Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittaminen kolmella sormella.
1 2 3
Skeleton992
26.10.2010 22:32:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut kitaraa about kaksi vuotta. En ole koskaan käynyt yhdelläkään kitaratunnilla, mutta en ole mikään avuton kitaran kanssa. Improvisointi ei vain suju..
 
Mutta asiaan. Muutama kitaraa soittava henkilö on kiinnittänyt huomiota erikoiseen "soittotyyliini". Käytän otelaudalla (sointuja lukuunottamatta) vain kolmea sormea (etusormi, keskisormi ja nimetön). Johtuu siitä, että pikkusormi on .. öhöm .. vammainen. Olen yrittänyt saada sitä kuntoon, mutta ei siitä ole tullut mitään..
 
Uteliaisuudesta vain haluaisin kysyä, että mitä muut kitaristit ajattelevat tästä. Mitä luulette, miten minulla sujuu soittaminen? Ja miten teiltä onnistuisi soittaminen, jos yritätte olla käyttämättä pikkusormea?
 
Ja minulle tyypillisten väärinkäsitysten välttämiseksi sanon, että en ole pyytämässä neuvoja siihen, miten saisin sormen toimimaan, vaan utelemassa ajatuksia muilta soittajilta ja sitä, että onko ketään muuta sellaista, joka soittaa vain kolmella sormella.
 
Kitaraa "kolmella" sormella; vasemman käden pikkusormi on vammanen mutta ei se menoa haittaa!
Tonski
26.10.2010 22:34:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Django Reinhardt soitti kahdella aika vitun makeita liksejä, sellasta gypsy swing kamaa, kuuntelehan joskus. Joitakin yleisimpiä sointuotteita voi ehkä haitata tuo, mutta uskosin että soolosoiton saa ihan tarpeeks hyvään kuosiin kolmellakin sormella.
 
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
Krice
26.10.2010 22:46:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skeleton992: että onko ketään muuta sellaista, joka soittaa vain kolmella sormella.
 
Gary Moore ainakin. Varmaan muitakin löytyy. Soitin itse pitkään kolmisormisesti, mutta hitaasti harjoittelemalla pikkusormi on tullut mukaan. Minusta käytännön kannalta on samantekevää kuinka monella sormella soittaa kunhan vaan pystyy soittamaan sellaista musiikkia mitä haluaa.
 
Vladi
26.10.2010 22:48:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Gary Moore ainakin. Varmaan muitakin löytyy. Soitin itse pitkään kolmisormisesti, mutta hitaasti harjoittelemalla pikkusormi on tullut mukaan. Minusta käytännön kannalta on samantekevää kuinka monella sormella soittaa kunhan vaan pystyy soittamaan sellaista musiikkia mitä haluaa.
 
Sama homma täällä, soitin todella pitkään käytännössä aina kolmella sormella. Neljättä tarvitsen lähinnä soinnuissa ja joissain laajoissa otteissa. Uskon että kolmellakin pääsee hyvin pitkälle, tavallaan se on jopa sellainen selkeä persoonallisen soundin luova juttu.
 
Kyllä se siitä.
kimurantti1
26.10.2010 22:51:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkurilli on heikoin kaikista sormista. Vaikeutta vielä lisää se, että se on kiinni samassa nivelessä nimettömän kanssa, mistä johtuu ettei se ikinä voi olla aivan täydellisen itsenäinen ja riippumaton siitä, mitä nimetön tekee. Myöskin mitä vähemmän käytät pikkurilliä, niin sitä vähemmän treeniä se saa. Kun mä olin soittanut kaksi vuotta, niin pikkurilli ei muistaakseni toiminut kovin hyvin. Jos sä nyt kahden vuoden soittamisen (mikä vielä on todella, todella vähän) jäkeen teet päätöksen ettei pikkurilliä voi käyttää, niin se tulee olemaan itsensä toteuttava ennustus, mahdollisesti aivan turhaan. Siispä kantsii yrittää löytää joku pätevä soittotekniikkaan perehtynyt maikka, joka katsoo että onko se pikkurilli nyt oikeasti niin vammainen ettei sitä saisi treenaamalla toimimaan.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Zeeboo
26.10.2010 22:53:27 (muokattu 26.10.2010 23:02:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Django tulee tietty ekana mieleen. Toinen mun kaikkien aikojen ihkuista on aikalailla satunnainen pikkusormen käyttäjä:
http://www.youtube.com/watch?v=6f5Q7KJPwjc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oyXXMwKKN_g&feature=related
 
E:
Heinä-/elokuun numerossa 1973 Guitarplayerissä oli juttu Ritchie Blackmoresta. Siinä hän sanoi erottuvansa blueskitaristeista nimenomaan siinä, että pikkurillin käyttönsä ansiosta hän pystyi soittamaan juttuja, jotka olivat bluesukkojen ulottumattomissa...
 
Jos ihan oikeita fyysisiä esteitä kaikkien sormien käytölle ei ole, niin suottapa jättää treenaamatta.
 
White men can't Monk
baron
27.10.2010 00:12:44 (muokattu 27.10.2010 09:21:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Pikkurilli on heikoin kaikista sormista. Vaikeutta vielä lisää se, että se on kiinni samassa nivelessä nimettömän kanssa, mistä johtuu ettei se ikinä voi olla aivan täydellisen itsenäinen ja riippumaton siitä, mitä nimetön tekee.
 
Pikkusormessa on kyllä ihan ikiomia lihaksia, jotka antavat sille hyvän itsenäisen liikkuvuuden. Ongelma on niin päin että nimettömässä ei ole ja se pyrkii liikkumaan yhdessä naapurisormien kanssa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
antnis
27.10.2010 00:14:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Django tulee tietty ekana mieleen. Toinen mun kaikkien aikojen ihkuista on aikalailla satunnainen pikkusormen käyttäjä:
http://www.youtube.com/watch?v=6f5Q7KJPwjc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oyXXMwKKN_g&feature=related

 
Hmm, eikös Robben käytä pikkusormea aika paljon ja nimettömän sijasta? Mielestäni jossakin selitti, että oli tarkoituksella treenannut pikkurilliä tuohon.
 
Lennu
27.10.2010 00:15:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Pikkusormessa on kyllä ihan ikiomia lihaksia, jotka antavat sille hyvän itsenäisen liikkuvuuden. Ongelma on niinpäin että nimettömässä ei ole ja se pyrkii liikkumaan yhdessä naapurisormien kanssa.
 
Kuinka moni kokeili? ;)
 
"Kun vuosi 2012 koittaa, maankuori repeää ja kaikki maankuoreen haudatut Mamban levyt pulpahtavat pintaan." -Juho L
Numb
27.10.2010 09:19:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Gary Moore ainakin. Varmaan muitakin löytyy.
 
Olin tuossa männä viikonloppuna Von Hertzen Brothersin keikalla. Siellä kiinnitti huomiota, että Kie VH käyttää verraten vähän pikkurilliä. Näytti siltä, että pikkistä käytetään vain kun se on "välttämätöntä".
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Metalrock
27.10.2010 09:26:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tony Iommi
Iommi aloitti kitaransoiton teini-ikäisenä. Hän joutui nuoruudessaan metallilevytehtaassa onnettomuuteen, jossa menetti oikean käden keski- ja nimettömästä sormesta sormenpäät. Koska hän soittaa vasenkätisesti, kitaran kielet aiheuttivat kipuja kyseisissä katkenneissa sormissa. Tämän vuoksi hän alkoi käyttää ensin erittäin ohuita kieliä ja myöhemmin virittää kitaransa alemmaksi, jotta kielten jännitykset olisivat pienemmät. Hän käyttää katkenneiden sormien suojana myös erityisiä muovisia suojuksia. Onnettomuus oli erityisen harmillinen, koska se tapahtui vain pari päivää ennen kuin hän olisi lopettanut työt ja siirtynyt täyspäiväiseksi muusikoksi.
 
Sergei Fallinen
27.10.2010 10:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mul on aina ollut suht luontevaa soittaa ihan kaikil sormil, mut jos pari katkeis niin kai sitä pitäis vaan sopeutua
 
Skeleton992
27.10.2010 16:07:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohhoh.. Tänne tuli yllättävän paljon positiivisia kommennteja..
 
Minä siis käytän pikkusormea soinnuissa, mutta en sooloissa. Olen kyllä huomannut, että jotkut soolot on tarkoitettu soitettaviksi sillä tavalla, että pikkusormea käytettäisiin. Mutta niissä kohdissa siirrän nimettömän sille nauhalle, mihin pikkusormi pitäisi laittaa. Tai sitten soitan eri kieleltä sen kohdan. Ei se tietenkään kuulosta samalta kuin alkuperäinen, mutta tarpeeksi lähelle minun makuuni.
 
Olen itsekin kyllä huomannut, että esim. Emppu Vuorinen käyttää monessa soolossaan hyvin vähän pikkusormea.
 
Ilmeisesti tämä ei sittenkään ole niin vakava ongema kuin mitä olen parilta kaveriltani kuullut.
 
Kitaraa "kolmella" sormella; vasemman käden pikkusormi on vammanen mutta ei se menoa haittaa!
Sakmongkol
27.10.2010 16:46:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skeleton992: Olen kyllä huomannut, että jotkut soolot on tarkoitettu soitettaviksi sillä tavalla, että pikkusormea käytettäisiin.
 
Ei mitään sooloa ole tarkoitettu soitettavaksi millään tavalla. En kuitenkaan näe mitään järkeä siinä että tahallaan/laiskuutta/muusta huonosta syystä vältetään pikkusormen käyttöä, ja sitten yritetään itselle vakuuttaa että ei tämä nyt niin vakavaa ole. Django soitti kahdella koska nimetön ja pikkurilli vaurioituivat tulipalossa ja se hänelle sallittakoon. Tästäkin huolimatta Django tiettävästi käytti toisinaan myös vaurioituneita sormiaan soinnuissa.
 
Eli jos kädessä on viisi (5) edes auttavasti toimivaa sormea niin niitä kaikkia kannattaa ehdottomasti käyttää.
 
Zeeboo
27.10.2010 17:17:47 (muokattu 27.10.2010 22:41:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Hmm, eikös Robben käytä pikkusormea aika paljon ja nimettömän sijasta? Mielestäni jossakin selitti, että oli tarkoituksella treenannut pikkurilliä tuohon.
 
Saattaahan se olla, että olen ymmärtänyt ja nähnyt väärin. Jos oikein muistan, niin Blues and Beyond jutussa hän selitti vasurin tekniikkansa olevan sellainen, että useinmiten nimetön ja pikkurilli ovat yhdessä ja nimetön määrää tahdin. Jotain tuollaista näyttäisi noissa videoklipeissäkin tapahtuvan. Tosin, voihan se olla että muisti ja silmä krakaa vanhalla... Eipä silti, ei tuolla ole tuon taivaallisen merkitystä. Komeelta kuulostaa.
 
White men can't Monk
arppah8
27.10.2010 22:35:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäpä myös yksi kohtuullisen arvostettu ja vikkeläsorminen kitaristi joka ei sooloillessa käytännössä pikkurilliä käytä, Eric Johnson: http://www.youtube.com/watch?v=pgR8a7ADBrI&feature=related
 
Heiluuhan se siellä samaan tahtiin muitten sormien kanssa mutta ei se kyllä otelautaan osu kuin soinnuissa.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
judged
28.10.2010 17:44:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Michael Schenker käyttää hyvin vähän pikkusormea soitossaan.
 
Karipiirto
28.10.2010 19:44:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän se välttämätön ole. Kysykää vaikka Esa Pulliaiselta, mutta ei kai sitä nyt sentään tietoisesti kannata pyrkiä välttämään. Kyllä sen opettelemalla toimimaan saa, jos ei siinä mitään diaknosoitua estettä ole. Ei kannata tehdä asioista tieten tahtoen itselleen hankalampaa kuin mitä ne on.
 
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
-rokkijumala-
28.10.2010 21:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se pikkurilli kannattaa pakottaa mukaan kun muuten hommasta tulee myöhemmin tosi vituttavaa. Ei mullakaan pikkurilli ole puoltakaan niin nopea kuin muut sormet ja kun aloitin soiton niin sen käyttö oli aivan mahdotonta. Kuitenkin kitaraopettajani pakotti käyttämään myös sitä ja vaikka se aluksi tuntui että ei tästä mitään tule niin harjoitus tekee mestarin. Ainakaan mitään asennetta että en käytä tuota vammasormea ei kannata ottaa. Aloitat vaikka jollain kivalla tapping-jutulla aina pikkurilliä käyttäen ja myöskin teet sellaista treeniä että laitat nimettömän johonkin kaulalle ja sitten pikkurillillä pulloff-hammeronn legatoa. Silleen on sopiva että alkaa käsivarressa polttaa. Aluksi menee tosi hitaasti mutta varmaan kuukaudessa kun ahkerasti teet niin nopeus on kasvanut merkittävästi. Ja kannattaa myös vetää pikkurilli-keskisormi ja etusormi-pikkurilli legatoa. Oikeesti et tule katumaan jos käytät alkuaikoina vähän pikkurillin hyväksi aikaa ja ei sitten aikanaan vituta kun ei pro-jutut mene.
 
UnBrain
28.10.2010 23:25:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse muistan joskus parin ekan soittovuoden jälkeen kehittäneeni pikkurilliä aika hyvin ottamalla aina kvinttiotteet etu- ja pikkusormella. Hevimedlassa tuolla metodilla pikkurilli saa aika hyvinkin hommia ja koordinaatio ja voima paranee aika mukavasti.
 
ljöö..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «