkeitä. Harleyssa on se vika, että laukussa meni helposti päälle, kun siinä tollasella napin painalluksella vaan aukeaa (joskin jossain uudemmassa versiossa se taisi olla vähän nihkeämpi aukeaan), mut Korgissa taas noi metronomin rytmityksen valinnat on vähän hankalampia. Ei kuitenkaan mitään maata kaatavia ongelmia kumpikaan.
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
AllRightNow
13.10.2010 14:02:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kyllä tosta oli kyse, kiitos neuvoista, mutta en kyllä huomannut sen parempaa soundia, vaikka laitoin ne säädöt jotka sä sanoit, ne hi, mid, low, (vahvarissa ne lukee TREBLE, MIDDLE, BASS) ja tonet 7. Voihan mun tekniikkakin olla väärä ei olisi eka kerta ku on tullu jotain treenattua ja sit tajuaa, että tekee sen väärin, mut rockway nettisivulta semmosen ilmasen opetusvideon avulla koitin sitä. Ehkä on viisainta opetella soittaan noita perusjuttuja ensin ja sitten jonain päivänä paremmilla vehkeillä hioo muita taitoja. Vituttaa vaan ku nyt vasta tajus kuinka paska kitara toi on!!
 
Ianuarius
13.10.2010 14:04:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä niillä paskoillaki vehkeillä saa ihan ok-jälkeä aikaan ku vaan osaa. Mä oon soittanu noilla samoilla vehkeillä mitkä sulla on ja totta kai niillä on huonompi vetää ku jollain laadukkailla vehkeillä. Todellisuus kuitenki on se, et ku tekniikka on kunnossa, niin myös saundi on hyvä. Ei muuta ku lisää treeniä vaan. Kokeile eri tyyleillä sitä juttua ja muista ottaa hitaasti.
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
AllRightNow
27.10.2010 14:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt heräs semmonen kysymys ku tota skittaa virittelin, että miten se on mahdollista, ku tolla mun paska virittimellä en meinannut saada kieltä vireeseen, se siis hyppi se valo niin, että välillä hyvä tai sitten löysä/kireä ja näin tapahtuu kyllä aika usein(yleensä basso kielille), mutta sitten kiristin sitä ihan v.itusti niin se valo hyppäs sinne löysän puoleen takaisin tai siis ei ne varmaan mitään löysää ja kireää merkkaa ne merkit b ja #, mutta kuitenkin sit täyty kiristää lisää ja se alkoi tuntumaan todella kireältä, mutta viritin näytti että hyvin menee ja koitin sitä kieltä niin kuulosti kyllä ihan saatanan kamalalta soundi, ETTÄ MITÄ SIINÄ OIKEIN SITTEN TAPAHTUU KUN NÄIN KÄY? MITÄ JOS NE KAIKKI VETÄÄ NÄIN PIUKKAAN ONKO SOUNDI SIT HYVÄ?
 
Ianuarius
27.10.2010 15:59:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tehääs näin...
 
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
 
Meet tonne, kuuntelet jokaisen kielen erikseen ja virität sen samalle korkeudelle ku miltä tolla virittimellä KUULOSTAA. Sen jälkeen ku kaikki kielet kuulostaa suht oikealta, laita piuha siihen sun virittimeen ja tarkista sillä, että kuinka hyvin meni kohilleen.
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Wolfhound
28.10.2010 11:52:21 (muokattu 28.10.2010 11:55:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: No nyt heräs semmonen kysymys ... kiristin sitä ihan v.itusti niin se valo hyppäs sinne löysän puoleen takaisin tai siis ei ne varmaan mitään löysää ja kireää merkkaa ne merkit b ja #, ... ETTÄ MITÄ SIINÄ OIKEIN SITTEN TAPAHTUU KUN NÄIN KÄY? MITÄ JOS NE KAIKKI VETÄÄ NÄIN PIUKKAAN ONKO SOUNDI SIT HYVÄ?
 
Tais mennä seuraavan kielen vireeseen jo? Eihän se mittari voi mitenkään tietää mitä kieltä oot virittämässä eli helpostihan voi vetää esim. paksuimman E-kielen A:n vireeseen ja mittari luulee että nyt on se toiseks paksuin vireessä...
 
Jos oikein ton vehkeen toimintaperiaatteen ymmärsin, niin kai tossa pitäs ensin kattoo niistä alemmista valoista että ko. kieli on suurinpiirtein sinnepäin ja sitten siitä "b - #" -valosta hienovire.
 
Eli jos vaikka lähtee siitä toiseks paksuimmasta eli A-kielestä (tai mikä tahansa muu kuin E-kielet, koska ...) - veivaa niin kauan että se alarivin A-valo syttyy - sitten sitä ylempää valoa tsekkailleen JA muistaa katsoa ettei se alarivin valo vaihdu. Sitten kun tuo A on kohdillaan, niin se paksuin E-kieli: pitää huolen välillä sitä A:ta rimpauttamalla että se E kuulostaa matalammalta ja koittaa sitten osua sen E-valon kohdalle... jne.
 
AllRightNow
28.10.2010 18:22:20 (muokattu 28.10.2010 18:28:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitosta ihan helvetisti kaikkille ketkä vähänkin tässä on neuvonut mua!!! Meinaan vaan, että kyllä parani kitaran soundit ihan mahtavasti. Eniten muutti juuri se, että nyt valo vilkkuu oikeassa kohdassa tietyllä kielellä. Kerronpa vielä mitä ne oli aluksi. Kun siinä on ne valot semmosessa järjestyksessä kuin 2B 3G 4D 5A 6E/1E ja kielet pitäis siis osua tässä järjestyksessä H G D A E,E
no kaikki varmaan tiesikin ton paitsi minä tajusin sen tänään siksi tämä päteminen eli ne oli siis näin ennen ku sain kuntoon
 
2B 3G 4D 5A 6E/1E
A,G - - E D,H,E
 
Kyllä nyt kuulosti toi Back In Black helvetin hienolta ku oon ennen vetänyt sitä perus riffiä, noilla virityksillä ja aina on saanut ihmetellä, että mikä vittu siinä on ku mikään ei kuulosta angus youngin vetämältä, mutta nyt ku soitti sen niin jumalauta, en mää oo tienny olevani niin hyvä soittaja voin sanoo, että hetken tuntu siltä et mulla olis ollu koulupuku päällä ja jäykkä ylähuuli!!!
 
(sori oli vähän hankala pistää noi kielet ja valot samaan linjaan ku heti kysymyksen lähetettyä ne on tollai yhdessä kasassa, mutta ihan sama mä alan fiilisteleen mun aidon harley bentonin kaa back in blackkiä)
 
Wolfhound
29.10.2010 15:33:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: Kiitosta ihan helvetisti kaikkille ketkä vähänkin tässä on neuvonut mua!!! Meinaan vaan, että kyllä parani kitaran soundit ihan mahtavasti. ...
 
No nih, eiku kovaa soittoo vaan :D
 
AllRightNow
02.11.2010 20:37:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tehdään kun kielet E, A siis ne bassokielet, rämisee nauhoja vasten, säädetty on niiden korkeutta melkein maksimiin asti, mutta edelleen rämisee varsinkin silloin kun soittaa jotain ja nostaa sormet pois kieliltä niin kuuluu vittumainen "räminä" siis niiltä bassokieliltä? Ei ne kyllä ihan perfect vireessä oo, mutta ei oo kyllä mikään muukaan kieli.
 
Sitten vielä tyhmä kysymys tästä opettelu menetelmästä ku en käy millään kitara tunneilla niin onko mun järkevää alkaa opetteleen jotain vitun sointuja ulkoo? Mulla on yks kitara opus kotona, jossa sanotaan, että kannattaa opetella perussoinnut ulkoa(myös nimet) ja sitten tulee myöhemmin varmaan 20 sivua niitä sointuja joiden nimiä ei voi normaali ihminen muistaa ulkoo ja on mulla sointu kirjakin jossa on varmaan yli 100 sivua niitä, että alanko mää nyt niitä harjoittelemaan ulkoa? On vaan jonkun verran hauskempaa soittaa tabulatuurista joitain helppoja biisejä ja siirtyä vaikeampiin.
 
vvaltsu
02.11.2010 20:57:42 (muokattu 02.11.2010 22:13:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ne kielet ei rämise sillon kun soitat ylänauhoilta, niin melko varmasti satula on liian matala. Tai sitten kaula on propellilla. Eikun uutta ostamaan :))
 
Ja soinnut kannattaa opetella. Niitä tarvii kuitenkin joskus, sointujen pohjalta on hyvä tehdä makeen kuulosia (sweeppi)licksejä, muun muassa. Opettelet perus duuri- ja mollisoinnut, myös barresointuja voi käyttää, mutta hyvä komppikitaristi soittaa avosoinnuilla. Ja arpeggioissa voi käyttää vaikka seiska- ja ysisointuja. Sointuja kun harjaa teräskielisellä ni saa vähän lihastakin sormiin.
 
E: Siis uusi satula jos siinä on vika. Ja jos kaula propellilla niin uusi kitara.
 
E: Kitaran otelaudalta kannattaa myös opetella että mikä sävel lähtee miltäkin nauhakta. Kyllä olis minun mielestä übervittumaista jammailla semmosen kaverin kanssa joka ehtis 15 sekuntia oikeeta otetta jos pyytäsin sitä soittamaan C# voimasointua että pääsen sooloamaan päälle.
 
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
Wolfhound
03.11.2010 12:48:32 (muokattu 03.11.2010 12:48:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ne nyt ei ihan hirveesti rämise ja vahvistimen kautta kuulostaa edes välttävältä, niin ei siitä tarvi välittää tossa vaiheessa - varsinkin jos voimasointuja ruimii "hevi-/punktyyliin", niin helpostikos ne rämisee.
 
Tottakai kannattaa soituja (ja skaaloja) opetella! Mutta onhan se ihan selvää että kannattaa samalla opetella myös biisejä - mahdollisimman monipuolisesti kaikkee mihin aika vaan riittää.
 
Louhimo
03.11.2010 13:57:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten vielä tyhmä kysymys tästä opettelu menetelmästä ku en käy millään kitara tunneilla niin onko mun järkevää alkaa opetteleen jotain vitun sointuja ulkoo? Mulla on yks kitara opus kotona, jossa sanotaan, että kannattaa opetella perussoinnut ulkoa(myös nimet) ja sitten tulee myöhemmin varmaan 20 sivua niitä sointuja joiden nimiä ei voi normaali ihminen muistaa ulkoo ja on mulla sointu kirjakin jossa on varmaan yli 100 sivua niitä, että alanko mää nyt niitä harjoittelemaan ulkoa? On vaan jonkun verran hauskempaa soittaa tabulatuurista joitain helppoja biisejä ja siirtyä vaikeampiin.
 
Tabulatuureista soittaminen opettaa lukemaan tabulatuureja, ei juurikaan muuta. Jos haluat oppia soittamaan kitaraa niin tässä muutama lähtökohta joita kannattanee aluksi vilkuilla:
 
- avosoinnut (duurit mollit, (seiskat))
- plektrakäden rytmiikkaa, kuoleta kielet vasemmalla kädellä ja fiilistele erilaisia komppeja metronomin kanssa
- otelaudan sävelet ainakin kahdelta alimmalta kieleltä
- barresoinnut
 
kun em. asiat sujuvat niin sitten kehittymään:
- harjoitat korvaasi kuuntelemalla radiossa soivaa musiikkia ja etsit melodiaa / sointuja päälle
- duuri- ja molliasteikko
- sointujen rakentaminen em. asteikoista
- pentatoninen asteikko (jonka jälkeen soitat 80% uskottavista rock-sooloista)
 
Tuossa jotakin jotka olisi pitänyt uskoa kun minulle noita tolkutettiin :) Sellainen fiilis, että jos olisin uskonut kokeneempia soittajia heti alussa niin olisin kenties parempi soittaja, mene ja tiedä...
 
Basisti on lyömäsoitin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «