Aihe: Tallan ja satulan uusiminen?
1 2
tomaattiorava
26.10.2010 16:50:06
Nostoa nostoa...

Uutta akkaria siis hommaamassa pukinkonttiin ja pohdiskelen että oisko järkevää heti kättelyssä laittaa muovitallan (ja kenties satulan) tilalle uudet luiset yksilöt. Kyseessä semmonen viitisen satasan hintainen keppi.
Vähän ois kyseltävää aiheesta joten viisaammilta toivoisin vastauksia.

Olen käsittänyt, että tallan vaihto muovisesta luiseen vaikuttaa melkoisesti sointiin. Entäs satula? Minkälaiset vaikutukset mahtaa olla sointiin/tatsiin? Kannattaako satula vaihtaa siinä samassa mikäli tallan vaihtaa?

Entä käytäntö, eikö musaliikkeistä löydy ihan valmiita luu-talloja/satuloita jotka voi sitten itse hioa sopivan korkuisiksi ja lykätä paikoilleen? Vai tarviiko se ihan jostain luukapulasta ihan kokonaan veistellä ite tai pistää ammattilainen väsäämään ja asentamaan paikoilleen hirveään hintaan?
Silver Mica
27.10.2010 09:12:02
tomaattiorava: Nostoa nostoa...

Uutta akkaria siis hommaamassa pukinkonttiin ja pohdiskelen että oisko järkevää heti kättelyssä laittaa muovitallan (ja kenties satulan) tilalle uudet luiset yksilöt. Kyseessä semmonen viitisen satasan hintainen keppi.
Vähän ois kyseltävää aiheesta joten viisaammilta toivoisin vastauksia.

Olen käsittänyt, että tallan vaihto muovisesta luiseen vaikuttaa melkoisesti sointiin. Entäs satula? Minkälaiset vaikutukset mahtaa olla sointiin/tatsiin? Kannattaako satula vaihtaa siinä samassa mikäli tallan vaihtaa?

Entä käytäntö, eikö musaliikkeistä löydy ihan valmiita luu-talloja/satuloita jotka voi sitten itse hioa sopivan korkuisiksi ja lykätä paikoilleen? Vai tarviiko se ihan jostain luukapulasta ihan kokonaan veistellä ite tai pistää ammattilainen väsäämään ja asentamaan paikoilleen hirveään hintaan?

Yläsatulan valmistus ei onnistu kotikonstein ilman erikoistyökaluja (satulaviiloja). Toisaalta sen vaikutus sointiin ei ole suuren suuri.

Tallanluu kannattaa ehdottomasti päivittää luiseen. Katso ohjeet esim. osoitteesta frets.com. Etene rauhallisesti ja varmista, että tallanluun pohja on tasainen hyvän istuvuuden varmistamiseksi.
hallu
27.10.2010 15:29:38
darrell: Kyllä satulan teko todistetusti onnistuu ilman erikoistyökaluja. Mutta, jos kotikonstein aikoo päästä _hyvään_ lopputulokseen, niin täytyy tietää mitä tekee ja olla kärsivällinen viimeistelyvaiheessa.

Rakotulkin lipareet hammastamalla on onnistuneesti tehty sahoja, joilla onnistuu eri leveyksisten urien teko. Itse löysin Honkkarista parilla eurolla setin tavallisia viiloja, joissa oli kapeita sivuprofiileja. Niillä teki urat useampaankin luusatulaan.

Moi, minä löysin motonetistä sellaisen neulaviilasarjan, jolla sai kielten urat viilattua punotuilta kieliltä pyöreälä viilalla ja ohuella sulkaviivalla punomattomat kielet. Itse en ole tehnyt akustisen satulaa, mutta stratoon värkkäsin satulan valmiista aihiosta ja se oli kyllä työläs. Siis yllättävänkin työläs osittain se istuttaminen että lepää pohjan koko alalta kun stratossa se pohja ei ole edes tasainen vaan kovera. Ja mitä soundiin tulee, niin kyllä se vaan sähkökitarassa satula vaikuttaa soundiin todella paljon. Yksi on se, että jos satula jää jostakin kantamaan (ei osu kaulaan), niin ääni kuoleentuu ja tulee "tumpuksi" ja toinen on sitten se ura. Jos urassa on epäsäännöllisyyksiä tai muuta skrubua niin se resonoi heti ja itse jouduin tekemään urista pikkuisen väljät, että soi kunnolla. Kolmas juttu onsitten se vireisyys, itse jouduin värkkäämään päiväkausia ennen kuin tajusin viilata uran niin, että ura on pikkuisen kallellaan lpaan päin että kieli lepäisi urassa koko satulan leveydeltä. Sain kuin sainkin tuon satulani toimimaan, mutta elegantti siitä ei tullut ja meinaan kyllä seuraavan satulan teettää ammattimiehelle. Viiskymppiä on pikkuraha tuohon työmäärään nähden (tosin ammattimies tekee sen tietenkin kerralla valmiiksi eikä häslää niin kuin minä).

Mutta joo, mun mielestä se neulaviilasetti toimi ihan kohtuullisesti tuohon urien viilaamiseen, mutta tietysti oikeilla satulaviiloilla saa tarkempaa jälkeä aikaiseksi, mutta niitä ei ainakaan motonetistä löydä ja kalliitakin kuuluvat olevan (helposti sadasta kahteensataan setti). Lovettua rakotulkkia en ole kokeillut tai ei ole tullut mieleenkään (eikö se ole vähän karkea työkalu moiseen?, vai miten se rakotulkin lehti hammastetaan niin, että hammastuksesta ei tule liian karkea?
friikki
27.10.2010 16:21:52 (muokattu 27.10.2010 20:21:03)

http://www.sar-machine.fi/Viilat.pdf

Täältä löytyy myös nonenmoista viilaa jotka hommaan toimii. Halpoja viiloja voi myös kaventaa (esim. smirgelillä). Toimivan viilasetin voi askarrella suht edukkaastikin.

Kynsiviiloja löytyy sopivia ihan halpahalleista ja kemppareista jne....

Muoviset kynsien kiilotukseen käytettävät viilat on varsin hyviä nauhahommissa yleensäkin, kunhan ne vaan ovat tarpeeksi hienoja.

Kynsien kiilotukseen käytettävät pehmeät "viilat" toimivat joskus myös pintamaalin tai lakkauksen korjauluun kunhan vaan ovat karkeudeltaan 3000 ja siitä ylöspäin.

Rakotulkkeja voi vallan mainiosti käyttää kielten korkeuden mittaamiseen jne...

Luovuutta vaan peliin niin hyvä tulee.
Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa
tomaattiorava
27.10.2010 17:15:09
En mä kyllä ala ite askartelemaan talloja tai satuloita kun en yhtää tiedä mitä oon tekemässä.
Talloja oon kyllä hionu sopivan korkusiks ilman ongelmia. Jos luisen akkarintallan jostaan löytäs minkä korkeuden vois ite hioa ni olis bueno grande...
Silver Mica
27.10.2010 21:12:40
hallu: Sain kuin sainkin tuon satulani toimimaan, mutta elegantti siitä ei tullut ja meinaan kyllä seuraavan satulan teettää ammattimiehelle. Viiskymppiä on pikkuraha tuohon työmäärään nähden (tosin ammattimies tekee sen tietenkin kerralla valmiiksi eikä häslää niin kuin minä).

Olen tehnyt ehkä viisi tai kuusi satulaa akustisiin ja sähkiksiin. Lopputulos on ollut joka kerta hyvä, mutta aikaa menee kolme-neljä kertaa enemmän kuin ammattimiehellä. Eli itse tekemällä ei juuri tuntipalkoille pääse. Yläsatulan valmistuksessa käännynkin mieluusti ammattilaisen puoleen, vaikka viilat löytyy pakista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)